Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 7 februari 2013

20% verkochte pc’s in Q4 was een Apple

Steve Jobs vond de iPad een post pc device, maar in feite is het natuurlijk een computertje, die steeds vaker de traditionele pc vervangt. Canalys, een Amerikaans marktonderzoekbureau, rekent de iPad ook tot de computers en komt daardoor tot een verrassende conclusie over Apple’s marktaandeel op de pc-markt.

We kennen Apple als een kleine speler wanneer je Mac OS X en Windows vergelijkt. In dat geval is tussen de 5 en 10% van alle computers wereldwijd van het merk Apple. Canalys houdt er een andere gedachte op na en telt tablets vrolijk mee bij de computer. Je doet er immers ook pc-achtige taken op als het versturen van e-mail, (video-)chatten en surfen over het web.

Volgens de definitie van Canalys gingen er in het laatste kwartaal van vorig jaar 134 miljoen computers over de toonbank, waarvan er 27 miljoen door Apple geleverd werden. Een percentage van 20%. Het betrof hier 22,9 miljoen iPads en 4,1 miljoen Macs.

Tweede en derde op de lijst zijn HP en Lenovo met respectievelijk 15 en 15,2 miljoen pc’s. Samsung verschijnt dankzij alle modellen Galaxy Tab voor het eerst in de top 5 op een vierde plek met 11,7 miljoen exemplaren en Dell is de hekkensluiter met 9,7 miljoen exemplaren.

De helft van de verkochte iPads betrof de iPad mini, wat betekent dat Steve ook op dit aspect postuum ongelijk (of gelijk?) heeft gekregen. Het vierde kwartaal is ook eerste kwartaal dat de iPad niet meer de absolute meerderheid had in de tablet-verkopen. 49% van alle in Q4 verkochte tablets was van Apple. 18% was van Amazon (Kindle Fire) en Samsung was verantwoordelijk voor 30% van de verkopen.

Kijken we naar het marktaandeel van de besturingssystemen op tablets, dan naderen Apple en Google elkaar rap. In het vierde kwartaal draaide 49% op iOS en 46% op Android. 5% is voor de rest.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
20% verkochte pc’s in Q4 was een Apple
Sluiten