Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 17 januari 2013

‘Apple gaat garantie beter uitleggen’

Apple gaat de Nederlandse garantieregels beter uitleggen. Dat meldt niet het bedrijf zelf, maar de Consumentenbond vandaag die deze belofte van Apple gekregen zou hebben. Het zou gaan om een verbetering van de bestaande uitleg op de Nederlandse site van Apple én een aanpassing in de papieren documenten die bij elk Apple-product geleverd worden.

Na herhaaldelijke klachten van de Consumentenbond plaatste Apple in mei 2012 een overzicht online waarop uitgelegd werd wat het verschil is tussen de wettelijke garantie waar Nederlandse consumenten recht op hebben en AppleCare dat bij een Mac of iOS-apparaat gekocht kan worden.Volgens de Consumentenbond was dit overzicht echter niet duidelijk genoeg en ontbrak er informatie. Dat zou ook gelden voor de papieren informatie over garantie en AppleCare die bij elk Apple-product geleverd wordt.

Begin vorig jaar sloot de Consumentenbond zich aan bij een consortium van 10 Europese consumentenorganisaties om samen Apple op het matje te roepen over de slechte garantie-uitleg. In andere landen bleef het niet bij een vermaning. Zo kreeg Apple in Italië een hoge boete opgelegd en kondigde het Belgische Test-Aankoop deze week aan ook een zaak tegen Apple te beginnen.

Directeur Bart Combée van de Consumentenbond is argwanend positief over Apple’s belofte. Het liefste had hij de techgigant hoogstpersoonlijk de les gelezen over het wel en niet van de Nederlandse garantieregels, maar helaas, een gesprek met Apple zat er niet in.

Op zichzelf is het positief dat Apple de noodzaak inziet de voorwaarden aan te passen, maar omdat ze dat geheel eenzijdig doen, is het nog maar de vraag of de nieuwe voorwaarden de verhouding tussen de garantie van Apple en de Nederlandse wet correct weergeven.’

Het is nog niet bekend hoe snel Apple de informatie zal aanpassen, maar Combée zal het nauwlettend in de gaten houden.

We begrijpen dat het even duurt om de papieren voorwaarden aan te passen. In de tussentijd moeten consumenten goed beseffen dat Apple niet het gehele verhaal over garantie vertelt. We houden natuurlijk de vinger aan de pols.

Welk bedrijf dan wél het gehele verhaal over garantie aan de consument vertelt en zo het goede voorbeeld geeft heeft de Consumentenbond OMT na herhaaldelijke verzoeken nog steeds niet kunnen vertellen. Weet jij het misschien?

Reageer op artikel:
‘Apple gaat garantie beter uitleggen’
Sluiten