Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 17 oktober 2012
Leestijd: 1 minuut

Foxconn: ‘iPhone 5 ingewikkeldste apparaat ooit om te assembleren’

Wanneer je nu online een iPhone 5 bestelt zul je 3 à 4 weken geduld moeten hebben voordat het kleinood op de mat valt. Dit gebeurt elk jaar en is op zich niets bijzonders. De reden is dit jaar echter wél bijzonder: kwaliteitscontrole. Een medewerker van Foxconn deed er tegenover Wall Street Journal een boekje over open.

Er is namelijk sprake van een relatief groot uitval-percentage: toestellen waarvan de afwerking niet de kwaliteit heeft die je ervan mag verwachten. Deze gaan de prullenbak of recycling in voordat ze überhaupt ingepakt laat staan door consumenten gebruikt zijn. Om te voorkomen dat teveel telefoons worden afgekeurd draait de productielijn langzamer en dat zorgt weer voor langere wachttijden voor ons.

Volgens de medewerker van Foxconn komt dit omdat de dunnere en lichtere iPhone 5 het moeilijkst te assembleren apparaat is dat ze ooit bij Foxconn hebben zien langskomen. Het is vooral lastig om te voorkomen dat in de rand van de iPhone krassen ontstaan.

Desondanks is er hoop, want deze Foxconn-official (die overigens niet bij naam genoemd wil worden) zegt –waarschijnlijk met het oer-Hollandse spreekwoord ‘oefening baart kunst’ in z’n achterhoofd – dat hij verwacht dat de productiesnelheid kan worden opgevoerd wanneer men meer ervaren raakt. Volgens dezelfde man speelt ook mee dat de fabriek in Zhengzhou vrij nieuw is (geopend in 2011), waardoor werkprocessen nog niet optimaal zijn ingericht.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Foxconn: ‘iPhone 5 ingewikkeldste apparaat ooit om te assembleren’
Sluiten