Het geheim achter de positionering van MacBookschermen in de Apple Store

Door: Koen van Tongeren - 65 reacties

Is het je ooit opgevallen dat de MacBooks in een Apple Store allemaal in de zelfde hoek open staan? Rond de opening van de Apple Store in Amsterdam ontging het voorbijgangers in ieder geval niet. Journalist Carmine Gallo schreef voor Forbes een artikel waarin hij uitlegt hoe Apple met deze en andere methodes bezoekers van een Apple Store verleidt op apparaten uit te proberen en uiteindelijk te kopen.

Gallo vertelt dat medewerkers in een Apple Store gedurende de dag continue de MacBook-schermen in een hoek van 70 graden zetten met behulp van een iPhone-app. Hierdoor staat het scherm nét te veel omhoog om er goed op te kunnen kijken. Bezoekers moeten dus eerst het scherm kantelen voordat ze een MacBook Pro of Air kunnen uitproberen en laat dat nou nét de bedoeling achter de 70-gradenregel zijn.

Door een bezoeker te ‘dwingen’ het scherm te kantelen zorgt Apple dat hij of zij zelf voor de ideale kijkhoek zorgt en zo de beste schermervaring krijgt. Daarnaast is het belangrijk dat een potentiële klant het product aanraakt en zo sneller geneigd is om het verder uit te proberen om vervolgens (hopelijk) de keuze te maken om er een mee naar huis te nemen.

Carmine Gallo kwam tot zijn ontdekking na een jaar lang de Apple Store-ervaring onderzocht te hebben. Zijn bevindingen heeft hij in een aantal interessante artikelen en een video samengevat.  Dus, heb jij je wel eens afgevraagd waarom je spontaan kooplustig wordt in een Apple Store, dan zijn Gallo’s bevindingen zeker de moeite van het lezen en kijken waard.

Reacties

65 reacties
  • Profielfoto
    SunKeeper

    Briljant!

    Op dat idee zou een ander merk nooit komen denk ik.

  • Profielfoto
    Reinierz

    Wel een beetje doordacht dit allemaal, zekker dat A-P-P-L-E.

  • Profielfoto
    Afroman

    Sick, echt heel sick.

  • Profielfoto
    verwijderd-profiel

    Gaaf!:)

  • Profielfoto
    Twentyeyes

    Niemand wordt “spontaan” kooplustig als het goedkoopst wat je kan krijgen +- 1000e is..

  • Profielfoto
    1234

    weet je waar ik me echt kapot aan erger, dat er in de tekst een iPhone app genoemd wordt en het linkje vervolgens een ordinaire applestore uitkomst heeft. Noem de app, maar doe niet alsof je daarnaar linkt. Dat gebeurd vrij vaak in OMT berichten en is een beetje goedkoop, het is maar waar je je druk om maakt, maar toch..

  • Profielfoto
    Haike

    Ja je kan er ziek van worden, als iedereen met zijn poten aan die machine’s komt, terwijl hij net daarvoor op de plee heeft gezeten. En daarna niet zijn handen gewassen heeft. :O)

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    @timmyboy die links worden automatisch geplaatst. In dit geval is dat blijkbaar over de app-link heen gegaan. Was niet de bedoeling, is aangepast.

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Had het vanmorgen al gelezen in de Standaard. Ik stond ervan versteld en eigenlijk heb ik nooit aandacht besteed aan de schermpositie.
    .
    Of het nu echt mensen aanzet tot het kopen van het product, dat laat ik in het midden.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR
  • Profielfoto
    Psvu2

    Leuk om te lezen! Allen waarom draaien bij jullie app de youtube filmpjes nooit?( ja ik heb rotation uit staan..)

  • Profielfoto
    IanBauters

    Misschien wel handig om te vermelden is dat het 70° is vanachter aan het scherm. Langs de voorkant komt het op 110°;)

  • Profielfoto
    quincyt

    Disney gebruikt ook veel van dit soort tactieken. Zoals bijvoorbeeld de etenstentjes aan de rechterkant NA de ingang en de winkels aan de rechterkant VOOR de uitgang (wat dus eigenlijk ook de ingang is). Op deze manier zijn mensen sneller geneigd eten en drinken te kopen. Achter de meeste dingen zit veel meer dan men denkt.

    Wel grappig om te zien en lezen wat Apple hun tricks zijn.

  • Profielfoto
    RamonV

    ben ik de enige die zag dat er een F voor de A P P L E stond? het stond een beetje vreemd -_-

  • Profielfoto
    MacAanZee

    @Psvu2: YouTube filmpje draait bij mij wel gewoon (iPhone 4S)

  • Profielfoto
    McMeller

    Erg leuk inderdaad, en ik begrijp de theorie. Echter, beweren dat 70 graden net niet de goede kijkhoek is, is te kort door de bocht. Dat hangt immers af van de lengte van de persoon, en de hoogte van de tafel.

  • Profielfoto
    ottovds

    @Sunkeeper
    @Reinierz
    @JeroenJK
    Gaaf, sick of briljant lijkt het mij nu ook weer niet. Ik zie heel erg gelijkaardige dingen bij mij op het werk in AS adventure, een winkelketen die je in NL vind onder de naam Bever Sport… (enfin, we hebben Bever enkele jaren geleden opgekocht)

  • Profielfoto
    Arthur345

    Ja, alle winkels hebben verkoop tactieken. Apple is daarin niet de enige;-)

  • Profielfoto
    DaveFlash

    beste koen, de app die word gebruikt is niet ‘Angle’ maar ‘Simply Angle’, en die is hier te vinden.

  • Profielfoto
    klaasb

    Mensen die denken ‘dat is allemaal te doordacht’ en ‘dat werkt bij mij toch niet’, raad ik het boek ‘Brandwashed’ aan. Je staat er versteld van waar de marketing guru’s allemaal onderzoek naar hebben gedaan. En alleen door jezelf in hun trucs te verdiepen, maak je jezelf enigszins weerbaar.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ja, de MM ook, want die zegt dat je in ieder geval niet gek bent….

    Wat je dan wel bent laten ze in het midden…

  • Profielfoto
    Haike

    klaasb heeft wel gelijk, alleen als je weet hoe het werkt ben je er weerbaar tegen, met bewustzijn door de supermarkt lopen. Vroeger had je de zogenaamde coca cola flits in de bioscoop. Die is verboden. Maar hetzelfde zie je terug komen in de reclame die uit gezonden wordt; de uitleg van het product, dan een volgende reclame over geheel iets anders, dan de herhaling en aanprijzing ervan.

  • Profielfoto
    NapO

    sorry, maar ik vind het echt totale onzin. als ie op 60 graden staat koop je t niet?
    heel apart als je t mij vraagt….

  • Profielfoto
    Renroelandt

    Dit lijkt mij niet direct een reden om een product te kopen, ik wéét meestal op voorhand voor wat ik naar de Store ga. Ik denk ook altijd goed na voor ik naar zo een Store ga, dus heb ik nooit het probleem dat ik daar nog moet uitzoeken wat ik moet hebben. Wij zijn hier thuis met twee vaste Apple gebruikers, mijn vader als ik en wij hebben allebei hetzelfde idee hierover. Wij weten altijd op voorhand wat we gaan kopen, mits wij toch wat rekening houden met Reviews online en de nodige informatie op het web.

  • Profielfoto
    1984

    Deze dame kan haar baan dus vergeten, want ze is niet zo nep vrolijk wat verwacht word van een Apple store medewerker(ster) Apple’s 5 Steps Of Service

  • Profielfoto
    iNicky

    Bij ons in de zaak vragen we de klant eerst de vingers in superlijm te dopen. Dit voor een goede binding van de klant met het product.

  • Profielfoto
    Erwal

    De psychologie van verkopen gaat ver. Ook een aangename geur schijnt de kooplust te kunnen beïnvloeden. Maar het begint bij de verkoper, die kan het verschil maken. Echter als ik bij de APR in Groningen kom, of bij de MM of waar dan ook, dan kan ik niet die A P P L E benadering herkennen. Voelt iedere keer als een gewone winkel met “gewoon” winkelpersoneel.
    Ik bepaal net als veel anderen op OMT vooraf wel wat ik wil kopen. De winkelervaring maakt wel dat je beluit waar je dat (opnieuw) doet.
    Daarom ga ik liever naar Mycom voor mijn nieuwe macbook pro. DRIE jaar garantie zonder gezeur en prima personeel.
    En de echte Apple Store is me te ver weg van Groningen;)

  • Profielfoto
    Haike

    Dit lijkt mij niet direct een reden om een product te kopen, ik wéét meestal op voorhand voor wat ik naar de Store ga. Ik denk ook altijd goed na voor ik naar zo een Store ga, dus heb ik nooit het probleem dat ik daar nog moet uitzoeken wat ik moet hebben. Wij zijn hier thuis met twee vaste Apple gebruikers, mijn vader als ik en wij hebben allebei hetzelfde idee hierover. Wij weten altijd op voorhand wat we gaan kopen, mits wij toch wat rekening houden met Reviews online en de nodige informatie op het web.

    Omdat je dus gewapend met bewustzijn een winkel binnen gaat. Dat maakt uit. Heel veel mensen doen dat niet.

  • Profielfoto
    MvdM

    Ik krijg bij het zien van sommige verkopers in Apple winkels juist de neiging om kotsend naar buiten te rennen. Staat er zo’n vreselijk alternatief figuur met rare oorbellen, piercings, idioot opgeschoren kapsel, dat net van z’n skateboard afgedonderd lijkt te zijn je te adviseren om een aankoop van al gauw €1000 te doen. In de winkel in Amsterdam loopt ook zo’n lelijkerd rond. Winkels zien er zo netjes uit en dan loopt er van dat rare spul rond.

  • Profielfoto
    vIncent538

    Gaaf dit verzint ook alleen apple

  • Profielfoto
    Kievit

    @MvdM Precies, anders alles zo perfect..

  • Profielfoto
    verwijderd-profiel

    @MvdM Bij Apple kan je jezelf zijn!:)

  • Profielfoto
    html-junky

    @MvdM Iedereen is gelijk, dat is waar Apple voor staat

  • Profielfoto
    verwijderd-profiel

    Exactly!

  • Profielfoto
    District

    [q]html-junky 28 minuten geleden
    @MvdM Iedereen is gelijk, dat is waar Apple voor staat[/q]

    Steve was vroeger ook een hipster, daarom werkt dat in Applestores.

  • Profielfoto
    Da Vinci

    Wat een interessant bericht! Met veel plezier gekeken naar het filmpje!
    .

    Ik krijg bij het zien van sommige verkopers in Apple winkels juist de neiging om kotsend naar buiten te rennen. Staat er zo\’n vreselijk alternatief figuur met rare oorbellen, piercings, idioot opgeschoren kapsel, dat net van z\’n skateboard afgedonderd lijkt te zijn je te adviseren om een aankoop van al gauw €1000 te doen. In de winkel in Amsterdam loopt ook zo\’n lelijkerd rond. Winkels zien er zo netjes uit en dan loopt er van dat rare spul rond.

    Ik moet eerder kotsen van uw bericht. Juist het feit dat er niet allemaal ‘perfecte mensen’ qua uiterlijk rondlopen maakt de winkel aantrekkelijk (en een afspiegeling van de samenleving), in tegenstelling tot de APR’s waar niemand ‘anders’ mag zijn. Think different!

  • Profielfoto
    mverouden

    Ik vind dit soort strategische beslissingen erg interessant. AH begon er lang geleden al mee door het positioneren van de de groenteafdeling en de bakkerij in de winkel. De Apple store maakt slim gebruik van consument en de emoties van de consument.

  • Profielfoto
    sedikit

    Niets nieuws onder de zon. Dit soort verleidingen zijn al decennia lang bekend. Apple is echt geen uitzondering, het is ook maar een bedrijf, op jacht naar je centjes. Lees de bestseller “HIDDEN PERSUADERS” uit 1957(!!!)van Vance Packard er maar op na. “DE VERBORGEN VERLEIDERS vertelt hoe reclamepsychologen nu reeds in een beangstigende mate de menselijke geest kunnen hanteren ten behoeve van ieder die maar betalen wil.
    De Verborgen Verleiders, een fascinerend, intrigerend en onthullend boek, dat ieder denkend mens gelezen moet hebben.”

    Sorry voor de grootte van de afbeelding, maar dan is de tekst beter te lezen:

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Ga ik zeker eens lezen!

  • Profielfoto
    Shmoo

    Briljant!

    Op dat idee zou een ander merk nooit komen denk ik.

    Waarschijnlijk nog nooit iets bij IKEA gekocht?;)
    .
    Als er één bedrijf KING is in dit soort technieken dan is het IKEA wel, elk product heeft een bepaalde positie in de winkel helemaal NIETS staat daar zomaar ergens opgesteld. Ze hebben zelfs een muzieksysteem dat kan tellen hoeveel bezoekers in het pand zijn en daarna de loopsnelheid van de bezoekers kan regelen.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Het is indd. niet nieuw om je klanten lekker in te pakken met kleine details. Denk bijv. aan de winkel waar vers brood wordt gebakken en je wordt verleid door de geur. Behulpzaam, luisteren naar klanten, het is een belangrijke basis voor elke goede verkoper lijkt me. En uiterlijk maakt mij minder uit als de verkoper in kwestie beschikt over goede kennis van het product. Iets wat weinig verkopers hebben vandaag de dag, vind ik.

  • Profielfoto
    Renroelandt

    @Haike,
    Inderdaad, daarom dat ik ook duidelijk over mezelf spreek en niet in het algemeen.

  • Profielfoto
    SanderApple

    In supermarkten zetten ze ook altijd de A-merken op ooghoogte. En de producten met speeltjes of dingen die kinderen graag willen op de ooghoogte van hen. Hoe doen ze dat in de Apple Store eigenlijk met iMacs of iPhone’s of iPad’s?

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Ook in de Apple Store doen ze dat. Er is een lagere tafel met een paar iMacs waarop veel games staan.

    Ook staan er zitzakken voor volgens mij. En kinderen vindt je al snel daarachter terug.:wink:

  • Profielfoto
    Rtaal

    ongeloofelijk hoe ver dit gaat. ook viel het mij op dat als je de Apple Store in amsterdam binnen loopt alle medewerkers een doek in hun kont zak hebben. dit om alle producten direct weer schoon te maken na dat iemand ze gebruikt. Er komt behoorlijk wat bij kijken.

  • Profielfoto
    JTD

    @Rtaal,
    Ongeloofelijk hoe ver dit gaat?
    Overal wordt je gemanipuleerd. Niet alleen in de winkels, maar ook in de beste TV programmas, in kranten en gewoon in je eigen wijk.
    Iedereen verteld zijn of haar verhaal door zijn of haar eigen gekleurde bril. Dit is niet achterdochtig, maar gewoon normaal. Ook helemaal niet erg, zolang je maar weet naar wie je luistert.

  • Profielfoto
    Kajtjo

    De routing in V&D is ook uitgedacht: de meeste mensen gaan van nature tegen de klok in. Het pad is zo gemaakt, dat je het meeste oppervlak bestrijkt. Denk ook aan IKEA (je komt echt overal langs als je het pad volgt). Kleding- en accesoirerekken staan langs de route zo opgesteld, dat je even aan de stof kunt voelen. aanraken = contact = eerder kopen.

  • Profielfoto
    ndunsbergen

    prachtig gewoon hoe ze dat doen!

  • Profielfoto
    bugboy

    Waarom schuin zetten met een iPhone app? Als je het continu moet doen, dan neem je toch een blokje met een hoek van 70 graden. Is een stuk efficienter…

  • Profielfoto
    verwijderd-profiel

    Omdat ze niet de hele dag met een blokje van 70º in hun broekzak gaan lopen? Een iPhone hebben ze sowieso bij zich, dus waarom die niet gebruiken? Is een stuk efficiënter!

  • Profielfoto
    SanderApple

    Hoe kun je eigenlijk met een iPhone app een scherm in een bepaalde hoek laten staan?

  • Profielfoto
    verwijderd-profiel

    Je houdt de iPhone tegen het scherm aan en draait het scherm totdat de iPhone 70º (of 110º als je hem andersom houdt) aangeeft.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @MvdM Iedereen is gelijk, dat is waar Apple voor staat

    Ja en daarom staan de blanke “hippe” jonge mensen Macs te verkopen en poetsen de oude zwarten de glazen trap.

  • Profielfoto
    verwijderd-profiel

    Dat heeft niks met dit artikel te maken. Gewoon reclame dus. Doe dat op een ander forum!

  • Profielfoto
    mighty servant

    Een reclame in Chinederlands !

  • Profielfoto
    UtregCity

    @MoNdO GeNeRaToR: Ja en daarom staan de blanke “hippe” jonge mensen Macs te verkopen en poetsen de oude zwarten de glazen trap.

    uh, dat ben ik absoluut niet met je eens! ben net terug uit de US of A en heb daar diverse Apple Store’s bezocht. wat me daar opgevallen is, is dat er juist verschillende soorten mensen bij Apple werken. dik, dun, lang, kort, blank, zwart, jong, oud en alles wat er tussen zit! ook de bij store in A’dam heb je verschillende soorten mensen werken. dus…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Zo lang er producten worden verkocht, worden ze ook op de meest gunstige manier uitgestald. Dat lijkt me heel normaal. En dat daar tegenwoordig wat meer over wordt nagedacht, lijkt me ook normaal.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Ik zet mijn MBP thuis altijd precies op de juiste hoek zodat iedereen er juist zoveel mogelijk met z’n f*kken van afblijft hahaha.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @MoNdO GeNeRaToR: Ja en daarom staan de blanke “hippe” jonge mensen Macs te verkopen en poetsen de oude zwarten de glazen trap.

    uh, dat ben ik absoluut niet met je eens! ben net terug uit de US of A en heb daar diverse Apple Store\’s bezocht. wat me daar opgevallen is, is dat er juist verschillende soorten mensen bij Apple werken. dik, dun, lang, kort, blank, zwart, jong, oud en alles wat er tussen zit! ook de bij store in A\’dam heb je verschillende soorten mensen werken. dus…

    Nou, dan ben ik in Amsterdam in een andere Applestore geweest dan jij. Daar was het toch wel zo hoor. Misschien dat het ze ondertussen zelf is opgevallen, ik weet het niet hoor. Het viel mij alleszins wél op.

    Ik was er in Amsterdam bewust omheen gelopen (omdat ik die hele Applehype sowieso al maar niks vind), maar mijn vriendin vond dat wel eens een kijkje moesten gaan nemen. Dat had ik beter niet gedaan.

    De gefakete vriendelijkheid, het hip volkje van ongeveer 25 maar zeker niet ouder, de oudere zwarten die de trap stonden op te blinken, én de uiterst wantrouwige security die overal staan te gluren…

    Als je dan weet dat er ook nog eens een nogal malafide garantiepolitiek (Applecare enz.) wordt gevoerd terwijl de producten peperduur zijn…

    Ik weet het niet hoor, maar voor mij was het een serieuze afknapper.

  • Profielfoto
    sedikit

    @MoNdO GeNeRaToR
    Gek, Ik had dezelfde ervaring. Jaren geleden, ergens in de tachtiger jaren ging ik met wat buitenlandse vrienden naar de Buddha-discotheek hier in Amsterdam. Die discotheek werd gedreven door de Baghwan beweging. Het personeel was allemaal gekleed in hetzelfde oranje tenue, en verwelkomde en bediende iedereen met dezelfe gemaakte brede, duidelijk geïnstrueerde lach. In de hal stonden vitrines met “interessante” prullaria. Voor alles moest dik betaald worden. Gewoon business, geraffineerd gecamoufleerd. Mij bekroop een ongemakkelijk gevoel. Toen ik een paar weken geleden in de Apple Store was om een iPad te kopen, kreeg ik weer hetzelfde ongemakkelijke gevoel, en was ik blij dat ik weer buiten was. Ik heb het niet zo op dit soort uitgekookte regie van personeel en klanten.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Inderdaad. Dat bedoelde ik helemaal.;)

  • Profielfoto
    MichaelB

    @sedikit en mondo generator

    Standaard advies wat hier van toepassing is: dan kom en/of koop je toch niet in een Apple Store? Koop online of haal een computer bij de Mediamarkt.

    Wat een gezever over de mensen die in die winkel werken…

    Overigens ben ik nog in 0 van de bedrijven waar ik gewerkt heb een autochtone schoonmaker tegen gekomen. 0. Dus doe niet alsof het iets vreemds is wat specifiek bij Apple gebeurt. Je ziet het nu alleen overdag i.p.v. dat je ’s avonds al naar huis bent van kantoor (want dan maken die mensen jouw plek weer schoon).

    Zoh, genoeg ge-off-topict:-)

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @sedikit en mondo generator

    Standaard advies wat hier van toepassing is: dan kom en/of koop je toch niet in een Apple Store? Koop online of haal een computer bij de Mediamarkt.

    Wat een gezever over de mensen die in die winkel werken…

    Overigens ben ik nog in 0 van de bedrijven waar ik gewerkt heb een autochtone schoonmaker tegen gekomen. 0. Dus doe niet alsof het iets vreemds is wat specifiek bij Apple gebeurt. Je ziet het nu alleen overdag i.p.v. dat je \’s avonds al naar huis bent van kantoor (want dan maken die mensen jouw plek weer schoon).

    Zoh, genoeg ge-off-topict:-)

    Het gaat ook niet over de mensen die in de winkel werken, maar over een algemeen erg gehaaid marketingbeleid. Het is jammer dat een merk dat net pretendeert “anders” te zijn, net hetzelfde doet als de rest. En dat kan een afknapper zijn, zeker als het er zo vingerdik bovenop ligt.

    Overigens is dit niet echt off-topic. Het gaat over de marketingstrategieën van Apple en daar hoort dit volgens mij ook wel bij.

  • Profielfoto
    menu

    Vooral teleurgesteld in het gebrek aan kennis van de medewerkers van de winkel in amsterdam. Een kon me niet vertellen of ze thunderbolt externe harde schijven hadden terwijl ie dr naast stond, een ander wist niet hoeveel ram er max in een macbookpro gaat en een derde wist niet dat een glossy scherm beter zwart geeft dan een mat. Duh.

  • Profielfoto
    sedikit

    @MichaelB

    “Standaard advies wat hier van toepassing is: dan kom en/of koop je toch niet in een Apple Store?”

    -een veel verkondigd, maar niet steekhoudend argument (“dan zet je de knop toch af”!):
    -de topic gaat nou juist over het “verborgen verleiden”. Zoiets kun je alleen constateren als je er voor de eerste keer geweest bent.
    -dus(!): daarna pas geldt jouw advies, en kom ik er om die reden niet meer terug.
    -ik houd wel of niet van de architectuur van kerken, tempels en hun kunstzinnige inhoud , maar niet van wat er verkondigd wordt (de Apple Store is van binnen mooi)
    -dat was de pointe van mijn reactie.