Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 9 april 2013

Blackmagic toont nieuwe ProRes-camera’s

In Las Vegas is de NAB show begonnen. De internationale film- en televisiewereld is daar bijeen om te ruiken aan de nieuwste snufjes voor bewegend beeld. Een graag geziene standhouder is Blackmagic. Dit bedrijf timmert de laatste jaren aan de weg met professionele Mac-compatible audiovisuele producten voor bodemprijzen. Ook dit jaar heeft het bedrijf een paar nieuwe prijsknallers: een compacte filmcamera voor nog geen 1000 dollar en een professionele 4K-camera voor, hoe toepasselijk; 4000 dollar.

De 4K Cinema Camera die Blackmagic op NAB heeft aangekondigd lijkt in veel opzichten op de huidige 2,5K Cinema Camera. De grote vernieuwing is uiteraard de hogere resolutie van 3840×2160. Beide camera’s nemen via SSD’s op in Apple’s ProRes 422 of in CinemaDNG RAW en beide modellen hebben een Thunderbolt-poort om beelden direct je Mac in te krijgen. Voor een prijs van 3995 dollar wordt de 4K Cinema Camera echter een beduchte concurrent van RED en Canon die beide ‘betaalbare’ 4K-camera’s maken.

De grootste verrassing van Blackmagic kwam in de vorm van de compacte Pocket Cinema Camera. Qua resolutie houdt dit filmcameraatje het bij een bescheiden 1920×1080 pixels, Full HD dus. Naast z’n ultracompacte formaat heeft de camera echter een aantal grote voordelelen, ook ten opzichte van zijn grote broers. Zo heeft de camera verwisselbare accu’s en kunnen zowel compacte Micro 4/3-lenzen als normale DSLR-lenzen (via een adapter) aangesloten worden. Nog belangrijker is het dynamisch bereik over 13 stops. Dat is er zelfs één meer dan de 4K Cinema Camera. Dit resulteert in beeld waar de balans tussen donker en licht veel beter is dan bij reguliere DSLR- of video-camera’s.

Voor een prijsje van 995 dollar heeft Blackmagic wel her en der moeten bezuinigen ten opzichte van de grote CInema Camera’s. Dat zie je natuurlijk in de lagere resolutie waarin opgenomen wordt, maar bijvoorbeeld ook aan het ontbreken van Thunderbolt. Beelden worden niet weggeschreven op SSD maar op SD-kaarten. Ook is het touchscreen van de grote Cinema Camera’s vervangen voor een niet-aanraakgevoelig scherm. Gelukkig kan de Compact Cinema Camera wel in ProRes 422 opnemen waardoor je direct in Final Cut Pro aan de slag kunt met je materiaal.

Blackmagic heeft met de 4K en Compact Cinema Camera’s opnieuw een markt op zijn kop gezet.  De bijzonder scherp geprijsde camera’s concurreren qua specificaties met veel duurdere modellen van andere fabrikanten, worden beide geleverd met kleurgrading-software voor Mac en ondersteunen Apple’s eigen videoformaat waar Final Cut Pro goed mee overweg kan. Goed nieuws dus voor filmmakende OMT-ers. Geïnteresseerden moeten nog wel even wachten. Blackmagic hoopt beide modellen in juli op de markt te kunnen brengen. Het bedrijf kennende kunnen daar echter waarschijnlijk nog een paar maanden bij opgeteld worden.

Reageer op artikel:
Blackmagic toont nieuwe ProRes-camera’s
Sluiten