Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 26 november 2012

iPad domineerde Black Friday

Vandaag is het Cyber monday; de maandag na het Amerikaanse Thanksgiving-feest, ooit bedacht als online shopping-alternatief voor Black Friday. Je kunt je echter afvragen hoe lang cyber monday nog bestaansrecht heeft. IBM heeft namelijk gemeten dat steeds meer mensen hun Black Friday-aankopen al online doen. Daarbij blijkt de iPad disproportioneel populair, niet alleen als aankoop maar ook als digitaal winkelwagentje.

Volgens het rapport van IBM gebruikte 10% van alle online Black Friday-shoppers een iPad voor het doen van aankopen. Dat komt neer op 88 procent van alle aankopen via een tablet. De nummers twee, drie en vier waren de Nook van Barnes & Noble met 3 procent, Amazon’s Kindle met 2,5 procent en de Samsung Galaxy met nét geen twee procent.

Ook de iPhone was een populaire shopping-tool. 8,7 procent van alle online aankopen werd ermee uitgevoerd. Daarmee krijgt de iPhone na de iPad de tweede plaats in de ranglijst van het totaal aantal online aankopen. Alle Android-apparaten samen moeten het met 5,5 procent doen.

IBM heeft niet onderzocht wat mensen nu daadwerkelijk gekocht hebben. Het feit dat de iPad domineert bij het doen van online aankopen doet echter vermoeden dat Apple dit jaar waarschijnlijk ook goed vertegenwoordigd zal zijn onder veel kerstbomen.

Reageer op artikel:
iPad domineerde Black Friday
Sluiten