Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 19 november 2012

Andere redenen voor Apple’s koersval

Het aandeel Apple is de afgelopen acht weken een kwart van z’n waarde kwijtgeraakt. Van een all time high op 19 september van $ 702,10 tot $ 527,68 op het moment van schrijven van dit artikel. Er zijn mensen die bang zijn dat dit de eerste tekenen zijn van verval: de dood van de grote leider Steve Jobs en het einde van de innovatie.

Er zijn echter meerdere zaken van invloed op de koers van Apple. Zo is de S&P 500, de index van 500 grootste op de Amerikaanse beurs genoteerde bedrijven, is in de afgelopen acht weken met 7% gedaald. Wanneer dit wordt verdisconteerd in de koers van Apple resteert een onverklaard verlies van 18%.

AppleInsider denkt dat die 18% te verklaren is door een verwachte aanpassing in de Amerikaanse belastingregels. Hierdoor zouden Amerikanen meer belasting moeten gaan betalen over gerealiseerde winsten, waardoor het interessant kan zijn om nu alvast de winst op te strijken tegen het oude belastingtarief. Wanneer je bedenkt dat de koers een jaar geleden op $ 400,- stond, dan is er een hoop winst de verzilveren, wat zou verklaren dat Apple meer last heeft van dit fenomeen dan andere beursgenoteerde bedrijven.

The Street noemt onbedoelde manipulatie van de koers door institutionele beleggers als oorzaak van de grotere daling. Veel institutionele beleggers (waaronder hedgefunds en pensioenfondsen) werken namelijk met risicomodellen, waarin één type aandeel een x percentage van de totale waarde van de portefeuille mag vertegenwoordigen. Hier is juist de sterke groei van het aandeel Apple de reden dat deze beleggers moeten verkopen. Anders zou het aandeel Apple een te groot onderdeel uitmaken van de portefeuille. Omdat het in evenwicht brengen van de portefeuille vaak aan het eind van het fiscale jaar (31 oktober) gebeurt, heeft dit een zichtbaar effect op de koers. Het ironische is dat de daling van het aandeel Apple – dat het gevolg is van de massale verkoop – vervolgens lijdt tot een ondervertegenwoordiging in de portefeuille, waardoor opnieuw gekocht moet worden. Het resultaat is een soort varkenscyclus met pieken en dalen. De Street vermoed dat de top van het aandeel Apple nog lang niet in zicht is.

Voor ons moet het een geruststellende gedachte zijn dat, ondanks dat Apple meer is kwijtgeraakt dan de totale waarde van het merk Coca Cola, de marktkapitalisatie (de waarde van het aandeel vermenigvuldigt met het aantal uitgegeven aandelen) met 496 miljard dollar nog steeds wereldwijd het hoogst is. Oliemaatschappij Exxon volgt met een marktkapitalisatie van 394 miljard dollar op een tweede plek. Toch nog 100 miljard dollar minder.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Andere redenen voor Apple’s koersval
Sluiten