Schiller: “budget-iPhone is zó niet Apple”

Door: Koen van Tongeren - 25 reacties

De wereld keek deze week naar Las Vegas voor de nieuwste innovaties uit de tech-industrie. De industrie zelf leek ondertussen meer interesse in Azië te hebben. Google’s CEO Eric Schmidt trok naar Noord Korea en Apple’s Tim Cook vloog naar China met VP voor marketing Phil Schiller in zijn kielzog. Terwijl zijn baas met Chinezen op de foto ging en op de koffie kwam bij alle grote telecombazen had Schiller alle tijd om te praten met de pers, bijvoorbeeld over die nieuwe budget-iPhone.

De Shanghai Evening News vroeg Schiller naar de geruchten over de goedkopere instap-iPhone, die volgens geruchten aantstaande zou zijn. In plaats van het gebruikelijke ‘wij doen geen uitspraken over toekomstige producten’ was Schiller glashelder: Apple zal nooit een budget-iPhone maken. Daar wordt namelijk niet genoeg aan verdiend.

In het interview geeft Schiller toe dat goedkope smartphones steeds populairder worden, met name in opkomende markten als China. Toch zal dit volgens hem nooit de toekomst voor Apple worden. Het bedrijf heeft nu 20% van de smartphone-markt in handen maar harkt daarmee 75% van de winst binnen. Een budget-iPhone zou het eerste percentage opkrikken, maar waarschijnlijk ten koste van het (belangrijkere) tweede percentage.

Despite the popularity of cheap smartphones, this will never be the future of Apple’s products. In fact, although Apple’s market share of smartphones is just about 20 percent, we own 75 percent of the profit.

Eerder deze week kwamen geruchten op over een nieuw model iPhone dat gemaakt zou worden met goedkopere onderdelen en daardoor voor een instapprijs verkocht kon worden. Zowel bronnen in Azië als in de V.S. zouden kennis hebben van deze budget-iPhone.

Het feit dat Schiller deze geruchten de kop indrukt hoeft overigens niet te betekenen dat er geen tweede model iPhone naast het top-model uit zal komen. De iPad mini heeft immers bewezen dat er ruimte is voor een lager-geprijsd model. Bij de mini heeft Apple er echter voor gekozen om relatief goedkope elementen (zoals de processor en het scherm) te combineren met een dure afwerking en een sexy uiterlijk. Consumenten blijken dan alsnog bereid om te betalen voor een kleiner apparaat met mindere specificaties dan het topmodel… je moet er alleen geen budget-label op plakken. Misschien is dat wel de centrale boodschap van Schillers reactie.

Discuss…

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    sallandsebeer

    Had ik ook niet verwacht, iPhone 4, iPhone 4s geven iedereen de kans om een iPhone te halen. Waarom zou je dan nog een vierde model introduceren?

  • Profielfoto
    wouwout

    Apple heeft al een budget iPhone: de 4. Populair bij budget aanbieders als Sizz, Hollandse Nieuwe enz.

  • Profielfoto
    Hydræ
  • Profielfoto
    lcvdb

    Ze hebben al een budget telefoon, de iPhone 4, alleen verkopen ze hem voor de prijs van een midden-segment telefoon

  • Profielfoto
    brinkey

    Het gaat dus uiteindelijk niet meer om het ontwerp en de gebruiksvriendelijkheid, maar of er genoeg aan verdiend wordt. Dat zou ome Steve nooit gezegd hebben….

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    3GS is momenteel een budgettelefoon. De 4 kost nog ruwweg €400.

  • Profielfoto
    Kyhd

    Nee, dat had hij inderdaad nooit gezegd in het openbaar. Maar dat heeft ‘ie heus wel gedacht:)

  • Profielfoto
    ro_me

    Steve Jobs: We don\’t ship junk.

    Alleen Apple is goed genoeg voor je familie en vrienden! Goed voorbeeld van Apple’s marketing strategie dit. Eg basaal, maar het werkt schijnbaar wel.
    Zodra er geld te verdienen valt komt die budget iphone er wel hoor, net als de 7inch iPad. Die kwam er uiteindelijk ook!

  • Profielfoto
    ernst.

    Misschien dat alle Apple fanboys nu eens goed notie hebben genomen wat Schiller ruiterlijk toegeeft:

    IT’S ALL ABOUT $$$$ STUPID ”

    Apple brengt nu al jaren weinig innovatief op de markt als het hardware
    betreft en brengt iedere keer deels incomplete versies uit die later weer
    door een wat complete versie wordt opgevolgd. ( iPhone 3G,GS,4,4S, etc)

    En maar in de reacties coulance hebben als Apple iets verkeerds doet
    omdat Apple het zo goed met ons Apple gebruikers voor heeft.:(
    Nu heb je het zwart op wit dat de Apple basis puur en alleen voor eigen
    gebruik en winsten wordt aangewend en je dus emotionele coulance
    wel de deur kan uitgooien.

    Apple is geen haar beter als bedrijf dan een Dell of Microsoft alleen
    door hun marketingmachine lijkt het alsof Apple het beste met ons
    voorheeft. Niet dus.

    “We are just the tools to achieve their succes! “

  • Profielfoto
    macpeto76

    @Ernst You are so right!!

  • Profielfoto
    Max_G

    Ja ik ben ook wat verbaasd over de uitspraak van Schiller over de overheersende importantie van winst. Dat is m.i. niet (meer) in de lijn met bijvoorbeeld de Stanford-rede van Jobs en ook niet met het verhaal van Simon Sinek.

  • Profielfoto
    brinkey

    Dat zeg ik, maar inderdaad een groot deel van de adepten wil het niet zien.

    off-topic, maar wel veelzeggend. Ik was op zoek naar een eenvoudige laptop voor internetgebruik, mail en uitzending gemist voor mijn ouders. Wil je zoiets kopen van Apple dan kost dat minimaal 1000 euro. Voor 500 euro heb je een vergelijkbare windowsmachine. En dan wegen argumenten als gebruikersgemak niet op tegen de euro’s.

    En met zulke uitspraken bewijst Schiller dat de prijs dus eigenlijk best wel omlaag kan, maar zolang de gek koopt…

  • Profielfoto
    dickyyee

    Roken is zoooooo buget iphone

  • Profielfoto
    Carfferd

    Budget telefoon, maar dan kan die niet bellen en smsen en geen 3G is de iPod Touch, die verkoopt niet meer als er een budget iphone komt

  • Profielfoto
    murdock1

    Maar maken dan wel een goedkope ipad mini

  • Profielfoto
    ArMac

    Misschien dat alle Apple fanboys nu eens goed notie hebben genomen wat Schiller ruiterlijk toegeeft:
    ” IT’S ALL ABOUT $$$$ STUPID ”
    Apple brengt nu al jaren weinig innovatief op de markt als het hardware
    betreft en brengt iedere keer deels incomplete versies uit die later weer
    door een wat complete versie wordt opgevolgd. ( iPhone 3G,GS,4,4S, etc)
    En maar in de reacties coulance hebben als Apple iets verkeerds doet
    omdat Apple het zo goed met ons Apple gebruikers voor heeft.
    Nu heb je het zwart op wit dat de Apple basis puur en alleen voor eigen
    gebruik en winsten wordt aangewend en je dus emotionele coulance
    wel de deur kan uitgooien.
    Apple is geen haar beter als bedrijf dan een Dell of Microsoft alleen
    door hun marketingmachine lijkt het alsof Apple het beste met ons
    voorheeft. Niet dus.
    “We are just the tools to achieve their succes! “

    Apple brengt nu al jaren weinig innovatief op de markt als het hardware betreft?

    – In 2007 kwam Apple met de iPhone, die de gehele telefoonmarkt op zijn kop zette.

    – 2010 kwam Apple met de iPad en zette weer een hele markt op zijn kop. Onder andere de ondergang van de Netbooks werd daar ingezet.

    Sorry, maar zoveel bedrijven zijn er niet die de afgelopen 5 jaar zoveel invloed hadden op een markt, met zulke revolutionaire producten. Dus hoe kom je erbij dat Apple weinig innovatief is de laatste jaren.

    Daarnaast zeg je dat ze altijd met half klare iPhones uitkomen. Om je even uit de droom te helpen. Alles, maar ook echt ALLES op het gebied van elektronica is als het ware half klaar. De ontwikkeling gaat zo snel, dat op het moment dat een product gelanceerd wordt, ze al weer betere, snellere, dunnere en weet ik het wat voor product kunnen maken. Die producten zijn NOOIT klaar!

    En dan nog je punt over geld. Natuurlijk draait het uiteindelijk om de Dollars. Je ligt echt onder een steen als je dat niet ziet. Apple is geen liefdadigheid instelling. Nee, ze moeten gewoon winst maken, anders is het snel klaar met de Appeltjes. Het enige wat Apple doet, is dat ze kwaliteit willen leveren in combinatie met een strak design en een logisch UI.

    Dus… wat wil je nou eigenlijk zeggen met je reactie?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Apple brengt nu al jaren weinig innovatief op de markt als het hardware
    betreft en brengt iedere keer deels incomplete versies uit die later weer
    door een wat complete versie wordt opgevolgd. ( iPhone 3G,GS,4,4S, etc)”

    iPod: 2001
    iPhone: 2007
    iPad: 2010
    .
    van iOS1 tot iOS6 in vijf jaar tijd.
    .
    Ondertussen van OSX tot 10.8.2
    .
    Ondertussen zijn er nog een hoop andere grote hardwareontwikkelingen geweest in heel die tijd.
    .
    Niet genoeg innovatie?
    .
    Dan moet je eens kijken wat er ondertussen door de andere bedrijven is gedaan op dat gebied.
    .
    Natuurlijk kan je beginnen over de tussenstappen waarin producten gepresenteerd worden, maar dat is vrij normaal. Ten tijde van de iPod hoorde ik niemand klagen dat een iPod nano niet innovatief genoeg was. Maar plots is er iemand beginnen roepen dat Apple niet meer innovatief is en hup, iedereen moet opeens mee roepen.
    .
    Daarbij denk ik dat je het verhaal van Schiller een beetje fout interpreteert. Eigenlijk zegt hij dat een prul iPhone voor €100 op de markt brengen voor Apple niks opbrengt. Je gaat op korte termijn veel kopers hebben die “eindelijk” toch een iPhone kopen (vanwege de prijsdaling). Maar op lange termijn krijg je een terugslag wanneer iedereen erachter komt dat je goedkope iPhone eigenlijk dikke prul is en je net zo goed bij de concurrentie een telefoon kan kopen omdat die niet veel beter zijn.
    Resultaat: je merkwaarde daalt en je product gaat minder verkopen.

    Nu maak je 75% winst met een klein marktaandeel aan kwaliteitsproducten. Ideale situatie dus.

  • Profielfoto
    Max_G

    De ‘budget’ iPhones bestaan uit de 3S, 4 en 4S toch?

  • Profielfoto
    Undaunted

    @ernst
    Je conclusie is wat kort door de bocht. Dat Apple een financiële doelstellingen heeft wil nog niet zeggen dat het de enige doelstelling is.

    Dat een onderneming zoveel mogelijk winst wil genereren is investeren in de mogelijkheden om je visie uit te dragen. Als consument zijn we ook geen slaaf van Apple. We kunnen kiezen, dus we moeten wel rede zien om apparaten van Apple aan te schaffen. Als Apple ons daar van overtuigd, is dat winst voor hun, maar we zijn er toch zelf ook blij mee?

    Win-win.

  • Profielfoto
    snipper

    Als je miljoenen smart phones per jaar verkoopt en daarmee 75% van de winst pakt van die markt, waarom zou je dan het roer omgooien en een heel andere strategie gaan voeren, met het risico dat je je topaandeel kwijtraakt?

    Maar buiten dat: Apple heeft altijd topproducten gemaakt, voor een topprijs. De zaken gaan nu zeer goed. Apple heeft barre tijden meegemaakt, en zelfs toen weken ze niet af van hun ‘dure’ strategie, en nu het zeer goed gaat zouden dat wel gaan doen?

    Dan moet daar wel een heel bijzondere reden voor zijn. Zeer onwaarschijnlijk. Het verbaast me dat het zoveel aandacht krijgt, zonder zelfs maar een enkele bron te quoten?

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    ernst. op 11 januari 2013
    Misschien dat alle Apple fanboys nu eens goed notie hebben genomen wat Schiller ruiterlijk toegeeft:
    ” IT’S ALL ABOUT $$$$ STUPID ”

    Op het moment dat je het woord fanboy in de mond neemt verliezen al je argumenten hun waarde.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    brinkey op 11 januari 2013
    Dat zeg ik, maar inderdaad een groot deel van de adepten wil het niet zien.
    off-topic, maar wel veelzeggend. Ik was op zoek naar een eenvoudige laptop voor internetgebruik, mail en uitzending gemist voor mijn ouders. Wil je zoiets kopen van Apple dan kost dat minimaal 1000 euro. Voor 500 euro heb je een vergelijkbare windowsmachine. En dan wegen argumenten als gebruikersgemak niet op tegen de euro’s.

    Een tijdje geleden testte iemand tablets met kinderen. Ondanks dat alle kinderen de voorkeur gaven aan de iPad kreeg hij toch een slechte beoordeling vanwege de prijs. Gebruiksgemak kost geld. Ik denk dat die 500 euro extra voor je ouders het waard is. En waarom geen iPad?

  • Profielfoto
    Tbastard

    Een iPhone Mini, waarover wat geruchten zijn, hoeft ook nog geen budget-phone te zijn. Waarom bijvoorbeeld niet de formfactor van een Bluetooth earpiece of iPod Shuffle met eigen SIM-kaart en besturing via Siri?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    De laatste alinea bewijst dat er dus wél ruimte is voor voordeliger type apparaten bij Apple. De iPad Mini is daar een voorbeeld van.

    Bij de mini heeft Apple er echter voor gekozen om relatief goedkope elementen (zoals de processor en het scherm) te combineren met een dure afwerking en een sexy uiterlijk. Consumenten blijken dan alsnog bereid om te betalen voor een kleiner apparaat met mindere specificaties dan het topmodel…

    En hoe noem je zo’n goedkoper model in de volksmond? Juist! Een budgetmodel. Alleen zo mag het bij Apple nooit heten, want daar houden ze niet van. Hoe dan wel. De iPhone light?:)