Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 11 januari 2013

Schiller: “budget-iPhone is zó niet Apple”

De wereld keek deze week naar Las Vegas voor de nieuwste innovaties uit de tech-industrie. De industrie zelf leek ondertussen meer interesse in Azië te hebben. Google’s CEO Eric Schmidt trok naar Noord Korea en Apple’s Tim Cook vloog naar China met VP voor marketing Phil Schiller in zijn kielzog. Terwijl zijn baas met Chinezen op de foto ging en op de koffie kwam bij alle grote telecombazen had Schiller alle tijd om te praten met de pers, bijvoorbeeld over die nieuwe budget-iPhone.

De Shanghai Evening News vroeg Schiller naar de geruchten over de goedkopere instap-iPhone, die volgens geruchten aantstaande zou zijn. In plaats van het gebruikelijke ‘wij doen geen uitspraken over toekomstige producten’ was Schiller glashelder: Apple zal nooit een budget-iPhone maken. Daar wordt namelijk niet genoeg aan verdiend.

In het interview geeft Schiller toe dat goedkope smartphones steeds populairder worden, met name in opkomende markten als China. Toch zal dit volgens hem nooit de toekomst voor Apple worden. Het bedrijf heeft nu 20% van de smartphone-markt in handen maar harkt daarmee 75% van de winst binnen. Een budget-iPhone zou het eerste percentage opkrikken, maar waarschijnlijk ten koste van het (belangrijkere) tweede percentage.

Despite the popularity of cheap smartphones, this will never be the future of Apple’s products. In fact, although Apple’s market share of smartphones is just about 20 percent, we own 75 percent of the profit.

Eerder deze week kwamen geruchten op over een nieuw model iPhone dat gemaakt zou worden met goedkopere onderdelen en daardoor voor een instapprijs verkocht kon worden. Zowel bronnen in Azië als in de V.S. zouden kennis hebben van deze budget-iPhone.

Het feit dat Schiller deze geruchten de kop indrukt hoeft overigens niet te betekenen dat er geen tweede model iPhone naast het top-model uit zal komen. De iPad mini heeft immers bewezen dat er ruimte is voor een lager-geprijsd model. Bij de mini heeft Apple er echter voor gekozen om relatief goedkope elementen (zoals de processor en het scherm) te combineren met een dure afwerking en een sexy uiterlijk. Consumenten blijken dan alsnog bereid om te betalen voor een kleiner apparaat met mindere specificaties dan het topmodel… je moet er alleen geen budget-label op plakken. Misschien is dat wel de centrale boodschap van Schillers reactie.

Discuss…

Reageer op artikel:
Schiller: “budget-iPhone is zó niet Apple”
Sluiten