Italië weer boos over Apple’s garantiebeleid

Door: Koen van Tongeren - 35 reacties

Sinds vorig jaar ruziën Apple en de Italiaanse consumentenautoriteit met elkaar over de rechten van Italiaanse consumenten en de manier hoe Apple die wel (of beter: niet) communiceert op zijn website. In plaats daarvan promoot het bedrijf liever AppleCare als garantie-uitbreiding, zo vinden de Italianen.

Nadat Apple eerder al een fikse boete opgelegd kreeg voor het misleiden van consumenten tikt Italië het bedrijf nu wéér op de vingers. Als niet snel duidelijker wordt gemaakt hoe het zit met de wettelijke garantie op Apple-producten kan Apple een boete van € 300.ooo en zelfs een verkoopverbod van 30 dagen opgelegd krijgen.

Apple's 'verstopte' uitleg van de Italiaanse garantieregels.

De Italiaanse AGCM-autoriteit ‘voor mededinging en marketing’ verwijt Apple dat het bedrijf maar één jaar garantie wil verstrekken aan consumenten in Italië. Het bedrijf laat het lijken alsof AppleCare nodig is om meer rechten te krijgen. Alleen een tekst in kleine letters op Apple.com/it vertelt dat Italiaanse consumenten recht hebben op meer dan één jaar wettelijke garantie, al is dit niet het zelfde als AppleCare, zoals OMT eerder al opmerkte.

Apple krijgt 30 dagen de tijd om te reageren op de aantijgingen van AGCM.

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    Soulshaker

    dat mag op europees niveau .
    Als webshop zijnde , ben je een verkoper , niet een fabrikant !

  • Profielfoto
    I Xyzyx I

    Italië wil gewoon geld zien.

    Ook al hebben ze een goed punt, mij zie je niet meer bij premium resellers omdat ze zich er constant op beroepen terwijl ze bij de mediamarkt gewoon netjes in t 2e jaar garantie geven.

  • Profielfoto
    JanJansen

    Apple moet gewoon eens stoppen met dat autistische gedrag en de garantie geven die je als koper in deze prijsklasse mag verwachten.

    Dus tenminste 2 maanden “geen gezeur garantie” geven.

  • Profielfoto
    McMeller

    Ik vind Apple’s communicatie juist erg duidelijk. Wie via de website van Apple de garantiestatus controleert, krijgt deze tekst te zien:

    “Belangrijk: de eenjarige beperkte garantie van Apple en de voordelen van het AppleCare Protection Plan komen boven op de rechten die de consumentenwetgeving biedt. Voor nadere details, klikt u hier. Als u meent dat u een geldige claim hebt in het kader van de consumentenwetgeving, neemt u contact met ons op.”

    Wat moeten ze dan nog meer doen? Ze doen al meer dan wettelijk verplicht: de éénjarige garantie komt al bovenop je standaard rechten, en bovendien is het in feite niet aan de fabrikant om jou erop te wijzen hoe het zit met consumentenwetgeving. Alleen wanneer je rechtstreeks bij Apple koopt heb je rechtstreeks met hen te maken, aangezien Apple dan de verkopende partij is met wie je de overeenkomst bent aangegaan.

    Bovendien koop ik zelf altijd AppleCare vanwege de vele extra services die je standaard simpelweg niet hebt. Van bovenstaand geleuter ben je in één keer af en je profiteert van vele extra’s.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    De verkoper moet je twee jaar geven. Helaas verwijzen de meeste verkopers doodleuk door naar de fabrikant. Ik ken geen enkele APR waar je zonder een hoop gezeik in je tweede jaar wél je wettelijke garantie krijgt.

    Wat ze bij die APR’s wel doen is bellen naar Apple, vragen of er op dat onderdeel een uitgebreide garantie is (lees: Apple betaalt) en dan de klanten in de winkel voorhouden dat ze mooi twee jaar garantie gegeven hebben.

  • Profielfoto
    Appletosh

    Dixon geeft zonder gezijk 3 jaar garantie op Apple computers

  • Profielfoto
    His_Dudeness

    Wat Apple van mij mag doen: Italie gewoon boycotten. Als ’t zo moet, dan gewoon niet. Dat is wat ik had gedaan, zonder Italie overleven ze nog steeds meer dan makkelijk.

  • Profielfoto
    macquarius

    Ik vind dat Apple gewoon zijn garantiebeleid moet aanpassen. Ze maken goede producten en om het vertrouwen in hun eigen apparaten aan de buitenwereld te laten zien zouden ze 3 jaar garantie moeten geven. Laten we zeggen op producten duurder dan 1000 euro. En Applecare kunnen ze dan daarnaast blijven verkopen waarmee je dan extra services kunt verwachten in die drie jaar, bijvoorbeeld breng/haalservice, complete vervanging van apparaat i.p.v. langdurige reparatie, etc.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Ik koop nooit AppleCare, maar het is een perfecte optie voor iedereen die geld teveel heeft en superservice en supergarantie wil.
    .
    Kortom, deden alle merken dit maar zo: 1 jaar lang zeer soepele garantie waar andere merken niet aan kunnen tippen, en daarna alleen garantie en service als je bereid bent vet te betalen.
    .
    Die Italianen willen gewoon allemaal na 2 jaar een gratis nieuwe iPhone nadat ze het volumeknopje geforceerd hebben.

  • Profielfoto
    puccini

    @His_Dudeness,

    Wat kraam jij nu voor totale onzin uit ?
    Dit is echt niet te geloven !

  • Profielfoto
    Bart01

    Wat Apple van mij mag doen: Italie gewoon boycotten. Als \’t zo moet, dan gewoon niet. Dat is wat ik had gedaan, zonder Italie overleven ze nog steeds meer dan makkelijk.

    Dit is idioot. Het gaat niet alleen om overleven, waarom zou je in godsnaam miljoenen omzet willen mislopen omdat Italië een opmerking maakt over je garantiebeleid?

    Maar goed dat jij niet in de top zit;-)

  • Profielfoto
    bugboy

    Ik koop nooit AppleCare, maar het is een perfecte optie voor iedereen die geld teveel heeft en superservice en supergarantie wil.

    Vind jij het opsturen van je laptop die je vervolgens weken kwijt bent een supergarantie? Dat is dezelfde service die Medion biedt als je laptop kapot is. Een zakelijke Dell laptop heeft een garantie waar ze de volgende dag aan mijn bureau staan te schroeven. Niet goedkoop, maar wel super…

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Ieder onderdeel dat bij Apple onder garantie wordt besteld moet binnen een x-aantal dagen worden ingebouwd, anders volgen er boetes voor de AASP. Dat duurt nooit geen weken…

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Wat Apple van mij mag doen: Italie gewoon boycotten. Als \’t zo moet, dan gewoon niet. Dat is wat ik had gedaan, zonder Italie overleven ze nog steeds meer dan makkelijk.

    Dumbass

  • Profielfoto
    BFRMOFO

    McMeller 3 uur geleden
    Ik vind Apple’s communicatie juist erg duidelijk. Wie via de website van Apple de garantiestatus controleert, krijgt deze tekst te zien:

    “Belangrijk: de eenjarige beperkte garantie van Apple en de voordelen van het AppleCare Protection Plan komen boven op de rechten die de consumentenwetgeving biedt. Voor nadere details, klikt u hier. Als u meent dat u een geldige claim hebt in het kader van de consumentenwetgeving, neemt u contact met ons op.”

    Wat moeten ze dan nog meer doen? Ze doen al meer dan wettelijk verplicht: de éénjarige garantie komt al bovenop je standaard rechten, en bovendien is het in feite niet aan de fabrikant om jou erop te wijzen hoe het zit met consumentenwetgeving. Alleen wanneer je rechtstreeks bij Apple koopt heb je rechtstreeks met hen te maken, aangezien Apple dan de verkopende partij is met wie je de overeenkomst bent aangegaan.

    Bovendien koop ik zelf altijd AppleCare vanwege de vele extra services die je standaard simpelweg niet hebt. Van bovenstaand geleuter ben je in één keer af en je profiteert van vele extra’s.

    Welke “vele” extra services worden er bij Apple Care geleverd dan?

  • Profielfoto
    His_Dudeness

    @Soulshaker: internetheld

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Ga jij nog maar Italië wat boycotten …

  • Profielfoto
    Daantsjie

    Ik koop nooit AppleCare, maar het is een perfecte optie voor iedereen die geld teveel heeft en superservice en supergarantie wil.

    Vind jij het opsturen van je laptop die je vervolgens weken kwijt bent een supergarantie? .

    Dat is met AppeCare gebeurd?

  • Profielfoto
    Daantsjie

    Apple moet gewoon eens stoppen met dat autistische gedrag en de garantie geven die je als koper in deze prijsklasse mag verwachten.

    Dus tenminste 2 maanden “geen gezeur garantie” geven.

    Apple doet niks verkeerd hoor.. want:

    De verkoper moet je twee jaar geven.

  • Profielfoto
    Daantsjie

    Dixon geeft zonder gezijk 3 jaar garantie op Apple computers

    Ervaring mee? Ik denk dat je wel 3 jaar krijgt, maar krijg je in de 2e en 3e jaar wel helemaal vergoed?

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Apple moet gewoon eens stoppen met dat autistische gedrag en de garantie geven die je als koper in deze prijsklasse mag verwachten.

    Dus tenminste 2 maanden “geen gezeur garantie” geven.

    Apple doet niks verkeerd hoor.. want:

    De verkoper moet je twee jaar geven.

    En wat als je het via de Apple store aankoopt ? Of de online store , wat is Apple dan ? Juist ja , de verkoper.

  • Profielfoto
    Daantsjie

    Apple moet gewoon eens stoppen met dat autistische gedrag en de garantie geven die je als koper in deze prijsklasse mag verwachten.

    Dus tenminste 2 maanden “geen gezeur garantie” geven.

    Apple doet niks verkeerd hoor.. want:

    De verkoper moet je twee jaar geven.

    klopt, maar heb je daarover klachten gelezen dan?

    En wat als je het via de Apple store aankoopt ? Of de online store , wat is Apple dan ? Juist ja , de verkoper.

  • Profielfoto
    Daantsjie

    Klopt, maar volgens mij is daar geen klachten over geweest…?

    Of is dit een vals bericht?:

    http://www.nu.nl/internet/2777433/apple-verlengt-garantie-twee-jaar.html

  • Profielfoto
    Erwal

    Vandaag in Groningen aan de Westerhaven had ik de eenvoudige keuze bij het bestellen van mijn nieuwe MacBook Air. Op nog geen 100 m afstand vind ik drie leveranciers:

    1. iCentre (1 jaar plus extra € voor de AppleCare ?)
      Mediamarkt (2 jaar garantie)
      Mycom (3 jaar garantie, ook voor bedrijven)

    Als ondernemer is voor mij de keuze niet moeilijk meer. Laat de markt zijn werk maar doen toch?

  • Profielfoto
    mowat

    Het lijkt of Apple heel erg twijfelt aan de kwaliteit van zijn eigen producten. Voor een toestel waar zo’n naam opstaat , dat zo’n prijs kost en waar de consument zoveel van verwacht moet je 3 jaar durven geven. Apple moet meer lef durven tonen ten overstaan van vaak heel trouwe gebruikers of staat de A voor angsthaas?

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Klopt, maar volgens mij is daar geen klachten over geweest…?

    Of is dit een vals bericht?:

    http://www.nu.nl/internet/2777433/apple-verlengt-garantie-twee-jaar.html

    Eerder een interpretatie
    OMT heeft het eens fijn uitgespit

    http://www.onemorething.nl/2012/01/apple-en-garantie-wat-is-waar/

    De hele uitleg op hun site is vaag.
    Jijzelf moet in het tweede jaar kunnen aantonen dat het defect aan hun te wijten is. Ik wil je dat eens zien bewijzen. Daarbij staat hun website vol met vermeldingen van ” 1 jaar garantie” en “90 dagen telefonische ondersteuning” , enkel in dat ene hoekje kan je dat vinden.

  • Profielfoto
    Daantsjie

    In dat stukje tekst staat ook: Consumenten worden immers al beschermd door de wettelijke garantiebepaling waar elke verkoper zich aan moet houden.

    Dus daar moet Apple ook aan houden, al staat dat niet op de site.

    Tevens, bij iedere garantie moet je wel aan kunnen tonen dat gebreken een fabricagefout moet zijn. Denk maar aan waterschade bijv. Dat wordt niet vergoed

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Hoe dan ?

    Als zij zeggen dat er vochtschade is , terwijl dat niet het geval is.

    http://www.onemorething.nl/community/topic/ipad-garantie-probleem

    Of een deukje in je mac die er al een jaar inzit , maar toch nooit problemen gaf.

    Hoe bewijs je dat?

  • Profielfoto
    Daantsjie

    Ik heb over als je in een plas water gooit e.d. Maar bij jouw genoemde geval word het wel vergoed, omdat er wel meer aan de hand is.

    Als ik een deuk in mijn iMac zou hebben, breng ik het wel gelijk terug.
    Je weet maar nooit wat de consequenties daarvan kan zijn.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Bewijslast hiervan is vrij eenvoudig eigenlijk. Zolang je het product op een normale manier hebt gebruikt en er geen sporen op je computer zijn die aantonen dat je hem op een abnormale manier hebt gebruikt, dan is dat volgens de wet genoeg. Dan heb je wél nog garantie.

    Een deuk op de hoek is dus niet goed. Dat zou kunnen wijzen op een mogelijke val en daardoor een beschadiging aan het binnenwerk. Een verbogen scherm kan wijzen op een verkeerd manier van transporteren. Doorgedraaide schroeven lijkt dan weer op iemand die zelf heeft liggen knutselen aan zijn Mac. In dat geval kan het zijn dat je in je tweede jaar geen garantie krijgt.

  • Profielfoto
    maconly

    kan dat apple niet gewoon eens dat apple care de eerste 2 jaar gratis aan bieden , bij hoog segment verkoop hoort ook een hoog segment service.

  • Profielfoto
    maconly

    Wat Apple van mij mag doen: Italie gewoon boycotten. Als \’t zo moet, dan gewoon niet. Dat is wat ik had gedaan, zonder Italie overleven ze nog steeds meer dan makkelijk.

    Ik werk al 16 jaar met apple producten maar op het gebied van garantie is het gewoon een armoedige inhalige organisatie, goed dat die Italianen ze acther na zitten.

  • Profielfoto
    Italdesign

    His_Dudeness…held. Jij weet natuurlijk hoe het werkt…vmbo neem ik aan?

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Ik heb HBO gedaan en vind ook dat Apple Italië moet boycotten. Gewoon niks meer invoeren. Laat ze maar lekker verrekken. Met hun pizza’s!

  • Profielfoto
    slewes

    @soulshaker.

    En dan kan je gewoon het European Consumer Law Claim Form invullen toch? Net als bij iedere andere verkoper (die je al na 6 maanden zon formulier onder je neus mag schuiven)