Ive is meest trots op nieuwste ontwerp

Door: Koen van Tongeren - 20 reacties

Het was vandaag een spannende dag voor Apple’s hoofdontwerper Jonathan Ive. Met een glimmend zwaard boven zijn hoofd ontving hij zojuist van Prinses Anne (uit naam van Koningin Elizabeth II) zijn beloofde Ridderlijke titel. Vanaf nu gaat hij door het leven als Sir jony.

Ter gelegenheid van dit heugelijke feit gaf Ive een interview aan de Britse krant The Telegraph. Daarin werd hem onder andere gevraagd op welk ontwerp hij het meest trots is. Zijn antwoord? Niet de iMac, niet de iPod, zelfs niet de iPhone. Nee, Sir Jony is het meest trots op hetgeen waar hij nú in het diepste geheim aan werkt in Cupertino. Een voorteken op groots nieuws of wishful thinking van Apple fans?

A lot does seem to come back to the fact that what we’re working on now feels like the most important and the best work we’ve done, and so it would be what we’re working on right now, which of course I can’t tell you about.

Een uitspraak als deze doet misschien vermoeden dat Ive en zijn team op dit moment werken aan Apple’s grootste innovatie in jaren, misschien wel in de geschiedenis! Wat zou het zijn, de volgende generatie iPhone, een touch-iMac of toch die langverwachte Apple televisie? En hoe zou Ive zijn designstempel op het product zetten? Wordt het superdun, gemaakt van state-of-the-art Liquidmetal en in welke vorm dan wel?

Hoe aanlokkelijk het ook mag zijn om te dromen over de producten die nu verstopt liggen onder zwarte doeken in Ive’s geheime laboratoria, het citaat uit The Telegraph zal er helaas weinig aan bijdragen. Inhoudelijk zegt Ive immers niets over het nieuwe product, maar nog belangrijker, hij bedoelt hier waarschijnlijk iets anders dan de Apple fancommunity hoopt.

Jony Ive kan met zijn uitspraak simpelweg bedoelen dat het project waar hij nu aan werkt voor hem altijd het meest belangrijke is. Veel ontwerpers, regisseurs, kunstenaars en andere creatievelingen kijken zo naar hun creaties. Zodra het klaar is wordt het tijd voor iets nieuws. Daarbij is het vanuit Ive’s rol aan de top bij Apple ook niet verstandig om favorieten uit het verleden te noemen. De consument moet immers wel altijd wat nieuws willen om Apple’s verkoopcijfers te houden zoals ze zijn.

Jammer dus voor dromers die hoopten een bewijs voor iets groots uit het interview met Ive te kunnen halen. Tegelijkertijd is het een geruststellende gedachte dat Apple’s Lead Designer zelfs na al zijn successen liever zijn blik naar voren dan achterom richt. Terugkijken heeft geen zin als je bezig bent de toekomst vorm te geven.

Reacties

20 reacties
  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Tsja..
    .
    Ik heb gewoon zin om de volgende iPhone vast te hebben:)

  • Profielfoto
    THX-1138

    Hij kan simpelweg niet anders zeggen lijkt me.

  • Profielfoto
    AlphaKilr

    Ben echt super benieuwd als er nieuwe technologische innovaties op het WWDC worden gepresenteerd! Ik wil sowieso voor de nieuwe iMac gaan! (Als die komt)

  • Profielfoto
    Aidovive

    Uiteraard is het gene waar hij nu aan werkt zijn beste werk ooit. Dat zeggen artiesten ook altijd over hun nieuwe album. Het verkoopt ook beter als je in je laatste werk gelooft en er positief over bericht.

  • Profielfoto
    lucschram

    Wow… opeens dikke reclame boven aan het artikel.

  • Profielfoto
    generator

    De laatste zin is een beetje vreemd. Terugkijken is juist iets wat designers vaak doen. Een voorbeeld is hoe Ive naar de producten van Dieter Rams kijkt.

  • Profielfoto
    Arthur345

    Ja de plaats voor een advertentie is naar mijn mening heel dom gekozen.

  • Profielfoto
    JanJansen

    @lucschram:

    Adblock installeren en je hebt nergens last van.

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    De advertentie is een fout van de partij die onze ads verzorgt. Het heeft te maken met een nieuw systeem dat ze een paar dagen terug geïmplementeerd hebben. Ons is beloofd dat de fout snel hersteld wordt. Ff geduld dus.
    @janjansen mijn mening over je oproep om adblockers te installeren laat zich raden. Vergeet niet dat OMT een geldverslindende hobby is.

  • Profielfoto
    kasuja

    Lijkt mij een aardig standaard antwoord op zon vraag. Ook als het niet zo is dan ga je dat niet in de pers op zon moment als deze vertellen. Eerder in je autobiografie

  • Profielfoto
    kasuja

    Ik verwacht niks speciaals eigenlijk.
    De hype stijgt ons naar de kop.

    Het zal vast allemaal een klein likje krijgen en een spec update en alles is weer klaar.

    De grootste innovatie van apple is in software de laatste jaren.

  • Profielfoto
    MohamedAbdulahi

    Ik zit nagel bijtend op het puntje van mijn stoel.

  • Profielfoto
    alexjeee

    kan niet wzchten tot die nieuwe producten komen!!!

  • Profielfoto
    Dustin24

    Hier word ik als apple fan helemaal warm van.. Spannend!:lol:

  • Profielfoto
    JeveStobs

    Altijd leuk om uit te kijken naar dit soort omhullingen. De reis is de beloning zoals Steve het mooi wist te verwoorden.

  • Profielfoto
    Arthur345

    Ik denk de Apple TV of iTV waar hij het over heeft.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    De opblaas-TV. Een iPhone om in je broek te stoppen, of in het damestasje of BH zo je wilt, en als je op een klein knopje drukt blaast het ding zich vanzelf op tot supergrote Apple TeeVee:):)

  • Profielfoto
    1984

    Dergelijke artikelen als deze moet je niet te serieus nemen, het is de bekende manier van Apple om een hype te creëren . (gratis reclame voor Apple door de aandacht die sommige media er aan geven)

  • Profielfoto
    Brammetjebammetje

    Uhm 1984… Als je vindt dat Ive een hype creëert dan moet je dit artikel toch juist wel serieus nemen? Ik bedoel, heb je het wel helemaal uitgelezen of ben je gestopt na de tweede alinea?!

  • Profielfoto
    1984

    Jawel Brammetje dat heb ik gedaan en herken hoe er eerder ballonnetjes werden opgelaten waar de media op reageerde, en Apple de hype opvoerde.

    De consument moet immers wel altijd wat nieuws willen om Apple’s verkoopcijfers te houden zoals ze zijn.