Drukte Genius Bar Amsterdam loopt spuigaten uit

Door: Raymon Mens - 46 reacties

“Kut Apple ook! Ik kan pas volgende week donderdag terecht bij de Genius Bar maar mijn iPhone is stuk en wil hem NU gemaakt hebben.” Dit zei een vriend me donderdag toen zijn iPhone gevallen was. Hij heeft een punt, OMT houdt de drukte bij de Genius Bar al even in de gaten. De wachttijd voor een afspraak loopt flink op.

In de begindagen van de Apple Store Amsterdam was het mogelijk om vandaag een Genius Bar afspraak voor morgen te plannen. Die tijden zijn voorbij, weekends zitten weken vooraf al vol en doordeweekse dagen beginnen ook steeds sneller vol te raken.

Dit is niet leuk voor Nederlandse klanten en stressvol voor de Genius Bar-medewerkers, zij moeten de hele dag doorjakkeren en als een afspraak uitloopt heeft dat, met een propvolle agenda, meteen effect op de rest van de afspraken.

In artikelen over de nieuwe Apple Stores in Haarlem en Den Haag wordt in de reacties vaak gevraagd waarom Apple een winkel in Haarlem zou willen openen. Mogelijk is het ‘offloaden’ van de overvolle Genius Bar in Amsterdam een goede reden.

Reacties

46 reacties
  • Profielfoto
    jptje93

    Toch leuk om te zien dat “wij zuinige Nederlanders” massaal gebruik maken van de genieën van Apple

  • Profielfoto
    Mjvleggeert

    Me telefoon binnen het contract jaar
    Naar http://www.solidvison.nl ryswyk gegaan
    Met lopend contract die hebben gratis mijn telefoon sony x10i vervangen
    Maar ze doen ook iphone en alle andere merken

  • Profielfoto
    Bobby700

    Ik kan het me wel voorstellen dat er 2 Apple Stores bij komen in Nederland. In het begin van de Apple Store Amsterdam, kon je zelfs zonder afspraak terecht bij de Genius bar. Dat het nu “overlopen” wordt is niet zo heel raar. Sommige mensen maken afspraken bij de Genius Bar waarbij je je kan afvragen of ze dat zelf niet hadden kunnen uitvinden dmv handleiding of google search!! Zo is mij verteld door een medewerker! Je kan discuseren over de gekozen locaties! Maar dat de 2 extra Stores A’dam ontlasten lijkt me logisch!

  • Profielfoto
    bangbangsystems

    Hou zit het met een applestore in Rotterdam?

  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    Niet gek, de service van de resellers in Nederland zijn belabberd, dus je moet wat. Een vriend van me is speciaal naar Amsterdam gegaan (2 uur reizen) voor z’n iPhone. Z’n eigen reseller claimde dat het waterschade betrof, onderbouwd met foto’s van een andere iPhone, dat bleek helemaal niet het geval te zijn. Zulke verhalen hoor ik veel.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Als je iPhone stuk is, waarom moet je dan bij de genius-bar zijn? Dan geef je dat toch af aan de eerste de beste verkoper die er rondloopt – als je hem daar gekocht hebt, tenminste.

  • Profielfoto
    BDM STUDIOS

    Er gaat werkelijk niets boven Groningen! Kom maar op met die Store, ruimte genoeg!;-)

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Als je een non-iPhone gerelateerd probleem hebt dan ga je toch gewoon naar de vestigingen van iCentre en iAm Store? Die hebben geen wachtlijst.

  • Profielfoto
    LdeV

    Niks Kut Apple. Moet je je iPhone maar niet laten vallen. En niet verwachten dat omdat jij zo onhandig bent, je meteen geholpen kan worden.

  • Profielfoto
    donut

    Ik ben er 2 keer geweest en 2 keer konden ze me niet echt helpen- ik bleek zelf het genie te zijn…

  • Profielfoto
    Heijtink

    Ik hoop dat Apple hier de conclusie uit trekt dat hun systemen nog duidelijker en gebruiksvriendelijker kunnen. Je koopt als consument niet een Apple om vervolgens safaritochten op Google te ondernemen. De vragen die mij soms worden gesteld vind ik soms goede en terechte vragen.

  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    @LdeV: Alsof iPhones alleen maar stuk gaan door te laten vallen, of door waterschade. Ook iPhone kunnen bij normaal gebruik stuk gaan.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Een weekje wachten? Hoe lang is de wachttijd in ziekenhuizen? Hoe lang is de wachttijd voor je paspoort? Hoe lang is de wachttijd voor de tandarts. Hoe lang is de wachttijd om je winterbanden om te laten zetten?
    Hoe lang is de wacht tijd voor apk keuring ? Hoe lang is de wachttijd bij de belasting dienst ?
    Meer dan een week. (tenzij je extra set banden gewoon hebt)
    En dan noemen jullie mij een zeikerd?

  • Profielfoto
    NapO

    uh,….wat is genius bar?

  • Profielfoto
    klonic

    @ NapO
    Jeetje, ram dat dan even in wikipedia!
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Genius_Bar
    Het Engelse artikel

  • Profielfoto
    Domtoren

    Ik ben er 2 keer geweest en 2 keer konden ze me niet echt helpen- ik bleek zelf het genie te zijn…

    Dan zijn het toch op zijn minst goede coaches, daar in de Genius Bar?;-)

  • Profielfoto
    iBaar

    @NapO:

    Een soort sherry bar (die je vroeger veel zag), maar dan een moderne versie….ze schenken er rode, witte en light Genius.

    On topic:
    Ik heb wat problemen met mijn Airport Extreme (2 maanden oud) en na 2x contact te hebben gehad met de Apple support, willen ze dat ik hem langs breng bij een service center (Amac in mijn geval).
    Dan ben ik ‘m een week kwijt en krijg dan een andere opgestuurd.
    Een week zonder internet, draadloos en bedraad…..dus ook mijn HTPC moet dan off line.

    Vindt ik niet zo’n fijne oplossing, maar er is niets aan te doen…..

    Ik heb zelf wel een oplossing: wanneer ik mijn defecte AP Extreme inlever, koop ik een nieuwe Extreme bij Amac.
    Wanneer de defecte/omgeruilde weer op te halen is (na een week) lever ik de nieuw gekochte Extreme weer in en vraag mijn geld terug.

    Dan zit ik niet zonder, maar Amac zit met een Extreme die ze niet meer als nieuwe kunnen verkopen……

    Dat vindt ik weer niet netjes tov Amac, en ik zal het ook niet doen, maar het is wel verleidelijk.

  • Profielfoto
    Douwie

    Ja, het is inderdaad druk in de Genius Bar..

    Een keer ging ik met m’n vader naar de Genius Bar voor zijn iPhone 4 waar uiteindelijk de antenne kapot bleek te zijn. Wij gingen dus op zondag middag naar de Genius Bar, was de hele agenda volgepland, maar ze waren zo “vriendelijk” om ons om 18:30 toch te helpen, dus 4 uur rond gelopen en uiteindelijk voor €149,- een vervangende gekregen..

    Een andere keer waren we toevallig in de buurt, en ik had met mijn iPod touch een homebutton die binnen de garantie niet helemaal lekker werkte. Op hoop van zegen even naar binnen, maar er was geen plaats (weer het aanbod om om 18:30 te komen, maar dat duurde me wat te lang) dus of we even een afspraak maakten en dan later terug kwamen.

    Thuis gekeken, en er was pas weer 5 dagen later plek, dus wij maken de afspraak in de Apple store voor zaterdag 11:30. Wij in de auto in Amsterdam, geen plek om te parkeren.. Dus ik haal de app erbij, en verzet hem naar zaterdag 11:40. Toen kwamen we uiteindelijk om 11:33 aan in de Apple store: “Nee, sorry, ik kan uw afspraak niet zien.. Ik denk dat er iets is misgegaan.. Mag ik misschien weten waarvoor jullie gekomen zijn?” Dat was dus een iPod touch met slecht werkende home button. “Oh, hoe oud is hij precies?” Ongeveer 1,5 jaar. “Oh, sorry, dan kunnen we toch niet helpen.. Apple geeft namelijk maar 1 jaar garantie op alle knoppen.”

    Uiteindelijk diep teleurgesteld in Apple de winkel uitgelopen.

    Ik hoop dus ook dat Apple er iets mee gaat doen, want als dit zo blijft denk ik niet dat mensen hier heel blij van worden..

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    uh,….wat is genius bar?

    Een café vol met knappe koppen…

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    “Oh, sorry, dan kunnen we toch niet helpen.. Apple geeft namelijk maar 1 jaar garantie op alle knoppen.”

    En dan vindt Apple het gek dat we klagen over hun ‘garantie’ beleid. In de EU krijg je minimaal 2 jaar garantie op het COMPLETE PRODUCT!!! Niet op de onderdelen ervan… En ook na het tweede jaar kun je aanspraak maken op het conformiteit beginsel dat stelt dat je recht hebt op een deugdelijk product dat een redelijk aantal jaren mee moet gaan.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ik vraag mij af hoeveel genius bar klanten ook daadwerkelijk hun product daar gekocht hebben. Wettelijk gesproken moet je namelijk naar de winkel waar je het gekocht hebt omdat je daar een koopovereenkomst mee hebt afgesloten.
    .
    In feite kun je je eigen ermee in de vingers snijden als je dat niet eerst doet en dan pas e.v.t. naar de store gaat.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Mjvleggeert 8 uur geleden
    Me telefoon binnen het contract jaar
    Naar […] ryswyk gegaan
    Met lopend contract die hebben gratis mijn telefoon sony x10i vervangen
    Maar ze doen ook iphone en alle andere merken

    Joh, speciaal hiervoor een account aangemaakt?

  • Profielfoto
    Douwie

    En dan vindt Apple het gek dat we klagen over hun \’garantie\’ beleid. In de EU krijg je minimaal 2 jaar garantie op het COMPLETE PRODUCT!!! Niet op de onderdelen ervan… En ook na het tweede jaar kun je aanspraak maken op het conformiteit beginsel dat stelt dat je recht hebt op een deugdelijk product dat een redelijk aantal jaren mee moet gaan.

    Ja, ik denk dat het goed zal zijn als Apple iets flexibeler wordt, zowel met de garantie als met de Genius Bar..

  • Profielfoto
    bartje

    Toch ben je denk ik nog altijd beter af bij je favoriete APR.
    Veel persoonlijker en er is altijd wel een oplossing tegenwoordig.

    Men moet alleen niet zo zwart/wit denken als klant.

  • Profielfoto
    RamonV

    Kan een mod de tweede reactie even weghalen en ook gelijk zn account verwijderen?

  • Profielfoto
    defores

    Wie zijn iPhone laat vallen heeft geen recht tot klagen …
    Daarbij is een week nog steeds vlot andere partijen zouden het eerst moeten opsturen.

  • Profielfoto
    slewes

    Och het gezever op garantie weer. Check je facts.

    Maar netjes behandel mag je wel worden. Ik denk dat je iemand met een slechte zin heb getroffen.

  • Profielfoto
    thereal

    @siewes, hoezo check je facts? Garantiebeleid bij Apple is gewoon niet optimaal. Ook als je apple care hebt afgesloten is en blijft de service ver achter bij andere merken. Voor een bedrijf waar m.i. voldoende resources beschikbaar zijn zou het pas geven dat ze de service op dat punt ook zo inrichten dat de apple beleving altijd top is en dat is nu niet het geval.

  • Profielfoto
    Haike

    Ik vraag mij af hoeveel genius bar klanten ook daadwerkelijk hun product daar gekocht hebben. Wettelijk gesproken moet je namelijk naar de winkel waar je het gekocht hebt omdat je daar een koopovereenkomst mee hebt afgesloten.
    .
    In feite kun je je eigen ermee in de vingers snijden als je dat niet eerst doet en dan pas e.v.t. naar de store gaat.

    Daar doen ze dus helemaal niet moeilijk over, het feit dat je met een apple product binnenkomt is het enige wat telt. Een mac of een i-phone, maakt allemaal niet uit. Of je het in de Store aldaar gekocht hebt, doet voor hun niet ter zake. Ik heb wel iemand zien binnenkomen met een G4. Ook als je het product 2ehands van een particulier hebt gekocht, is het geen probleem.

  • Profielfoto
    Haike

    En ja, het is er heel druk. Ook als ze je netjes ontvangen en naar de genius bar brengen, kan het gebeuren dat je vervolgens nog rustig een dik half uur moet wachten voor dat de collega komt vragen wat het probleem is. Daar komt bij dat een deel van de genieusbar bevolkt wordt door knapperds die alles van een i-phone weten, en de collega’s die alles van een mac weten, en ook daar zitten weer gradaties in.
    Zo ook toen ik mijn gerepareerde 24″ kwam afhalen; Hij keek op de reparatie bon waarop stond dat het moederbord was vervangen voor een nieuw exemplaar. “Goh” zei hij, “ik wist niet eens dat die schermen een eigen moederbord hebben”

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Vroeger hadden we ook geen genius bar, waarom moet de Nederlander nu wel in eens massaal daar naar toe?

  • Profielfoto
    Haike

    Omdat hij nu bestaat, en je er gebruik van kan maken?
    Omdat ik meer mensen om me heen zie met een mac bij zich, dan vroeger?
    Omdat je dan met Apple zelf te maken hebt, en niet met een reseller die maar wat doet?

  • Profielfoto
    Sanjeev

    “Oh, hoe oud is hij precies?” Ongeveer 1,5 jaar. “Oh, sorry, dan kunnen we toch niet helpen.. Apple geeft namelijk maar 1 jaar garantie op alle knoppen.”

    Uiteindelijk diep teleurgesteld in Apple de winkel uitgelopen.

    Ik hoop dus ook dat Apple er iets mee gaat doen, want als dit zo blijft denk ik niet dat mensen hier heel blij van worden..

    In het 2e jaar heb je je consumenten garantie bij de verkoper.. als jij 2 jaar geleden je iPod hebt gekocht bij bijvoorbeeld de Intertoys moet je daar gaan klagen en niet bij Apple.

  • Profielfoto
    slewes

    @siewes, hoezo check je facts? Garantiebeleid bij Apple is gewoon niet optimaal. Ook als je apple care hebt afgesloten is en blijft de service ver achter bij andere merken. Voor een bedrijf waar m.i. voldoende resources beschikbaar zijn zou het pas geven dat ze de service op dat punt ook zo inrichten dat de apple beleving altijd top is en dat is nu niet het geval.

    In het 2e jaar heb je je consumenten garantie bij de verkoper.. als jij 2 jaar geleden je iPod hebt gekocht bij bijvoorbeeld de Intertoys moet je daar gaan klagen en niet bij Apple.

    Dit dus.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Daar doen ze dus helemaal niet moeilijk over, het feit dat je met een apple product binnenkomt is het enige wat telt. Een mac of een i-phone, maakt allemaal niet uit. Of je het in de Store aldaar gekocht hebt, doet voor hun niet ter zake. Ik heb wel iemand zien binnenkomen met een G4. Ook als je het product 2ehands van een particulier hebt gekocht, is het geen probleem.

    Leuk dat ze daar niet moeilijk over doen, maar dat wil niet zeggen dat het juist is.
    Het is wettelijk nog altijd zo dat je bij problemen terug moet naar de winkel waar je het gekocht hebt. De koopovereenkomst is een rechtsgeldig document en indien de verkoper zich daar niet aan houdt kun je naar een geschillencommissie stappen. Ben je echter gelijk naar de Apple store geweest dan heeft de oorspronkelijke winkel het recht de koopovereenkomst annuleren.
    Waar het op neerkomt is dat als de Apple store zonder meer alles aanneemt alleen maar omdat het een Apple product is ze de plaatselijke regels in de wielen rijden. Zo simpel is dat…

  • Profielfoto
    recoiller

    Apple heeft een afwijkend winkelmodel dat in theorie meestal als prettig wordt ervaren maar niet overal hebben ze rekening mee gehouden.
    .
    De Geniusbar is voorgesteld als een soort van helpdesk voor gebruikers. Apple gebruikt deze helpdesk echter ook als servicebalie. Hier wringt de schoen als je het mij vraagt.
    .
    Voorbeeldje: Ik had een iphone die letterlijk nog 2 dagen garantie had (dus bijna een jaar ervoor gekocht). Het geluid deed het sinds een dag helemaal niet meer dus ik naar de Apple Store. Tevens had ik een iPhone van een vriend bij me waarvan de camera een roze lijntjespatroon achter liet op de foto’s wat niet hoorde.
    “Je moet dan naar de Geniusbar maar die is de komende week vol dus je kunt een afspraak een week later krijgen.” vertelde een niet zo vriendelijke gekleurde medelander met kleine krulletjes boven aan de glazen trap.
    Nadeel 1: dan zit ik dus een week zonder werkende telefoon
    Nadeel 2: Apple heeft maar 1 jaar garantie en dan ben ik dus net uit de garantie
    De niet zo vriendelijke gekleurde medelander met kleine krulletjes laat mij weten dat ik pech heb en dat dit nou eenmaal het systeem van Apple is. Een week later zou ik welkom zijn. Hij laat weten dat Apple geen onderscheid maakt en dat er toch echt geen kans is dat ik eerder geholpen ga worden.
    .
    Inmiddels ben ik al wat bekender met het AppleStore systeem dus ik ben gaan wachten waar alle klanten met problemen mogen wachten op hulp. En zowaar, een meisje voor me krijgt de optie om in de avond geholpen te worden. Zij bedankt daar vriendelijk voor en besluit een week later terug te komen. Ik spreek de Apple-medewerker meteen aan dat ik graag haar avondslot over neem. Hij moest vervolgens even navragen maar kon mij moeilijk het slot ontzeggen.
    .
    4 uur later kom ik voor de avondafspraak net 3 minuten te laat binnen. Ik heb de meest briljante excuses maar daar hebben ze vanzelfsprekend geen boodschap aan. Gemiddeld zit ik 20 minuten te wachten voor ik geholpen word voor een afspraak dus ik kan me niet voorstellen dat ze er echt over gaan vallen. Ik meld me opnieuw bij de onvriendelijke medelander met kleine krulletjes (ik had liever zijn naam genoemd maar die heb ik niet zo snel van zijn hanger kunnen lezen).
    .
    Voor hij tijd voor me heeft ben ik 5 minuten te laat en is de afspraak al uit het systeem. Hij is echter slim genoeg om in de gaten te hebben dat hij een extreme discussie beter kan voorkomen. Als ware hij god zelve die mij clementie bood kon ik na 20 minuten alsnog geholpen worden. Hij wist dat het om 2 telefoons ging maar dat ging zeker niet meer gebeuren volgens deze onvriendelijke gast.
    .
    De Geniusbar medewerker deed nergens moeilijk over en verving zonder enige moeite beide toestellen. Ik legde hem het verhaal uit waarop hij antwoordde dat er een week later inderdaad moeilijk gedaan zou worden over de garantie. Met betrekking tot de niet zo vriendelijke man bij de trap kon hij me vertellen dat de mensen bij de trap vaak een gal-opvangbak zijn. Het klopt dat het systeem van Apple niet helemaal werkt zoals je wel zou verwachten en mensen die soms een verre reis hebben gemaakt omdat ze een defect product terug komen brengen worden vriendelijk verzocht om een week later terug te komen. Dan blijken dat soort klanten nog wel eens ongenoegen te uitten.
    .
    Een dubbele frustratie is dat iedereen afhankelijk is van dezelfde AppleStore en Geniusbar. Je kunt niet even ergens anders naartoe gaan.

  • Profielfoto
    janau

    Als ik zie dat ik een paar dagen moet wachten voor hulp dan probeer ik het even later weer. Vaak is er dan opeens een plekje vrij binnen een paar uur.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Het is al erg gesteld dat er zoiets moet bestaan als een Geniusbar. Wat mij steeds vaker begint op te vallen in heel wat zaken/ketens is het gebrek aan elementaire en gemeende klantvriendelijkheid. Mensen komen ‘werken’.
    .
    De ‘service minded’ attitude is eruit aan het gaan. Zijn ze te jong en werken ze tegen hun goesting of omdat het moet? Zijn ze slecht opgeleid? Of hebben ze gewoon een ‘slecht’ karakter, ik weet het niet.

  • Profielfoto
    Haike

    Waar het op neerkomt is dat als de Apple store zonder meer alles aanneemt alleen maar omdat het een Apple product is ze de plaatselijke regels in de wielen rijden. Zo simpel is dat…

    Het is maar hoe je het bekijkt.. Je kunt het star en dogmatisch bekijken, en gaan roepen dat dat allemaal niet mag, en niet volgens de wet is, je kan ook zeggen dat Apple nou eens een keer wél service verleent, en je blij kan zijn met het feit dat je een keer niet enorm hoeft te bakkeleien met de winkelier die moeilijk gaat lopen doen.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik kan pas volgende week donderdag terecht bij de Genius Bar maar mijn iPhone is stuk en wil hem NU gemaakt hebben.

    Wat een luxeprobleem kereltje, ik kon pas volgende maand terecht met mijn been in het ziekenhuis.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Het is maar hoe je het bekijkt.. Je kunt het star en dogmatisch bekijken, en gaan roepen dat dat allemaal niet mag, en niet volgens de wet is, je kan ook zeggen dat Apple nou eens een keer wél service verleent, en je blij kan zijn met het feit dat je een keer niet enorm hoeft te bakkeleien met de winkelier die moeilijk gaat lopen doen.

    Het verhaal hierboven gelezen van recoiler?:roll:
    .
    Als ik een week moet wachten en zelfs een afspraak moet maken voor een reparatie dan zijn dat ziekenhuistoestanden waar ik als consument niks aan heb.
    De genius bar is goed voor mensen met een probleem, niet als er iets stuk is want dan ga je gewoon naar de winkel waar het gekocht is. Doe je dat namelijk niet dan kan het zijn dat je je eigen glazen ingooit want ook de koper heeft zich stomweg aan die koopovereenkomst te houden. Je eigen aan de wet en/of afspraken houden heeft overigens niets met een starre houding te maken en al helemaal niet met een dogma.
    .
    Ik geloof dat het RDF veel verder reikt dan we denken als we massaal naar de genius bar rennen voor elk probleem. Vergeet niet dat veel mensen een flinke rit achter de rug hebben alvorens ze uiteindelijk bij de store aan komen en dan ook nog een uurtje naar een parkeerplaats moeten zoeken terwijl de APR waar ze het gekocht hadden misschien om de hoek zit. Als er dan wordt gezegd: kom volgende week maar terug, dan kom ik nooit meer terug.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Het is al erg gesteld dat er zoiets moet bestaan als een Geniusbar.

    Dat komt omdat de huidige generatie zaken als computers in de schoot geworpen kreeg zonder dat er interesse bestond voor de achterliggende werking.
    De vorige generatie heeft de gehele ontwikkeling kunnen volgen en omdat het iets nieuws was waren er automatisch ook veel mensen die geïnteresseerd raakte in het hoe en waarom.
    .
    Natuurlijk zijn er uitzonderingen want er is ook een nieuwe generatie ontwikkelaars, maar geloof me: het aantal digibeten is enorm. En dat kun je ook zien hier op OMT. Het aantal mensen dat geregeld andere mensen met een probleem helpen is maar een zeer kleine groep in vergelijking met het totaal aantal leden. Eigenlijk zijn de mensen die hier steeds de helpende hand bieden de ‘geniussen’ van OMT.

  • Profielfoto
    recoiller

    Ik denk dat er 2 zaken spelen. Ten eerste is een computer niet meer hetzelfde product dat we 10 jaar geleden gebruikten. Computers van vandaag zijn 1000x complexer en geavanceerder en om ze goed te gebruiker wordt er steeds mer verwacht van de gebruiker. Datzelfde geldt ook voor de andere producten als de iPhone. De huidige iPhone 5 is in alle opzichten beter dan de eerste iMacs. Met de groei van de complexiteit groeit ook de kans op problemen en ook het onvermogen van mensen om er mee om te gaan. In hoeverre we dit Apple kwalijk mogen nemen is natuurlijk een tweede, het doet het natuurlijk wel slecht bij de verwachtingen van mensen.
    Dan het nieuwe systeem van Apple met afspraken ook als je telefoon kapot is. Ik snap dat ze een Genius willen laten kijken om te bevestigen of er echt een defect is. Ik snap ook dat het systeem met afspraken uiteindelijk voorkomt dat er klanten voor niets naar Amsterdam gaan. De theorie hier is op zich best goed bedacht. Alleen met de extreme drukte en de lange wachttijden is er een groep klanten met defecte apparatuur die balen als ze het systeem niet goed kennen en daardoor voor niets komen en die niet blij zullen zijn met het lange wachten op een reparatie.
    Als ik heel reëel ben, als ik een Samsung Galaxy kapot heb zal deze denk ik opgestuurd worden en moet ik ook een week wachten voor ik weer een werkend toestel heb. Het voordeel van Apple is dat als je aan de beurt bent, het vaak ook binnen een uur opgelost is.. nou ja.. 2 uur.. of zo..
    Dit alles neemt niet weg dat het wenselijk is dat Apple die extreem lange GeniusBar misschien maar met meer dan 4 medewerkers moet bevolken als het dermate druk is. Ik zie liever dat Apple meer personeel inroosterd dan dat de klanten een week moeten wachten op relatief eenvoudige zaken.

  • Profielfoto
    recoiller

    We posten tegelijk hendrik, ben het helemaal met je eens! Klopt als een bus.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @recoiller: Ten eerste werken computers nog steeds zoals ze dat vroeger deden. Een harde schijf is nog altijd een harde schijf met schijven en koppen die erboven zweven; en intern geheugen werkt nog steeds op dezelfde manier. En ten tweede, software wordt steeds gebruiksvriendelijker. Ik heb de periode nog gekend van de Editwriter, het DOS-tijdperk meegemaakt, XT’s en AT’s zien passeren, de floppy disk zien opkomen en weer verdwijnen… De mensen worden steeds dommer en luier.
    En verder zie ik een ‘Genius’-(sic)-medewerker nog geen kapotte telefoon herstellen. Dat gebeurt nog altijd bij een échte hersteller met ‘poten’ aan zijn lijf.
    Als ze mensen moeten ‘inroosteren’ komt dat omdat ze te weinig personeel rondlopen hebben.
    De Genius-bar is niet meer dan een marketing-tool. Apple zou er beter aan doen àl haar medewerkers een gedegen opleiding te geven.

  • Profielfoto
    Haike

    Het verhaal hierboven gelezen van recoiler?

    Yep!

    De genius bar is goed voor mensen met een probleem, niet als er iets stuk is want dan ga je gewoon naar de winkel waar het gekocht is. Doe je dat namelijk niet dan kan het zijn dat je je eigen glazen ingooit want ook de koper heeft zich stomweg aan die koopovereenkomst te houden.

    Daar heb ik dan niks van gemerkt aan de genieusbar. Ze zeggen daar niet; “Meneer u heeft hem hier niet gekocht, dus we repareren hem niet” Dat doen ze bij Amac wel. In ieder geval bij de Amac waar ik ben geweest. Ze zeggen in de Store; “Meneer uw scherm is kapot, we kunnen hem innemen en repareren, duurt 5 (werk)dagen… Welke wet ze daar mee overtreden ontgaat me in het geheel. Of je neemt je kapotte scherm, mac, iphone, ipad, ipod, weer mee en gaat op zoek naar een andere reparateur, aan jou de keus.

    Vergeet niet dat veel mensen een flinke rit achter de rug hebben alvorens ze uiteindelijk bij de store aan komen en dan ook nog een uurtje naar een parkeerplaats moeten zoeken terwijl de APR waar ze het gekocht hadden misschien om de hoek zit.

    Volgens mij vergeet jij nu gemakshalve dat apple dat heeft ondervangen doordat je een afspraak moet maken. Weet je zeker dat je niet voor niks komt, en je weet zeker dat je geholpen wordt. Als jij besluit om op de bonnefooi binnen te stappen, dan moet je ook kunnen incalculeren dat je moet wachten. Als een ander netjes een afspraak maakt en vervolgens mag de toevallig binnenstappende passant voor gaan… dat lijkt me een beetje de omgekeerde volgorde. Verder bestaan er treinen en er stoppen 5 tramlijnen voor de deur. Dus een uur lopen zoeken naar een dure, bijna, niet meer te betalen parkeerplaats, is daarmee ook opgelost. Overigens weet ik uit eerste hand dat mensen van over de grens naar Amsterdam komen, om te zorgen dat hun apparatuur weer naar behoren gaat werken. En ze rijden een week later rustig weer naar Amsterdam, om het spul weer op te halen.

    Als er dan wordt gezegd: kom volgende week maar terug, dan kom ik nooit meer terug.

    Dat is dan jou keuze en tevens je goed recht, lijkt me niks mis mee.