Nando Kasteleijn
Nando Kasteleijn Nieuws 21 mei 2012

Apple legt Nederlandse garantieregels uit

De afgelopen maanden stond Apple’s garantiebeleid internationaal onder druk. De Consumentenbond en zusterorganisaties in Europa eisten duidelijkheid over de service die klanten konden verwachten. Zo was er onduidelijkheid over de dekking buiten de fabrieksgarantie van een jaar en het AppleCare Protection Plan.

Op Apple’s website is een nieuw overzicht geplaatst waarin uitleg gegeven wordt over garantie die klanten mogen verwachten. Er zijn drie richtlijnen: de consumentenwetgeving in Nederland, Apple’s fabrieksgarantie en het AppleCare Protection Plan.

Apple’s nieuwe garantieoverzicht

Wat opvalt aan de tabel is dat nog steeds niet duidelijk wordt hoelang de consument bij de verkoper daadwerkelijk recht heeft op garantie. Het enige wat Apple hierover zegt is dat dit ‘binnen bekwame tijd na ontdekking’ moet gebeuren. In de kleine lettertjes staat vervolgens:

In principe gaat de plicht om aan te tonen dat het gebrek bij levering reeds bestond na afloop van een periode van 6 maanden na levering over op de consument. Let op: een consument dient een gebrek binnen bekwame tijd aan de verkoper laten weten. Als een consument binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek heeft geklaagd, is hij volgens de wet op tijd. Consumenten kunnen onder meer aanspraak maken op kosteloze reparatie of vervanging indien een product niet aan de overeenkomst beantwoordt.

Eerder schreven we al een uitgebreid artikel over de garantietermijnen bij Apple. Onze conclusies waren toen onder andere dat er niet zoiets bestaat als een Europese garantie van twee jaar. Daarnaast bepaalt het Nederlandse conformiteitsbeginsel inderdaad dat je als consument rechten hebt die verder gaan dan Apple’s eigen garantie, maar dat hier vage voorwaarden aan verbonden zijn die overeenkomen met bovenstaand citaat.

We hebben contact gelegd met de Consumentenbond over het nieuwe overzicht. Helaas kon de bond nog geen inhoudelijke reactie geven, maar beloofde vanmiddag met een verklaring te komen.

Reageer op artikel:
Apple legt Nederlandse garantieregels uit
Sluiten