App Store stuurt crashende updates hit [UPDATE]

Door: Koen van Tongeren - 10 reacties

Het rommelt in de iOS App Store. Sinds kort blijken updates van bepaalde apps die via de App Store gedownload worden te resulteren in crashes. Na installatie van een update is het niet meer mogelijk om de app te openen. Het probleem werd gisteren ontdekt door Marco Arment, na een update van zijn app Instapaper.

Gelukkig lijken de gevolgen beperkt. Over het algemeen doen de crashes zich alleen voor bij een beperkt aantal apps en alleen als deze op 3 of 4 juli ge√ľpdatet zijn.¬†Inmiddels is een lijst opgesteld van enkele tientallen apps die last hebben van het probleem. De oplossing is simpel. Als je de app verwijdert van je iPhone, iPad of iPod touch en opnieuw installeert vanuit de App Store is het probleem doorgaans verholpen.

Wat de oorzaak is van de foutieve updates is niet duidelijk, maar algemeen wordt aangenomen dat de schuld bij Apple ligt. Het bedrijf heeft nog geen reactie gegeven al lijkt het probleem inmiddels wel verholpen te zijn. Nieuwe updates hebben immers geen last meer van crashes.

[UPDATE] Inmiddels heeft Apple w√©l een offici√ęle verklaring afgegeven. Hierin zegt het bedrijf dat het probleem te maken heeft met een server die foutieve DRM-codes voor apps uitstuurde. Het probleem is inmiddels opgelost.

We had a temporary issue that began yesterday with a server that generated DRM code for some apps being downloaded. […]¬†The issue has been rectified and we don‚Äôt expect it to occur again.

 

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    iErnst

    Heb gisteren een update van Bright gedownload en crashte inderdaad gelijk. Ook na herinstallatie nog steeds last van.

  • Profielfoto
    jesper211232

    Dit had ik een paar weken geleden al , beetje laat.

  • Profielfoto
    DJDNS

    Vandaar, ik dacht dat het aan mijn jailbreak lag

  • Profielfoto
    basiel

    De Bank applicatie die mijn team gemaakt had had juist ook update gehad en had dit ook voor. De oplossing is downloaden via itunes en dan installeren dat werkt wel als je rechtstreeks update van op je iPad dan ging het altijd mis ook als je app ge√Įnstalleerde. Ondertussen is dit sinds gisteren avond opgelost. Het domme aan de situatie is dat apple hierover totaal niet naar de Developers communiceert en dat je als developer in het ongewisse gelaten wordt.

  • Profielfoto
    bestbier

    Zou dit ook voor Bright gelden?

    Daarnet een update binnen gehaald en hij crasht nu constant.

  • Profielfoto
    pippen2

    Gisteren heb ik ook de Bright app geupdate. Maar bij mij geen probleem, met iOS6.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Bij mij crashte Rumble en Wordfeud nogal eens

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ik heb maar enkele apps ge√Įnstalleerd, slechts 3. Ja dat klinkt gek maar ik telefoneer voornamelijk met mijn iPhone ik speel er b.v. geen spelletjes mee.

    Maar nu had ik ongeveer een jaar geleden buienradar ge√Įnstalleerd en dat werkte.
    Enkele maanden geleden kwamen daar twee apps bij en toen werkte deze apps niet. Het menu verscheen, maar de app klapte er 1 a 2 seconden later gelijk weer uit.
    Toen kwam ik er achter dat buienradar het ook niet meer deed en gelijk stopte.
    Ik heb er verder nog niet naar gekeken en weet ook niet wanneer dit mis is gegaan want ik heb verder niets ge-update sinds de buienradar installatie.

  • Profielfoto
    iNicky

    Na alle berichten over het toelatingsbeleid, verwijderde apps, krantenabbo’s, en frauduleuze apps van de afgelopen jaren vraag je je na dit voorval nog weer eens af wat de opdracht van de afdeling app-review is.

    Wanneer dat is om stabiele en hoogwaardige apps aan de consumenten te leveren kunnen ze de hele app-review afdeling opdoeken. Zoals ook weer uit dit voorval blijkt slagen ze daar absoluut niet in. Terwijl dit wel een argument is om toegelaten te worden.

    Onwillekeurig krijg ik de indruk dat het ook niets met de consument te maken heeft. Deze afdeling functioneert eerder als een commissie van goed zeden welke er volgens Amerikaanse normen voor moet waken dat er een civiel rechterlijke zaak tegen de app store aangespannen kan worden, daar dat hoge schadeclaims kan opleveren en dit verkoopmodel te gronde zou kunnen richten.

    Kortom, mijn idee is dat de opdracht is om Apple tegen de consument te beschermen. Als daarbij de consument soms tegen iets beschermd kan worden is dat mooi meegenomen, maar niet meer dan dat.

    Ik zou het graag zien als een apotheker. Een goede eindcontrole waarbij getoetst wordt of de geneesmiddelen op zichzelf aan alle vastgestelde eisen voldoen en in combinatie met elkaar geen complicaties opleveren.

    Maar ik ben natuurlijk slechts de consument en moet maar afwachten waartegen Apple mij kan en wil beschermen.

  • Profielfoto
    Geedee

    Hier klapt de Appstore zelf er al een tijdje – een 10tal dagen ongeveer – en zeer regelmatig uit. Voorheen is dit nooit gebeurd.