Chuck Sterk
Chuck Sterk Nieuws 26 juni 2012

Duurdere hotelkamers voor Mac-gebruikers

Orbitz, een online travel agent, heeft ontdekt dat Mac-gebruikers $20 tot $30 meer besteden aan een hotelovernachting dan PC-gebruikers. Ze spelen hier op in door gebruikers van de site die met een Mac inloggen een ander (lees: duurder) aanbod te doen dan PC-gebruikers. The Wall Street Journal meldt dat Orbitz een nieuw systeem gebruikt waarmee ze het aanbod kunnen aanpassen aan de gewoontes van de gebruiker.

Orbitz geeft aan dat het absoluut niet zo is dat Mac-gebruikers dezelfde kamer krijgen voor een hogere prijs, maar dat het systeem ervoor zorgt dat Mac-gebruikers de duurdere/betere kamers in een hotel voorgeschoteld krijgen. The Wall Street Journal schrijft dat de kamers die je in het Baton Rouge bekijkt op een Mac inderdaad 13% duurder zijn, maar dat het dan ook wel de betere kamers zijn.

De strategie lijkt gebaseerd op een onderzoek van Forrester. Vorig jaar oktober rapporteerden zij dat Mac-gebruikers 45 uur per week werken en een 44% hoger inkomen hebben dan pc-gebruikers. Andere rapporten hebben het over een gemiddeld gezamenlijk inkomen van ruim $98.500 voor Mac-gebruikers tegenover krap $75.000 voor PC-gebruikers.

Orbitz is niet het eerste bedrijf dat gebruik maakt van dit soort gegevens, Google gebruikt de gegevens die ze over de gebruiker hebben verzameld ook om gerichtere advertenties aan te bieden, maar het lijkt erop dat Orbitz de eerste ‘shop’ is die ook dit soort kennis integreert in zijn bedrijfsvoering. Op dit moment gebruikt Orbitz de technologie alleen voor het aanbieden van hotelkamers, maar het lijkt slechts een kwestie van tijd tot het bedrijf de technologie ook inzet voor autoverhuur en vluchten.

De schrijvers van Cult of Mac zijn verbolgen: “What the heck, Orbitz?”, terwijl bij MacRumors iets zakelijker wordt gereageerd. Wat vind jij, logisch gevolg van de technologie, of…?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Duurdere hotelkamers voor Mac-gebruikers
Sluiten