Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 10 juli 2012
Leestijd: 1 minuut

Safari-akefietje kost Google 22 miljoen

Nadat in februari duidelijk werd dat Google misbruik maakte van een bug in Safari en zo stiekem cookies verzamelde was het een kwestie van tijd totdat het bedrijf hiervoor officieel op de vingers getikt zou worden door de Federal Trading Commission (FTC). Die tik lijkt nu daadwerkelijk uitgedeeld te worden en hij blijkt een stuk fermer dan verwacht.

Vooraf werd door insiders voorspeld dat Google een boete van 10 miljoen dollar boven het hoofd zou hangen maar dat hierover nog onderhandeld werd met de FTC. Die onderhandelingen zijn blijkbaar niet vlotjes verlopen want het bedrag is volgens de Wall Street Journal inmiddels vastgesteld op 22,5 miljoen dollar (meer dan 18 miljoen euro).

Als het bericht van de WSJ klopt zou Google de hoogste boete incasseren die de FTC ooit opgelegd heeft. Daarmee voegt de commissie de daad bij het woord nadat eerder bekend werd dat extra hard opgetreden zou worden tegen digitale privacy-schending.

In februari 2012 werd bekend dat Google code in advertenties op websites verstopte waarmee cookies geplaatst konden worden in Safari voor OS X en iOS. Het kwalijke hieraan was het feit dat dit ook mogelijk was als de gebruiker het plaatsen van cookies uitgezet had in de instellingen van Safari. Google slaagde hierin door gebruik te maken van een bug in Safari die inmiddels verholpen is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Begin je weekend met de beste artikelen van OMT

Een goed weekend begint met de nieuwsbrief van One More Thing

Reageer op artikel:
Safari-akefietje kost Google 22 miljoen
Sluiten