Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 25 november 2012

Een andere reden om Twitter te kopen

Al langer gaat de suggestie rond op internet dat Apple Twitter moet kopen. Maar een andere reden dan dat Apple meer dan genoeg geld in kas heeft om cash af te rekenen werd er tot nu toe eigenlijk niet gegeven. Oud Applemedewerker Patrick Gibson heeft die reden wel: het verwerven van talent op het gebied van webservices!

Volgens Patrick, die meewerkte aan de ontwikkeling van de eerste iPad, is Apple heer en meester op het gebied van productontwikkeling, maar faalt het keer op keer waar het gaat om webdiensten:

  • Apple kan de Online Apple Store niet updaten zonder deze offline te halen.
  • De iOS-game Letterpress trok laatst Game Center omver.
  • Voor elke online dienst (Game Center, Find my Friends, Shared Photostreams, e.d.) moet je je vrienden opnieuw uitnodigen.
  • Notities vereist een e-mailaccount om te kunnen syncen.
  • De iTunes- en App-Stores draaien nog steeds op WebObjects, een antiek framework dat 20 jaar geleden is ontwikkeld.
  • iMessage op de Mac lijkt te leven in een eigen dimensie waarin tijd geen ordening kent.
  • Het sociale muzieknetwerk Ping heeft grandioos gefaald.

Volgens Patrick is het team dat aan Safari werkt de succesvolle uitzondering op deze droevige reeks missers.

Google is daarentegen de koning op het gebied van webservices: met gigantische gebruikersaantallen draaien ze een groot aantal diensten die eigenlijk nooit last hebben van technische problemen. Tegelijkertijd kruipt Android, dat ook door Google wordt ontwikkeld, met elke nieuwe versie dichter naar iOS toe op het gebied van gebruiksgemak en gebruikservaring. Volgens Patrick is dit de reden voor Apple om in actie te komen en Twitter te kopen. Op deze manier wordt toonaangevend talent op het gebied van webservices in huis gehaald en kan Apple op zijn beurt naar de kwaliteit van Googlediensten toe te groeien.

Maar volgens Patrick kan een aankoop door Apple ook interessant zijn voor Twitter dat moeite heeft om een verdienmodel te verzinnen voor de 140 karakterdienst, dat enerzijds investeerders tevreden stelt en anderzijds early adopters niet wegjaagt. Voor Apple is de winstgevendheid van Twitter namelijk niet zo interessant. Het gaat om de mensen.

Gaat het ook gebeuren? Patrick heeft er een hard hoofd in. Beide bedrijven zijn volgens hem teveel overtuigd van zichzelf om dit als een kans te zien. Je kunt z’n hele relaas nalezen op zijn tumblr-blog. Misschien lezen Apple en Twitter wel mee…

Reageer op artikel:
Een andere reden om Twitter te kopen
Sluiten