Tim Cook buigt voor Chinezen

Door: Raymon Mens - 13 reacties

Afgelopen weken is in Chinese staatsmedia aandacht geweest voor de service die Apple aan Chinese consumenten bood. Of volgens de staatstelevisie , het gebrek aan service in China. De Chinese overheid had blijkbaar genoeg van de houding van Apple en startte een flinke campagne waarin ze de iPhone-maker denigreerde.

Chinese bekendheden werden ingezet om negatief over het bedrijf uit Cupertino te Twitteren en de staatstelevisie bracht een drie uur durend programma waarin niet veel van Apple heel gelaten werd. Deze campagne heeft gewerkt. Tim Cook verontschuldigd zich vandaag via de Chinese Apple-site voor de tekortkomingen en zegt toe de garantiebepalingen te herzien.

Om de service te verbeteren, zal onder andere meer toezicht en training van Apple Autorized Service Providers plaats gaan vinden. Ook zal het voor Chinese consumenten gemakkelijker worden om contact op te nemen met Apple Feedback Service. Kapotte telefoons zullen voortaan binnen 15 dagen vervangen worden, zo garandeert Cook in de brief.

Niet alleen in China, maar ook in Europa hebben de garantiebepalingen van Apple de aandacht van de politiek. Recent liet Eurocommissaris Viviane Reding nog weten dat Apple harder aangepakt moet worden voor het schenden van het Europees garantierecht.

 

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    Apple Focus

    Ik heb dit gezien op het nieuws, dat aapje te weinig service geeft dat het langer duurt voordat apparaten worden gerepareerd en dat de producten in China minder kwaliteit hebben. Ik vind dat iedereen de zelfde service moet hebben al ven je een Amerikaan of een Chinees.

  • Profielfoto
    MacAnarie

    Misschien moeten wij Dries Roelvink en Johan Vlemmix ook in gaan zetten, daar kan Apple toch echt niet onderuit!

  • Profielfoto
    poing

    En de Apple mafiia moet gewoon 2 jaar garantie geven.

  • Profielfoto
    iPet

    Gewoon bij Dixons kopen, daar krijg je drie jaar garantie!

  • Profielfoto
    poing

    @iPet dat is een hele wijze tip;)

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    He tim goede 1 april grap! En op 2 april gewoon die middelvinger omhoog. Die chinezen klagen over de iphone die ze zelf in elkaar schroeven. Wat een mafkezen.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Misschien moeten wij Dries Roelvink en Johan Vlemmix ook in gaan zetten, daar kan Apple toch echt niet onderuit!

    eh? Dat zijn dan zeker Belgische ‘bekendheden’?
    Nooit van gehoord…

  • Profielfoto
    Retina

    @iPet ik weet niet of dat verstandig is, zoals het er nu uitziet bestaat Dixons over 3 jaar niet eens meer

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Bij mij in Rotterdam is inderdaad een filiaal van Dixons verdwenen.

  • Profielfoto
    ernst.

    En wat leert ons dat?

    Dat Apple geen haar beter is dan een Microsoft als we praten over “eerlijkheid” en betrouwbaarheid inzake hun handelswijze als bedrijf. Niet het belang van de werknemer staat voorop,nee pure winst en hebberigheid siert nu het bedrijf met een sausje “wij hebben nog steeds de hoogste achting voor onze klanten”.

    Pas als Apple door een nog hogere kracht (Chinese regering) en de inschatting dat men heel veel geld kan verliezen als je praat over een bepaalt afzetgebied (Chinese markt) dan pas gaat Apple door het stof of luistert men.

    En dan durven allerlei Apple fanboys nog steeds een ‘zwak’ te hebben voor het bedrijf uit Cupertino.:roll: en een afkeer te hebben tegen Microsoft. Er is al amper verschil tussen beide bedrijven qua bedrijfsvoering. De 1 weet het alleen beter te verhullen.(Apple)

    Bah!

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    @ernst
    Even een beetje relativeren:
    Vreemd genoeg is de service aan de consument in het thuisland nooit een onderwerp van discussie geweest. Zoek het maar op: steeds kwam Apple qua service als de beste uit de bus volgens de Amerikaanse consumentenbond. We hebben het echter dan wel over alleen de on-line winkel en niet de ‘losse’ APR’s want daar mankeert nog veel aan. (M.a.w: niet Apple als bedrijf zorgt voor deze problemen maar de APR verkoper die juist niet in dienst is van Apple.) Je kunt een bedrijf eigenlijk niet aansprakelijk stellen voor wangedrag aan de andere kant van de wereld in een land dat zelf ook niet veel op heeft met zijn onderdanen en deze behoorlijk onderdrukt. (Dus wat ‘denigreren’ betreft mag China wel eens zijn hand in eigen boezem steken) Dat TC ‘buigt’ voor de Chinezen kun je verdienstelijk noemen maar het is iets dat Jobs nooit gedaan zou hebben omdat de schuld niet voor 100% bij Apple neergelegd kan worden.
    .
    Wat ook opvallend is: de laatste paar jaar is Apple gestegen op een lijst van bedrijven qua werkomstandigheden. En dan heb ik het dus niet over Foxconn maar over werken bij Apple zelf. Ook dat is volgens mij het gevolg van de nu aan het roer staande CEO want het is algemeen bekend dat Jobs over lijken ging en niet bij iedereen geliefd was.

  • Profielfoto
    Microfix

    Tips om meer Apple garantie te krijgen:

    Microfix claimt dagelijks garantie bij Apple voor Mac’s in de leeftijd van 1 jaar en ouder. Twee jaar is ook geen drempel meer, omdat bij serieuze spontane gebreken Apple op ons verzoek meestal coulance toekent. Dus consumenten behoeven over het 2e jaar echt niet te piepen. En als je moederbord (zonder val of vochtschade) in het derde of vierde jaar defect is, krijgen we ook meestal garantie.

    Maar: Apple doet dit op basis van de consumentenwetgeving en wil daarom op het aankoopbewijs zien dat je consument bent. Bedrijven krijgen 1 jaar garantie.

    Wij repareren voor een aantal APR ‘s. Bij de verkopers in sommige winkels gaat/ging nog wel eens wat mis. Wij trainen die nu regelmatig zodat ze beter op de hoogte zijn van wat er qua garantie mogelijk is.

    Maar: bewaar je aankoopbewijs heel lang. We hebben soms wel eens na 5 jaar nog garantie mogen geven

  • Profielfoto
    Dutch_Muscle

    @ Ernst. Onder welke steen heb jij gelegen man, Apple en Microsoft is allang geen koude oorloge vete meer.
    Corporate bedrijven zijn nu eenmaal zo. Als je te groot word, ben je arrogant. Dat geldt voor al die groot machten. Uiteindelijk werkt dat tegen je en komt men een keer in actie. Dat is bij Microsoft zo, en helaas (alweer overigens) bij Apple niet anders. De aandeelhouder is de baas bij multinationals. So be it.

    De geschiedenis lijkt zich keer op keer te herhalen.