Apple aangeklaagd voor onrechtmatig gebruik foto

Apple Anth 13 okt 2012
Leestijd: 1 minuut

Toen de Retina Macbook geïntroduceerd werd door Apple, gebruikte het bedrijf meerdere campagnefoto’s om de pracht van het scherm te benadrukken. Zo werd tijdens de lancering een foto van een kudde zebra’s en een foto van een opgemaakt vrouwenoog gebruikt. Deze laatste foto had Apple echter nooit op deze manier mogen gebruiken. Volgens de Zwitserse fotografe Sabine Liewald die het kiekje schoot heeft Apple namelijk nooit toestemming gekregen om de foto voor marketinguitingen te gebruiken.

Apple heeft rechten voor de foto destijds aangevraagd bij het agentschap van Sabine Liewald, Factory Downtown. Het betrof echter enkel rechten om de foto voor proefbeelden en lay-out doeleindes te gebruiken. Liewald was dan ook verbaasd toen ze tot de ontdekking kwam dat Apple haar foto genaamd Eye Closeup ongeoorloofd gebruikte in reclamecampagnes en bij de lancering van het product. Daarom heeft Liewald nu een rechtszaak aangespannen tegen Apple om een vergoeding van het bedrijf te krijgen.

Dat Apple de aanklacht serieus neemt blijkt wel uit het feit dat de foto inmiddels is verdwenen van de website van het bedrijf. De foto van Sabine Liewald is inmiddels vervangen is op de pagina voor technische specificaties inmiddels vervangen door een soortgelijke foto. De website Patently Apple heeft een dossier aangemaakt met daarin bewijzen van de inbreuk op het auteursrecht door Apple.

Normaliter gaat Apple een stuk zorgvuldiger om met zaken als auteursrecht. Lees bijvoorbeeld  het artikel over de wallpaper Pyramid Lake. In dit artikel vertelt de fotograaf van deze foto over zijn samenwerking met Apple en hoe de foto uiteindelijk de achtergrond van elke iPad sierde.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen