Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 27 januari 2013

Wordt software Apple’s geheime wapen?

Tijdens de bekendmaking van Apple’s meest recente kwartaalcijfers lieten CEO Tim Cook en CFO Peter Oppenheimer zich geïrriteerd uit over analisten. Die zouden verkeerde conclusies trekken over Apple’s productie- of winstcijfers op bais van cijfers die ze (blijkbaar) niet goed begrepen. Oppenheimer kondigde maatregelen aan om dit te voorkomen. Zo worden omzet- en winstcijfers in de toekomst niet alleen uitgesplitst in Mac, iPhone, iPad en iPod, maar wordt ook onderscheid gemaakt tussen hardware en software/ accessoires.

Eén analist zegt goed te begrijpen waarom Apple dit doet. Trip Chowdhry van Global Equities Research denkt dat Apple duidelijk wil maken dat winst niet alleen te halen valt in hardware, maar ook in software. Volgens Chowdhry zijn er genoeg aanwijzingen dat het in de komende jaren steeds moeilijker zal worden om met tablets, telefoons en computers geld te verdienen naarmate markten verzadigd raken en marges onder druk komen te staan. De enige manier om dan nog geld te verdienen is met software en laat Apple nu net het enige hardware-bedrijf zijn in de tech-industrie dat ook een sterke positie in de softwaremarkt heeft. 

We have realigned a presentation of product information in our summary data schedule to provide greater visibility to revenue by product category. Under this new format, revenue from iPhone, iPad, Mac and iPod sales is presented exclusive of related service and accessory revenue.

Met deze woorden maakte Peter Oppenheimer duidelijk wat er zal veranderen in de rapportage van de volgende kwartaalcijfers van Apple. Chowdhry ziet dit als een aanwijzing dat Apple veel belang hecht aan verkopen om hardware heen en dit belang over probeert te brengen aan analisten.

Chowdhry vergelijkt in zijn betoog Apple met Samsung. Het Zuid Koreaanse bedrijf maakte onlangs een recordwinst bekend maar lijkt er minder goed voor te staan dan veelal gedacht wordt, vooral gericht op de toekomst. Samsung verkocht 63 miljoen smartphones in het afgelopen kwartaal, maar tweederde daarvan waren budget-modellen waar weinig marge op zit. De hoeveelheid Galaxy-modellen die meedingen in het topsegment kwam uit op 22 miljoen stuks. Daarbij waarschuwde Samsung zelf dat de groei in de smartphone-markt zal teruglopen waarmee marges op hardware verder omlaag moeten.

Als megawinsten niet meer uit hardware-verkopen gehaald kunnen worden, lijkt software het enige alternatief. Daar heeft Samsung echter een probleem. Het gebruikt Google’s Android en heeft ontwikkeling van het besturingsssyteem daarbij niet in eigen handen. Nog belangrijker; de omzet van de verkoop van apps, muziek en video’s via Android gaan buiten Samsung om en komen op de jaarrekening van Google te staan. Dit probleem geldt voor alle fabrikanten van telefoons voor Android en Windows Phone.

De situatie bij Apple is in alle opzichten anders. Het bedrijf verkocht in het afgelopen kwartaal bijna 48 miljoen iPhones die allemaal de meest recente software draaien en qua design en techniek tot het premium-segment gerekend worden. Ook Apple zal in de toekomst echter last krijgen van de markttrend waar Samsung voor waarschuwt. Chowdhry voorziet echter dat dit gecompenseerd kan worden met verkopen uit de App Store, iTunes en de iBookstore. Een gemiddelde iPhone-gebruiker geeft nu al 80 dollar per toestel uit aan content die uitsluitend in Apple’s eigen winkels te koop is.

Ook op de Mac is sinds de introductie van de Mac App Store een trend zichtbaar waarbij de verkoop van software beter geïntegreerd wordt in OS X. Daarbij maakt het bedrijf eigen software-pakketten zoals Final Cut Pro, Aperture en iWork. Daarmee besteden veel Mac-gebruikers nog eens honderden euro’s bij Apple na de aankoop van hun Mac. Ook hier heeft het bedrijf dus een voordeel ten opzicht van andere computer-fabrikanten die elkaar beconcurreren met lage marges en geen vangnet hebben met de verkoop van software.

Nu is Apple niet het enige bedrijf dat hard- en software in eigen handen heeft. Microsoft maakt zelf de Surface-tablet, Google heeft eigen Nexus telefoons- en tablets en RIM maakt zelf Blackberry hard- en software. Toch lijken geen van deze bedrijven doordrongen van het belang van perfecte integratie tussen beide onderdelen. Microsoft levert het zelfde Windows 8 namelijk ook aan andere hardware-fabrikanten en moet het dus geschikt maken voor meerdere apparaten. Google verkoopt Nexus-gadgets tegen of onder de kostprijs en RIM heeft recent openlijk gespeeld met het idee om de hardware-divisie te verkopen en alleen in software door te gaan.

Er valt veel te zeggen voor Chowdhry’s betoog over software als Apple’s geheime wapen in de bikkeharde concurrentiestrijd. Zowel Steve Jobs als Tim Cook hebben er vaak op gehamerd hoe belangrijk hard- en software samen zijn. Wel zal Apple veel tijd en geld moeten investeren in het (door)ontwikkelen van iOS en OS X om de besturingssystemen net zo gewild te houden bij consumenten als de hardware waar ze op draaien. Daarnaast zal er meer aandacht besteed moeten worden aan applicaties. Zo wachten iWork-gebruikers al vier jaar op een update en blijven audio-professionals onzeker over de toekomst van Logic.

Zal 2013 het jaar van software worden voor Apple?

 

Reageer op artikel:
Wordt software Apple’s geheime wapen?
Sluiten