Apple meest waardevolle merk ter wereld

Door: Nando Kasteleijn - 13 reacties

We staan er bijna niet meer van te kijken. Millward Brown heeft Apple uitgeroepen tot het meest waardevolle merk ter wereld, zo meldt The Next Web. Onze vrienden in Cupertino staan in de top 3 eenzaam bovenaan met een waarde van zo’n $182 miljard. IBM volgt met $115 miljard en Google sluit de rij af met $107 miljard.

Het gaat hier om het zogenaamde BrandZ-onderzoek dat elk jaar door Millward Brown wordt uitgevoerd. Het onderzoeksbureau zegt dat in 2012 ongeveer de helft van de bedrijven in de top 100 in waarde is gedaald. Apple hoort daar niet bij, het bedrijf steeg zo’n 19 procent.

De berekeningen in het BrandZ-onderzoek zijn gemaakt op basis de financiële situatie van het bedrijf en de loyaliteit van de gebruikers. Dat is dan ook een belangrijke reden waarom Apple zo hoog in het rijtje staat. Het bedrijf staat immers bekend om haar trouwe gebruikers.

Samen met Microsoft domineren Apple, IBM en Google de top vijf van de lijst. McDonalds is het echt niet-technologiebedrijf dat ook bij de vijf besten hoort. Volgens Nick Cooper, directeur van Millward Brown, is het duidelijk dat dit de tijd is van de technologiebedrijven.

When cars first appeared or when air travel first appeared, they became liberating. It’s the turn of the technology sector at the moment.

Benieuwd welke bedrijven nog meer in de lijst staan? BrandZ maakt deze infographic van de top 100.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    Sam Rijver

    Meest waardevolle merk ipv bedrijf past beter denk ik.
    Puur op financiele situatie wisselen ze steeds met Exxon Mobile als grootste bedrijf ter wereld dus dat heeft denk ik minstens net zoveel (veel meer) invloed dan die trouwe Apple gebruikers. Trouwe gebruikers zijn ook niet verwerkt in de aandeelprijs (was opvallend is natuurlijk).

  • Profielfoto
    Nando Kasteleijn

    @Sam Rijver
    Je hebt gelijk, ze hebben het over ‘merk’ en niet over ‘bedrijf’. Dank voor de aanvulling, ik heb het veranderd :-).

  • Profielfoto
    Dexter_202

    Niet meer dan een model dus. Is dit nieuws?

  • Profielfoto
    Arthur345

    Dit is geen nieuws..

  • Profielfoto
    Bart01

    Wauw, ik dacht dat dat Coca Cola was.

  • Profielfoto
    quincyt

    Het is dat het merk is, anders had die van Marlboro ook niet geklopt. Marlboro is namelijk onderdeel van Philips Morris, die meer merken in het portfolio heeft. Dus zou Philip Morris als bedrijf meer waard moeten zijn dan Marlboro. Maar het gaat dus om merken.

    Grappig dat IBM tweede staat, aangezien het merk IBM nog beperkt gebruikt wordt. Het is veelal Lenovo wat ze nu gebruiken.

    Microsoft heeft geen trouwe gebruikers, maar gebruikers die zijn vast geroest. Helaas zijn die blijkbaar dus ook iets waard :crazy:

  • Profielfoto
    quincyt

    @myself: Philips Morris moet natuurlijk Philip Morris zijn…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Wat een succes….!!:grin:
    MAC staat 2x bovenaan, bij de computers & aanverwante én bij de hamburgers & fastfood! Waar slaan die miljardenbedragen eigenlijk op? Welke waarde drukt dat uit? Wat ik heb voor de “waarde” van Apple ook bedragen gelezen van 530 miljard of zoiets. Waar staat dit bedrag dan voor?
    Wel grappig om te lezen welke bedrijven als “merk” bovenaan staan. Pepsi is dus nergens te vinden. Bedrijven als Samsung toch blijkbaar ook niet. Kleding- of automerken ook niet. Terwijl je toch zou denken dat Levi’s, Nike, Adidas en Ford, Mercedes of Toyota wereldwijd een deuk in een pakje boter zouden kunnen slaan! En Verizon (dat volgens mij alleen in de VS zit) dan weer wel. En die Chinezen….tja nog nooit van gehoord, maar ik geloof het graag!

  • Profielfoto
    bugboy

    Het echte nieuws voor mij is dat IBM nog altijd zo hoog staat. Het is een behoorlijk bedrijf met een geweldige R&D, maar ik had niet verwacht dat de merknaam boven McDonalds, Microsoft, Coca Cola, … zou staan.

  • Profielfoto
    iFlorens

    Waar gaat het dan over als we het over die waarde van +- 500 miljard hebben?

  • Profielfoto
    Arthur345

    Om de waarde van het bedrijf.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Toch begrijp ik nog steeds niet hoe je de waarde van een merk in geld kunt berekenen. Ik snap dat je er onderzoek naar kunt doen, naar de naamsbekendheid, naar de populariteit, maar het vertrouwen dat mensen erin hebben. Maar hoe kom je dan tot een geldbedrag? Dát is me een raadsel!

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Als een bedrijf voor het eerst naar de beurs gaat (eerder kan je de waarde niet berekenen) dan maakt men een schatting aan de hand van omzet, winst, en gedane investeringen. Het actuele geldkapitaal wordt dan als basis gebruikt voor het aantal aandelen en de berekening uit omzet, winst, en gedane investeringen bepaald de start waarde per aandeel. Het aantal aandelen maal de waarde per aandeel is dan de totale waarde van een bedrijf. En dit kan dan door allerlei factoren aardig schommelen bij een bedrijf dat sterk afhankelijk is van b.v. één product.
    .
    Zo is Facebook pas naar de beurs gegaan, maar gezien het type bedrijf is 1 aandeel gestart op slechts enkele tientallen dollars ondanks het grote kapitaal en het feit dat voor zijn klanten de gebruikswaarde veel groter is.