T-Mobile: tethering nu voor (bijna) iedereen

Door: Koen van Tongeren - 38 reacties

T-Mobile was de eerste telecomprovider die de iPhone in Nederland verkocht en is vooralsnog de enige die Visual Voicemail ondersteunt. Toch is er één iOS-dienst waar het bedrijf rijkelijk laat mee is: tethering. Hierbij maak je een WiFi-hotspot van de mobiele dataverbinding van je iPhone of iPad.

Tetheren, of Persoonlijke Hotspot zoals Apple het noemt, is al mogelijk sinds iOS 3, maar alleen als de telecomprovider het toestaat. T-Mobile heeft al jaren beloofd deze dienst te gaan ondersteunen en nu lijkt het er eindelijk van gekomen te zijn. Sinds afgelopen weekend kunnen veel T-Mobile-klanten gratis gebruik maken van Persoonlijke Hotspot. Tegelijkertijd belooft het bedrijf dat uiteindelijk iedere iPhone-gebruiker op het T-Mobile netwerk toegang krijgt tot de dienst.

Wie na 4 april 2011 een iPhone abonnement genomen of verlengd heeft kan nu al gebruik maken van Persoonlijke Hotspot. Dat doe je door naar Instellingen > Algemeen > Netwerk > Persoonlijke Hotspot te gaan. T-Mobile ondersteunt de dienst alleen voor iOS 5.

het is wel belangrijk om je te realiseren dat het gebruik van de dienst gewoon meetelt met je dataverbruik. Voor abonnees die nog een oud abonnement hebben met onbeperkt internet is dit geen grote zorg, maar zij moeten nog even wachten. T-Mobile zegt ‘in samenwerking met Apple’ hard te werken om alle abonnees over te zetten voor het eind van 2012. Wil je daar niet op wachten, dan mag je gratis overstappen naar een nieuw abonnement. Wij raden je echter aan om geduld te hebben want eenmaal opgegeven krijg je onbeperkt internet nooit meer terug.

Reacties

38 reacties
  • Profielfoto
    JWB

    Het is weer als met zoveel dingen: ben je trouwe klant dan weinig kans op acties…

  • Profielfoto
    pimoomen

    Jeej abonnement sinds 11 januari -.-

  • Profielfoto
    andrekolmeijer

    Heb je al bijna vier jaar een abbo en dan krijgen de nieuwe klanten het als eerst… wat klopt hier niet??

  • Profielfoto
    iPredict

    De feature Personal Hotspot was aanwezig sinds iOS 4.2 als ik het me goed kan herinneren;) maar het ziet er weer rooskleurig uit voor de t-mobile gebruikers

  • Profielfoto
    kasuja

    Trouwe klant als in al jaren lang hetzelfde abbonnementje hebben en niet door willen naar iets nieuws? Wat merkt een winkel van een klant die niets nieuws komt kopen?

    Ik snap het wel hoor dat ze proberen uit bestaande klanten en potentiële nieuwe klanten (opnieuw) een slaatje proberen te slaan. De tarieven staan onder druk. Ze verdienen momenteel meer aan data dan aan bellen ene sms. Juist omdat de meerderheid alles met alternatieve apps over z’n data bundel doet.

  • Profielfoto
    plindeman

    Grote TMobile fail door de oude gebruikers ook niet meteen de mogelijkheid. Maar niet verlengen in september

  • Profielfoto
    flappah

    Het mag duidelijk zijn dat TMob hiermee de “oude” abonnees hoopt naar een nieuw abonnement te duwen. Zij weet ook dat deze abonnementen vrijwel aflopen (eind van deze maand is de eerste lichting voor wie de 2 jaar voorbij is aan beurt). Men heeft totaal geen behoefte om deze oude stijl i-abonnementen met ongelimiteerd internet snel aan tethering te helpen. Het heeft voor TMob dus nut om minimaal tot eind juli te wachten voordat ze deze groep overzet. Dan heeft ze immers minder “ongelimiteerdem” met tethering!

  • Profielfoto
    kasuja

    T-Mobile wil net als elk ander gezond bedrijf geld verdienen.

    Je hebt een contract af gesloten voor 1 of 2 jaar. Als je na die periode blijft zitten zonder vernieuwen dan moet je niet miepen over dat je te kort gedaan word in nieuwe mogelijkheden.

    Als je niet wil overstappen omdat wat je nu hebt gunstiger voor jou is dan moet je het daar mee doen. Je bent immers 1 of 2 jaar geleden akkoord gegaan met de voorwaarden die toen golden.

    Wees blij dat er niks in het contract staat dat je na de contractduur van 1 of 2 jaar verplicht moet vernieuwen.

    Wil je thetering dan is het jailbreaken of vernieuwen als je niet kan wachten. Wie weet komt het voor alle oud gebruikers alsnog.

  • Profielfoto
    Casper

    Ben heel benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen, want sinds de nieuwe telecom wet die deze maand is ingegaan, is het niet meer toegestaan om diensten zoals Mobiele Hotspot te blokkeren.

    Per afgelopen 1 juli zou deze optie dus al voor alle abonnement van T-Mobile moeten gelden, ongeacht wat er in de voorwaarden staat.

  • Profielfoto
    BasiX

    @knekkie, wat een ontzettende onzin. Alle gebruikers na 11 april zijn óók akkoord gegaan met de voorwaarden, en die krijgen ook tethering. Wat T-Mobile nu doet is enkel trouwe gebruikers buitensluiten zodat ze wellicht eerder overstappen naar een nieuw – minder gunstig – abonnement.
    .
    En het lijkt me meer dan duidelijk dat ze het doen omdat het bij de oude gebruikers gaat om onbeperkte internetbundels. Het is simpelweg niet eerlijk tegenover oude klanten, hoe je het ook wend of keert. Punt.

  • Profielfoto
    Undaunted

    Dus geen DUO SIM meer nodig voor dat doeleinde, goed nieuws!

  • Profielfoto
    Boogaardt

    Bij mijn iphone met Ben zie ik deze optie niet staan. Ik voldoe verder aan alle eisen… Er staat toch echt ‘iedereen op het T-mobile netwerk’?

  • Profielfoto
    Needler

    Ik ben echt helemaal klaar met T-Mobile. Ik ga naar Vodafone of KPN. Deze laatste is wel heel erg duur maar ik wil gewoon het beste bereik en het snelste internet onderweg.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Wat lopen jullie allemaal te mierenn*ken zeg! Gewoon geduld hebben is ook een optie. Er is toegezegd dat ook de ’08-abo’s (oude abo’s) overgezet zullen worden, alleen moet men wat meer geduld hebben. Is dat nou zo moeilijk? Het feit dat jenu nog bij T-Moblie zit, zou moeten bewijzen dat dat niet zo is, omdat je (als je buiten de 4-GS woont, hebt moeten wachten op (fatsoenlijke) 3G-dekking.
    .
    Het feit dat er nu dus nog even gewacht moet worden is dan ineens zo’n probleem? Wat een onzin! Dat is het probleem wel vaker in Nederland: men kan geen geduld meer oefenen! Sorry hoor, maar dit gedrag frustreert me echt enorm. We zijn hier niet in gesprek met de klantenservice, ad €0,70ct/min. Dus wachten eet geen brood…
    .
    Ik zie het veeleer zo: als men nu iedereen overzet, heeft men meteen weer netwerkproblemen te pakken. Het feit dat men nu eerst de nieuwe abonnees overzet kan worden opgevat als een gebrek als een gebrek aan loyaliteit, maar je kunt het ook zien als een toerijking naar de nieuwe klanten, opdat die gecompenseerd worden voor de stijging in de kosten. Want voor verreweg de meeste nieuwe klanten valt het gebruik duurder uit (gelukkig hoor ik daar zelf niet bij).
    .
    Als je zo nodig nú Tethering/Personal Hotspot wilt kunnen gebruiken, dan moet je overstappen. Ben je een van de (ogenschijnlijk) (weinige) Nederlanders die nog wel een graantje geduld overheeft, dan kun je best wachten. Níemand verplícht je om over te stappen, ook T-Mobile niet!.
    .
    Ik vind het al een hele handreiking dat men nu niet meer verwacht dat je voor Tethering/PH een meerkost van €15/mnd gaat betalen (ook al kreeg/krijg je daar weliswaar een extra 1000MB voor terug). En dan nog wat: voorheen konden oude abonnees niet eens toegang krijgen tot de optie om PH te gebuiken; nu is daar tenminste zicht op.
    .
    In plaats van dat er een paar mensen zijn die hier het positieve aspect van inzien, zie je echter alleen maar mensen hun gal spuwen. Nu weet ik best dat je op het Internet in het algemeen alleen maar klachten leest, en bijna geen kudo’s, maar toch. Het trieste ervan vind ik dat je de tendens tegenwoordig overal in de maatschappij ziet. Leer even gewoon geduld oefenen…
    ..
    (off-topic: ik moest dit even kwijt — het vertegenwoordigt mijn mening, en daar heeft iedereen in Nederland evenveel recht op. Ik val hier niemand persoonlijk aan, en wens dus naar aanleiding van mijn reacties ook geen ‘flames’ of ‘trolls’ te ontvangen. Want dat is nog een ander zeer triest iets: zodra iemand hier eem béétje positief níjgt te klinken, wordt hij/zij meteen met de rug tegen de muur gezet.
    Mensen die dit bij mij/met mijn reactie denken te (kunnen) doen, komen van een koude kermis thuis, want het zal heus niet zo zijn dat mijn dagelijks leven erdoor wordt beïnvloed. Wat ik hier zeg is alleen een reactie op het waargenomen gedrag in deze draad)

  • Profielfoto
    ---

    Vreemd, ik ben geen nieuwe klant. Maar toch kan ik het gewoon actieveren?

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Tmobile is geen liefdadigheidsinstelling maar wilt gewoon zo veel mogelijk van je geld. Dus ze doen dit gewoon omdat ze moeten toch.

  • Profielfoto
    ---

    Trouwens leuke is dat T-Mobile mij heeft verteld dat het bereik hier zo slecht was vanwege de bomen die het netwerk tegen hielden. (Blaadjes dus)
    Vodafone wordt mijn volgende provider.

  • Profielfoto
    S1t1e1f1a1n1

    Ik snap het niet helemaal, is dit voor iOS anders dan voor bijvoorbeeld Android?? Want met mijn plastic android vriend kan ik zonder enige moeite/bijbetaling mijn internet omzetten naar wifi en heerlijk internetten in treinen die geen wifi aanbieden…

  • Profielfoto
    Xcode

    Sorry, T-Mobile, maar dit is 2012. Dit bericht had ik in 2008 willen zien. Ook andere providers willen je op dit moment extra laten betalen voor tethering, wat helemaal nergens op slaat wanneer je een abonnement hebt met een bepaalde hoeveelheid data per maand. Als ik 500MB per maand mag verstoken, dan bepaal ik zelf wel hoe en wanneer ik dat doe. Bij een abonnement met onbeperkt dataverbruik kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, wat bij T-Mobile het geval is.

  • Profielfoto
    Mr Evil

    Blijkbaar ben ik al een van de gelukkigen, ik zie al een tijdje het persoonlijke hotspots actief staan, ik heb een 08 abo

  • Profielfoto
    Marius1976

    Blijkbaar ben ik al een van de gelukkigen, ik zie al een tijdje het persoonlijke hotspots actief staan, ik heb een 08 abo

    Een van de gelukkigen? nee joh… je zit bij T-Mobile. Zelden zo’n vreselijk netwerk meegemaakt als dat. Ik wilde graag een iPhone destijds… dus ik was min of meer verplicht om me aan te melden bij T-Mobile. Wat een teleurstelling was dat. Ik had zelden ergens gewoon normaal bereik (en dan heb ik het gewoon over alleen BELLEN!) … Ik ben veel onderweg in Zeeland … en daar had ik echt op hele gebieden geen enkel bereik. Na 2 jaar liep het abb. af, en ben ik naar KPN gegaan… nooit meer ergens problemen. Zelfs in de meest kleine uithoeken gewoon volledig bereik, en bijna altijd 3G. Ok iets duurder… maar als KPN klant ben je met een iPhone wel één van de gelukkigen ja.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Prima nieuws! Handig om m’n MacBook in vakantie online te krijgen! Service T-Mobile bevalt mij prima. Prijzen andere providers meestal hoger. En dat prachtige netwerk van KPN is achteruit gegaan, terwijl T-Mobile steeds verbeterd.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Prima nieuws! Handig om m\’n MacBook in vakantie online te krijgen! Service T-Mobile bevalt mij prima. Prijzen andere providers meestal hoger. En dat prachtige netwerk van KPN is achteruit gegaan, terwijl T-Mobile steeds verbeterd.

    Dan mag ik hopen dat je op vakantie gaat in Nederland.

    Verder dikke lul voor T-mobile, lekker wachten tot iedereen een abo met limiet heeft voordat het ingevoerd wordt, en dan zelfs de klanten met een onbeperkt abonnement nog laten wachten.

    Voor abonnees die nog een oud abonnement hebben met onbeperkt internet is dit geen grote zorg, maar zij moeten nog even wachten. T-Mobile zegt ‘in samenwerking met Apple’ hard te werken om alle abonnees over te zetten voor het eind van 2012

    Wat moet er in godsnaam nog gedaan worden dan? Alle 06 nummers handmatig invoeren? Schei toch uit..

  • Profielfoto
    Bento

    Hierbij maak je een WiFi-hotspot van de mobiele dataverbinding van je iPhone of iPad.

    Je maakt een hotspot van de iphone of de ipad, niet van de verbinding.

  • Profielfoto
    Needler

    Prima nieuws! Handig om m\’n MacBook in vakantie online te krijgen! Service T-Mobile bevalt mij prima. Prijzen andere providers meestal hoger. En dat prachtige netwerk van KPN is achteruit gegaan, terwijl T-Mobile steeds verbeterd.

    Verbeterd? Wat zeg jij nou? Het netwerk lijkt wel ,et de dag slechter te worden. Ik werk in Amsterdam en zelfs daar is de dekking niet altijd goed.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Wat moet er in godsnaam nog gedaan worden dan? Alle 06 nummers handmatig invoeren? Schei toch uit..

    Misschien niet de 06-nummers invoeren, maar als ze met PeopleSoft werken, kan het best eens zo zijn dat men niet weet hoe ze in een keer een batch van klanten (c.q. abonnementen) moeten aanpassen aan deze nieuwe richtlijn. Als ze daar iemand op loslaten die PeopleSoft bijvoorbeeld niet goed kent, kan het nog best wel eens zo zíjn dat ze alles handmatig omzetten… Hoop ’t toch niet voor ze, want dan zijn ze tegen 2019 nog niet klaar… Dus ik hoop dat men wél weet hoe men batches moet omzetten, want het is gewoon mogelijk…

    Trouwens leuke is dat T-Mobile mij heeft verteld dat het bereik hier zo slecht was vanwege de bomen die het netwerk tegen hielden. (Blaadjes dus)
    Vodafone wordt mijn volgende provider.

    Ik wil de naam van die agent (medewerker) wel eens weten… Als ze dit bij Field Management horen vliegt-ie alleen al dáárom de deur uit. GSM/CDMA/3G werken ALLEMAAL met RADIOGOLVEN en NUET via de SATELLIET… Denk dat die man/vrouw een klap van de wieken heeft gekregen… Heb nog nooit gehoord van verstoorde RF-ontvangst als gevolg van boomblaadjes.
    .
    Ohja: en als je naar Vodafone gaat: succes gewenst. Als dit bij T-Mobile je slechtste ervaring is met de klantenservice, kun je je borst maar beter natmaken voor je naar Vodafone gaat… Daar is ’t niet veel beter. Typisch gevalletje van: ‘bij de buren is het gras altijd groener’.

  • Profielfoto
    MacSjon

    O wat fijn dat we straks gratis kunnen tetheren. Ik doe al jaren (sinds 1977) zonder dus een maandje extra wachten lukt best wel.

  • Profielfoto
    BDM STUDIOS

    Veel providers zijn de iPhone onwaardig! Altijd dat gezeur met features die de een wel en de ander weer niet ondersteund!!!! Als je een iPhone verkoopt ONDERSTEUN deze dan ook voor 100% op je netwerk!!!!

  • Profielfoto
    aspers

    Hmm… werkt nog niet. Krijg de melding ‘ga naar t-mobile.nl/hotspot’ en vervolgens gebeurt er niets…

  • Profielfoto
    gewiste gebruiker

    Visual voicemail ondersteunen ze niet op (alle?) zakelijke abonnementen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    T-Mobile netwerk was paar jaar geleden erg slecht. Op heel veel plaatsen is dat verbeterd. Aan mijn zoon, iPhone met KPN zie ik dat hij op veel plaatsen her zelfde bereik heeft als ik metT-Mobile en regelmatig zelfs slechter.

  • Profielfoto
    Renroelandt

    Ach Belgacom in Belgie kent hier ook wat van, brengen ze nieuwe interessante producten of acties uit enkel voor nieuwe klanten. Dit klinkt niet echt trouw naar hun vaste klanten!

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Ik gebruik gewoon TetherMe via Cydia, die zet Personal Hotspots aan, ongeacht netwerk

  • Profielfoto
    csteelooper

    Veel providers zijn de iPhone onwaardig! Altijd dat gezeur met features die de een wel en de ander weer niet ondersteund!!!! Als je een iPhone verkoopt ONDERSTEUN deze dan ook voor 100% op je netwerk!!!!

    Als je het zo bekijkt is T-Mobile al JAREN de enige provider die de iPhone wél waardig is: zij hebben als énige in Nederland Visual Voicemail actief in de ondersteuning. Dat is voor een provider een hele investering, aangezien de infrastructuur er op moet worden voorbereid en moet worden onderhouden.
    .
    Dat er providers zijn (zoals ook T-Mobile tot voor kort) die Tethering/Personal Hotspots niet ondersteunen (al doet T-Mobile dat voor de ’11-abo’s al tijden lang optioneel), ligt eigenlijk meer aan Apple dan aan de providers. Apple had die optie niet netwerkafhankelijk moeten maken… Door dat wel te doen hebben ze de keus tot al dan niet ondersteunen bij de providers gelegd, en wordt deze feature vaak niet ondersteund.
    .
    Zoals al gezegd doet T-mobile dit al sinds de introductie (of in elk geval kort nadien) van de iSmart ’11 abonnementen (dus de iSmart-abonnementen zoals die in 2011 werden geïntroduceerd) als optie. Daarbij bet(a)al(d)en mensen geld als ze die optie wil(l)(d)en gebruiken. T-Mobile is daarmee, in jouw zienswijze, al sindsdien de énige ‘waardige’ provider in Nederland. Nu de ondersteuning straks voor alle abonnees gratis is dan wel wordt (en ja, dat gaat ook voor de ’08-lichting gelden) is deze positie dus nog extra bekrachtigd.
    .
    Om kort te gaan: je punt raakt kant noch wal – zeker voor T-Mobile.
    .
    Ook voor de andere providers is het veeleer een kwestie van het toepassen van de vrijheden die Apple ze heeft aangereikt. Apple had bij introductie ook kunnen (en misschien wel moeten?) zeggen: Als U de iPhone wilt verkopen op Uw Netwerk, moet U álle opties ondersteunen. Aan de voor klanten beschikbare opties dient NIET te worden getornd. Dit heeft Apple echter NIET gedaan; men heeft de providers de totale vrijheid gegeven. Dus treft de providers in dezen geen enkele blaam.

  • Profielfoto
    Athens1

    Volksverlakkerij natuurlijk van t-mobile door alle oude abonnees te laten wachten en nieuwe abonnement met beperking limiet, wel toegang te verschaffen.

    Blijf t-mobile een walgelijk bedrijf vinden.

  • Profielfoto
    Athens1

    OPZEGGEN MASSAAL BIJ T-MOBILE !!!

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Opzeggen? Bullshit. Ik ben al 4 jaar prima tevreden over T Mobile.

  • Profielfoto
    ageman

    Zie net dat het nu werkt op mijn iphone
    Morgen maar eens testen op mijn ipad in de trein