Timo
Timo Nieuws 30 maart 2012
Leestijd: 3 minuten

Apple en garantie in de Europese Unie

Er is al meerdere malen aandacht aan besteed bij ons, zeker sinds de gezamelijke aanklacht van Europese consumentenorganisaties, maar nu lijkt het eindelijk zo ver dat er een officiële reactie van Apple komt over hun garantieregeling en het Europees consumentenrecht.

Apple heeft zojuist een pagina online gezet waarin het standpunt van het bedrijf uitlegd wordt in de wettelijke garantieregeling op Apple-producten binnen de EU. Interessant is dat Apple hier verwijst naar naar het Netwerk van Europese ConsumentenCentra. Na contact op te hebben genomen met het ECC blijkt dat deze het niet eens zijn met de verwoording van Apple. Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het hier specifiek gaat om garantie wanneer de consument het product rechtstreeks bij Apple heeft gekocht, en niet via een reseller. Het gaat hier dus over de Online Apple Store en de Apple Store in Amsterdam.

Apple vertelt op de pagina dat het Europees consumentenrecht reparatie of vervanging dekt bij “aanwezige gebreken bij levering aan de klant”. Daarentegen is de ECC is van mening dat door de manier waarop de Europese richtlijn is overgenomen in Nederland, alle gebreken tijdens te verwachte levensduur van een product onder deze wettelijke garantie moeten vallen. Hoe lang is deze levensduur dan? Omdat de Europese richtlijn nooit in het nadeel van de klant uitgelegd mag worden is dit minstens 2 jaar, maar in het geval van duurdere computers en elektronica wordt in Nederland vaak minstens 3 jaar aangehouden.

In de kleine lettertjes bij Apple staat ook de volgende tekst: “In principe gaat de plicht om aan te tonen dat het gebrek bij levering reeds bestond na afloop van een periode van zes maanden na levering over op de consument.” Ook hier is de ECC het niet geheel eens met Apple. De bewijslast ligt bij de koper om aan te tonen dat het gebrek niet is ontstaan door iets anders dan ‘normaal gebruik’. Hier ligt dan ook meteen het probleem in de zaak voor consumenten. Het is voor de consument moeilijk om aan te tonen dat zij het probleem niet hebben veroorzaakt. Je kunt beargumenteren dat je er voorzichtig mee bent geweest en als je product er nog mooi uitziet of weinig gebruikssporen vertoont is dat zeker een goede verdediging.

Daarentegen is het vervolgens Apple die moet beoordelen of je het product ‘normaal hebt gebruikt’ of dat je toch de reparatie zelf moet betalen. Helaas blijkt in verreweg de meeste gevallen toch dat Apple liever de consumenten hiervoor laat betalen. Is er bij jou wel eens iets buiten de 1 jaar “beperkte” fabrieksgarantie die Apple geeft via de online Store gerepareerd op kosten van het bedrijf? Laat het weten in de reacties.

Wat moet je nu doen als je toch een Apple product ter reparatie hebt gebracht en het liefste toch snel je MacBook of iMac terug wilt voordat je verdere stappen onderneemt? Het ECC raadt in dat geval aan om onder protest te betalen. Dit kan door op de bon “Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten” te zetten, en te ondertekenen. Dit geeft aan dat je het niet eens bent met het feit dat je het moet betalen, en je het recht voorbehoudt om dit eventueel ooit terug te krijgen.

Wil je meer informatie over welke verdere stappen je kunt ondernemen als je niet tevreden bent met hoe je garantie is afgehandeld door Apple? Neem een kijkje op Consuwijzer, of neem zoals Apple voorstelt, contact op met het ECC.Apple was zelf niet beschikbaar voor commentaar.

En nogmaals, dit betreft dus alleen de Apple producten die je bij Apple zelf, direct gekocht hebt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Apple en garantie in de Europese Unie
Sluiten