Opinie: over hypes gesproken

47 reacties

De euforie die te vinden is op OMT en andere digitale Apple-hangplekken is voor buitenstaanders soms moeilijk te bevatten. Begrijpelijk, want laten we eerlijk zijn: de massale media-aandacht die Apple geniet en de rijen die zich volgende week weer voor Apple Stores zullen vormen staan niet in verhouding tot de marginaal vernieuwende producten die Apple onthult, althans in vergelijking met het ‘echte’ nieuws in binnen- en buitenland.

Eén van de buitenstaanders die het nieuws rond de iPhone 5 met verbazing heeft gevolgd is columnist Christiaan Weijts. Vandaag schreef hij er over in NRC. Weijts blijkt OMT LIVE gekeken te hebben. Hij zag het als een verslaglegging van een voetbalwedstrijd, compleet met voor- en nabeschouwing en ook al lijkt hij zich vermaakt te hebben, toch vraagt hij zich af waarom wij niet spraken over de slechte werkomstandigheden in China, hongerlonen en gedwongen arbeid. Nee, wij en met ons alle Apple-fans zouden ons liever laten betoveren door Tim Cook en zijn kornuiten.

Nu zijn dit soort uitspraken niet nieuw. Op elk kantoor en in elke kroeg kom je vroeg of laat iemand tegen die Apple-fans maar domme schapen vindt die blind zijn voor de werkelijkheid. Als journalist moet je echter wel zeker zijn van je zaak voor je zulke uitspraken doet. Eén ding moet je in ieder geval niet doen: jezelf tegenspreken en laat dat nu precies zijn wat Weijts hier doet. Hij vindt dat Apple fans in een hype geloven en onderbouwt dit met een halve waarheid die óók gehyped is. Een staaltje pot verwijt de ketel?

Een ‘hype’ is een gebeurtenis die overmatig veel media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het daadwerkelijk is. Eerlijk is eerlijk, de iPhone is een goed voorbeeld. De stromen Apple-fans die bij elk nieuw model rijendik voor de winkels staan genereren vanzelf media-aandacht. Die aandacht genereert op zich weer meer interesse bij consumenten etcetera. Hoe mooi ik de iPhone ook vindt en hoe zeer ik geen dag zonder kan, het blijft een gehyped product.

Nu is de iPhone een positieve hype. Mensen hechten immers meer belang aan vernieuwing en innovatie dan werkelijk te rechtvaardigen is. Negatieve hypes zijn er ook en ook hier valt de Apple niet ver van de boom. In zijn artikel in NRC noemt Weijts zelf het beste voorbeeld: de werkomstandigheden in Chinese fabrieken waar Apple-producten gemaakt worden. In het afgelopen jaar kwamen talloze berichten naar buiten over zelfmoorden, gevaarlijke werkomstandigheden, kinderarbeid en ja, zelfs moderne slavernij. De media smulden ervan: was het grote innovatieve Apple eigenlijk een ordinair normenloos bedrijf?

Apple werd opnieuw het middelpunt, maar nu dus niet in positieve zin. Toch was er een overeenkomst, want ook deze aandacht bleek gehyped. Toen journalisten veel later daadwerkelijk vragen gingen stellen bleken de werkomstandigheden in Foxconn-fabrieken inderdaad niet rooskleurig in vergelijking met onze Westerse leef- en werkstandaarden. Ging je ze echter vergelijken met andere Chinese electronica-fabrieken, dan bleek Apple zich opeens veel meer te bekommeren dan HP, Samsung en andere merken. Verhalen over kinderarbeid en gedwongen overwerk bleken zelfs compleet gelogen. Sterker nog, arbeiders protesteerden toen Apple ze verbood om nog langer over te werken.

De werkomstandigheden in China kregen dus overmatig veel media-aandacht waardoor er meer belang aan werd gehecht dan in werkelijkheid te rechtvaardigen viel. Kortom, een hype. Het rapport van de Fair Labor Association waar Apple geprezen werd en andere bedrijven aangemoedigd werden om dat voorbeeld te volgen kwam nauwelijks naar voren in de media. Ook over de rapporten waaruit grote problemen geconstateerd werden in Samsung-fabrieken heb ik niets gezien of gehoord in de krant of op tv. Apple lijkt toch het hype-merk bij uitstek, in postieve en negatieve zin.

Christiaan Weijts beweert terecht dat wij Apple-fans ons maar wat graag laten betoveren door Tim Cook en de zijnen. We zijn onderdeel van de hype en persoonlijk vind ik dat prima. Ik geniet van de geruchten vooraf, de perfect-geregisseerde evenementen en keynotes, de steriele promo-video’s en bovenal de producten zelf. Ze maken mijn leven en dat van miljoenen anderen elke dag een klein beetje eenvoudiger, meer connected en leuker. Daar een hype omheen creëren lijkt mij vrij ongevaarlijk, zolang je je af en toe maar bedenkt dat je bij Apple altijd een beetje betoverd blijft.

Die betovering vind je echter overal terug in onze maatschappij. Ja, zelfs journalisten worden elke dag een beetje betoverd. Niet door Apple, maar door elkaar. De honger naar nieuws, een scoop of een schandaal maakt iedere journalist soms blind of op zijn minst ietwat slechtziend voor de realiteit. Daar is niets mis mee, als je het je maar realiseert. Wat dat betreft kunnen Christiaan Weijts en zijn collega’s nog wat leren van menig Apple-fan: geniet van betovering, maar blijf met beide benen op de grond staan.

Reacties

47 reacties
  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Topstukje!

    En ik wil de nieuwe iPhone gewoon hebben.
    Elk jaar koop ik een nieuwe en verkoop ik de oude. Het kost me dus elk jaar zo’n 200€, nog geen 20 euro per maand. Dat samen met een abonnement van 20 euro heb ik elk jaar voor minder dan 40 euro per maand de nieuwste iPhone. De 3G was hierbij de start, die had je al voor 30€ per maand, nu zie je dat je voor de 4S al over de 50€ zat..

    Waarom vertel ik dit? Geen idee. Misschien wil ik doen alsof 600€ voor een toestel helemaal niet duur is..

  • Profielfoto
    appelboer

    Super goed artikel. Zo moet je het eigenlijk elke Apple hater uitleggen. Het klopt precies. Zowel in positieve als in negatieve zin!
    Mooi!
    Nu hopen dat die columnist dit ook leest.

  • Profielfoto
    1984
  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    Een terechte vraag 1984, maar helaas: artikel staat niet online. Je kunt het alleen lezen in de NRC van 13-9 (ook in de NRC-app beschikbaar).

  • Profielfoto
    Xcode

    Wauw, prima artikel! Wat ik eraan wil toevoegen is dat hypes meestal van korte duur zijn. Apple is op sommige vlakken inderdaad onderdeel van een hype, maar weet het vast te houden door goed doordachte producten op de markt te brengen. De ‘hype’ versterkt zichzelf doordat de klanten tevreden zijn! Maar ik laat me niet de les lezen over mijn bewuste keuzes, ik ben zelf in staat om op basis van feiten te oordelen of ik een product koop of niet koop. Zoals Koen al zegt, is er niet zoveel aan de hand en zit Apple er bovenop.

  • Profielfoto
    1984

    Dat word scannen,….maar who wants yesterdays papers

  • Profielfoto
    Xcode

    @1984
    Misschien dat jij dat morgenvroeg dus even kunt doen voor de OMT redactie?:wink:

  • Profielfoto
    1984

    Eerst lezen , voordat ik er over oordeel

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    Scannen mag eigenlijk niet, maar ik heb ’t zelf via Twitter opgestuurd gekregen: 1, 2, 3

  • Profielfoto
    1984

    Dat word een zaak voor het Ministerie van Waarheid. hun taak is het veranderen van de krantenarchieven.

  • Profielfoto
    1984

    Maar Koen ,onderstaand artikel kun je ook op 2 manieren uitleggen , hier lijkt het of Apple freaks niet stemmen om maar de ontwikkelingen betreft de iPhone te kunnen volgen.
    Maar lees en luister zelf

    Samsom was ook op het Leidseplein , en de berichtgeving verschilde daar ook over.

  • Profielfoto
    Rutger-cg

    Amen.

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    @1984 da’s wel érg ver gezocht hoor.:-) Daarbij komt die uitspraak niet van mij, maar van de redactie van BNR.

  • Profielfoto
    JTD

    Ik vind het een goed stuk…van Weijts.
    .
    Overigens is Foxconn recent weer in het nieuws gekomen wegen de arbeidsomstandigheden:
    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DS20120912143210
    Waar rook is is vuur, maar dat wil een goede Apple fan liever niet horen en dat is nu juist wat Weijts probeert aan te geven in zijn opinie stuk. Zijn mening.
    Om dan in een reactie te gaan wijzen naar andere bedrijven en ‘dat die zich veel minder bekommeren om de arbeidsomstandigheden’ is natuurlijk een zwakte bod. We hebben het over Apple. Apple blaast hoog van de toren met haar producten, maakt er zelf een hype van en zal dan natuurlijk ook om moeten gaan met de keerzijde van de medaille.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Laten we er blij mee zijn een hobby te hebben dat Appel-fan heet. Bij auto’s heb/had je dat ook. Journalisten overschatten zichzelf regelmatig door bijvoorbeeld, de Telegraaf af te doen als… nou ja … toch de meest verkochte krant van Nederland.

  • Profielfoto
    JTD

    Alleen de Telegraaf wordt de laatste tijd geplaagd door interne ‘schandalen’ waar de roddelpers zijn vingers bij aflikt. Ik noem bijvoorbeeld Koolhoven.

  • Profielfoto
    FilX

    De werkomstandigheden in China als ‘hype’ weg zetten is erg kortzichtig. In dit stuk kom je niet verder dan Apple te vergelijken met andere elektronica bedrijven. Echte argumenten die ‘de negatieve hype’ ontkrachten zijn dat natuurlijk niet. Dat de omstandigheden bij ‘de concurrent’ nóg slechter zijn maakt de omstandigheden bij Apple natuurlijk niet ineens ‘goed’. Die zijn en blijven gewoon slecht. Ook protesterende medewerkers zijn een slecht argument. Wat moet je als je weinig verdiend en je gezin moet onderhouden ?

    Dit is een sterk staaltje ‘recht lullen wat krom is’. Jammer, want het is helemaal niet erg om aan de ene kant te erkennen dat de producten van Apple niet ‘netjes’ gemaakt worden en aan de andere kant de producten van Apple te waarderen om wat ze zijn: geweldige innovatieve elektronica producten.

  • Profielfoto
    MacRay

    “FilX op 14 september 2012”

    Het kwartje is nog niet gevallen he:)

  • Profielfoto
    Ostinato

    Beste Koen,
    .
    Christiaan Weijts schrijft een column. Oftewel, hij geeft zijn persoonlijke mening. Feiten zijn voor columnisten vaak niet meer dan een kapstok waar ze hun stukje aan ophangen. Daarom vind ik het een beetje naïef van je om bijna 800 woorden te wijden aan de manier waarop Weijts met de feiten omgaat. Eigenlijk had een waardig zwijgen beter gepast bij OMT.
    .
    Sowieso kun je beter je mond houden als je het doelwit van een column bent. Of een briljante tegencolumn schrijven, dat kan natuurlijk ook.
    .
    En laten we eerlijk zijn. Weijts heeft wel een punt als hij het over de hypes rond Apple en de iPhone heeft. De iPhone 5 is een mooi ding, maar die rijen voor de winkels (waarvan ik me overigens afvraag of die er deze keer zullen staan) doen toch echt wel een tikje absurd aan.
    .
    Vriendelijke groet,
    Ostinato

  • Profielfoto
    Ir.Bob

    Tsja, het zal niet de eerste keer zijn dat een journalist ergens stevig naast zit. Iets wat Westerse journalisten vaak nogal remt is een bepaald soort superioriteitsgevoel. Het is hun maar heel moeilijk bij te brengen dat ondanks dat de Chinezen erg verwesteren daar een totaal andere cultuur heerst. Een zeer belangrijk aspect daarvan is de arbeidsethos van Chinezen. Daar zouden wij Westerlingen echt nog wat van kunnen leren. Het zou de heer Weijts of om het even welke journalist sieren als hij naar China was geweest om daar ter plekke zijn uitspraken te controleren en te meten aan de lokale standaard aldaar. Blijkbaar teveel moeite; hij kopieert liever andermans uitspraken vanuit z’n luie stoel. Ziehier, het verschil in arbeidsethos wordt pijnlijk blootgelegd…

  • Profielfoto
    FilX

    @MacRay

    Niet echt nee. Ik snap werkelijk niet dat je als Apple-fan niet gewoon met een iPhone in de hand kan zeggen: “das vet klote ja, die fabrieken in China.”. Feit is dat vliegen echt slecht is voor het milieu en de lucht die we inademen, maar we genieten toch ook gewoon van onze vakanties ?
    Met bagatelliserende conclusies gebaseerd op non-argumenten aankomen om zo tevreden de andere kant op te kunnen kijken is wel heel erg kortzichtig…

  • Profielfoto
    Dustin24

    Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er in die chinese fabrieken gebeurt, maar de bal moet niet bij de consument gelegd worden. Als ik de toestanden bij Foxconn zou kunnen veranderen, zou ik het doen. Maar dat kan helaas niet. Daarom moet Apple i.s.m. mensenrechtenorganisaties de omstandigheden in die fabrieken verbeteren. Ik kan die kekke apparaatjes ook niet laten liggen om de chinese fabrieksarbeiders te helpen:neutral:

  • Profielfoto
    JTD

    Iets wat Westerse journalisten vaak nogal remt is een bepaald soort superioriteitsgevoel.

    Misschien bedoel je ‘niet’ remt?

    …en te meten aan de lokale standaard aldaar.

    En dat gebeurd ook. Zie mijn link.

    .
    Overigens heeft de Shanghai Evening Post (lijkt me geen westerse krant) iemand undercover gestuurd. Dat kan deze krant omdat haar werknemers waarschijnlijk verdacht veel gelijkenissen vertonen met de arbeiders bij Foxconn. Als het NRC Christiaan Weijts zou sturen dat zou dat direct opvallen.
    Buiten dat heeft het geen enkele zin om een westerse journalist daarheen te sturen, want de Chinezen laten dan alleen maar zien wat ze willen dat wij zien. In die streken zijn we dus gebonden aan de info die we van binnen uit krijgen.

  • Profielfoto
    FilX

    @Ir.Bob

    En wat is nou precies je conclusie ? Dat de Chinezen in die fabrieken een rot bestaan hebben, maar dat dat prima is omdat ze een ander abriedsethos hebben dan wij ? Oh, en dat wij westerlingen daar een voorbeeld aan kunnen nemen en wij onze arbeiders dus ook maar in dergelijke omstandigheden zouden moeten kunnen laten werken.

    Wie heeft er hier nou een superioriteitsgevoel ?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Hoe mooi ik de iPhone ook vindt…

    Blijven oefenen

    On topic:

    @Ostinato: Je slaat de spijker op de kop.
    Apple zet de standaard en ze hebben het beste product. Maar het hele opgeklopte blije luchtje rond Apple is compleet erover. Het gaat helaas niet meer over het product, maar over de identiteit die je erbij koopt. Kijk eens, ik ben een Apple en jij een minderwaardige goedkope Samsung.
    Ik walg van de hype, de rijen, de Applestores met hun overdreven vriendelijke personeel en het gezeik over garantie voor een product van €2000.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Top stukje!
    Journalisten… pffff…. die staan dagelijks ergens in de rij….

  • Profielfoto
    kpintelo

    Belachelijk artikel. Ben het volledig met jtd eens.
    Apple fans zijn blind geworden. Alles wat Apple doet is plotseling fantastisch en ze kunnen niets slechts doen …
    Anyways, iPhone 5 niet veel nieuws vergeleken met de 4s.
    Leg mij eens uit waarom geen gorillaglass bvb en geen NRC?
    Waarom nu pas A6 en niet in de ipad.
    Is toch simpel ze willen zoveel mogelijk winst per product en het wordt hoe langer hoe belachelijker. Dat ze dan foxconn zo weinig mogelijk betalen voor dat product lijkt niemand te storen …
    Dat anderen slechter zijn, ok dan. Maar van Apple verwacht je beter …
    Dit is niet het Apple met slogan: “think different” meer.
    Dit is gewoon een arrogant bedrijf dat poolse winkeliers aanklaagt maar zelf ook dingen kopieert, zie bvb. coverflow …

  • Profielfoto
    poing

    En het koopzieke volk sjokt weer massaal naar de Apple store;)

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Het leukst vindt ik persoonlijk altijd de mensen die op een Apple forum gaan zitten afgeven op Apple en Apple fans, maar vervolgens wel zelf hijgerig melden dat ze een iPhone 5 hebben gekocht.(of ieder ander Apple product) Zullen we ze afturven, vanaf oktober?
    Als Apple werkelijk zo’n vreselijk bedrijf is, met een schare fanboys waar je van walgt, koop dan een Samsung, en leef met de illusie dat die alles perfect doen.
    En met een kreupele telefoon,natuurlijk………

  • Profielfoto
    Pete.Z

    En ja, ik ga de iPhone absoluut kopen.

  • Profielfoto
    MacRib

    Ik vind de Apple fanboys nog best meevallen als ik ze vergelijk met de voetbal fanboys… Heb volgens mij nog nooit gehoord van een relletje tussen Apple fanboys en Apple haters op een veldje in beverwijk….

  • Profielfoto
    MacSjon

    Dit is gewoon een arrogant bedrijf dat … dingen kopieert, zie bvb. coverflow …

    Volgens mij hebben ze het bedrijf opgekocht dat coverflow heeft bedacht, dus ja zeker arrogant, maar in dit geval geen illegale kopieer praktijken.

    Hier komt ook een iPhone 5 ondanks al dat slechts wat Apple doet.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Als Apple werkelijk zo\’n vreselijk bedrijf is, met een schare fanboys waar je van walgt, koop dan een Samsung, en leef met de illusie dat die alles perfect doen.
    En met een kreupele telefoon,natuurlijk………

    Je bewijst bij deze exact het punt dat ik hierboven gemaakt heb.

    En nee, Samsung doet uiteraard net hetzelfde als Apple. Maar daar gaat het ook niet over. Applefans mogen er gerust zijn, maar dit is iets heel anders in mijn ogen.
    Als dit aan de voorkant van een kerk zou gebeuren, zouden we allemaal hoofdschuddend voorbij lopen. Die gekke gelovigen toch.

  • Profielfoto
    ro_me

    Als Apple werkelijk zo\’n vreselijk bedrijf is, met een schare fanboys waar je van walgt, koop dan een Samsung, en leef met de illusie dat die alles perfect doen.
    En met een kreupele telefoon,natuurlijk………

    Die laatste regel…………typeert een Apple fan boy. Kortzichtig en dom!

  • Profielfoto
    hanspoot

    Hèhè , eindelijk iemand hier die kan schrijven EN lezen… Bijna foutloos. Bravo.

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    “Ik snap werkelijk niet dat je als Apple-fan niet gewoon met een iPhone in de hand kan zeggen: “das vet klote ja, die fabrieken in China.””

    Hmm, ik vind het niet klote (Bam). Die mensen daar werken onder kutomstandigheden, ja. Maar wat wil je? De omstandigheden verbeteren zoals hier? Dan worden de fabrieken teruggehaald en hebben die Chinezen helemaal geen werk meer.
    .
    Er is natuurlijk een tussenweg; iets verbeteren maar nog niet zoals hier. Denk je dat Apple dan van het gezeik af is? No way.
    .
    Iemand moet de producten maken, en daar zijn ze blij dat ze dat kunnen doen, blij dat ze geld kunnen verdienen en gaan ze zelfs protesteren als ze niet over mogen werken.
    .
    De werknemers van Foxconn in het Apple-gedeelte weten echt wel dat ze het zo slecht nog niet hebben in vergelijking met andere fabrieken. Als er leuker, beter betaald werk zou zijn zouden ze daar wel voor in de rij staan maar nee. Ze staan in de rij om voor Apple te mogen werken, onder die barslechte (voor ons) omstandigheden.

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Hype of niet. Iedere consument bepaald zelf of hij/zij in de rij gaat staan om het ding te halen. Of beloofd Apple dat je toestel er beter/goedkoper van wordt? Ach ik kan mij de klaagzang nog heugen als gisteren. Het meest geshopte Apple product ooit was de iPhone. Jaren en jaren werd er geroepen, nee gesmeekt om een iPhone. Daar was de iPhone! Het commentaar? “wat een ding op Edge??” “Niet eens in Nederland” kortom er is altijd wat te zeiken. “De iPhone 5 is niets beter dan de 4s”, nee dat zal wel niet maar wanneer zal ik je om de oren slaan met de verkoopcijfers ervan? En wie verplicht je, nogmaals, om die iPhone aan te schaffen?
    Joh ga lekker de Android/Windows fanboy spelen als alles zo slecht is en Apple een harteloos Greenpeace/vakbond verslindend bedrijf is. Weet je wel hoe je t-shirts / spijkerbroeken gemaakt worden? Precies, de pot verwijt de ketel…

    1: Is toch simpel ze willen zoveel mogelijk winst per product en het wordt hoe langer hoe belachelijker. Dat ze dan foxconn zo weinig mogelijk betalen voor dat product lijkt niemand te storen …
    Dat anderen slechter zijn, ok dan. Maar van Apple verwacht je beter …
    Dit is niet het Apple met slogan: “think different” meer.


    Dat heet ondernemerschap. Apple is een miljoenenbedrijf met aandeelhouders. Nog nooit een filantropische instelling geweest. Zoek maar eens na wat je vroeger betaalde voor een Mac en wat je tegenwoordig betaald. Apple computers waren echt reteduur.

    2: Dit is gewoon een arrogant bedrijf dat poolse winkeliers aanklaagt maar zelf ook dingen kopieert, zie bvb. coverflow …


    Een technologie kopen (bedrijf overnemen) is wat anders dan het kopiëren, vraag dat maar aan Samsung.

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    @ MouseMighty:
    bepalen, bepaalt, bepaald.
    betalen, betaalt, betaald.
    .
    OT:
    .
    Als die heisa zeg. Mijn enige twijfel toen ik overstapte naar Mac of Apple in het algemeen was de aankoopprijs van de apparaten. Sinds ik in 2008 overgestapt ben maak ik me al lang geen zorgen meer over die prijs. Ik weet gewoon dat je, als je iets van Apple wil, je daar wat dieper voor in je buidel moet tasten. Heel die hype daarrond snap ik niet, maar als mensen per se in de rij willen staan is dat hun goed recht. Als Apple een vorm van hobby is geworden voor iemand lijkt het me niet abnormaal dat die persoon gaat kamperen voor de Apple Store.
    .
    Kijk eens verder dan je neus lang is. Als een nieuw Pokémon spel voor de GameBoy of Nintendo wordt uitgebracht staan er ook miljoenen mensen voor hun favoriete spelwinkel om de eerste te zijn met Pokémon Black in hun handen. Hetzelfde geldt voor bepaalde boeken. Ik kan me nog goed herinneren dat, toen het 6e Harry Potter boek werd uitgebracht, er zo’n 500-tal mensen voor de plaatselijke boekhandel lagen te kamperen.
    .
    Of je koopt Apple omdat je het mooie producten vindt, of je koopt een Samsung Galaxy SIII omdat je het een vet toestel vindt. Elk huisje heeft zijn kruisje en dat spreekwoord kun je evengoed spiegelen aan een bedrijf. Als je een Levis aan je kont draagt weet je ook dat de omstandigheden waarin zo’n stuk stof wordt gemaakt ook niet altijd koosjer zijn. Ik ben blij met mijn Apple producten, ze zijn mooi, ze doen hun werk maar daar stopt het dan ook. Ik voel me niet beter dan mijn vriend met zijn HTC One S of mijn neef met zijn Asus laptop.
    .
    En zolang mensen die er het geld niet voor over hebben blijven zeiken over de brol die Apple aan de man brengt, zolang dat de mensen die van Apple houden (op welke manier dan ook) blijven inpikken op dat anti-Apple gezeik, zo blijven we bezig.
    .
    Elke dag kom ik op Facebook discussies tegen over Apple VS. Microsoft. Elke dag hoor ik van mensen dat een iPhone niks waard is, overpriced is en je dat ook kan met een Nokia N9. Goed, elk zijn mening. Het gaat erom wat jij als consument wil.

  • Profielfoto
    HappyGuy

    ROFLOL @ Hanspoot

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Prima artikel hier boven en waarom zou je je zo druk maken over wat Christiaan Weijts in zijn column schrijft? Het is idd ZIJN mening en in een column mag je, moet je dingen wat chargeren, overdrijven. Dat maakt een column en column en leuk om te lezen – óók als je het er niet mee eens bent.

    Weijts verbaast zich over fanatieke Apple fans en giga media hypes. Nou: terecht! Het is volstrekt uniek in de wereld dat productpresentaties en zelfs kleinere geruchten breed in het nieuws worden uitgemeten. Dat scheelt Apple miljarden aan reclame- en marketingkosten.

    Rond elk nieuw Apple product ontstaat een hype. En niet vanzelf, maar omdat journalisten daar tegenwoordig volop in meedraaien. Waarom? Omdat ze tegenwoordig bijna allemaal zelf MacBooks, iPads en iPhones hebben en we bijzonder tevreden over zijn. Omdat het mooi is qua design en vooral omdat het zo goed werkt. En uiteindelijk als je kijkt hoe lang Apple producten meegaan zijn ze ook niet duurder dan andere ogenschijnlijk goedkopere producten. Zie je bij bedrijven die PC’s gebruiken computers staan van 6 jaar oud? Nee. Bij bedrijven die Macs hebben werken ze nog volop.

    Het Apple-Applefans gebeuren zie ik niet als hype. Want idd het duurt niet kort. Het is niet alleen een hobby, maar nog veel meer dan dat: het is een levenswijze: je MacBook, iPad en iPhone horen tot je meest dierbare bezit waar je onafscheidelijk van bent. Waar je veel geld en aandacht aan besteed. Is dat raar? Helemaal niet! Je kunt er zoveel mee en het houdt je continue in contact met de wereld, met je vrienden, met alles wat met informatie te maken heeft. Maar ook met muziek, film, games, vrije tijdsbesteding.

    De enorme rijen bij de Apple winkels vergelijk ik met de hardcore fans van muzikanten. Ik stond ook soms een hele nacht in de rij voor een kaartje voor wen David Bowie concert. En als hij weer op tour ging, zou ik het zo weer doen!

    Ik ben al 20 jaar met veel plezier gebruiker van heel veel Apple producten. PowerBooks, 20th Anniversary Mac, iMacs, iPods, iPhones.
    En ik ben m’n leven lang al journalist, dus “ervaringsdeskundige” in die beroepsgroep:)
    Werkte vroeger bij de omroep, waar wij allemaal met Apple werkten. Jarenlang hadden veel andere journalisten Windows. Maar de meesten zijn intussen “bekeerd” tot Apple. Dat zag je woensdagavond ook bij de NOS uitslagenavond: veel iPads! En bij persconferenties: veel MacBooks!
    Apple is geen hype, geen hobby, maar een levenslange verslaving ZONDER negatieve gevolgen voor je gezondheid. Als je tenminste ook wel goed blijft eten en bewegen:):)

  • Profielfoto
    MacAanZee

    PS: wat de kritiek op Apple betreft over de arbeidsomstandigheden in China. Daar is op OMT vaak genoeg aandacht aan besteed. Zulke dingen moet je serieus nemen en dat doet Apple ook! Het eerste dat Tim Cook deed was afreizen naar China om daar zelf dingen met Foxconn te regelen. Arbeidsomstandigheden zijn verbeterd, salarissen verhoogd.
    Na kritiek van Greenpeace op duurzaamheid van Apple producten en vooral aanwezigheid van giftige stoffen in computers en MacBooks heeft Apple daar snel wat aan gedaan en producten zijn nu recyclebaar een vrij van gifstoffen die slecht zijn voor het milieu.
    Apple is dus prima bezig.

  • Profielfoto
    sedikit

    MacaanZee: “Het is niet alleen een hobby, maar nog veel meer dan dat: het is een levenswijze”. Van dit soort puberale zinnetjes krijg ik nou een ontzettende kriebel. “Levenswijze” ?

    Van Dale:
    “le·vens·wij·ze (de)
    geheel van verrichtingen en gewoonten die iemands leven kenmerken.”

    Allemachtig, dat is voor een journalist een spannend leven met een ruime blik!

  • Profielfoto
    1984

    @1984 da\’s wel érg ver gezocht hoor.:-) Daarbij komt die uitspraak niet van mij, maar van de redactie van BNR.

    Koen,……. Een hoog terras vangt nu eenmaal veel wind

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    MacaanZee: “Het is niet alleen een hobby, maar nog veel meer dan dat: het is een levenswijze”. Van dit soort puberale zinnetjes krijg ik nou een ontzettende kriebel. “Levenswijze” ?

    Van Dale:
    “le·vens·wij·ze (de)
    geheel van verrichtingen en gewoonten die iemands leven kenmerken.”

    Inderdaad. Het is blijkbaar erg moeilijk geworden om ons een identiteit aan te meten. Bij een politieke partij zijn, maakt niet veel meer uit want de economie bepaalt ons leven en een godsdienst is voor “achterlijke mensen die niet nadenken”. Omdat we toch allemaal ergens willen bij horen kopen we dan maar een merk.

  • Profielfoto
    MIVE

    Mooi stukje! En helemaal mee eens!
    Natuurlijk is de Apple gekte overdreven. Als je niets met Apple hebt! Hetzelfde kan je zeggen van de heisa rondom grote voetbalwedstrijden: voor de mensen die er niets mee hebben grote onzin, beetje achter een bal aanhollen.

  • Profielfoto
    JTD

    Mooi stukje! En helemaal mee eens!
    Natuurlijk is de Apple gekte overdreven. Als je niets met Apple hebt!

    Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik werk bijvoorbeeld al sinds midden jaren 90 van de vorige eeuw met Apple, dus je zou kunnen zeggen dat ik wel wat met Apple heb. Toch vind ik die opgeklopte hype echt onzin. Het is zo Amerikaans. Niet dat ik een hekel heb aan Amerika, maar wel tegen dat gemaakte optimisme, enthousiasme van sommige Amerikanen.
    Apple maakt computers, muziekapparaten en telefoons. Het zijn gebruiksvoorwerpen. Niks meer en niks minder. Het is geen levenswijze in mijn ogen. Boedisme dat is een levenswijze. Of veganist.