Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 15 januari 2013

Belgische consumentenorganisatie daagt Apple om garantieregels

Al jaren worstelen Europese consumentenorganisaties met de garantieregels van Apple. De voornaamste klacht is dat het bedrijf niet helder communiceert over de rechten die Europese consumenten hebben en doet voorkomen dat AppleCare nodig is om meer dan één jaar garantie te krijgen op een product van het bedrijf.

In maart 2012 deden elf Europese consumentenorganisaties officieel hun beklag bij Apple. Nederland was via de Consumentenbond vertegenwoordigd. Namens België deed Test-Aankoop mee. Deze organisatie besloot om het niet bij een klacht te laten en heeft Apple nu in Brussel voor de Rechter gedaagd. Zo wil Test-Aankoop afdwingen dat er beter gecommuniceerd wordt over de garantierechten van Belgische consumenten.

Test-Aankoop stelt in zijn eis dat Apple overal waar AppleCare aangeboden wordt ook alle elementen van de wettelijke garantie in België vermeld dient te worden. Daarnaast moeten contracten als aankoopovereenkomsten vereenvoudigd worden zodat consumenten beter begrijpen waar ze recht op hebben.

In Nederland wist de Conusmentenbond Apple zonder rechtszaak zover te krijgen om meer duidelijkheid te scheppen over garantierechten van consumenten. In een schema werd inzichtelijk gemaakt wat het verschil tussen wettelijke garantie en AppleCare is.

Eerder werd Apple in Italië beboet voor het niet duidelijk communiceren over garantie versus AppleCare. Het bedrijf kreeg een boete van bijna één miljoen euro opgelegd. Mede daardoor denkt Test-Aankoop goede kans te maken om Apple op de knieën te krijgen.

Reageer op artikel:
Belgische consumentenorganisatie daagt Apple om garantieregels
Sluiten