Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 25 januari 2013

Steve Jobs met feestneus, een unieke foto waar niemand van wist

Er zijn veel foto’s gemaakt van Apple’s mede-oprichter en voormalig CEO Steve Jobs die met recht iconisch genoemd kunnen worden. Zo is er Steve, zittend op de vloer van zijn lege huis, zijn middelvinger opstekend onder een logo van IBM of indringend kijkend in de camera. Nu is er echter een nieuwe foto opgedoken die minstens zo iconisch had kunnen zijn, ware het niet dat vrijwel niemand van het bestaan ervan afwist: Steve Jobs met een feestneus op.

Op de foto, gemaakt in 1989 door fotograaf Tom Zimberhoff is Steve Jobs te zien voor een reproductie van de Rosetta-steen. Opvallender is echter de vermomming die Steve opgezet heeft voor de foto. Hij draagt een combinatie van een snor, wenkbrauwen, bril en een grote neus, in de V.S. ook wel bekend als Groucho Marx glasses, genoemd naar de beroemde Joodse komiek. Hoe de fotograaf het voor elkaar kreeg om Steve zichzelf zo uit te laten dossen en hoe de foto nu pas ontdekt is, hangend aan de muur van een restaurant in Silicon Valley, is te lezen in een uitgebreid verhaal op The Cult of Mac.

CoM-redacteur John Brownlee zag de foto hangen aan de muur van Buck’s, een bekend familierestaurant in Woodside, California. Eigenaar Jamis MacNiven kon hem de eerste helft van het verhaal achter de foto vertellen. MacNiven werkte vroeger als klusjesman in de Valley en werd zo door de toen 24-jarige Steve Jobs gevraagd om diens huis op te knappen. Van een vriendschap tussen de twee is het nooit gekomen. MacNiven vond Steve maar een moeilijk mannetje, die bij de renovatie van zijn huis maar geen beslissingen kon nemen, als geen van beide opties duidelijk beter was. Toch hebben ze nog wel samen Steve’s 25e verjaardag gevierd. Jamis’ vriendin had als gekkigheidke Groucho Marx-brillen voor alle gasten meegenomen. Iedereen zette ze op, behalve Steve die in woede uitbarstte toen hij aangespoord werd om mee te doen. Hij weigerde om zoiets infantiels op zijn neus te zetten.

Jobs en MacNiven gingen ieder hun eigen weg. De eerste werd opnieuw CEO van het grootste electronicabedrijf ter wereld, de tweede opende zijn eigen restaurant, midden in Silicon Valley. Het bril-incident van meer dan 30 jaar geleden was bijna vergeten toen een vriend MacNiven een foto e-mailde waarop te zien was wat tijdens het feestje niet gelukt was: Steve Jobs met een Croucho Marx-bril op zijn neus. Na wat speurwerk kwam hij achter de fotograaf. Deze was bereid om een kopie van de foto voor MacNiven’s restaurant op te sturen, maar nog belangrijker: hij kon het tweede deel van het verhaal achter de foto vertellen.

Tom Zimberoff werd in 1989 gevraagd om voor de cover van een tijdschrift een portret van Steve Jobs te maken. Steve was inmiddels weg bij Apple en leidde nu NeXT. Na een lange fotoshoot voor een kopie van de Rosetta-steen (die Zimberoff voor de gelegenheid van de muur van Steve’s kantoor had getrokken) vroeg Zimberoff of hij nog even een gekke foto van Steve mocht maken. Dit was iets dat hij altijd bij zijn modellen deed. Zo’n foto’s stuurde hij dan aan de geportretteerde als kerstkaart. Tegenover Brownlee van Cult of Mac verklaart Zimberoff dat het érg moeilijk was om Steve zover te krijgen om de vermomming voorhanden op te zetten, maar uiteindelijk lukte hem wat Jamis MacNiven niet lukte: Steve Jobs zette een Groucho Marx-bril op.

En zo is na bijna 25 jaar een foto van Steve Jobs naar buiten gekomen die misschien wel net zo iconisch kan worden als de foto’s die we allemaal zo goed kennen. Mocht je Steve met feestneus zelf aan de muur willen hebben, dan kan dat… misschien. Tom Zimberoff is een kickstarterproject begonnen waarbij je voor 25 dollar kunt investeren in een afdruk van de foto.

Reageer op artikel:
Steve Jobs met feestneus, een unieke foto waar niemand van wist
Sluiten