Jobs speelde President in commercial

Door: Koen van Tongeren - 17 reacties

Nu de beste man al meer dan een half jaar niet meer onder ons is, verschijnen er steeds meer curieuze flarden uit het verleden van Steve Jobs. Zo werd vorige week ontdekt dat hij van plan was om de miljoenste iMac-koper in Cupertino te ontvangen, verkleed als Willy Wonka. Nu komt NetworkWorld met een commercial waarin Steve zelf acteerde in de rol van President Franklin D. Roosevelt.

De spot duurt bijna 9 minuten (dat kon toen nog) en is op zichzelf al een curiositeit. De strijd die Apple met de Macintosh voerde tegen IBM om een plekje te veroveren in de zakelijke markt wordt letterlijk vergeleken met de tweede wereldoorlog, inclusief een D-day, strijdlustige soldaten en vanaf minuut 5.25 Steve als Commander-in-Chief die voorspelt dat de uitkomst van deze oorlog ‘Insanely Great’ zal zijn.

Steve Jobs als Franklin D. Roosevelt

De commercial is zeker het kijken waard, al is het maar om de nerderige gedateerde grappen in het script en het gemak waarmee Apple’s poging een monopolie te doorbreken vergeleken wordt met een oorlog waarin meer dan 50 miljoen mensen de dood vonden.

Tja, opeens lijken die Microsoft-spotjes met Steve Ballmer zo gek nog niet.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Ernstfoto

    Microsoftt creatieff Koenn! (just joking :grin:)

  • Profielfoto
    RamonV

    8 minuut 45 dat kost nu inderdaad redelijk wat XD

  • Profielfoto
    Sufkont

    Mooi gedaan!

  • Profielfoto
    Joppe

    Hoor ik daar nu al een ‘one more thing’ rond minuut 3:30?

  • Profielfoto
    1984
  • Profielfoto
    jesper211232

    jah inderdaad One More Thing.

  • Profielfoto
    dinck

    Nou, ik moet toch even kwijt dat ik dit zó smakeloos vind dat ik in ’88 beslist geen Mac had gekocht als ik deze advertentie toen had gezien…

  • Profielfoto
    ro_me

    Steve Jobs is de omgekeerde Michael Jackson. Steve Jobs is voor zijn dood een held en blijkt nu, na zijn dood, een debiel te zijn geweest! Wat een smakeloosheid!

  • Profielfoto
    MacAanZee

    THE BATTLE OF APPLE…..
    Tjonge, wat een verhaal. Is het leuk of is het smakeloos? Je moet niet de fout maken om het puur “met de kennis van nu” te bekijken. De oorlog en alles wat daarin is gebeurd ligt de laatste jaren weer veel gevoeliger dan in de jaren ’70 en ’80. Toen werd er zelfs over gedacht om te stoppen met de herdenkingen. “Dat had wel lang genoeg geduurd” vonden heel wat mensen. En er werden heel wat grappige TV-series gemaakt over de oorlog, zowel WOII (Daar komen de schutters, Allo Allo) als de Korea oorlog (M.A.S.H). Ik denk dat je het vooral daarmee moet vergelijken. En dan kan je de grap er wel van inzien. Baretten met Apple-logo’s, een invasiekaart uit Normandië in Apple-vorm, een Apple brigade, met officieren en een generaal. En The Big Steve als president in het Witte Huis.
    Nu zou het allemaal veel te ver gaan, toen kon je (nog) zoiets doen en zagen mensen de grap er wel van in.

  • Profielfoto
    Buzz

    Helemaal mee eens MacAanZee. Bovendien past het in de traditie van de beroemde 1984-reclame voor de eerste Macintosh, die ook gaat over de strijd tussen IBM (big brother, totalitair regime) en Apple. Nu zouden we dat waarschijnlijk ook een beetje een vreemde reclame vinden, nogal overdreven. Maar terugkijkend op die tijd vindt vrijwel iedereen die 1984-campagne juist briljant.

  • Profielfoto
    Moltie

    Bij het artikel op buzzblog staat:

    “Nine-minute film called ‘1944’ was produced to inspire Apple sales team to take on IBM.”

    “Entitled ‘1944,’ the almost 9-minute full version was Apple’s in-house takeoff on ‘1984,’ ”

    Lijkt me dus een filmpje voor intern gebruik ter motivatie van de medewerkers. Een spotje van 9 minuten voor uitzending is erg onwaarschijnlijk,

  • Profielfoto
    MBPuser

    Valt me mee dat er nog geen reactie staat van 1 of andere hippie/zeehondenlover/boomknuffelaar over hoe slecht voor het milleu dit filmpje is geweest:lol:

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Bedoel je Prinses Irene?

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Ik vind dit te ver gaan. Ze hadden beter een parodie kunnen maken a la The A-team. Dan kon ik de humor er nog wel een beetje van inzien…..

  • Profielfoto
    jtd

    Typisch Amerikaans: totaal geen historisch besef.

  • Profielfoto
    jtd

    @macaanzee,
    MASH was een serie die de ellende van de Korea oorlog liet zien en hoe men daar met humor het beste van probeerde te maken. Elk soort ellende kan worden gerelatieveerd/verwerkt met humor.
    Ook alllo allo was niet bedoeld om WO2 te verheerlijke, maar was als parodie bedoeld op films over WO2.

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Apple in bovenstaande commercial de strijd van WO2 (nazi’s tegen geallieerde) gebruikt om haar eigen strijd tegen IBM kracht bij te zetten.

    Dat vind ik een smakeloze manier.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ik vind dit te ver gaan. Ze hadden beter een parodie kunnen maken a la The A-team. Dan kon ik de humor er nog wel een beetje van inzien…..

    Ja, “B.A. Baracus” die een reepje er in ram’t tijdens het knutsel kwartiertje…:lol:
    Ik heb het niet eens helemaal bekeken, ik vond het 2 keer niks.