Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 15 april 2013

Big Brother Award voor Apple Germany

Het is een bekend gegeven dat Apple graag pronkt met allerhande awards die het bedrijf gewonnen heeft. Een award voor hoogste klanttevredenheid, een award voor innovatiefste design, we hebben ze allemaal voorbij zien komen. Of Apple ook zo graag met de vers gewonnen Duitse Big Brother Award pronkt, valt te betwijfelen.

Het Duitse digitalcourage, een vereniging die zich inzet voor privacy en digitale rechten, reikte de anti-award uit aan Apple Retail Germany. De organisatie achter de Duitse Apple retail stores krijgt de award voor de wijze waarop toezicht op klanten en personeel gehouden wordt. Dit gebeurt met permanent cameratoezicht.

Het cameratoezicht zou niet alleen in de publieke ruimten van de Apple Stores aanwezig zijn, maar ook in het kantoor van de manager, het magazijn en de technische werkruimte. Bovendien stelt digitalcourage dat alle beelden opgeslagen worden en naar het centrale beveiligingscentrum in de UK gestuurd worden.

In het contract dat medewerkers tekenen voordat ze aan de slag gaan in een Apple Store is opgenomen dat personeel gefilmd wordt. Volgens Apple Retail Germany hoeven medewerkers hier niet mee akkoord te gaan en kunnen ze dit zonder verdere gevolgen weigeren. Of medewerkers ook echt aan de slag kunnen in een Apple Store als ze dit weigeren is niet duidelijk.

Het zint digitalcourage ook niet dat klanten slecht op de hoogte gebracht worden van het cameratoezicht. De stickers en bordjes die klanten op de camera’s moeten wijzen zijn naar de zin van de privacyclub te onopvallend. Dit alles was reden om de Big Brother Award uit te reiken aan Apple Retail Germany.

Reageer op artikel:
Big Brother Award voor Apple Germany
Sluiten