Nando Kasteleijn
Nando Kasteleijn Nieuws 27 april 2012

Reclame in OS X, Steve zag er wel iets in

Kan je het voorstellen? Een gratis versie van OS X, maar wel met reclame. Het idee is afkomstig van Steve Jobs. Hij stelde in 1999 voor om OS 9 gratis te maken en te vullen met advertenties. In het boek van Ken Segall, die medeverantwoordelijk was voor het succes van Apple, staat beschreven dat Jobs dit aan de top van Apple voorstelde. Wat opvalt is dat Steve bij het presenteren van zijn idee verwees naar Microsoft.

This is how Microsoft does it… it’s like printing money.

Lange tijd is er niks gedaan met het voorstel van Steve. Totdat Apple in 2008 een patent registreerde die omschrijft hoe advertenties worden getoond in OS X. Denk bijvoorbeeld aan veelgebruikte plekken zoals Mission Control of Launchpad en bij het opstarten van je Mac. Tijdens het tonen van de advertentie zouden bepaalde functies worden uitgeschakeld, zodat je min of meer verplicht bent deze te bekijken.

Among other disclosures, an operating system presents one or more advertisements to a user and disables one or more functions while the advertisement is being presented. At the end of the advertisement, the operating system again enables the function(s). The advertisement can be visual or audible. The presentation of the advertisement(s) can be made as part of an approach where the user obtains a good or service, such as the operating system, for free or at reduced cost.

Tegenwoordig is het ondenkbaar dat Apple een advertentieversie van haar besturingssysteem zal maken. Steve Jobs zei vorig jaar bij de introductie van iCloud niet voor niets: “And it’s ad free”. Daarnaast is Lion met een prijs van € 23,99 al bijna gratis te noemen. Het is niet te vergelijken met Windows 7, waar je voor de Home Premium editie € 119,- moet neertellen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Reclame in OS X, Steve zag er wel iets in
Sluiten