‘Apple wacht met mobiel betalen’

14 reacties

Experts verwachten dat betalen met de smartphone de komende jaren een hoge vlucht zal nemen. Google kondigde afgelopen jaar al een betaaldiensten aan voor Android met de naam Google Wallet. Aan de zijde van Apple blijft het ondanks geruchten vooralsnog stil. Het bedrijf toonde in juni de app Passbook als onderdeel van iOS 6, dat een digitale verzamelplaats moet worden voor klantenkaarten, coupons, bioscoopkaartjes, vliegtickets en meer. Toch ontbrak ieder spoor van een dienst om met de iPhone aankopen in de winkel af te rekenen.

De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal schrijft dit weekend dat Apple bewust een afwachtende houding aanneemt als het gaat om mobiel betalen. Hoge piefen binnen de onderneming zouden afwijzend staan tegenover het introduceren van een betaaldienst voor de iPhone op korte termijn. Hoewel Apple handig gebruik kan maken van de 400 miljoen iTunes Accounts die reeds gekoppeld zijn aan credit cards, vormt het afwikkelen van betalingsverkeer op deze schaal een zeer complexe aangelegenheid. Een alternatief is dat Apple gaat samenwerken met bestaande betaaldiensten en per transactie een klein percentage opstrijkt.

Momenteel staan veel consumenten nog niet te springen bij de gedachte dat zij hun pinpas of credit card kunnen inwisselen voor een smartphone. Het gevoel van veiligheid speelt daarbij een grote rol. Ook twijfelen ingenieurs binnen Apple naar verluidt aan Near Field Communications (NFC), een techniek die een smartphone op korte afstand laat communiceren met betaalpalen in de winkel. Hoewel concurrenten als Google toestellen op de markt hebben gezet met NFC, zou Apple kijken naar Bluetooth als alternatief. NFC zou de batterij van de iPhone te snel laten leeglopen.

Apple heeft in het verleden vaker een afwachtende houding aangenomen als het gaat om het aanboren van nieuwe markten. Denk daarbij aan de iPod, iPhone en iPad. Lang voor het verschijnen van deze succesnummers waren concurrenten reeds actief in deze productcategorieen, vaak zonder veel succes. Apple wist in deze gevallen te leren van hun fouten om vervolgens zelf met eigen kennis en technieken een product te bouwen dat ‘raak’ was en een nieuwe standaard vormde in de markt.

Toch neemt Apple een risico door te wachten met een betaalmogelijkheid op de iPhone. Concurrenten als Google zouden een voorsprong kunnen opbouwen in het ontwikkelen van een netwerk van winkeliers en gebruikers. Dit zogenaamde netwerkeffect zou Android-telefoons in de toekomst een voordeel kunnen bieden ten opzichte van de iPhone. Apple kennende zal het streven naar een eigen standaard dat naadloos geïntegreerd wordt binnen iOS.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Martink

    Opzich is een betaal dienst in we telefoon leuk bedacht. Maar ik weet niet of het slim is om Apple of Google zoiets te laten ontwikkelen. Ik heb liever een betaalsysteem dat door een andere partij wordt opgezet en op meerdere platformen werkt. Dan hoef je tenminste niet op te letten of je bij een Android restaurant of iPhone restaurant gaat zitten:)

  • Profielfoto
    Jeroen3007

    Ondertussen moet apple dan wel een communicatie methode hebben ingebouwd om van die methode van de andere partij gebruik te kunnen maken!

  • Profielfoto
    Swiftly

    Ze hebben 100 miljard dollar op de bank staan, kunnen ze dan niet eens de man en denkkracht inhuren om snel iets te bedenken met Bluetooth. Ik verbaas me erover dat het soms zo beperkt is wat ze vernieuwen. Een paar apps, een platte macbook en een scherm van hoge resolutie (dat nota bene door Sharp is ontwikkeld). Veel meer hebben ze het afgelopen jaar niet gedaan.

  • Profielfoto
    Caszz

    Je vergeet de ipad, iPhone, Mountain Lion, thunderbold, airport. Allemaal nieuwe versies. Toch best veel en ik vergeet waarschijnlijk er ook nog een paar.

  • Profielfoto
    Twentyeyes

    Het kan niet via bluetooth. Ten eerste is dat verschrikkelijk onveilig met de huidige 4-cijferige pincode (van bluetooth pairing, welteverstaan), dat is echt zo gekraakt. Daarnaast, dan moeten ALLE pinapparaten in Nederland vervangen worden, met een (relatief) dure bluetooth chip, waar nu een (goedkope) NFC chip zal volstaan.
    Ook zal Apple dit inderdaad graag via je iTunes account laten verlopen, maar dat kan prima. In winkels kun je toch ook met Mastercard, Visa, pinpas en chipknip betalen?
    Probleem voor Apple is alleen wel dat er verschrikkelijk veel Android devices al met NFC ingebouwd zijn, terwijl alleen de volgende generatie iDevices de nieuwe betaalmethode dan ondersteunt. Dat betekent dat je 80% van je userbase niet bereikt, je iDevice ‘upgraden’ is immers nogal prijzig.
    Ik voorzie dat Apple gewoon in NFC stapt, maar er een gestreamlined sausje overheen gooit.

  • Profielfoto
    Crazydave

    Waarom doet apple zo moeilijk ik betaal gewoon via click and buy!

  • Profielfoto
    I Xyzyx I

    Betalen via telefoon lijkt mij juist ideaal.. We doen t nu al doormiddel van ideal..

    Bij t apparaat houden, betaling bekijken, wachtwoord/pincode intypen en betalen maar. Nu hebben we 4 cijferige pincode terwijl we straks 10 cijfers + gezichtsherkenning kunnen gebruiken.. Misschien zelfs in combinatie met een random code via sms gestuurd zoals bij de ING waardoor je geen vaste pincode meer hebt.

  • Profielfoto
    wouwout

    Ik heb hier een telefoon met NFC liggen (Galaxy Nexus) en heb in het begin getest wat het batterijmisbruik was. Geen duidelijk verschil met NFC aan of uit, NFC heeft hier geen merkbare impact op de batterij.
    .
    Ik denk dat Apple het batterijgebruik als smoes gebruikt. De kern van het verhaal is volgens mij, zoals Erik in het artikel beschrijft: “Een alternatief is dat Apple gaat samenwerken met bestaande betaaldiensten en per transactie een klein percentage opstrijkt.”
    .
    Kortom zolang er geen afdracht-regeling richting Apple is gaat Apple het niet doen.

  • Profielfoto
    Di May

    Ik zou Apple’s strategie in deze niet onderschatten. Mijn gedacht zullen ze wel hun gegronde reden hebben om de boot nog wat af te houden. Of lopen daar inderdaad, zoals sommigen hier willen suggereren, alleen maar kiekens rond ?

  • Profielfoto
    darthvader

    Swiftly op 08 juli 2012
    Ze hebben 100 miljard dollar op de bank staan, kunnen ze dan niet eens de man en denkkracht inhuren om snel iets te bedenken met Bluetooth. Ik verbaas me erover dat het soms zo beperkt is wat ze vernieuwen. Een paar apps, een platte macbook en een scherm van hoge resolutie (dat nota bene door Sharp is ontwikkeld). Veel meer hebben ze het afgelopen jaar niet gedaan.

    En Swiftly zelf gedaan om de wereld te verbeteren.
    De naam Swiftly komt me zo niet over als; hé, ” Swiftly” is dat die vogel van de spectaculaire uitvindingen

  • Profielfoto
    darthvader

    “Wat heeft” is er even tussen uit gevallen, kan “Swiftly” niet iets bedenken dat dit niet kan gebeuren.
    Mooie uitdaging

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Een typisch geval van onzin innovatie, net als de OV-chipkaart. Het is niet makkelijker en het gaat sneller stuk: waarom zou je dit eigenlijk willen? Duurt pinnen zo lang? Of in Amerika met de credit-card? Leef ermee en ga wat anders ontwikkelen zou ik zeggen.

  • Profielfoto
    kerelvent

    Ik zeg Square.
    Dan gebruik je geofencing, een techniek die Apple als sinds de 4S aan het testen is, via hun eigen Reminders app. Daar hebben ze nu dus al een hele berg aan diagnostische informatie over. Voordeel is dat je die techniek kunt gebruiken op ieder toestel met gps.
    Laten we zeggen dat Apple het à la Square gaat doen, desnoods door dat bedrijf in te lijven. Het enige wat winkeliers dan nog nodig hebben is een betaalterminal, de populairste onder Square is… de iPad.
    Komt Apple straks dus met een kleine budget iPad van 200 dollar, is zo’n systeem ineens voor heel wat mensen lucratief.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Ach, je hoeft toch niet altijd de eerste te zijn. Kijk en leer uit de fouten van anderen en kom zelf met een beter systeem. Ik sta in ieder geval niet te wachten op nog een extra betaalsysteem naast bankkaart en visa/mastercard.