iOS 6.1 heeft problemen met Exchange [UPDATE]

Door: Jan David Hanrath - 35 reacties

Het nieuws viel zojuist op onze virtuele deurmat: medewerkers en studenten die hun iPhone of iPad hebben geüpdatet naar iOS 6.1 zijn niet meer welkom op de Exchange Servers van de Technische Universiteit Delft. De nieuwste versie van iOS zorgt voor problemen met onverwacht opzwellende log-files op de servers.

Het gaat in ieder geval mis op servers waarop Microsoft Exchange 2007 en 2010 draait, maar 2013 is niet volledig gevrijwaard. De bron van het probleem zit in de update-, verwijder-, wijzig- en accepteer-functies in kalenderuitnodigingen. Het is nog niet duidelijk of de actie om de bug te fixen bij Apple of bij Microsoft ligt, maar de meeste server-experts wijzen met het vingertje naar Apple.

[UPDATE] Inmiddels heeft Microsoft een pagina online gezet waarin een aantal oplossingen en work-arounds voor de iOS 6.1-problemenen te vinden is. 

Het enige dat systeembeheerders rest om te voorkomen dat hun server-infrastructuur omvalt, is het weren van apparaten waarop iOS 6.1 draait. Omdat Apple geen mogelijkheid biedt om te downgraden naar iOS 6.0.1 kunnen medewerkers en studenten alleen nog maar gebruik maken van Exchange via de webmail-client.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee… Ben jij nog welkom op de Exchange-server?

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    quincyt

    Dit probleem viel mij ook al op inderdaad. Sinds iOS 6.1 heeft mijn telefoon ernstige moeite te syncen met de Exchange van mijn werk.
    _
    Hoe kan het toch dat goedwerkende functies worden kapot gemaakt in updates? Dit is echt een heel vervelende, aangezien ik enorm veel gebruik maak ervan. Hopelijk komen ze snel met een oplossing!

  • Profielfoto
    Sc-cal

    Ik heb geen problemen met men sync.

  • Profielfoto
    Yvluxemburg

    CIOS Goes-Breda servers hebben er ook last van…

  • Profielfoto
    Frank1964

    Ik werk op het ErasmusMC in Rotterdam en hen (nog) geen probleem met het benaderen van de exchange server. Ik moet er wel bij vertellen dat ik alleen maar de mail laat bijwerken en niet de agenda. Dat is de Google ical.
    Wellicht dat het daar door komt dat ik geen problemen ondervind.

  • Profielfoto
    Frans T

    Ik heb met 6.1 ook geen problemen met het syncen. Sterker; op mijn werk zijn minstens 30 man gesyncd met een iPad en niemand heeft dit probleem. Anders had ik het op zeker vernomen.

  • Profielfoto
    rdg05

    Ik ben zelf systeembeheerder, maar moet zeggen dat ik het probleem nog niet ben tegen gekomen.
    Bij mij zelf werkt het zonder problemen, als ook bij mijn collega’s
    En we werken met Exchange 2010

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Verbinding met Exchange is trager dan voorheen, maar werkt nog wel. Ik kan niet beoordelen of dit ook leidt tot groter logfiles. Wel problemen met 3G in Duitsland en Bluetooth-verbindingen.
    Kortom, wellicht 6.1 even overslaan.

  • Profielfoto
    WiBo1953

    ik heb geen problemen met sync naar de exchange van mijn werk…

  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    Best schandalig dat het downgraden niet mogelijk is. Er zullen echt bedrijven of individuen nu behoorlijk in de problemen zitten door dit probleem.

  • Profielfoto
    Buzz

    Ik vind het wel een rigoureuze maatregel van de systeembeheerders aan de TU Delft, om dan maar gelijk alle iOS 6.1 apparaten te weren. Zo te horen zijn ze tot nu toe de enigen die dit doen, dus of het écht nodig is? iOS 6.1 is ook al twee weken uit, en de eerste twee weken werkte het aan mijn kant in ieder geval goed. Waarom vandaag zo’n ommezwaai? Valt er anders niet even snel een klein scriptje te schrijven die de logfiles filtert ofzo? Verder vind ik het wel even lekker rustig zo, geen werk email op mijn mobiel.

  • Profielfoto
    Martijn Snels

    Maar goed dat de TU Delft gaat overstappen naar Google Apps for Education.

  • Profielfoto
    J-P-H

    Verbinden met ROC West-Brabant ogenschijnlijk ook zonder problemen.
    Maar mijn vertrouwen in Apple software loopt langzaam terug… Mountain Lion voelt niet als een verbetering, iOs 6 en 6.1 ook niet, geen vernieuwingen maar gerommel in de marge en dan ook nog matig uitgevoerd… hmmm:-(

  • Profielfoto
    cijsouwk

    Afgelopen weekend dit probleem ondervonden bij Scalda (ROC Zeeland / ROC Westerschelde). Explosief veel log files, Disk vol, Database unmouted.
    Zojuist op ons systeem de volgende oplossing toegepast
    New-ActiveSyncDeviceAccessRule -querystring “iOS 6.1 10B141” -characteristic DeviceOS -accesslevel block
    New-ActiveSyncDeviceAccessRule -querystring “iOS 6.1 10B142” -characteristic DeviceOS -accesslevel block
    New-ActiveSyncDeviceAccessRule -querystring “iOS 6.1 10B143” -characteristic DeviceOS -accesslevel block
    New-ActiveSyncDeviceAccessRule -querystring “iOS 6.1 10B144” -characteristic DeviceOS -accesslevel block

    Absoluut niet onverstandig dit toe te passen. Exchange gaat onherroepelijk onderuit!

  • Profielfoto
    marinusvw

    Vriend van me heeft ook problemen met iOS 6.1 i.c.m. iPhone 5.
    Als hij zijn exchange aan heeft staan en zijn contacten en agenda ook synct heeft de iPhone een battery-drain en is bij geen gebruik in 4 uur leeg.

  • Profielfoto
    Lauwrence

    Geen problemen met 2013..

  • Profielfoto
    leovanh

    Yep ik heb het probleem ook met de server van mijn werk.

  • Profielfoto
    Simmens

    hmm…hier nog niets over problemen vernomen…denk dat ik van de iphone gebruikers de enige ben die überhaupt update:)

    Erkent Apple dit ‘probleem’ ook? Dan zal er toch wel een updateje komen?

  • Profielfoto
    Lodewijk_Ramon

    Met Exchange 2003 geen enkel probleem

  • Profielfoto
    StarDesign

    Mwa no problems hier. ICT geven apple te gemakkelijk de schuld, mr is ff kijken wt er aan de hand is vrdat ze gaan klagen.

  • Profielfoto
    JTD

    Mwa no problems hier. ICT geven apple te gemakkelijk de schuld.

    Als er verder aan de systemen niets veranderd is en alleen iOS apparaten met de upgrade naar 6.1 krijgen problemen dan lijkt met me logisch dat daar het probleem zit. De ICTers zouden dan voor de zekerheid nog even kunnen kijken of Canon een firmware upgrade heeft gedaan, of dat Toyota een terugroepactie heeft lopen, maar het meest waarschijnlijk is dan toch dat het iets met de upgrade van Apple te maken heeft, toch?

  • Profielfoto
    mfduffel

    Ik werk op een ict afdeling, er zijn heel wat ipads, ipads mini en iphones in gebruik, schat ongeveer de helft al op 6.1. Tot heden toe geen problemen. (Exchange 2010).
    (In totaal 250 medewerkers, kan echter moeilijk inschatten hoeveel i-devices, vermits er ook prive zijn aangekocht).
    Toch bedankt voor de waarschuwing, morgen de server nog eens checken…

  • Profielfoto
    gielhendriks

    LUMC heeft ook toegang voor alle IOS devices op 6.1 geblokkeerd. Ernstig probleem omdat ik mijn iphone en ipad gebruik voor toegang tot mijn email zowel op mijn werk als thuis. Hopelijk komt er snel een oplossing. Ik had trouwens geen enkel probleem met toegang tot de exchange server.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Schandalig eigenlijk dat Apple nog geen bug fix heeft voor dit probleem. Het is toch al even bekend. Je zou zeggen dat het oplossen van zo’n forse bug toch eerste prioriteit heeft.
    En dat het niet zó ingewikkeld moet zijn om het te herstellen.

  • Profielfoto
    GrannySmith

    Schandalig eigenlijk dat Apple nog geen bug fix heeft voor dit probleem.

    Pfff… mijn vrouw zit al twee jaar te wachten op het probleem met haar dure MacBook Pro die blauwe schermen geeft bij schakelen tussen de twee grafische processoren.

    En met security updates is Apple ook poepie traag.

  • Profielfoto
    NapO

    @cijsouwk, hier ook geen problemen, overigens thnx dat je een solution opschrijft. is beter dan alleen maar afzeiken.

    maarum, welke versie exchange en welke rollup gebruiken jullie? (dat jullie dit hebben ontdekt?)

    en welke logs lopen vol? iis logs? exchange logs van de database zelf?

  • Profielfoto
    NapO

    al even gegoogled, zijn de database logs. maar ben wel benieuwd welke rollup icm welk servicepack, want dat is nog niet helemaal duidelijk.

  • Profielfoto
    Ir.Bob

    @Jtd, het hoeft niet perse aan Apple te liggen. Het kan ook zijn dat door bijvoorbeeld een striktere naleving van het ActiveSync protocol door Apple er nu een bug aan het licht komt op de Exchange server. Dat zou overigens niet de eerste keer zijn dat er op die manier een bug boven water komt in Exchange.

    Uiteraard is iOS6.1 wel het eerste aanknopingspunt.

  • Profielfoto
    cijsouwk

    @NapO, Geen dank graag gedaan. Kostte mij ook enige tijd alvorens ik deze (op Technet met een duidelijke vinger naar Apple) tegen kwam.
    Wij draaien trouwens Exchange-2010/SP2 met RU4
    Het probleem doet zich voornamelijk voor wanneer agenda afspraken geaccepteerd en/of gewijzigd worden op het Apple device. Er ontstaat een loop waardoor Exchange blijft loggen. E.e.a. liep bij ons in het weekend vast, paar uur zoet geweest om tenslotte de (virtuele) disk maar van meer ruimte te voorzien. Wetende dat het tijdelijk is. Vervolgens ging het zo snel dat op maandag de betreffende database weer unmouted was. Zelfde trucje gedaan en verder spitten tot ik, let wel, getipt werd door de vriendin van een collega!! Zij mailde e.e.a. t.k.n. door en zodoende is het balletje aan het rollen gegaan.

  • Profielfoto
    Buzz

    @NapO en @cijsouwk: een oplossing kan je het toch eigenlijk niet noemen, om iOS 6.1 devices te blokkeren? Ja, een oplossing voor de server, maar een groot probleem voor je gebruikers! Zijn er geen systeembeheerders meer met wat meer vindingrijkheid, die een betere oplossing kunnen bedenken?

  • Profielfoto
    NapO

    @buzzD, ik snap vanuit een gebruikers oogpunt dat je dat denkt, alleen t probleem is dat de mailserver zoveel logs genereert dat de schijven vol loopt en dat alle mailboxen vastlopen.

    Die logs kan je niet zomaar verwijderen want hier staan de wijzigingen (zoals een mailtje, mutaties van agenda afspraak, contactpersoon die gewijzigd wordt en dit wordt eens in de zoveel minuten aan de mail database doorgegeven en verwerkt. dan is de logfile overbodig zeg maar.

    Als je geen DAG hebt (database availabiltity group) op je exchange server zou ik gewoon circular logging aanzetten, dan loopt en niet vol en je hoeft je users niet te blokken.

    Heb je wel een DAG, gewoon veel schijfruimte toevoegen en tussentijds windows backup scripten, (windows backup is namelijk in staat om je log files te flushen, ff naar een iscsi disk of een virtuele disk schrijven, als je log file aantal maar zakt) zodat het weer naar normale proporties gaat)

    Dus ik zou de block ook niet zo snel doorvoeren maar bovenstaande oplossing gebruiken.

    heb je die flexibiliteit niet, dan blocken,…:)

  • Profielfoto
    NapO

    @cijsouwk; RU4 is in twee smaken he, je hebt ook nog een RU4update 2 gehad, sterker nog er is ook een RU5 uit.

    @de rest, jullie zullen wel denken, t is geen exchange forum maar een apple forum. wat ik gelezen heb is dat de iOS versie de agenda afspraken verminkt en dat de exchange server het probeert te fixxen wat er te fixxen valt met als gevolg dat van elke wijziging op de exchange server een log file wordt aangemaakt en daarom de boel spaakt loopt.

    t is gewoon wachten op een update, niks spannends,….moet die exchange admins maar wat harder werken voor hun geld ;);) (doe ik ook :-P)

  • Profielfoto
    cijsouwk

    @NapO: Update2. En RU5 is bekend echter heb ik al geleerd niet te snel te zijn met Microsoft updates en na iOS6.0 ook met die van Apple. Op de server omgeving lopen we er meestal één achter of het moet heel essentieel zijn. Zodoende draaien en synchroniseren mijn Apple devices ook nog:-)

  • Profielfoto
    Wauters

    Raar dat een client-applicatie verantwoordelijk gesteld kan worden voor het gedrag van zijn server?!

    Op onze Exchange 2010 geen problemen gemerkt. Er is ook al een KB uit: http://support.microsoft.com/kb/2814847
    ;-)

  • Profielfoto
    Vision1

    Waar lees ik op de Microsoft support site dat het ook Exchange 2007 treft?
    Ik zie namelijk helemaal onderaan het volgende:

    Applies to
    Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise
    Microsoft Exchange Server 2010 Standard
    Microsoft Office 365 Home Premium
    Microsoft Office 365 for enterprises
    Microsoft Office 365 for government
    Microsoft Office 365 for small businesses

  • Profielfoto
    Vision1

    Ook op de support site van Apple zelf zie ik geen Exchange 2007 staan, maar het volgende.

    This can occur with iOS 6.1 and Microsoft Exchange 2010 SP1 or later, or Microsoft Exchange Online (Office365).