Reclamecampagne moet Final Cut Pro X terug op de kaart zetten

Door: Raymon Mens - 23 reacties

Vorig jaar zei Tim Cook dat er in 2013 geweldige dingen aankomen voor professionele gebruikers van Apple-producten. De audio-pro’s kunnen zich verheugen op een update van Logic Pro. De harten van de video-pro’s moeten opnieuw veroverd worden met een reclamecampagne voor Final Cut Pro X.

De LA Times meldt dat Apple groots gaat uitpakken op de¬†NAB Show die de tweede week van April in¬†Las Vegas gehouden zal worden. De NAB Show is een vakbeurs voor de broadcast-industrie. De campagne zou volgens de krant vandaag al beginnen, er worden video’s op de Apple-site verwacht waarin gerenommeerde editors Apple’s software gaan aanprijzen. Julian Liurette is √©√©n van de namen die de krant noemt.

Apple lanceerde Final Cut Pro X in 2011 als opvolger van Final Cut Pro 7. Veel video-pro’s konden echter maar moeilijk wennen aan de nieuwe workflow en interface van Final Cut Pro X. Ze vonden het maar een soort iMovie pro en bleven met Final Cut Pro 7 werken, of stapten over naar bijvoorbeeld Adobe Premiere Pro. Sinds de release in 2011 heeft Apple een aantal updates uitgebracht die het pakket voorzagen van nieuwe functies. Het lijkt erop dat de iPhone-maker Final Cut Pro X nu volwassen genoeg acht om de marketingdruk op te voeren.

Overigens zijn er ook gebruikers die Final Cut Pro X al zonder de reclamecampagne al in hun hart hebben gesloten. In een recente uitzending van onze tweewekelijkse talkshow OMT LIVE zei NOS-corrospondent Lex Runderkamp niets anders meer te willen dan zijn MacBook Pro Retina met Final Cut Pro X.

Reacties

23 reacties
  • Profielfoto
    Marcvdwiel

    Ben benieuwd!

  • Profielfoto
    SanderApple

    Als het maar niet weer zo’n veel te duur programma wordt. Want dan kan de campagne nog zo leuk zijn, als er goedkopere alternatieven zijn die even goed werken gaat bijna iedereen voor die App.

  • Profielfoto
    Anillusion

    Ik heb een video postproductie bedrijf en heb FCPX met een aantal kleine producties kunnen gebruiken en daar valt op zich mee te werken. Het event-gedeelte vind ik helemaal geweldig, maar als Professioneel NLE laat het nog veel te veel te wensen over. Ja het wordt steeds beter, maar het haalt het nog niet bij de flexibiliteit die je bij FCP7 hebt. Daarbij ook nog dat je met geen mogelijkheid kunt roundtrippen met Logic, omdat ze Logic nog niet hebben geupdate is een groot gemis. Op dit moment hou ik het bij belangrijke klussen daarom nog steeds bij FCP7 en hou voor de toekomst nog alle opties open, waarbij ik AVID, Adobe, Autodesk (Smoke) en LightWorks in de gaten hou.

  • Profielfoto
    Roeljuun

    SanderApple 13 minuten geleden
    Als het maar niet weer zo’n veel te duur programma wordt. Want dan kan de campagne nog zo leuk zijn, als er goedkopere alternatieven zijn die even goed werken gaat bijna iedereen voor die App.

    Heb je √ľberhaupt wel gelezen waar het over gaat? Final Cut Pro X is al een tijdje uit hoor‚ĶDaarbij kost het een schijntje naar verhouding tot de andere editing software van Adobe en Avid.

  • Profielfoto
    Appelschil

    Volgens mij gaat dit eerder om een wanhoopskreet van Apple. Final Cut Pro X is “het” gewoon niet. Wat nu juist zo jammer is, want FCP7 begon in Hilversum nu juist net op te komen.
    Het “probleem” zijn ook alle upgrade-acties van bijvoorbeeld Avid. Waar je voor de helft van de prijs dan het Media Composer pakket hebt.

    Maar goed, ik verwacht er in ieder geval niet teveel van. Laat mij (en naar mijn idee ben ik in de meerderheid in Hilversum met deze gedachte) maar lekker bij Avid blijven. Dat werkt tenminste, en heeft zijn functies op zijn plek.

  • Profielfoto
    Matanza

    Het lijkt erop dat de iPhone-maker Final Cut Pro X nu volwassen genoeg acht om de marketingdruk op te voeren.

    Krijg OMT geld om te linken naar de Apple website ?
    Hier hadden ze toch evengoed Apple kunnen zeggen

  • Profielfoto
    ozzie X

    De beste marketing die Apple in dit kader kan doen is een nieuwe Pro-machine uitbrengen. Dan weten de pro’s tenminste dat Apple deze markt serieus blijft nemen. Heeft het Mac platform een toekomst voor de veeleisende pro dat is wat we willen weten.

  • Profielfoto
    Eagle1972

    Samen met een nieuwe Mac Pro zijn zeer welkom zijn.

  • Profielfoto
    donut

    Apple heeft de Pro markt verwaarloosd en zich opgesteld als een onbetrouwbare partner. Ze hebben eenvoudig weg hun veroverde markt aandeel weggegeven en de proUser in het geheel niet serieus genomen. Het uitblijven van een MacPro is ook een duidelijk teken de Pro-user eigenlijk niet meer willen te ondersteunen… Daar helpt geen reclame tegenaan. OS 10.8 is substantieel slechter dan 10.6.
    Apple is nu alleen nog maar geschikt voor de consument, die zich laat fotograferen in de applestore als toppunt van roem…

  • Profielfoto
    Kenneth B. Done

    Eens met ozzie X, eagle 1972 en donut: eerst een nieuwe Mac Pro en dan FCPX nog eens flink aanpakken want die magnetische timeline is het duidelijk NIET. En een reclamecampagne hoeft Apple voor de pro’s niet te doen, die hebben het afgelopen jaar al genoeg problemen gehad met deze update.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Ah.. de oude Microsoft-tactiek; Wat doe je als je product tegenvalt? Juist: Meer reclame!

  • Profielfoto
    brinkey

    Tsja, ik denk dat ze er een beetje te laat mee zijn. Al veel pro’s zijn overgestapt op Premiere of terug naar Avid. En inderdaad FCP 7 werd door veel omroepen en productiehuizen gebruikt. Maar door de FCPX release bleek hun investering in opeens weinig meer waard.

    Apple wordt door de pro’s als onbetrouwbaar gezien en daar helpt geen reclamecampagne meer tegen.

    Ik zelf moet zeggen dat FCPX me steeds meer bevalt, maar zoals al eerder gemeld voor grote projecten blijf ik nog maar even op 7 en Adobe is niet verkeerd, lijkt op 7 maar dan met meer power.

  • Profielfoto
    brinkey

    Tsja, ik denk dat ze er een beetje te laat mee zijn. Al veel pro’s zijn overgestapt op Premiere of terug naar Avid. En inderdaad FCP 7 werd door veel omroepen en productiehuizen gebruikt. Maar door de FCPX release bleek hun investering in opeens weinig meer waard.

    Apple wordt door de pro’s als onbetrouwbaar gezien en daar helpt geen reclamecampagne meer tegen.

    Ik zelf moet zeggen dat FCPX me steeds meer bevalt, maar zoals al eerder gemeld voor grote projecten blijf ik nog maar even op 7 en Adobe is niet verkeerd, lijkt op 7 maar dan met meer power.

    ps Die opmerking in het bericht ‘iPhonemaker’ is dat een bewuste?

  • Profielfoto
    Quinn Quality

    In tegenstelling wat misschien de meeste pro’s vinden, heb ik met FCP X totaal geen problemen en heb diverse shows, geregistreerd met meerde camera’s feilloos kunnen verwerken met deze pro toepassing. FCP X is een programma dat niet op het uiterlijk beoordeeld moet worden, ik vind dat wat er onder de motorkap zit, het belangrijkste is. Dit weekend op omroep Brabant, cabareti√®re Karin Bruers met haar show gemonteerd op FCP X op een Mac Pro.
    A.s. Woensdag registreren wij de gala avond 125 jaar Carre met 8 camera’s en ook deze show zal weer ge-edit worden op FCP X.
    Wel hoop ik dat inderdaad Apple zijn aandacht blijft houden op de profs, want mijn oudste Mac Pro staat op de vervang nominatie.

  • Profielfoto
    brinkey

    Ik moet ook zeggen dat FCPX op dit moment redelijk werkt. Het probleem is echter dat Apple door het op zij schuiven van 7, Final Cut Server en de Mac Pro een onbetrouwbare partner blijkt te zijn. En daar helpt een reclamecampagne niet aan. Daar zijn ze veel te laat mee.

  • Profielfoto
    Triumph

    Geheel met Quinn Qaulity eens, ik zelf vind het beter dan FCP7 en die magnetische tijdlijn is geweldig.
    Enige wat is nog mis is een control surface pligins voor bv een mixer.

    Heb destijds toen dat nog werket met een Tascam 1082 gebruikt maar die stopte al met werken in FCP7

    He er is net versie 10.0.8 uitgekomen! Ook compressor en Motion hebben updates!

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Waarvoor OS X 10.8.3 vereist is…..

  • Profielfoto
    schrambal

    @ Quin Quality.

    Probeer dan maar eens een registratie met 15x XDcam en 5X red te monteren met FCPX. Onbegonnen werk.

    Veel succes in Carré in ieder geval :p.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Donut snapt het. +1

    Apple laat de PRO user al jaren in de kou staan. Dat ‘Think Different’ dat hebben ze al heel lang laten vallen; ze denken maar √©√©n ding bij Apple ‘Think Money’ …

  • Profielfoto
    k-the-ripper

    Apple heeft de Pro markt verwaarloosd en zich opgesteld als een onbetrouwbare partner.

    Je kan ook zeggen: Apple heeft hun focus verlegd van de PRO meer naar de gewone consument.
    En heel eerlijk gezegd als commercieel bedrijf heeft ze dat geen windeieren gelegd:)
    Of je dat als pro gebruiker kan toejuichen (niet dus) is iets wat ik kan begrijpen.
    Toch zie je zo hier en daar steeds meer ‘klagers van het eerste uur’ schoorvoetend toegeven dat FCPx langzaam aan op alle fronten heel erg verbeterd wordt en toch wel het labeltje PRO gaat verdienen.

  • Profielfoto
    simonelb
  • Profielfoto
    knekkie

    Apple kijkt gewoon naar de groep waar de meeste groei en winst te behalen valt. Uiteindelijk is Appple ook maar een bedrijf da geld wil verdienen en winst wil maken. Dat gaat ze goed af door slim hun niche te kiezen. Dat hebben ze altijd al gedaan door de bediening van ingewikkelde dingen makkelijker te maken. En daarmee hebben ze verschillende markten op zijn kop gezet voor PRO’s & consumenten.

    Van hardware als de Apple Computer, iPod, iPhone & iPad tot de software die er op draaide. Er stond 1 ding centraal, gebruikers ervaring. Moeilijke dingen makkelijker zodat je productiever kon zijn in minder tijd en of kopzorgen. Dat verpakt in een mooi jasje heeft altijd voor veel tevreden oude en nieuwe klanten gezorgd.

    Helaas valt niet alle versimpeling altijd even goed. word het door velen als betuttelend ervaren. Sommige groepen voelen zich (niet meer) serieus genomen door die versimpeling die Apple steeds doet. (pun intended)

    Nu zijn dat de video PRO’s. En er valt wel wat voor te zeggen omdat er een hoop functionaliteit verdwenen leek te zijn. De meerderheid bleek gewoon verplaatst te zijn en de grote missende onderdelen komen langzaamaan terug. of er zijn inmiddels oplossingen van derden voor beschikbaar.

    FCPX is nu redelijk terug is waar het was in mogelijkheden en er zelfs een heel hoop nieuwe mogelijkheden bij heeft die een stuk lastige gaan in FCP7. Gelukkig is het een vrije keuze om FCP7 te blijven gebruiken of om over te stappen naar FCPX of iets van AVID of ADOBE.

    Ik ben benieuwd hoe ze die nieuwe reclame campagne gaan insteken en vooral op wie deze gericht is. De kleine doelgroep Video PRO’s of daar waar een groei potentieel zit bij de PROsumer. Vaak geven die meer geld uit aan software en hardware dan de PROS.

    Klinkt heel krom maar dat is de doelgroep die er heilig in geloof dat een mooier resultaat puur en alleen te danken is aan de beste soft en hardware. Dat talent en inzicht mee speelt besseffen ze later pas. ondertussen hebben ze wel gaaf speelgoed gekocht.

  • Profielfoto
    OSXIvogelbekdier

    ..en al een paar maanden is bekend dat sommige plugins van red giant foutjes geven in fcpx 10.0.7 (looks, mojo). Volgens red giant ligt de fout bij apple en wordt er hard gewerkt aan een fcpx update, maar dat horen ze nu ook al maanden.. Je zou als software ontwikkelaar maar afhankelijk van ze zijn.. Jij krijgt al het gezeik van je klanten en apple doet ondertussen rustig aan en steekt waarschijnlijk al haar tijd in het tellen van de omzet of onzin als de Iwatch.