iOS-succes in cijfers

Door: Koen van Tongeren - 8 reacties

Het succes van iOS laat zich bijvoorbeeld uitdrukken in de hoeveelheid iPhones, iPads en iPod touch’s die je om je heen in het wild ziet. Onderzoeksbureaus en analisten kopen daar niet zoveel voor en houden het liever op marktaandelen en groeicijfers.Vandaag zijn er twee bureaus die cijfers laten zien waaruit blijkt hoe goed de iPhone het doet in de mobiele markt doet en hoezeer de iPad in opkomst is als mobiele webbrowser.

Onderzoeksbureau IDC heeft vandaag schattingen bekendgemaakt van het aantal verkochte mobiele telefoons in de afgelopen maanden. Apple krijgt hierbij een marktaandeel toebedeeld van 8,8%. Als alleen naar smartphones wordt gekeken is dit aandeel zelfs 24,2%. Daarmee heeft de iPhone opnieuw een groei van 88% ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar bereikt.

Interessant is dat Apple’s marktaandeel nog iets gegroeid is ten opzichte van het laatste kwartaal van 2011 terwijl dat het kwartaal was waarin de iPhone 4S ge├»ntroduceerd werd. Uit de nieuwe cijfers van IDC blijkt dus dat de vraag naar het toestel nog steeds niet is afgezwakt. Het bureau denkt dat dit mede te danken is aan de lancering van het toestel in opkomende markten zoals China.

Apple slipped to second place in the worldwide smartphone market, but nonetheless posted strong year-over-year growth to reach 35.1 million units shipped. Apple’s gains in the market benefited from iPhone availability at additional mobile operators worldwide, as well as sustained end-user demand among both consumers and enterprise users.

IDC denkt overigens wel dat Apple in het afgelopen kwartaal minder telefoons heeft verkocht dan Samsung dat daarmee tot marktleider gebombardeerd is. Hiervoor moet het bureau zich baseren op schattingen, aangezien Samsung niet bekend wil maken hoeveel telefoons het daadwerkelijk verkocht heeft. Berichten die vorige week uitkwamen lieten schattingen zien waarbij zowel Samsung als Apple als marktleider naar boven komen.

Chart: Top Five WW Smartphone Vendors, 1Q 2012, Five Quarter Market Share Changes (Units)Description: Source: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, May 1, 2012 Note: Vendor shipments are branded shipments and exclude OEM sales for all vendors. IDC’s Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker provides smart phone and feature phone market data in 54 countries by vendor, device type, air interface, operating systems and platforms, and generation. Over 20 additional technical segmentations are provided. The data is provided four times a year and includes historical and forecast trend analysis. For more information, or to subscribe to the research, please contact Kathy Nagamine at 1-650-350-6423 or knagamine@idc.com. For more information about this tracker go to: http://www.idc.com/tracker/showproductinfo.jsp?prod_id=37Tags: IDC, Tracker, Mobile Phone, Mobile Phones, Mobile Phone Tracker, 1Q201 …Author: IDCcharts powered by iCharts

Het analysebedrijf Netmarketshare meet de populariteit van apparaten en besturingssystemen aan de hand van webverkeer. In een overzicht van de eerste vier maanden van 2012 blijkt daaruit dat de populariteit van de iPad groeit. In januari liep 24%  van al het mobiele webverkeer via de Safari-browser van de iPad. In april groeide dit zelfs naar 33%. Een jaar geleden lag het aandeel nog 15 procentpunten lager op 17,85%.

Populariteit van OS'en/producten aan de hand van browsergebruik

Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de iPad de iPhone voorbij gestreefd is in webverkeer. In januari 2012 kwam 28,14% van het browserverkeer van een iPhone. Dat liep in April terug naar 27,36%. Het lijkt er dan ook op dat de iPad steeds meer verkozen wordt als apparaat om het internet mee op te gaan boven de iPhone.

In de cijfers van Netmarketshare doet Android alleen in de marge mee. Het besturingssysteem verslaat Apple weliswaar in verkoopaantallen, maar stelt online weinig voor. In de afgelopen maanden kwam het totale marktaandeel van alle Androidbrowsers net boven 19% uit. In totaal stijgt iOS naar 63%.

Zo zie je maar, verkoopcijfers zeggen niet alles… of geldt dat juist voor d├ęze percentages?

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Ostinato

    Ik zoek al een tijdje naar een mooie gelegenheid om onderstaand plaatje te posten en bovenstaand artikel lijkt me een prima aanleiding. Dus:

  • Profielfoto
    jesper211232

    :thumbsdown:

  • Profielfoto
    Rickje

    :thumbsup:

  • Profielfoto
    SunKeeper

    :thumbsup:

    Ik heb overigens ook nog vrijwel nooit iemand gezien die nu echt met plezier op zijn Samsung Galaxy zat te internetten.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Ik wel, hoor. Is toch niks met de Galaxy? Zijn prima telefoons. Als je een Windows computer hebt en allemaal andere troep van andere merken, zijn er veel minder redenen om een iPhone te kopen. Als ik iets vind waar Apple niet echt in uitblinkt, dan is het de iPhone. Tuurlijk, ze waren de eerste, maar inmiddels is het niet enorm veel beter dan van andere partijen.

  • Profielfoto
    Dr. User

    Dat Samsung bovenaan staat is logisch met zijn 100 verachillende toestellen, en Apple met een paar iPhone versies. Dus als ze naar 1 specifieke telefoon van het merk zouden kijken, stond Apple zeker bovenaan!

    Off Topic: Hoe krijgen ze het steeds voor elkaar om een tekst met zoveel type/spelfouten te schrijven? Het is bijna net zo slecht als een Engelse tekst die met Google translate is vertaald naar het Nederlands!

  • Profielfoto
    spacefreek

    2 van de 3 verkochte telefoons is nog steeds een ‘normaal mobieltje’, dus geen smartphone, die omslag laat toch lang op zich wachten..

  • Profielfoto
    jaapje33

    Dan moet je zelf ook geen typefout maken JeroenJK!