Blackmagic toont nieuwe ProRes-camera’s

Door: Koen van Tongeren - 9 reacties

In Las Vegas is de NAB show begonnen. De internationale film- en televisiewereld is daar bijeen om te ruiken aan de nieuwste snufjes voor bewegend beeld. Een graag geziene standhouder is Blackmagic. Dit bedrijf timmert de laatste jaren aan de weg met professionele Mac-compatible audiovisuele producten voor bodemprijzen. Ook dit jaar heeft het bedrijf een paar nieuwe prijsknallers: een compacte filmcamera voor nog geen 1000 dollar en een professionele 4K-camera voor, hoe toepasselijk; 4000 dollar.

4K

De 4K Cinema Camera die Blackmagic op NAB heeft aangekondigd lijkt in veel opzichten op de huidige 2,5K Cinema Camera. De grote vernieuwing is uiteraard de hogere resolutie van 3840×2160. Beide camera’s nemen via SSD’s op in Apple’s ProRes 422 of in CinemaDNG RAW en beide modellen hebben een Thunderbolt-poort om beelden direct je Mac in te krijgen. Voor een prijs van 3995 dollar wordt de 4K Cinema Camera echter een beduchte concurrent van RED en Canon die beide ‘betaalbare’ 4K-camera’s maken.

compact

De grootste verrassing van Blackmagic kwam in de vorm van de compacte Pocket Cinema Camera. Qua resolutie houdt dit filmcameraatje het bij een bescheiden 1920×1080 pixels, Full HD dus. Naast z’n ultracompacte formaat heeft de camera echter een aantal grote voordelelen, ook ten opzichte van zijn grote broers. Zo heeft de camera verwisselbare accu’s en kunnen zowel compacte Micro 4/3-lenzen als normale DSLR-lenzen (via een adapter) aangesloten worden. Nog belangrijker is het dynamisch bereik over 13 stops. Dat is er zelfs één meer dan de 4K Cinema Camera. Dit resulteert in beeld waar de balans tussen donker en licht veel beter is dan bij reguliere DSLR- of video-camera’s.

dynamicrange

Voor een prijsje van 995 dollar heeft Blackmagic wel her en der moeten bezuinigen ten opzichte van de grote CInema Camera’s. Dat zie je natuurlijk in de lagere resolutie waarin opgenomen wordt, maar bijvoorbeeld ook aan het ontbreken van Thunderbolt. Beelden worden niet weggeschreven op SSD maar op SD-kaarten. Ook is het touchscreen van de grote Cinema Camera’s vervangen voor een niet-aanraakgevoelig scherm. Gelukkig kan de Compact Cinema Camera wel in ProRes 422 opnemen waardoor je direct in Final Cut Pro aan de slag kunt met je materiaal.

Blackmagic heeft met de 4K en Compact Cinema Camera’s opnieuw een markt op zijn kop gezet.  De bijzonder scherp geprijsde camera’s concurreren qua specificaties met veel duurdere modellen van andere fabrikanten, worden beide geleverd met kleurgrading-software voor Mac en ondersteunen Apple’s eigen videoformaat waar Final Cut Pro goed mee overweg kan. Goed nieuws dus voor filmmakende OMT-ers. Geïnteresseerden moeten nog wel even wachten. Blackmagic hoopt beide modellen in juli op de markt te kunnen brengen. Het bedrijf kennende kunnen daar echter waarschijnlijk nog een paar maanden bij opgeteld worden.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Demon Hunter

    Met alle respect, waarom staat dit op OMT? Het heeft amper iets met Apple te maken, 99% van de bezoekers zullen dit nieuwsbericht waarschijnlijk niet eens snappen. Daarbij zit het artikel ook nog eens vol met fouten!

    De resolutie van de Black Magic Production camera is 4096×2160(4K), niet 3840×2160(UltraHD). Die resolutie is wel een opname mogelijkheid. De HDMI ingang is helemaal niet vervangen voor een HD-SDI ingang. Op het oude model zat al geen HDMI, alleen 3D SDI. Dat is nu 6G SDI geworden. HD-SDI is inmiddels 2 generaties oud… Daarbij is er juist heel veel veranderd tussen de BMCC en de BMPC. Van een 2.4 crop sensor naar S35 met global shutter. Dat is naast de resolutie de belangrijkste verandering!

    Er wordt niet eens verteld dat de Pocket camera een S16 sensor heeft. Nog kleiner dan de oorspronkelijke BMCC.

    Verder wordt er geen woord gerept over het feit dat de raw output bij de nieuwe camera’s nu compressed is en dat dat out of the box nog niet eens in de camera’s zitten, maar later toegevoegd wordt middels een software update. Daarbij kan alleen Resolve straks met de compressed CinemaDNG bestanden omgaan qua software. Resolve(de colorgrading software waar wel 1 zin aan wordt gewijd) wordt amper in het artikel besproken, terwijl zo’n beetje het enige is wat Apple relevant is.

    Als ProRes de enige relevantie is voor de link met Apple waar zijn dan de artikelen over de tientallen andere externe recorders en camera die op ProRes opnemen? Of de ook op de NAB aangekondigde RED ProRes proxy module? Zijn in die hoedanigheid ook allemaal “Mac-compatible”. Waardeloos artikel imo:roll:

  • Profielfoto
    MacToob

    @Demon Hunter: Met het verkeerde been uit bed gestapt?

  • Profielfoto
    Demon Hunter

    Nee hoor, kritiek mag toch? Ik vind het een beetje raar dat het hier vermeld wordt en ook nog eens vol fouten. Het is hetzelfde als OMT zou schrijven over een nieuw aangekondigde iMac, maar de schermafmetingen verkeerd vermeld, vergeet te vermelden dat er een 4x krachtigere videokaart wordt gebruikt, vermeld dat USB1 nu standaard is en in de laatste zin nog even vermeld dat er een compleet nieuwe versie van OSX bijgeleverd wordt. Dan regent het toch ook negatief commentaar?

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    @Demon Hunter, je hebt gedeeltelijk gelijk; ik had inderdaad niet door dat de 2,5K camera inmiddels ook HDMI verruild heeft voor SDI. Voor wat betreft de resolutie ga ik uit van de specificatie die Blackmagic zelf noemt.

  • Profielfoto
    Rutger-cg

    Nee hoor, kritiek mag toch? Ik vind het een beetje raar dat het hier vermeld wordt en ook nog eens vol fouten. Het is hetzelfde als OMT zou schrijven over een nieuw aangekondigde iMac, maar de schermafmetingen verkeerd vermeld, vergeet te vermelden dat er een 4x krachtigere videokaart wordt gebruikt, vermeld dat USB1 nu standaard is en in de laatste zin nog even vermeld dat er een compleet nieuwe versie van OSX bijgeleverd wordt. Dan regent het toch ook negatief commentaar?

    Qua fouten geef ik je absoluut gelijk. Maar het vermelden van dit artikel op zich, vind ik geen punt. Sterker nog, ik vind het alleen maar interessant. Ik en vele anderen gebruiken mac als platform voor film en videoproductie en daarnaast voor vele andere creatieve doeleinden. Tevens heeft Blackmagic design een aardig “apple-fan” gehalte en is dit dus zeker de moeite van het plaatsen waard.

  • Profielfoto
    Demon Hunter

    @Koen Hmm vreemd. Er staat immers een groot 4K logo op de camera en ook op het promo materiaal van de BMPC op de NAB staat overal groot 4K en UltraHD gedrukt. Dat hele 4K/UltraHD verhaal is sowieso irritant, wordt een nieuw 720/1080 verhaal.

    Qua prijs zit er ook een flink addertje onder het gras bij de BMCC. De nieuwe 4K versie draait namelijk op een 240GB SSD(zo’n 200 euro) 18 minuten raw materiaal… Ook gaat de ingebouwde accu maar 60 min mee, een extern accusysteem is dus verplicht.

    Een vriend van mij heeft net de BMCC gekocht. Lijkt heel goedkoop, maar met 1TB aan SSD’s(72 min raw, kosten ongeveer €1000,-), 2 V-mount accu’s en lader(€1000-1500,-), rig met batteryplate om alles aansluiten(€1000-1500). Dan pas heb je een productiesetje en dan nog alleen het minimale. 4K voor 4K is een leuke marketing stunt, maar je bent eigenlijk het dubbele kwijt voordat je echt wat kan doen.

  • Profielfoto
    IOS dude

    Waarom zou ik in hemelsnaam een belachelijk grote camera kopen om per se 4k resolutie te hebben als ik dezelfde resolutie krijg uit de gopro hero 3 black edition voor €500 en dat in een petieterige behuizing inclusief hdmi aansluiting?????
    En als jullie me niet geloven…check out the specs !!
    http://gopro.com/cameras/hd-hero3-black-edition#specs

  • Profielfoto
    Demon Hunter

    Dat is hetzelfde als zeggen waarom zou je een DSLR gebruiken als je een iPhone hebt. De GoPro3 is leuk, maar die “4K”(is geen echte 4k haalt geen 4000 beedlijnen) doet 15 frames per seconde, onbruikbaar dus. Daarbij heeft de GoPro een inniminnie sensor met een vaste wide angle lens. Dit is een S35 sensor met global shutter die 12bit raw opneemt. Totaal niet vergelijkbaar kwalitatief gezien. De BMCC wordt gebruikt voor (korte) films, commercials en tv series. De GoPro is een leuke action cam voor op wintersport en leuk als crash cam voor grote producties.

  • Profielfoto
    Scrooge McDuck

    3840 × 2160 heet 4K UHD.

    Die scheiding van namen heb je leuk bedacht, maar word niet toegepast.

    Waarom zou ik in hemelsnaam een belachelijk grote camera kopen om per se 4k resolutie te hebben als ik dezelfde resolutie krijg uit de gopro hero 3 black edition voor €500 en dat in een petieterige behuizing inclusief hdmi aansluiting?????

    Foei, stoute troll.