Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 3 april 2012
Leestijd: 1 minuut

Consumentenbond is nog niet tevreden

Na kritiek van de Nederlandse consumentenbond en tien andere Europese consumentenorganisaties publiceerde Apple afgelopen week een online document. Daarin werd verduidelijkt dat Europese consumenten garantierechten hebben die verder gaan dan de éénjarige fabrieksgarantie die het bedrijf geeft. Inmiddels heeft de consumentenbond gereageerd op deze actie. Volgens directeur Bart Combée is het een stap in de goede richting maar moet Apple nóg meer doen om de bond tevreden te stellen.

In een verklaring schrijft de Consumentenbond dat de Europese regels weliswaar verduidelijkt worden in het document van Apple, maar dat het bedrijf in gebreken blijft bij het verhelderen wat dit specifiek betekent voor consumenten in Nederland. Die hebben immers meer rechten dan de minimale eisen die Europa stelt. Deze informatie is nu in een voetnoot weggewerkt volgens de bond. Pas als Apple een duidelijk garantiedocument maakt voor ieder Europees land zullen de consumentenbond en Europese zusterorganisaties tevreden zijn.

Opvallend is dat in deze verklaring opnieuw geen informatie te vinden is over twee punten die OMT eerder aankaartte. Allereerst lijkt de Consumentenbond nog steeds niet zeker te weten of het informeren van consumenten over Europese garantieregels wel afgedwongen kan worden bij bedrijven, aangezien er onduidelijkheid is of hier wel wettelijke bepalingen voor bestaan. Daarnaast weet de bond opnieuw geen voorbeelden te noemen van bedrijven die als lichtend voorbeeld genomen kunnen worden voor de informatie die Apple zijn klanten nu zou onthouden.

Na een rondje langs een aantal e-tailers en computermerken met een eigen webshop hebben wij ook nog geen voorbeelden gevonden waarbij informatie gegeven wordt over garantiebepalingen buiten de eigen fabrieksgarantie. Daarmee blijft ons vermoeden staan dat Apple door consumentenorganisaties succesvol gebruikt wordt als voorbeeld voor een breder probleem, al had men in Cupertino waarschijnlijk liever een andere zondebok gezien.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Consumentenbond is nog niet tevreden
Sluiten