OS X-bug kan elke app laten crashen

Door: Koen van Tongeren - 41 reacties

Typ voor de grap eens ‘File:///’  (met hoofdletter F en zonder aanhalingstekens) in een tekstvak van een willekeurige applicatie op je Mac. Nou ja, doe eigenlijk ook maar niet want het gevolg zal zijn dat de app direct crasht, in ieder geval onder OS X 10.8 Mountain Lion. Deze uitermate vreemde bug werd afgelopen vrijdag gepubliceerd op Open Radar.

Het probleem doet zich ook voor als je een ander karakter gebruikt in plaats van de laatste ‘/’, maar niet als je even wacht voor je het laatste karakter intypt. Wie na het crashen van een app de moeite neemt om een melding bij Apple in te dienen komt tot de ontdekking dat er een nóg gênantere bug aan vast zit. Zowel de Console-app als de Crash Reporter-app crashen zodra je de melding hebt gedaan. Alleen met een commando in de Terminal is de Console weer tot leven te wekken.

Volgens The Next Web is de oorzaak van de bug te vinden bij het nieuwe herkenningssysteem in Mountain Lion, waarmee bijvoorbeeld telefoonnummers, namen en data in tekst automatisch gelinkt worden aan acties in de Agenda- of Adresboek-app.

Ongetwijfeld zal Apple met een oplossing voor het probleem komen, al is het de vraag of dat snel zal gebeuren. Na een beta-test van maanden lijkt het er immers op dat 10.8.3 nu snel zal uitkomen. Het is onduidelijk of Apple die uitrol zal uitstellen om de File:///-bug te verhelpen.

Reacties

41 reacties
  • Profielfoto
    VlamMans

    Bij mij gebeurt er helemaal niks! 15″ MBP, early 2011, en ik draai 10.8

  • Profielfoto
    Casper

    Ben benieuwd hoe jullie dit artikel getyped hebben dan;-)

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Ik draai 10.7. heb het idee dat er altijd wel iets crasht om de minste geringste reden ;).

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    @VlamMans Zeker weten? Probeer het anders nog eens door de bewuste combinatie als reactie onder dit artikel te tikken.;-)

  • Profielfoto
    Rutger-cg

    Ben benieuwd hoe jullie dit artikel getyped hebben dan;-)

    Sterk

  • Profielfoto
    ArMac

    ‘File:///’ Als je het kopieert met aanhalingstekens gebeurt er niks….

  • Profielfoto
    essiw

    File:///

    et werkte in sommige programma’s maar niet alle… in chrome voor mac bijvoorbeeld niet, want ik kan het gewoon typen.

  • Profielfoto
    rdesign

    Firefox heeft er ook geen problemen mee. Kan het gewoon intypen. Spotlight, Safari, Teksteditor en Finder crashen direct. Bizar. ‘File:///’ is een best algemeen iets, raar dat niemand dit ooit eerder opgevallen is.

  • Profielfoto
    essiw

    ^zo algemeen is het nou ook weer niet, wie typt er nou per ongeluk File:/// in zonder er iets anders achter te zetten.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    En toch is het een bug die er niet hoort , men mag het niet bagaliseren.
    Men steekt miljoenen in een de ontwikkeling van een nieuw OS , en nog meer in het debuggen ervan.

  • Profielfoto
    johnkeates

    Het probleem zit in de DataDetector faciliteit die sinds 10.5 aanwezig is in Mac OS X. De DataDetectors worden door alle apps die met standaard Apple frameworks gemaakt worden geladen, zodat dingen als datums, adressen, urls enz. ‘aanklikbaar’ worden en extra functies krijgen.

  • Profielfoto
    iDuck

    File:///
    Leve Snow Leopard:smile:

  • Profielfoto
    Imade

    Bij mij had ik er 1 maal last van en daarna niet meer.
    Ik draai OS X 10.8.2

  • Profielfoto
    MacKevin11

    05-02-13 15:45:29,535 Safari[218]: wrong extraction: File:///
    05-02-13 15:45:29,536 Safari[218]: An uncaught exception was raised
    05-02-13 15:45:29,537 Safari[218]: condition “wrong extraction: File:///”
    05-02-13 15:45:29,551 Safari[218]: (
    0 CoreFoundation 0x00007fff96a1b0a6 __exceptionPreprocess + 198
    1 libobjc.A.dylib 0x00007fff933503f0 objc_exception_throw + 43
    2 CoreFoundation 0x00007fff96a1ae7c +[NSException raise:format:] + 204
    3 DataDetectorsCore 0x00007fff99bf64f3 DDCrashv + 113
    4 DataDetectorsCore 0x00007fff99bf65a6 DDCrash + 148
    5 DataDetectorsCore 0x00007fff99bc1bd4 DDResultCopyExtractedURL + 718
    6 AppKit 0x00007fff95159d1a checkDataDetectors + 536
    7 AppKit 0x00007fff95157429 NSSpellCheckerCheckString + 13334
    8 AppKit 0x00007fff95153f9f -[NSTextCheckingOperation main] + 152
    9 Foundation 0x00007fff94782986 -[__NSOperationInternal start] + 684
    10 Foundation 0x00007fff9478a1a1 __block_global_6 + 129
    11 libdispatch.dylib 0x00007fff8d558f01 _dispatch_call_block_and_release + 15
    12 libdispatch.dylib 0x00007fff8d5550b6 _dispatch_client_callout + 8
    13 libdispatch.dylib 0x00007fff8d5561fa _dispatch_worker_thread2 + 304
    14 libsystem_c.dylib 0x00007fff91ad6cab _pthread_wqthread + 404
    15 libsystem_c.dylib 0x00007fff91ac1171 start_wqthread + 13
    )
    05-02-13 15:45:29,552 Safari[218]: *** Terminating app due to uncaught exception ‘NSInternalInconsistencyException’, reason: ‘condition “wrong extraction: File:///”‘
    *** First throw call stack:
    (
    0 CoreFoundation 0x00007fff96a1b0a6 __exceptionPreprocess + 198
    1 libobjc.A.dylib 0x00007fff933503f0 objc_exception_throw + 43
    2 CoreFoundation 0x00007fff96a1ae7c +[NSException raise:format:] + 204
    3 DataDetectorsCore 0x00007fff99bf64f3 DDCrashv + 113
    4 DataDetectorsCore 0x00007fff99bf65a6 DDCrash + 148
    5 DataDetectorsCore 0x00007fff99bc1bd4 DDResultCopyExtractedURL + 718
    6 AppKit 0x00007fff95159d1a checkDataDetectors + 536
    7 AppKit 0x00007fff95157429 NSSpellCheckerCheckString + 13334
    8 AppKit 0x00007fff95153f9f -[NSTextCheckingOperation main] + 152
    9 Foundation 0x00007fff94782986 -[__NSOperationInternal start] + 684
    10 Foundation 0x00007fff9478a1a1 __block_global_6 + 129
    11 libdispatch.dylib 0x00007fff8d558f01 _dispatch_call_block_and_release + 15
    12 libdispatch.dylib 0x00007fff8d5550b6 _dispatch_client_callout + 8
    13 libdispatch.dylib 0x00007fff8d5561fa _dispatch_worker_thread2 + 304
    14 libsystem_c.dylib 0x00007fff91ad6cab _pthread_wqthread + 404
    15 libsystem_c.dylib 0x00007fff91ac1171 start_wqthread + 13
    )

  • Profielfoto
    adsum

    MacKevin11 doet even niks meer volgens mij…

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    File:///

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    sorry dat was Lion

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    In Mountain Lion crashen dan de Mac apps, maar Indesign bijvoorbeeld niet. Anyway weer een reden om GEEN Mountain Lion te doen. Behalve voor Airplay.

  • Profielfoto
    Buzz

    Van mij mag dit best gebagatelliseerd worden hoor. Hoe lang bestaat deze bug al? En hoe lang heeft het geduurd voordat hij ontdekt werd? Kortom, het is een curiositeit. Er zitten nog wel meer bugs in OS X, zoals in elk stuk complexe software.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ik kon niet zo gauw vinden hoeveel regels code er in ML zitten, maar in Tiger zaten er al reeds 86 miljoen! (Dit zou zijn gezegd door Jobs tijdens de augustus 2006 keynote.)
    Verder blijkt dat Windows NT v3 op ± 4,5 miljoen zat, Windows 2000 op ruim 29 miljoen en XP op 45 miljoen. Het aantal regels steeg dus aanzienlijk. Passen we dit toe op OS-X (reken maar dat dat ook daar steeds meer werd) dan zou ML wel eens inmiddels op ruim boven de 100 miljoen uitkomen ondanks het feit dat het door het laten vallen van b.v. PPC ondersteuning iets was afgeslankt.
    Dus ja… dan mag er wel een foutje in zitten…

  • Profielfoto
    GeertGB

    Natuurlijk kan er een foutje in zitten. Maar wanneer de manier waarop Apple omgaat met OS X releases tot alleen maar meer bugs leidt, dan is er wat anders aan de hand. Link!

  • Profielfoto
    iDeMi

    Als je File:/// in het zoekvak van iTunes (11.0.1) intypt dan crashed deze op OS X 10.8.2.

  • Profielfoto
    essiw

    In Mountain Lion crashen dan de Mac apps, maar Indesign bijvoorbeeld niet. Anyway weer een reden om GEEN Mountain Lion te doen. Behalve voor Airplay.

    Sorry hoor maar zo’n kleine bug als dit zou geen reden moeten zijn om niet voor mountain lion te gaan…

  • Profielfoto
    Siri

    Hoe hebben jullie dit artikel geschreven eigenlijk, zonder dat jullie computer bleef hangen?

  • Profielfoto
    Marius1976

    File:///

    De titel van het artikel klopt niet. In Safari had ik inderdaad meteen een vastloper. Nu in FireFox geen crash. Dus:
    .
    OS X-bug kan apps laten crashen
    .
    Dat zou een betere titel zijn, dan dat deze bug elke app kan laten crashen.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Hoe hebben jullie dit artikel geschreven eigenlijk, zonder dat jullie computer bleef hangen?

    Op een Windows PC natuurlijk.
    :cool:

  • Profielfoto
    rdesign

    ^zo algemeen is het nou ook weer niet, wie typt er nou per ongeluk File:/// in zonder er iets anders achter te zetten.

    Hmm, ik bouw soms nog wel eens snel lokaal een simpele HTML website, en om die te bereiken vul je in je browser ‘file:///Users/Mac/Sites/’ in. Maar nu ik er over nadenk, dit doe je natuurlijk nooit met een hoofdletter.:roll:
    (Hoezo krijgen we trouwens opeens allemaal van die Hyves-emoticons hier op OMT?)

  • Profielfoto
    essiw

    @Siri, zolang je er iets achter of voor zet (zoals aanhalingstekens) dan is er niets aan de hand.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Ik herhaal het nog maar een keer;-)
    In Firefox geen enkel probleem, dus ik zou graag willen weten hoe deze OS X bug Firefox kan laten crashen, omdat de titel beweert dat de bug ELKE app kan laten crashen.

  • Profielfoto
    tkleijkers

    Wellicht gerelateerd aan een andere bug? Bij mij crasht Mail of Notities als ik hier tekst in plak die ik heb gekopieerd in een Microsoft RDP sessie. Inderdaad er zitten wel meer bugs in OSX, maar in welke software zitten geen bugs?

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Natuurlijk kan er een foutje in zitten. Maar wanneer de manier waarop Apple omgaat met OS X releases tot alleen maar meer bugs leidt, dan is er wat anders aan de hand. Link!

    Ik ben het volledig eens met wat er in die link staat. Daarom werk ik nog met 10.6 en word ik ‘ouderwets’ of ‘niet meegaand’ genoemd. Maar ik heb lekker geen last van deze bug… Vanaf Lion is het mis gegaan met de verdere ontwikkeling en de enorme prijsdaling van het OS is daar debet aan want goedkoop als het is, Apple brengt nu met een sneltreinvaart steeds een ‘upgrade’ om er toch goed aan te verdienen. En om dat een boost te geven worden developers volgens mij onder druk gezet om zo snel mogelijk het vorige OS niet te ondersteunen. Tiger en (Snow)Leopard waren tenminste doorontwikkeld als je naar het laatste cijfer van het versienummer kijkt, maar ML staat nog niet eens op 3 en er wordt al over 10.9 gepraat. Het is ‘traditie’ bij Apple om tot slechts het vorige OS ondersteuning te geven, maar in tijd uitgedrukt gaat dat nu veel te snel met die praktisch jaarlijkse nieuwe versies.

    Software is nooit bug-free en zeker niet als het steeds complexer wordt. Maar als je steeds een nieuw OS uitbrengt met weer 150 nieuwe features zonder oude bugs te fixen dan is het een en ander toch echt op hol geslagen.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @Hendrik: haha wat een belabberde reden om niet te updaten. Je mist inderdaad nu deze bug, waar geen enkele persoon hier ooit last van heeft gehad. Verder mis je ook de 150 nieuwe features. Maar da’s niet zo erg…

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Dat dit nou pas iemand is opgevallen zegt genoeg..

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    @Hendrik: haha wat een belabberde reden om niet te updaten. Je mist inderdaad nu deze bug, waar geen enkele persoon hier ooit last van heeft gehad. Verder mis je ook de 150 nieuwe features. Maar da\’s niet zo erg…

    Dacht je nu werkelijk dat deze bug de enige reden was dat ik niet update??? :roll: Dan ben je wel heel erg naïef of je mist de mogelijkheid om tussen de regels door te lezen. Ik heb vanaf Mac OS 7 tot en met 10.6 alle upgrades met plezier geïnstalleerd en als daar bugs in zaten merkte ik dat niet of pas veel later. De enige maar dan ook de enige reden dat het voor mij bij 10.6 stopt komt omdat ik mijzelf niet kan vinden in de richting waar het nu met het OS gaat. Zou 10.8 of 10.9 voor mij net zo’n verbetering zijn als de vorige versies dan neem ik eventuele bugs op de koop toe…

  • Profielfoto
    BigAL

    It’s not a bug, it’s a feature

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    @hendrik
    Succes alvast met het zoeken naar een Windows machine dan. Apple gaat alleen maar verder de kant op waar ze nu al naartoe gaan.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Hoezo Windows (Blah!) ?
    Ik kan met 10.6 100% uit de voeten hoor. Ik kan er mee doen wat ik wil en alles draait als een trein. Zoals je hier kunt zien zijn er nog vrij veel 10.6 gebruikers (10.7 zit er zelfs nog een beetje onder) en zelfs 10.5 speelt nog redelijk mee. Elke keer dat er een nieuw OS uitkomt betekent dat niet voor iedereen dat ze dat ook maar moeten kopen dan.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Zoals (bijna) altijd heeft Hendrik IJzerbroot weer helemaal gelijk.
    .
    Tiger en SL zijn ook mijn favoriete versies van OS X. Alles werkt zoals het zou moeten, en het komt uitermate stabiel over. Niet dat ik ontevreden ben over het nieuwe spul, maar het komt allemaal wat meer ‘speelgoedachtig’ op me over, terwijl SL en zeker Tiger veel meer no-nonsense stabiel zijn.
    .
    Apple is lange tijd een ‘eigenwijs’ bedrijf geweest in de positieve zin van het woord. De tijd van ‘Think Different’ ligt al heel erg lang achter ons, en dat is te merken.
    .
    Jammer.

  • Profielfoto
    mixthead

    osx 10.8 is onstabiel omdat het volgepropt zit met

    A. een miezerige poging de nieuwe buma te worden
    een strijd die zwaar achterhaald is
    Het verhaal van rond om copyright een besturings- systeem bouwen eindigt
    gewoon in een buggy bunker.

    B. Het indexeren en het doorlopend synchroniseren tussen apparaten
    via icloud siri facebook enzz en het hierin doorlopend graven in de de privé informatie van de klant
    maakt het besturings- systeem zowel knetter kwetsbaar als dat de hoeveelheid
    energie dat dit vraagt van het besturings- systeem niet opweegt tegen
    het gebruikers “gemak”

    C. kort samen gevat ons trouwe osx is gekaapt door een web winkel die itunes heet..
    Het word allemaal leuk verborgen onder wat eye candy maar in alles wat de
    afgelopen jaren aan vernieuwingen in os uitgebracht speelt itunes en het zo goed mogelijk leegplunderen van de klant een hooft rol

    Onder tussen blijft de kern software hopeloos achter imovie ,iphoto ,mail,pages (2009)..,enzz enzz

    De klant wil niet meer de klant wil minder maar wel veel beter dan de rest..
    Je koopt geen mac a min 1000 euro om daarna opgejaagd te worden door
    itunes en buggy software…

    Apple heeft niet ingezet op het goed ondersteunen van de nieuwe revolutie
    op het gebied van media
    Apple heeft ingezet om deze nieuwe revolutie zo goed mogelijk leeg te plunderen
    met als resultaat meer en meer een besturings- systeem dat zichzelf op eet

    Apple heeft naar mijn inzicht nog een paar jaar om terug te gaan naar de kern
    zo niet dan voorspel ik een tijd waarbij mensen massaal zich zullen afkeren
    van apple omdat ze een onbeschoft graaiende bunker hebben gemaakt
    waar de gebruiker niks meer in te zeggen heeft..

    jeroen

  • Profielfoto
    EvnL

    Omg laat nooit iemand een iMessage met File:// en dan / naar je sturen, dan krijg je nooit meer de Berichten app open :’)