Italië weer boos over Apple’s garantiebeleid

Sinds vorig jaar ruziën Apple en de Italiaanse consumentenautoriteit met elkaar over de rechten van Italiaanse consumenten en de manier hoe Apple die wel (of beter: niet) communiceert op zijn website. In plaats daarvan promoot het bedrijf liever AppleCare als garantie-uitbreiding, zo vinden de Italianen.

Nadat Apple eerder al een fikse boete opgelegd kreeg voor het misleiden van consumenten tikt Italië het bedrijf nu wéér op de vingers. Als niet snel duidelijker wordt gemaakt hoe het zit met de wettelijke garantie op Apple-producten kan Apple een boete van € 300.ooo en zelfs een verkoopverbod van 30 dagen opgelegd krijgen.

Apple's 'verstopte' uitleg van de Italiaanse garantieregels.

De Italiaanse AGCM-autoriteit ‘voor mededinging en marketing’ verwijt Apple dat het bedrijf maar één jaar garantie wil verstrekken aan consumenten in Italië. Het bedrijf laat het lijken alsof AppleCare nodig is om meer rechten te krijgen. Alleen een tekst in kleine letters op Apple.com/it vertelt dat Italiaanse consumenten recht hebben op meer dan één jaar wettelijke garantie, al is dit niet het zelfde als AppleCare, zoals OMT eerder al opmerkte.

Apple krijgt 30 dagen de tijd om te reageren op de aantijgingen van AGCM.

Reageer op artikel:
Italië weer boos over Apple’s garantiebeleid
Sluiten