Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 19 maart 2012

Consumentenbond: “Apple misleidt consumenten over garantie”

Als een consumentenorganisatie aandacht aan Apple besteedt gaat het meestal om het ‘g-woord’, oftewel garantie. Het tv-programma Tros Radar besteedde in oktober vorig jaar al aandacht aan Apple’s garantieregeling. Na eigen onderzoek van OMT bleek echter dat de Tros consumenten eerder meer in verwarring bracht in plaats van juiste informatie te verschaffen. Het onderwerp staat vanavond weer op het programma bij Radar, nu op basis van een klacht van 11 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond.

De Consumentenorganisaties vinden dat Apple duidelijker moet zijn over de garantieregelingen in verschillende landen. Het bedrijf vermeldt op eigen websites nu alleen de fabrieksgarantie van 1 jaar en de betaalde Apple Care-uitbreiding hiervan. Volgens de Consumentenbond misleidt Apple daarmee consumenten. Het bedrijf maakt immers geen melding van de wettelijke garantieregeling die in Nederland geldt. In Italië werd Apple hier eerder al voor op de vingers getikt. Woensdag 21 maart wordt het hoger beroep dat Apple hiervoor aantekende behandeld.  

De gezamenlijke consumentenorganisaties wilden het vonnis echter niet afwachten. Tegenover OMT bevestigt Babs van der Staak, woordvoerder Digitaal en Privacy van de Consumentenbond, dat de bond juridische stappen in Nederland overweegt als Apple geen beterschap belooft. Volgens Van der Staak is het bedrijf verplicht om voor klanten duidelijk te maken waar ze recht op hebben. Het blijft echter onduidelijk of het melden van de wettelijke garantie ook daadwerkelijk verplicht is. Ook kan Van der Staak geen andere bedrijven noemen die het volgens de Consumentenbond wél goed doen.

Daarmee lijkt de bond Apple te gebruiken als voorbeeld voor een breder probleem. Deze aanpak wordt volgens sommigen ook gebruikt bij het aankaarten van werkomstandigheden in Chinese electronica-fabrieken. Voor menig Apple-fan kan het wellicht onterecht en onfatsoenlijk overkomen, maar voor organisaties als de Consumentenbond heiligt het nobele doel soms de middelen.

Wil je weten op welke garantieregeling je als consument recht hebt? Lees dan ons artikel Apple en garantie: wat is waar?

Wat vind jij; wordt Apple terecht aangepakt?

Reageer op artikel:
Consumentenbond: “Apple misleidt consumenten over garantie”
Sluiten