Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 24 maart 2012

Nederlandse iPadscholen; visie of fictie?

Het is al langer bekend dat er vanuit het basis- en middelbaar onderwijs gelonkt wordt naar de iPad. Zo maakten we vorig jaar nog een reportage op een Rotterdams gymnasium waar de iPad ingezet wordt als vervanging voor werk- en studieboeken. Begin dit jaar liet Apple zien dat er nog veel meer mogelijk is, met een nieuwe versie van iTunes U en de introductie van iBooks Author. Daarnaast heeft wijlen Steve Jobs via zijn biograaf Walter Isaacson een utopisch beeld geschetst waarbij onderwijs dankzij iPad’s en andere technologische hulpmiddelen meer op het individueel niveau van iedere leerling is aangepast.

Wie weet gaat Steve’s droom nu werkelijkheid worden en wel in Nederland. Nu.nl schrijft namelijk over een plan van vier initiatiefnemers, waaronder opiniepeiler Maurice de Hond voor een nieuw soort basisschool volgens het gedachtegoed van Steve Jobs. De iPad staat hierbij centraal als middel om elke leerling op individueel niveau te kunnen laten leren. Deze iPad-scholen moeten in veel opzichten anders van opzet en inrichting worden dan bestaande basisscholen. Ook zullen leerlingen er andere vaardigheden gaan leren die beter toegepast zijn op de 21e eeuw, aldus De Hond.

Vooralsnog is er weinig concrete informatie over het plan bekend. Afgaand op het bericht van nu.nl gaat het vooralsnog om een ambitie die uit kan groeien tot een concreet plan als er steun vanuit de overheid en de samenleving komt. In de onderwijswereld wordt wisselend gereageerd. Zo verschijnen op Twitter enthousiaste reacties van onderwijskundigen maar op het onderwijsblog Helikon wordt het plan een ‘Schoolvoorbeeld van wat je niet moet doen’ genoemd. Het plan voor de iPad-school zou niet-gefundeerd en slecht doordacht zijn. Er wordt zelfs gesuggereerd dat het misschien een 1-aprilgrap betreft.

Aanstaande maandag weten we meer. Dan wordt het plan onder de noemer Onderwijs voor een nieuwe tijd gepresenteerd in Amsterdam. Daarbij zouden ook de Wethouders van onderwijs van de gemeentes Amsterdam en Zoetermeer aanwezig zijn. Zij zouden het plan in ieder geval ondersteunen en graag een iPad-school in hun gemeente zien.

Reageer op artikel:
Nederlandse iPadscholen; visie of fictie?
Sluiten