iPad-scholen in augustus van start

Door: Raymon Mens - 20 reacties

Een jaar geleden gaf Maurice de Hond het startschot voor een nieuwe model basisschool. Kenmerkend aan deze zogenaamde ‘O4NT-scholen’ is het innovatieve schoolmodel geïnspireerd door Steve Jobs, alle leerlingen krijgen een iPad in plaats van boeken. OMT twijfelde destijds nog aan de haalbaarheid van dit plan.

Deze twijfel was onterecht, op de website van O4NT (Onderwijs voor een nieuwe tijd) valt vandaag te lezen dat in augustus 2013 zeker 10 iPad-scholen van start gaan. Twee scholen in Sneek en Breda gaan 100% voor het O4NT-model, in nog eens acht scholen in onder andere Almere, Amstelveen, Amsterdam, Bernisse en Emmen wordt een deel van het O4NT-model toegepast. Het is op termijn de bedoeling dat deze scholen om 100% O4NT worden.

Kenmerkend voor O4NT-scholen is de inzet van de iPad volgens het principe ‘elk kind een eigen apparaat’. Leerlingen hoeven hierdoor niet meer de hele dag op school te zijn, het onderwijsprogramma zit deels in de iPad en gaat dus mee naar huis en op reis. Ook is een vast lokaal en een eigen leerkracht niet meer aan de orde. Ook schoolvakanties staan niet meer vast. Opvang en school lopen vloeiend in elkaar over: het gebouw is tussen half acht en half zeven open.

De scholen ontvangen financiële steun van bedrijven als Vodafone en Seats2Meet. Deze organisaties komen ouders die de draagkracht missen om de iPad voor hun kinderen te betalen tegemoet. O4NT voert momenteel gesprekken met schoolbesturen overal in het land en verwacht in 2014 meer scholen om te dopen tot ‘Steve Jobs School’.

Reacties

20 reacties
  • Profielfoto
    NeXT

    Kansloos

  • Profielfoto
    Fokkema

    Mwah, niet kansloos toch. Ik zal het filmpje nog even zien, maar ik weet al wel dat er heel veel meer nodig is voor goed onderwijs dan alleen een mooi iDevice voor ieder kind.

    En een werkende o4nt.nl in plaats van een 403 is ook wel praktisch;)

  • Profielfoto
    Apple Focus

    Zo geef je toch geen goed onderwijs.

  • Profielfoto
    Gezalfde

    Website ligt eruit..

  • Profielfoto
    MEEUW

    Als Maurice de Hond statistische kijkt of de scholen door gaan en/of aantal leerlingen, dan gaat het fout;)

  • Profielfoto
    Diastro

    I kinda like it.
    Ik heb persoonlijk altijd heel veel moeite gehad met klassikaal onderwijs, en dan niet zo zeer vanwege educatieve structuur, maar meer vanwege sociale problemen. Ik kan me ergens wel voorstellen dat educatie op deze nieuwe manier mij zou bevallen. Beetje lastig om dat in te schatten als je terug kijkt.
    Elke leerling is anders, en de verschillen in werktempo en social skills zijn enorm.
    Alleen lijkt met het idee van een niet-100% O4NT school een beetje vreemd. Hoe bepaal je welke aspecten van de school wel en niet O4NT zijn? Je kunt ook bijvoorbeeld nooit leerlingen scheiden in een groep voor regulier onderwijs en een groep O4NT.
    (edit: spelling)

  • Profielfoto
    Mekkertje

    /droommodus aan/
    Geweldig! Wie heeft er nou een onderwijzer nodig?
    Is zo ‘old skool’, zo 19e eeuws.
    Kinderen zijn hartstikke goed in plannen en organiseren.
    Alles kennis kan je van het net trekken, de leerling stop zijn tijd erin en klaar ben je.
    Je vinger opsteken voor een ‘domme’ vraag? Daar hebben we Google toch voor.
    Persoonlijk contact? Daar hebben we Skype voor.
    Groepswerk? Via kan ook met allerlei (groeps)applicaties.
    Zit je in een dipje? via coach uren inkopen via het web.
    Appeltje eitje, toch?
    /droommodus uit/

    Een iPad kan heel leuk en ondersteunend zijn maar is m.i. een verslechtering als het ten koste gaat van de persoonlijke aandacht voor de leerlingen.
    Apple doet in haar marketing alsof de iPad een grote impact heeft op allerlei gebieden.
    Ik geloof dat kwaliteit zit in mensen+spullen, waarbij de mensen veeeeel belangrijker zijn!

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik vind het juist een goed, vernieuwend idee. Ik denk alleen dat kinderen op de basisschool nog niet de discipline hebben om zelf te bepalen wanneer ze naar school gaan en weer naar huis gaan. Dat zie ik op zo’n jonge leeftijd niet lukken.
    Op zich is gebruik van iPad, grotere verantwoordelijkheid voor eigen lesprogramma, meer gericht op individuele mogelijkheden een goed idee.
    Ik zou niet weten waarom bij ouders financieel bijgesprongen zou moeten worden.
    aardig hoor, maar is het nodig? Ik denk dat digitale boeken + iPad voordeliger zijn dan dan “gewone” boeken. Die hoeven ze niet meer aan te schaffen.
    Ook kunnen boeken heel eenvoudig up to date blijven, inderdaad, door het sturen van updates.

  • Profielfoto
    NeXT

    Niemand weet wat de techniek over tien jaar zal brengen. Kinderen laten wennen aan huidige techniek en ze creatief beperken brengt risico’s in de ontwikkeling met zich mee. Logisch en oplossend denken bijvoorbeeld. Vaardigheden als schrijven en ruimtelijk inzicht. Allemaal zaken die je niet moet willen compenseren met een gadget die al het denkwerk voor je verricht. Aangezien de jeugd zichzelf thuis al fulltime opsluit is dit een extra duw de verkeerde richting op. Lekker experimenteren met de ontwikkeling van een kind om te kunnen roepen dat je innovatief bent. Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Ik zou het eerder OTM noemen ;).
    one more thing to learn.
    En als leraar elke les eindigen : One more thing.
    En met de les continu “amazing!” and “the cool thinks” ect ect.
    Of via whatsapp sturen : zou je niet eens concentreren op de les ?

  • Profielfoto
    bartvdv

    Mij lijkt het dat er een nieuwe generatie ‘ongeletterden’ opgeleid wordt. Net zoals velen vandaag de GPS gebruiken om ergens naartoe te rijden; ze weten alleen niet meer waar ze zich ergens bevinden.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    In De Volkskrant stond vandaag (maandag) een uitgebreid verhaal over de school in Emmen, waar dit systeem al een tijdje draait.
    Men (leerkrachten en leerlingen) zijn onverdeeld enthousiast over deze manier van lesgeven/ontvangen.
    Ook kan iedere leerkracht zien hoeveel de leerling werkt en wat de vorderingen zijn.
    Een spelletje tussendoor is ook mogelijk, als er maar genoeg aan de lessen besteed wordt.
    Kortom: een nogal enthousiast verhaal over het gebruik van de iPad.

  • Profielfoto
    iMad

    iPad is een hulpmiddel om sneller en meer informatie te kunnen vinden.
    In hun opvatting zal er maar een kleine groep kinderen hetzelfde kunnen bereiken, wat “Steve Jobs” heeft bereikt.
    Dus de kinderen gaan bepalen wanneer ze naar school gaan en wanneer ze willen leren.
    Kinderen hebben regels nodig om te kunnen functioneren, die regels moeten door anderen worden gecontroleerd. Je gaat toch niet verwachten dat een kind dat zelf kan.
    Zeker niet in een land als Nederland.
    Kinderen hebben zoveel andere dingen thuis waardoor ze afgeleid worden.
    De enige manier om ervoor te zorgen dat kinderen beter opgeleid worden is kleinere klassen met 1 leraar of grotere klassen met meerdere leraren.

  • Profielfoto
    Stanniieeee

    Er is al een iPad school in Emmen.

  • Profielfoto
    essiw

    Leerlingen hoeven hierdoor niet meer de hele dag op school te zijn, het onderwijsprogramma zit deels in de iPad en gaat dus mee naar huis en op reis. Ook is een vast lokaal en een eigen leerkracht niet meer aan de orde. Ook schoolvakanties staan niet meer vast. Opvang en school lopen vloeiend in elkaar over: het gebouw is tussen half acht en half zeven open.

    Wat? En dat zou werken? Dit principe werkt alleen met strenge ouders, kinderen die het leuk vinden om huiswerk te maken of met “jong volwassenen” die ouder zijn dan 18… (om maar een leefttijd te noemen, het gemiddelde moet misschien nog meer omhoog).

    Ik vind het alleen maar goed om een iPad op scholen in te dienen ter vervanging van boeken, sterker nog, voor dingen als rekenen is dit de uitkomst, kan interactief en scheelt de leerkracht nakijkwerk. Maar kinderen het zelf laten beslissen of ze op school komen gaat in mijn ogen niet werken, dat werkt op de middelbare school ook niet, reken er maar op dat het op een basisschool vooral in de bovenbouw totaal niet gaat werken.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Waardeloos idee. Gewoon lekker boeken erbij pakken en leren met de hap. Discipline, rust, reinheid en regelmaat. Alleen dan leer je wat. Dit is gewoon geld- en tijdsverspilling.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Opvallend veel conservatieve reacties hier.
    Als de hier geformuleerde tegenwerpingen op meer punten van toepassing waren, verplaatsten we ons nu nog met de trekschuit.
    Ik ben erg voor dit leersysteem. Het heeft veel mogelijkheden.
    Het enige waar ik me zorgen over maak is de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van de kinderen.

  • Profielfoto
    MvdM

    Waardeloos idee. Gewoon lekker boeken erbij pakken en leren met de hap. Discipline, rust, reinheid en regelmaat. Alleen dan leer je wat. Dit is gewoon geld- en tijdsverspilling.

    Helemaal mee eens. Alles moet maar zo ‘losjes en zelfstandig’ tegenwoordig. Zoals genoemd werd geen vaste leraar enzo. Kom op mensen. Het is toch ook veel fijner er een paar boeken bij te pakken, naast elkaar te kunnen leggen en er iets bij te kunnen kliederen?
    Leren met behulp van de interactiviteit van een iPad of computer… prima. Maar laat het daarbij.

  • Profielfoto
    iMad

    Opvallend veel conservatieve reacties hier.
    Als de hier geformuleerde tegenwerpingen op meer punten van toepassing waren, verplaatsten we ons nu nog met de trekschuit.
    Ik ben erg voor dit leersysteem. Het heeft veel mogelijkheden.
    Het enige waar ik me zorgen over maak is de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van de kinderen.

    Conservatief nee realistisch.
    Wou je me vertellen dat ouders die nu al geen tijd hebben hun kinderen onderwijs moeten geven.
    Dat deze kinderen genoeg discipline hebben om zelf te leren?
    Heb jij wel enig idee hoeveel kinderen alleen al in Nederland moeite hebben met leren lezen. Hoeveel kinderen er rond lopen met gedrags problemen.
    Hoeveel ouders hun kinderen niet kunnen opvoeden omdat ze of gescheiden zijn of zelf niet goed zijn opgevoed of veel te jong zijn etc…..

  • Profielfoto
    janbergstra

    Hopelijk leren ze nog schrijven, tekenen, handvaardigheid en gym. Deze school wordt gesponsord door een brillenwinkel? Dat hebben die kinderen na het werken op een iPad wel weer snel nodig. Afijn, de hulpverlening vangt deze kinderen hopelijk later wel weer op.