iAds werken, vraag maar aan Range Rover!

11 reacties

Met de weergaloze successen die Apple in de afgelopen jaren geboekt heeft zou je bijna vergeten dat niet alles in goud verandert wat men in Cupertino aanraakt. Een goed voorbeeld is iAd. Apple wilde met dit mobiele advertentie-model een platform op iOS bieden voor topmerken, maar tot nu toe met weinig succes. De adverteerders bleven weg en het verlagen van tarieven en het aanpassen van voorwaarden heeft daar weinig aan kunnen veranderen.

https://www.youtube.com/watch?v=lZDaIUN4p7Y&feature=player_embedded

Tijd voor een iAd moraal boost dus. Die is er gekomen met hulp van Range Rover. Om de nieuwe Evoque mini-SUV te promoten maakte Range Rover in samenwerking met Apple een interactieve iAd waar klanten de Evoque zelf konden ervaren. In bovenstaand filmpje vertelt communicatie voorman Ken Bracht van Range Rover hoe goed dit bevallen is. De iAd zou veel beter gewerkt hebben dan tv-reclames.

De Evoque iAd was meer een app dan een advertentie. Je kon er je eigen ideale configuratie van de auto in maken en de auto zelf ervaren. Een van de meest opzienbarende functies was een panorama van het interieur van de auto waar je door heen kon navigeren door met je iPhone of iPad te draaien.

Uit het spotje blijkt dat Apple nauw betrokken is bij het produceren van een iAd. Dat geldt voor het bouwen van de interactieve advertentie maar ook voor het zoeken ‘targetten’ van de iAd. Zo kijkt Apple naar specifieke apps en zelfs muziekgenres van gebruikers om te zien of ze aansluiten bij de beoogde doelgroep voor de Evoque.

De grootste meerwaarde van de Evoque-iAd was de betrokkenheid van de gebruiker. In tegenstelling tot het passief kijken naar een tv-reclame van 30 seconden waren gebruikers gemiddeld 80 seconden actief bezig in de Evoque iAd. Daarmee heeft de advertentie veel meer effect gehad dan een tv-spotje volgens Range Rover.

Dit jubelverhaal van Range Rover is niet de eerste positieve ontboezeming voor iAd. In 2011 bleek een iAd voor de beroemde Campbell-soep ook veel effectiever dan een tegelijkertijd lopende tv-campagne.

Zou er dan toch toekomst zitten in Apple’s eigen advertentieplatform?

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Moest ik geld hebben, is momenteel mijn favoriete auto, de 5-deurs Evoque.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik heb nog weinig gezien van iAd, maar zolang het interactief is, waar je kunt spelen met je eigen kleuren en uitvoeringen op een voorwerp, lijkt het me een prima verkoopmiddel.

  • Profielfoto
    Soulshaker
  • Profielfoto
    mymac

    Ik zie de Evoque erg vaak rijden moet ik zeggen. Volgens mij is het toch een succes nummertje geworden dus. Kan ook niet anders, eerst was Range Rover rijden pas mogelijk vanaf een ton, nu kan ‘iedereen’ die status genieten.

  • Profielfoto
    Nautdeapplefan

    De evoque is best wel een succes karretje:P ziet er ook wel leuk uit. (ik ben naast Apple ook nog geïnteresseerd in auto’s)

  • Profielfoto
    Twentyeyes

    Ik wou net zeggen Soulshaker, er is een reden dat onze krijgsmacht de Defender gebruikt, lijkt me niet dat ze daar een onbetrouwbaar karretje voor kiezen.

  • Profielfoto
    Martino

    maakte Range Rover in samenwerking met Apple

    Het bedrijf heet Land Rover. Eén van de modellen is de Range Rover.

  • Profielfoto
    MB12

    Éen van de grote fouten die Apple maakt is dat het alleen beschikbaar is in de Verenigde Staten terwijl in de VS slechts een klein deel van alle developers zitten. Die fout maakt Apple wel vaker. Ze hadden het meteen wereldwijd moeten lanceren, of in ieder geval ook in Europa.

  • Profielfoto
    Kajtjo

    Ik vind dit filmpje een slechte advertentie voor iAd.
    Geen goed verhaal. Softporn achtergrondmuziekje.
    Talking heads die hun geloofwaardigheid moeten ontlenen aan de aanduiding van hun functie. Een weinig spectaculair product als onderwerp…

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Dit is leuk en aardig, maar is reclame voor een auto niet vooral de gebruikers van de auto? Alleen de reacties hier boven al:

    Ik zie de Evoque erg vaak rijden moet ik zeggen

    Of de showroom of billboards. Dat is ook het punt van iAd. De meeste advertenties en reclame vind ik al irritant: gelukkig hoef ik er maar een paar seconden naar te kijken. Ik hoef echt niet 80 seconden in een Range Rover te kijken met een iPad (ondanks dat ik erg veel van auto’s hou).

  • Profielfoto
    Erwal

    goh, wow. Wel eens een auto geconfigureerd op internet? Doet gewoon dat wat deze iAd met de Evogue ook doet. Maar op het web is dat in Flash en daarom werkt het nog niet op een iDevice. Dit is gewoon “me too”, dat waar het hier zo verguisde Samsung patent op heeft. Zo kan ik alles wel verpakken als innovatie…