Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 16 juni 2012
Leestijd: 1 minuut

Het geheim achter de positionering van MacBookschermen in de Apple Store

Is het je ooit opgevallen dat de MacBooks in een Apple Store allemaal in de zelfde hoek open staan? Rond de opening van de Apple Store in Amsterdam ontging het voorbijgangers in ieder geval niet. Journalist Carmine Gallo schreef voor Forbes een artikel waarin hij uitlegt hoe Apple met deze en andere methodes bezoekers van een Apple Store verleidt op apparaten uit te proberen en uiteindelijk te kopen.

Gallo vertelt dat medewerkers in een Apple Store gedurende de dag continue de MacBook-schermen in een hoek van 70 graden zetten met behulp van een iPhone-app. Hierdoor staat het scherm nét te veel omhoog om er goed op te kunnen kijken. Bezoekers moeten dus eerst het scherm kantelen voordat ze een MacBook Pro of Air kunnen uitproberen en laat dat nou nét de bedoeling achter de 70-gradenregel zijn.

Door een bezoeker te ‘dwingen’ het scherm te kantelen zorgt Apple dat hij of zij zelf voor de ideale kijkhoek zorgt en zo de beste schermervaring krijgt. Daarnaast is het belangrijk dat een potentiële klant het product aanraakt en zo sneller geneigd is om het verder uit te proberen om vervolgens (hopelijk) de keuze te maken om er een mee naar huis te nemen.

Carmine Gallo kwam tot zijn ontdekking na een jaar lang de Apple Store-ervaring onderzocht te hebben. Zijn bevindingen heeft hij in een aantal interessante artikelen en een video samengevat.  Dus, heb jij je wel eens afgevraagd waarom je spontaan kooplustig wordt in een Apple Store, dan zijn Gallo’s bevindingen zeker de moeite van het lezen en kijken waard.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Het geheim achter de positionering van MacBookschermen in de Apple Store
Sluiten