7 redenen om bij je reseller te blijven kopen

Door: Koen van Tongeren - 89 reacties

Met de komst van de Apple Store in Amsterdam krijgen de bestaande Premium en Authorised Resellers er een beduchte concurrent bij. Eerder bespraken we al zeven voordelen aan zo’n Apple Store. Menig OMT’er in de randstad zal vanaf nu dan ook minder te zien zijn bij zijn eigen vertrouwde reseller.

Zijn de bestaande Apple-verkooppunten in Nederland dan ten dode opgeschreven? Nee, want er zijn redenen genoeg om te blijven kopen bij je eigen vertrouwde Apple Authorised Reseller of Apple Premium Reseller. We zetten er zeven voor je op een rij.

1. Koop lokaal
In deze tijd van crisis is het belangrijk dat we geld blijven uitgeven, althans, zo vindt onze regering. Iedereen die op school economie in zijn of haar pakket had, weet dat het multiplier-effect hierbij belangrijk is. Als jij iets uitgeeft in een winkel, kan de winkelier daar weer brood van kopen waardoor de bakker weer melk kan kopen etcetera.

Koop jij je Apple-gadgets in de officiële Apple Store dan worden daar uiteraard alle medewerkers van betaald maar de winst verdwijnt linea recta in de oneindige oceaan van 100 miljard dollar die Apple in kas heeft. Premium en Authorised Resellers zijn echter eigendom van Nederlandse ondernemers die hun winst, als het goed is, ook weer investeren in de Nederlandse Economie. Wil jij ons land dus snel uit de economische crisis helpen? Koop je nieuwe iPad dan zometeen lekker lokaal.

Steun de lokale economie

2. persoonlijke band
Met 300 medewerkers is de Amsterdamse Apple Store een onderneming van formaat. Het zal je niet snel gebeuren dat je moet wachten om geholpen te worden, of het nu is om iets te kopen of om ondersteuning te krijgen. Het zal echter net zo goed niet snel gebeuren dat je een volgende keer met dezelfde blauw-T-shirt-dragende specialist of Genius te maken krijgt. Een band opbouwen met een medewerker waar je vertrouwen in hebt is moeilijk. Apple heeft liever dat je een relatie met de producten opbouwt dan met de verkopers ervan.

Zelfs de grootste APR’s hebben een overzichtelijk personeelsbestand. De kans is dus groot dat de medewerker die je de vorige keer zo goed geholpen heeft je de volgende keer weer van dienst kan zijn en je waarschijnlijk dan nog kent. Persoonlijk contact, wie wil dat nu niet? Je vindt het eerder bij je lokale reseller dan in de grote anonieme Apple Store.

Het team van Ivizi: de buren die je kent

3. onderhandelen
Bij Apple houden ze van helderheid. Dat vind je letterlijk terug in het minimalistische en doorzichtige uiterlijk van de Apple Stores, maar ook figuurlijk in de prijzen. Je betaalt wat er op het prijskaartje staat, niets meer, maar ook zeker niets minder. Het proberen om iets van de prijs af te halen zal een vruchteloze onderneming worden.

Nu is er geen sprake van koehandel bij een Apple Premium Reseller of Apple Authorised Reseller. Doorgaans betaal je ook daar gewoon de adviesprijs voor een Mac of een iPod. Toch valt er af en toe nog wel wat uit te onderhandelen, bijvoorbeeld als je al jaren een trouwe klant bent of als je flink geshopt hebt. Dit kan variëren van een bescheiden korting (houd er wel rekening mee dat de marge op Apple-producten erg laag is voor resellers) tot een gratis hoesje bij je nieuwe Mac of iPhone. Veel zal het meestal niet zijn, maar wie het kleine niet eert…

Handje-klap

4. assortiment
De Amsterdamse Apple Store heeft het grootste assortiment van alle Apple Retail Stores, zo meldt het bedrijf trots in een persbericht. Toch weten we nu al grotendeels wat er in op de planken zal staan. Het assortiment is in elke Apple Store namelijk uitgebreid maar nagenoeg identiek.

Premium en Authorised Resellers hebben meer vrijheid in het bepalen van de spullen die verkocht worden. Daarom kun je bij je lokale reseller nog wel eens verrast worden door een product dat je nog niet kende, of een goedkoper alternatief op de accessoire waar je naar zocht. Zo hebben de Premium Resellers een eigen budget-lijn hoesjes en randapparatuur die je bij de Apple Store niet tegenkomt. Daar is alleen het beste goed genoeg.

Ook accessoires die je niet in de Apple Store vindt

5. extra service
De service in een Apple Store is uit de kunst, daar is geen twijfel over. Naast de in Cupertino getrainde Geniusses die antwoord hebben op (bijna) al je vragen kun je er terecht voor workshops en demonstraties over allerlei onderwerpen. Het personeel is grondig getraind door Apple en weet precies waar jij als klant wel en niet mee geholpen mag worden.

Hoe anders is dat bij een reseller. Ook daar krijgt het personeel een training van Apple, maar de controle op de uitvoering hiervan is beperkt. Praktisch betekent dit dat een medewerker in een reseller zich meer kan permitteren dan Apple zou toelaten. Daardoor kan het gebeuren dat je bij een reseller hulp krijgt die bij een Apple Store uit den boze is. Wil jij bijvoorbeeld downgraden naar Snow Leopard, dan weet een medewerker bij een Reseller vaak nog wel een DVD’tje uit een la te toveren. Wil je een zelf-gekocht Chinees accuutje in je iPod laten zetten, dan vind je bij een reseller nog wel eens een handige jongen die het klusje in no-time voor je klaart.

Hulp bij het inbouwen van een nieuwe batterij

6. concurrentie
“Apple begint wel heel machtig te worden”. Die uitspraak hoor je al jaren regelmatig langskomen, bij je collega’s op het werk, met vrienden in de kroeg en hier in de OMT-community. Ook al worden dergelijke uitspraken vaak door doemdenkers gedaan, er valt wat voor te zeggen. Meer en meer trekt Apple de volledige verkoopketen naar zich toe. Software wordt verkocht in een eigen App Store en voor fysieke producten is er nu dus ook een eigen retail Store in Nederland.

Maak jij je ook zorgen over de toenemende macht die Apple heeft op ons consumenten? Overweeg dan om je Apple-apparatuur voortaan bij een semi-onafhankelijke reseller te kopen, in plaats van direct bij Apple, al is het maar om kenbaar te maken dat onafhankelijke verkooppunten voor jou belangrijk zijn.

Wordt Apple te machtig?

7. in de buurt
Tot slot is er nog één simpele maar elementaire reden om bij je lokale reseller te blijven kopen: hij zit in de buurt! Amsterdammers vergeten het nog wel eens, maar er is ook nog een gebied rondom de hoofdstad, genaamd Nederland. Ook hier wonen mensen en waar mensen zijn, zijn Apple-fans.

Een bezoekje aan de Apple Store mag voortaan zeker niet ontbreken tijdens een toeristisch dagje uit in Amsterdam, maar uiteindelijk is het toch handiger om voor je volgende gadgets gewoon de fiets te pakken en bij je eigen reseller langs te gaan. Je vindt er dezelfde Apple-spullen tegen identieke prijzen en mocht er iets mis mee zijn of je hebt nog eens een vraag, dan hoef je geen reis te ondernemen naar de hoofdstad, als dat geen voordeel is…

Altijd een APR in de buurt

Lees ook deel 1: 7 voordelen van een Apple Store in Nederland

Reacties

89 reacties
  • Profielfoto
    DaveFlash

    Nou, de persoon die in het commentaar op het artikel de 7 voordelen van de Apple Store zeurt of er een artikel voor/over de resellers kan komen, die kan nu zijn hart ophalen!:)

  • Profielfoto
    formulefan

    He. Cool dat onderaan een plaatje van mijn stad staat.:) goed artikel. Goed om over na te denken.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Kleine nuance: Niet alle reseller staan voor dezelfde service. Neemt niet weg dat ik graag in de reseller stores kom. Vooral Xando in Nijmegen is een fijne spot om binnen te wandelen. Nette zaak met vriendelijk personeel.

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    M’n Apple tv heb ik destijds bij Amazon.de ‘gehaald’ omdat hij daar veel eerder verkrijgbaar was, goedkoper en gratis bezorgd. Ook een prima kanaal. Keuze te over.

  • Profielfoto
    iFlorens

    Als ik het zo lees is een APR wel wat beter voor mij:P NEt wat dichterbij, en van mij mogen ze wel een keer een Snow Leopard CDtje onder de kassa vandaan toveren..

  • Profielfoto
    noud

    Als ik in de buurt ben zal ik zeker binnenlopen in de Apple Stores.
    Mijn producten blijft ik zeker bij A-Mac in Utrecht kopen. Die weten perfect waar ze het over hebben en verlenen een goede service.

  • Profielfoto
    jesper211232

    en andersom, ik blijf toch kopen bij een APR anders moet ik 200 km met het vervoer en dan weer terug.

  • Profielfoto
    The Jesus

    Ik koop gewoon waar en wanneer het uitkomt. Service is bij sommige APR’s ook niet hun sterkste punt. Ik vind deze 7 punten nu niet echt overtuigend, meer een poging om de resellers te steunen. Direct met Apple zaken doen lijkt me veel handiger. ( de resellersmoes dat ze alles eerst naar Apple moeten opsturen en overleggen ben je dan direct van af…)

  • Profielfoto
    SPQR

    Het is netjes dat dit artikel geplaatst wordt bij de opening van een Apple Store. Toch moet me van het hart dat ik (in Limburg) vrijwel zonder uitzondering altijd slechte ervaringen opdoe bij de Reseller. Zelfs zo erg dat ik inmiddels het liefst Apple-spullen bij de Mediamarkt koop (en dat wil toch wat zeggen).
    Mijn slechte ervaringen bestaan trouwens o.a. uit het vrijwel nooit op voorraad hebben van toch normale accessoires; en het niet in staat zijn van het geven van normale info/advies. Iets waar ik me verder zelfs dagen aan geërgerd heb, is het verplicht ‘afgeven’ van al je gegevens bij de simpele aankoop van een iTunes Gift Card.

    Zo, maar verder heb ik goeie zin;)

  • Profielfoto
    nebilem

    De prijzen bij de APR verschillen soms. Bij iCentre bijvoorbeeld zal ik op de website een verleng stukje voor mijn toetsenbord voor 40 euro. In de winkel kostte deze weer 50 euro. Volgens de medewerker hebben ze vaker andere prijzen dan de site. Dat is toch vreemd? Bij de Apple store zul je zulke rare akties niet tegenkomen.

  • Profielfoto
    mmww

    Apple zal de “Apple Store” altijd als eerste bevoorraden! Ik vrees dan ook dat de resellers het heel moeilijk gaan krijgen! Ik heb jaren voor een reseller gewerkt in Amsterdam en voorraad was toen al een groot probleem!

    De Apple store gaat ook B2B klanten bedienen dus die markt valt ook weg voor de reseller.

  • Profielfoto
    JBStudio

    Ik steek m’n duimen omhoog voor iCentre Leidschendam! Leuke behulpzame mensen.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Pfft, APR’s… Die heb ik jaren achter mij gelaten. Kan wel 70 redenen verzinnen om er niet te kopen.

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Moet apple geen belasting betalen aan de stad Amsterdam? En er komen veel toeristen hun geld uit geven die normaal nooit hun weg vinden naar een APR. En natuurlijk de apr’s zijn meestal hun zelf terwijl de apple mannetjes zijn getraind om te zeggen wat apple zegt.

    Maar de service bij de genius bar is toch meestal wat beter als de apr’s. Ik heb een mac gekocht in een apr in Sydney gekocht waarvan de verkoper zelf geen mac had. Ja dat kan toch niet. Het nadeel van een genius bar is dat je een afspraak moet maken als je wilt gaan voor herstelling en als je dat niet weet kan je soms voor niets zijn gekomen. Waarvan het voordeel dat het soms terplaatse vervangen wordt en je computer waarvan de meeste niet zonder kunnen niet weken kwijt bent.

  • Profielfoto
    Reind

    Ik heb dan alleen ervaring met een reseller als A-Mac maar ik verrek het om daar nog iets te kopen vanwege hun belabberde service. Men heeft daar liever dat je eerst bij Apple gaat zeuren en dan met een case nummer terug komt dan zelf enige moeite te doen voor een klant.

    Vind ik prima maar dan regel ik alles wel via Apple en dus ook mijn aankopen!

  • Profielfoto
    nebilem

    Tegenwoordig kan je Apple spullen overal kopen dus opzicht is het voor de consumer niet een groot probleem.

  • Profielfoto
    Switched

    Leuk stukje. Ik ga absoluut een paar keer rondneuzen bij de prachtige Apple Store op het Leidse, maar voor mijn grote aankopen blijf ik toch echt naar de iAm Store op de Raadhuisstraat gaan..

  • Profielfoto
    iNicky

    Je koopt beter bij MediaMarkt of Mycom. Zelfde zo niet lagere prijs dan een APR en ook nog 2 jaar of langer garantie. Maar wanneer je dief van eigen portemonnee wilt zijn…..

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Pfft, APR’s… Die heb ik jaren achter mij gelaten. Kan wel 70 redenen verzinnen om er niet te kopen.

    En de meeste daarvan zijn dezelfde reden waarom ik überhaupt eigenlijk dit soort apparatuur niet meer in winkels koop. Je wordt constant bestookt met verkopers, die het ook gewoon vaak niet zo goed weten als jijzelf. Als ik onwetend zou zijn, dan begrijp ik het wel, maar als je een beetje wat van Macs weet vind ik een verkoper alleen maar irritant.

  • Profielfoto
    JanJansen

    Zullen we nu eindelijk eens ophouden met doen alsof de retailers zo zielig zijn want ze verdienen zo weinig en ze geven zoveel extra service.

    Forget!

    Ze verdienen gewoon de normale winst zoals elke PC-verkoper dat doet. Die zogenaamde paar procent marge bestaat alleen helemaal onderaan de streep dus na aftrek van alle kosten, belastingen en meer. En die wijkt echt niet af van de concurrentie. En trouwens, als de winst te laag is dan gaan ze toch iets anders verkopen. Doen ze niet, ze breiden zelfs uit dus met de winst zit het wel goed.

    Tja en dan die zogenaamde service. Stel je komt thuis en je nieuwe iMac van bijna 3.000 euro heeft een of meerdere defecte pixels. Je sjouwt je een bult terug en die retailer zegt dan “Tja meneer, stoort niet, valt binnen de marge”. Terwijl je het Online of bij MM gekocht dan hups retourneert, geld terug en een nieuwe koopt. Of je hebt een defect. ook dan doet die retailer niks. In het gunstigste geval stuurt hij het voor je naar Apple of een repair maar meestal krijg je te horen “neemt u zelf maar contact op met Apple”.

    Dus de retailers ophemelen? Waarom????

  • Profielfoto
    MevrouwTrein

    ik koop mijn APPLE producten bij de a-mac winkel in Sittard ik ga bij die winkel ook de nieuwe ipad kopen

    als ik naar Amsterdam ga dan ga ik de APPLE store bezoeken

  • Profielfoto
    MartijnvanOeffel

    Wat een toeval, toevallig net een nieuwe batterij besteld voor mijn iPhone. Even langs wippen bij het iCentre dan maar denk ik….

  • Profielfoto
    MrHammond

    Uit mijn ervaringen bij DataQuest en de Apple Store in de Bahnhofstrasse in Zürich denk ik vooral dat APRs vaak wel willen, maar door de beperkingen van Apple niet de service kunnen leveren die ze willen. Het is wel duidelijk dat Apple liever zelf wilt verkopen, wel jammer, en ook wel een beetje een gevaarlijk idee eigenlijk… Wanneer worden ze echt té machtig?

  • Profielfoto
    baz84

    Ik moet zeggen dat ik ook geen beste ervaring heb met veel resellers. Kwam ooit met een probleem bij iFactors en dat was allemaal moeilijk moeilijk moeilijk. Ze konden m’n probleem echt niet oplossen. Terwijl het uiteindelijk heel simpel bleek.
    Alleen PWH in Amsterdam ben ik tevreden over.

  • Profielfoto
    ro_me

    Je koopt beter bij MediaMarkt of Mycom. Zelfde zo niet lagere prijs dan een APR en ook nog 2 jaar of langer garantie. Maar wanneer je dief van eigen portemonnee wilt zijn…..

    :thumbsup: idd twee jaar garantie en betere prijzen! Het is toch vreemd dat je meer krijgt bij een ander als bij de producent van het product zelf!

  • Profielfoto
    Senc

    Laatste reden is mijn reden, haha!

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met een van mijn mac’s, iPhone’s of ipod’s..
    .
    Koop ze altijd bij de Mediamarkt (iPhone bij Vodafone(/t-mobile eerst)).
    .
    Ik vind de Mediamarkt altijd een goede service bieden dus ik vertrouw erop dat dat ook met Apple producten zal zijn.

  • Profielfoto
    Brambo1978

    Ik haal mijn spullen altijd uit het buitenland, of via een trip zelf of via vrienden of via Ebay.
    Dollar koers en een beetje gokken met de import kosten. Scheelt mij nu al door de jaren heen honderden euro’s

  • Profielfoto
    Brambo1978

    Verder trouwens ook media markt, erg goede service vind ik persoonlijk uit eigen ervaring.

  • Profielfoto
    MvdM

    Nou, over onderhandelen gesproken kan ik kort zijn. Dat lukt je niet. Althans niet bij die zaak in Rotterdam die op het plein van het centraal station zit. Ik kocht daar toen voor veel geld een PowerMac G5 en er kon nog geen beschrijfbaar cd-tje bij, geen muismat, he-le-maal niets. Vervolgens ben ik daar door een kerel die waarschijnlijk bij de technische dienst werkt echt schofterig slecht behandeld, keek niet eens op van zijn scherm als ie tegen me sprak. Ik had een probleem en ‘moest ‘m maar opnieuw installeren he’. Toen er vervolgens een stel aan hem vroeg waar de prijs voor was die naast een computer met een scherm stond werden ze afgesnauwd met ‘ja dat staat er toch bij’. Nee, daar zien ze me niet meer terug.

    De zaak in de passage in Den Haag is ook slecht. Weten niets. Begreep niet eens wat ik bedoelde toen ik zei dat de 11″ Air in verhouding een breder scherm heeft dan de 13″ Air. ‘Nee meneer, u ziet toch dat de 13″ groter is’. Zucht.

  • Profielfoto
    jamba

    Ik wil wel een aantekening maken op het econimische puntje. In de Ape Store werken dus 300 mensen dit zijn zeer waarschijnlijk geen amerikanen maar nederlanders.
    Het gebouw wat betaald moet worden de energie en andere rekeningen, belastingen voor e.e.a. Moet worden betaald aan nederlandse overheden. Ja de productien zijn van Applle en dus gaat die winst naar Apple. Maar ook als wij kopen bij een APR dan gaat die product
    Verkoop ook voor een belangrijk deel naar Apple. Dus economisch punt is er GEEN.

    Aljo

  • Profielfoto
    sedikit

    Ik schreef hier al:
    http://www.onemorething.nl/2012/02/7-voordelen-aan-een-apple-store-in-nederland/#more-34602
    “Dit zullen de “normale” apple winkels in Amsterdam leuk vinden met hun toch al kleine winstmarges….”
    Leuk, zo’n tempel in je buurt…

  • Profielfoto
    Afroman

    Wat een nasty-ass bitchez lopen hier rond. Jarenlang zeiken over een Apple Store in Nederland en nu van oh oh, het is zo duur. WTF?

  • Profielfoto
    pnnkroon

    Leuk artikel! Zeker goede punten… Voor de meeste mensen komt het er waarschijnlijk op neer dat ze bij hun ‘belabberde’ reseller blijven shoppen & zo nu en dan naar museum Leidseplein gaan.

  • Profielfoto
    Ouw

    Koen, weet je wat het verschil is tussen geducht en beducht?

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Helemaal mee eens; kijk lekker rond in de Apple Store en koop gewoon bij de APR.

  • Profielfoto
    iKnow

    Allemaal leuk en aardig al die kritieken op de APR’s hier, maar minstens de helft klopt niet. Zo geeft Amac, volgens mij de grootste op dit moment, gewoon 2 jaar garantie en hebben ze hun eigen reparatiedienst waardoor je je producten EERDER terug krijgt dan bij een MediaMarkt. Diezelfde MediaMarkt neemt producten binnen 14 dagen terug en verkoopt deze gewoon weer…

    Ik ga liever naar de APR’s hier in de buurt, daar zit kennis en service genoeg. Bij MM sturen ze je producten al op voordat ze er zelf naar gekeken hebben, en dan ben je het 5 weken kwijt. En hun sturen alles naar de fabrikant, dus wél naar Apple, APR’s doen dat (tenminste, zover ik van Amac weet) niet.

    En het afgeven van persoonlijke gegevens kan natuurlijk nooit een verplichting zijn, dat kun je toch gewoon weigeren? Waarom zouden ze een kassabon op naam zetten voor een product van 25 euro? Snap niet hoe mensen dat soort onzin uit hun toetsenbord krijgen zeg.

    Mooie aanwinst voor ons landje trouwens, zo’n schitterende Apple store in een dito pand.

    :smile:

  • Profielfoto
    Coyote52

    Prima artikel, ik ga in ieder geval voor drie jaar garantie, wordt niet overal gegeven wel bij oa mycom en dynabite!

  • Profielfoto
    madmax

    Komt er nu ook een artikel over 7 redenen om via internet te kopen met als verrassende laatste reden dat dat vaker het goedkoopst is?

  • Profielfoto
    JanJansen

    Blijkbaar snappen velen niet dat als je bij MM koopt je feitelijk rechtstreeks bij Apple koopt want die heeft daar een store-in-a-store. Dat stukje wordt dus voor rekening en risico van Apple gerund.

    Wel krijg je het geleverd op de voorwaarden van MM (14 dagen evt. retour, 2 jaar garantie). Dus als je daar iets koopt wat al geopend is geweest of een toetsenbord van Roemenie heeft dan heb je dat zo van Apple gekocht!.

  • Profielfoto
    Ouw

    @JanJansen
    Misschien heb je gelijk dat de Apple-afdeling bij MM eigenlijk een ‘store-in-a-store’ is, maar dan rijzen er toch twee vragen:
    Waarom is die Apple-afdeling niet als zodanig herkenbaar? Bij de MM in Rijswijk is het Apple-hoekje gewoon een uitstalling van wat Apple-producten tussen de eindeloze rijen van andere producten. Ik meen dat de Bijenkorf wel een herkenbare en min of meer speciaal ingerichte Apple-afdeling heeft.
    Waarom kon of wilde de MM afgelopen december 100 Euro korting geven op Mac mini’s terwijl een ‘echte’ Apple Store dat nooit en te nimmer doet?
    Ik heb zo’n mini gekocht, via de web site, en er is beslist niets mis meer. Geen verouderd model, geen reeds geopende verpakking. Laat staan rare grijze import.
    Doet de Apple Store dan zichzelf concurrentie aan met een store-in-a-store bij MM?
    Voor mij is die 100 Euro korting het gemis van een echte Apple-uitstraling wel waard.

  • Profielfoto
    vinylmasterz

    Want een ophef voor dat winkeltje in Amsterdam. Voor mij is een winkel een winkel… Of deze nou Apple heet of de Media Markt/Icentre etcetera.

    Laat Apple nou eens heel snel ondersteuning bieden voor de Nederlandse taal voor Siri!

  • Profielfoto
    francisbacon

    Ach weet je, als je lekker bij een APR je Apple-spul wilt kopen, of bij Apple zelf dan moet je dat toch lekker zelf weten. Als je bij welke winkel dan ook goede service krijgt dan moet je vooral terug komen, right? Peace and love baby! Ga maar lekker naar de MM als je daar helemaal happy van wordt.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Want een ophef voor dat winkeltje in Amsterdam.

    Zo is dat! En laten we ook niet vergeten dat wie toch naar de Store wil en in de oostelijke strook van NL woont (tussen Enschede en Luik), sneller in Düsseldorf is.

  • Profielfoto
    francisbacon

    Want een ophef voor dat winkeltje in Amsterdam.

    Zo is dat! En laten we ook niet vergeten dat wie toch naar de Store wil en in de oostelijke strook van NL woont (tussen Enschede en Luik), sneller in Düsseldorf is.

    Ja inderdaad! Je bent wel heel erg wanneer je in Enschede woont en je Mac in Amsterdam koopt! Maar om het nou een winkeltje te noemen en het gaan vergelijken met andere winkels terwijl nog nooit in die Apple Store bent geweest. Das toch wel een beetje raar.

  • Profielfoto
    Hagert

    Ik mis de rust van een reseller in de top 7;) verder een goed artikel!!

  • Profielfoto
    wensink

    Geen cusual friday deze week???

  • Profielfoto
    Hagert

    Wat spuien mensen toch altijd op het internet trouwens… (in ieder geval op OMT)

  • Profielfoto
    Hagert

    @mmww de resellers bieden meer voor bedrijven… Ze bieden bijvoorbeeld ook non-apple server oplossingen op de b2b markt en hun servicepakketten zijn vaak een stuk goedkoper, dus ik denk dat dat wel mee zal vallen…

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Jullie zijn vergeten er onder te zetten: “Dit verhaal is mede mogelijk gemaakt door ….”
    .
    En wij als Apple geïnteresseerden wordt weer een “goede” gewoonte/gedachte door de strot geduwd. Dit is pure manipulatie van logisch klinkende zaken.
    Ik ben het ook totaal niet eens met deze onzin.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Paar puntjes dan:
    Assortiment?
    – ik ga naar een reseller, voor een Apple product, en dan ben ik daar en dan hebben ze 80% van wat ik zoek niet. Omdat ze niet het assortiment van Apple hebben.
    Als ik wat anders zoek, dan ga ik wel naar de Dixons.
    Stimuleren van lokale economie?
    – de lokale economie wordt heel goed geholpen met de Apple store. Aangezien ze zo veel mensen hebben rondlopen. Veel meer dan bij een locale reseller. En de mensen verdienen loon dat ze uitgeven. Het is maar de vraag hoe de eigenaar van de reseller zijn winst uitgeeft, aan vakanties in het buitenland, Duitse auto’s?
    – en ik bezit aandelen Apple, dus van mij mag de winst naar Apple
    Persoonlijke band?
    Ja, vast, ik koop een keer in de zoveel jaar een Mac of een hoesje,…daar bouw je echt een band mee op…
    Extra service?
    Als ik kijk naar de het terug sturen van Apple apparatuur kijk (bij online aankopen), en ik aanneem dat dat ook gaat gelden als je in de store gaat kopen, dan vind ik dat wel een belangrijk voordeel. Belangrijker dan dat ze me helpen met een illegaal Chinese batterij (welke halve gare doet dat überhaupt?)
    En in de buurt?
    Dat kan kloppen… Hoewel dat wel afhankelijk is van waar je woont, werkt en winkelt.

  • Profielfoto
    mbrant

    Ben toch benieuwd of ik een tweede keer (binnen twee jaar) een garantie krijg voor de (vuile) zwarte vlekken op mijn iMac 27″ scherm. Store of reseller; Apple heeft helaas nog geen goede garantie policy. Dinsdag heb ik in de Stor Amsterdam een workshop over iPhone 4s; zal het toch proberen daar te berde te brengen

  • Profielfoto
    JC772

    Een ander voordeel van de Premium Resellers, ze hebben nog eens leuke acties.
    Zoals de iDays eind mei waar je een tegoedbon krijgt bij aankoop van een nieuwe mac!

    En bij de Premium Resellers kun je na een update vaak de vorige generatie modellen nog krijgen tegen een aantrekkelijke prijs. (en vaak zijn dat nog prima machines voor de huis-tuin-en-keuken-gebruikers)

    De Apple store doet aan beiden volgens mij niet mee.

  • Profielfoto
    INCTRL

    Idd, ik blijf de Media markt trouw. De enige Apple reseller die af en toe nog paar honderd euro van de prijs af doet.

  • Profielfoto
    JanJansen

    @ouw:

    Ik ken de MM in Rijswijk alleen van jaren terug maar de MM’s die ik wel ken daar is het Store-in-Store concept goed herkenbaar mits je weet waar je op moet letten. Veel MM’s hebben trouwens meer SiS’en. Is ook niets bijzonders, zelfs supermarkten kennen dat (en waren een van de eerste daarmee).

    Kortingen? Ik heb geen inside info kan dus geen antwoord geven. Wel weet ik dat de Online Store ook wel iets eraf doet. Is een kwestie van vragen en goed argumenteren. Overigens geen schokkende bedragen.

    Overigens is het fout gedacht om te denken dat spullen die je in de (Apple) winkel koopt ook binnen 14 dagen geretourneerd kunnen worden.

  • Profielfoto
    INCTRL

    Ouw 13 uur geleden

    LOL 100 euro extra betalen ivm met een “uitstraling” puur een gevoel dus.
    Grotere waanzin ben ik nog niet tegengekomen op internet (vandaag)

    En “geopende dozen” of “verouderde modellen” is een populistisch onzinpraatje die heel mensen hebben gebrainspoeld.

    MM en Saturn hebben en gezamelijk inkoop. Dieze organisatie uit Duitsland is ZOOOO groot dat zij bij machte om zelf de prijs (kortingen) te bepalen. zo ga ik straks een 27 inch i5 iMac bij Saturn halen voor 1390 eurie.

    Jij zou daar 250 euro extra voor betalen ivm een “uitstraling”? Hilarisch!

    Mediamarkt heeft trouwens een aparte afdeling van Apple waar specialisten van Appel zelf rondlopen.

  • Profielfoto
    INCTRL

    Aanvulling:

    Bij Mediamarkt en Saturn krijg je standaard 2 jaar garantie op Apple producten zonder meerprijs.

    Kan een ‘Apple winkeltje’ een puntje aan zuigen.

  • Profielfoto
    Matanza

    @Garantie discusie: Ik snap niet wat er in Nederland aan de hand is. Maar in België krijg je bij de APR’s gewoon 2 jaar garantie zonder veel gezeik.

    @winsmarges: Kleine anecdote: In de begin jaren van de iPhone mocht je bij de aankoop van de iPhone niet betalen met een creditcard (wel debit en cash). Waarom? De winst marge was zo klein dat de transactie kosten van de creditcard deze volledig opslokte. Hier moet ik wel even opmerken dat tussen Apple en de APR ook nog Mobistar staat. Zij zijn verantwoordelijk in België voor de verdeling. En willen natuurlijk hun winst maken.

  • Profielfoto
    joostvg

    Ik blijf gezellig bij m’n huis-dealer, Amac in Deventer.
    Prima service, vriendelijk personeel, gewoon 2 jaar garantie en af en toe een kortinkje.

    In Amsterdam ga ik dan wel een keer worshippen of zo..;)

  • Profielfoto
    Hessel89

    AB-SO-LUUT dus ff niet he!

    die HTR in Veenendaal kan mij de pot op. nu heten ze trouwens iCenter. Zouden mn Macbook Pro vorig jaar repareren onder de garantie en uiteindelijk is het ze niet gelukt dus moest ik 375 euro betalen om mijn Macbook Pro terug te krijgen. Hij was niet eens gerepareerd dus ik kon er niks mee.
    Dit was een laptop van 2229,- euro. die heb dus ff kunnen verkopen voor een schamel bedrag van 300 euro.

    NEVER NOOIT meer bij dat kut bedrijf.

    net een Cinema Display bij Apple zelf besteld en prima service. echt, niks om te klagen. word hier tenminste fatsoenlijk te woord gestaan.

  • Profielfoto
    Hessel89

    dus ik ben blij dat Apple nu eindelijk ook een fysieke store heeft in Nederland.

    Is wel een uurtje reizen voor mij maar dat heb ik er voor over.

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Ik ga al tijden bij Switch. Het filiaal in Oostende biedt uitstekende service en je krijgt ook gewoon twee jaar garantie. Mocht er ooit een Apple Store in België komen, hoop ik dat ze die in Brugge of Gent zetten en niet in Brussel. Die stad is verloren.

  • Profielfoto
    Ouw

    @INCTRL
    Begrijpend lezen is kennelijk niet je sterkste punt.
    Ik zal het nog eens duidelijk opschrijven in simpel Nederlands voor Henk en Ingrid:
    Ik was afgelopen december zeer tevreden met 100 Euro korting bij Mediamarkt. Dat wil zeggen bij hun webwinkel. Dat ik bij die aankoop de Apple-uitstraling van een reseller heb gemist zal mij worst zijn.
    Heb je het nu begrepen?

  • Profielfoto
    JanJansen

    @INCTRL:

    Ook bij MM is het Apple en Apple alleen die de verkoopprijzen en evt. kortingen bepaald! Het Store-in-Store principe heeft als een van de basiskenmerken dat het voor rekening en risico van het merk gerund wordt.

    Verder ter jouw informatie: Saturn (de Holding) draait erg slecht en heeft over vorig jaar nog net een miniem winstje weten te produceren. Waar je vroeger over de hoofden van de bezoekers kon lopen kun je er nu een kanonskogel afschieten. Overigens niet daar alleen maar bij vrijwel alle winkeliers.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Reden nr 8:
    Fikse kortingen op “oude” modellen. Apple verkoopt nooit oude modellen, resellers wel.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ik zie ook geen reden om helemaal naar Amsterdam te gaan, omdat ik dan iemand met een auto moet vragen. Bovendien ben ik al verscheidene jaren een goede klant van het voormalige MacHouse (zoals ze nu noodgedwongen heten dat slaat nergens op) hier op het stationsplein in Rotterdam en ik heb daar absoluut geen slechte ervaringen mee en dus geen reden om ergens anders naar toe te gaan. (Het is 15 min lopen)

  • Profielfoto
    INCTRL

    @Ouw:

    Kan je het ook in het Turks voor mij opschrijven? Want wat Henk en Ingrid hier nu weer mee te maken moeten hebben is mij een raadsel. Laat me raden…ik praat hier met een links en zuur platje? Juist! Heerlijk, altijd genieten met domlinks.

    @JanJansen:

    Mediamarkt holding (heet anders volgens mij) is de ENIGE…ik herhaal de ENIGE winkelketen die korting op Apple producten mogen geven. Dat bepaalt Apple dus niet nee dat bepaald de MM keten. Dat hebben zij bedongen op het moment dat zij een handelsrelatie met Apple aangingen.

    Je kan er lang of kort over discussiëren…. de BTW actie en nu de 15/100 euro kortingsactie is geldig voor de meeste Apple producten. Moet mij dan interesseren of Apple dit bepaald of de grote baas van Mediamarkt? LOL. Aangezien deze kortingsacties voor 96% van alle producten van MM geldt is toch wel erg aannemelijk dat de grote baas van MM dit bepaald.

    En wat interesseert mij dat de Saturn niet goed loopt? Saturn “produceert” helemaal niets dus waar je deze onzin vandaan? Het gaat mij om de 250 euro korting die ik vanmiddag had op mijn iMac. En zo “slecht” gaat het niet met Saturn als ik het zo zag…er stonden rijen mensen met 27 inch iMac op de grond voor de kassa.

  • Profielfoto
    INCTRL

    aartjan 1 uur geleden
    Reden nr 8:
    Fikse kortingen op “oude” modellen. Apple verkoopt nooit oude modellen, resellers wel.

    Wat is dat toch altijd voor dom gelul van; een reseller verkoopt “oude modellen” ?

    Dus als ik bij een reseller een gesealde imac 27 inch i5 3,1 ghz 6970 koop dan krijg ik een ” ouder model” dan dat ik een imac 27 inch i5 3,1 ghz 6970 bij een Applestore koop?

    Kan je deze waanzin ook even uitleggen aan Henk en Ingrid? Academische onderbouwing dus gaarne…

    Dank.

    Ik bespeur hier een gevalletje: brainwashing, klok, lepel …”ik heb ooit iemand iets horen zeggen….

  • Profielfoto
    Matanza

    aartjan 1 uur geleden
    Reden nr 8:
    Fikse kortingen op “oude” modellen. Apple verkoopt nooit oude modellen, resellers wel.

    Wat is dat toch altijd voor dom gelul van; een reseller verkoopt “oude modellen” ?

    Dus als ik bij een reseller een gesealde imac 27 inch i5 3,1 ghz 6970 koop dan krijg ik een ” ouder model” dan dat ik een imac 27 inch i5 3,1 ghz 6970 bij een Applestore koop?

    Kan je deze waanzin ook even uitleggen aan Henk en Ingrid? Academische onderbouwing dus gaarne…

    Dank.

    Ik bespeur hier een gevalletje: brainwashing, klok, lepel …”ik heb ooit iemand iets horen zeggen….

    Een beetje kalm kan ook, hé !

    Wat hij bedoelt is dat als er morgen een nieuwe iMac uitkomt (BV met retina display). Dan kan je vanaf overmorgen enkel deze iMac kopen bij de Apple shop. Bij APR’s ga je na morgen nog steeds de toestellen zonder retina vinden zolang de voorraad strekt aan goedkopere prijs.

    (Retina is puur al voorbeeld;) )

  • Profielfoto
    N3RD

    Ik koop waar ik de auto kan parkeren voor de deur!
    Dus bij Office Centre en MyCom, bij eerst genoemde is vooral handig dat je nog ook ff andere aankopen kunt doen.

  • Profielfoto
    Hessel89

    MyCom is een goede zaak idd:) competitieve prijzen en goede service.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Zeven redenen om niet bij een APR te kopen:
    1. Ze geven geen twee jaar garantie. Als je die wil moet je écht vervelend gaan doen.
    2. Ze zijn meestal niet op de hoogte over de meest eenvoudige Appleweetjes.
    3. Herstellingen kunnen soms weken duren.
    4. Als er een nieuw model van een Mac uitkomt, duurt het echt vreselijk lang voor die binnen is.
    5. Als het om te verkopen is, dan slijmen ze je de oren van je kop.
    6. Ze onderhandelen niet. Dus zelfs na jaren goede klant te zijn, kan je niks extra verwachten, nog geen muismat.
    7. Ze zijn even duur.

  • Profielfoto
    Needler

    Een echt volger koopt natuurlijk alleen bij de Heilige Apple Kerk in Amsterdam.

  • Profielfoto
    roy

    iCentre
    Hallo, hebben jullie bumpers die passen op de 4S?
    Euh wat? Gewoon 4 bumpers?
    Nee, die passen niet.
    Oh dat is niet waar hoor.
    Jawel, liet het zien, en ik liep weg.

    I am store (toen het nog iets anders was)
    iBook was kaput, logic board, ze wilde het niet eens onderzoeken.
    Via Apple zelf geregeld. Onderzoekskosten voor mijn rekening, iBook vervangen.

  • Profielfoto
    ipodmaillars@gmail.com

    Korting!

    Ik kom al jaren bij de zelfde APR heb er om en nabij 5,000 aan uitgegeven
    Wil ik een Mac Book Pro kopen en mijn moeder ook.
    Staan we bij de kassa met twee macbook pro’s zegt mijn moeder ik zou graag een muis bij willen
    zegt de verkoper: ook dat is dan 70 euro extra
    moeder: kan ik daar geen korting op krijgen?
    verkoper: nee
    moeder: wij kopen hier voor 5,000 euro aan laptops en kunnen geen korting krijgen op een muis?

    de Twee macbook pro’s terug gelegt en die zelfde avond op apple.nl gekocht
    ik ben nooit meer in die APR terug gekomen

  • Profielfoto
    JanJansen

    Qinctrl:

    Je zit volkomen verkeerd v.w.b. MM versus Apple en ook heb je geen benul hoe de constructie tussen enerzijds Apple en anderzijds Saturn/MM (beiden behoren tot dezelfde holding) en verder heb je geen benul van het Store-in-Store concept.

    Maar zwelg verder lekker in je gevoel van gelijk hebben en beter weten en je fantasietjes van rijen bij de kassa van MM met allemaal mensen die met een 27″ iMac naar buiten gaan.

  • Profielfoto
    INCTRL

    @Matanza:

    Zo bedoelt hij dat? Ik denk niet dat hij dit bedoelde. Letterlijk zegt ie toch wat anders. “Fikse korting op oude modellen” ..Onzin want (bijvoorbeeld) Mediamarkt had 6 mnd geleden ook een kortingsactie van 16% gewoon op de laatste nwe appleproducten (op iphone en ipads na) dus wel de allernieuwste iMacs en Macbooks. Niks ” oude modellen”

    Maar er heerst sowieso al een stigma alsof Mediamarkt “showmodellen” in hun dozen stoppen en deze dan met korting verkopen. En nog meer van dit soort achterlijke onzin.

    Het zou handig zijn als degene zelf zou reageren. Maar ik denk dat hij zich zit te schamen in een hoekje mbt zijn idiote stelling…ik quote:

    ” Fikse kortingen op “oude” modellen. Apple verkoopt nooit oude modellen, resellers wel” .

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Korting!

    Ik kom al jaren bij de zelfde APR heb er om en nabij 5,000 aan uitgegeven
    Wil ik een Mac Book Pro kopen en mijn moeder ook.
    Staan we bij de kassa met twee macbook pro\’s zegt mijn moeder ik zou graag een muis bij willen
    zegt de verkoper: ook dat is dan 70 euro extra
    moeder: kan ik daar geen korting op krijgen?
    verkoper: nee
    moeder: wij kopen hier voor 5,000 euro aan laptops en kunnen geen korting krijgen op een muis?

    de Twee macbook pro\’s terug gelegt en die zelfde avond op apple.nl gekocht
    ik ben nooit meer in die APR terug gekomen

    En op Apple.nl kreeg je wel korting?:evil:

  • Profielfoto
    arashrsf

    ik ben bij een maatje van me, dat apple producten verkoopt, sowieso 15% tot 30% goedkoper uit dan in de apple store, en dat op de nieuwste generatie machines.

    kijk op http://www.facebook.com/macnifique

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    @matanza:
    dank, dat was precies wat ik bedoelde.
    Met oude modellen bedoel ik modellen die ietsje verouderd zijn maar wel nieuw dus niet tweedehands.

  • Profielfoto
    Lifelogger

    Reden om naar bijvoorbeeld een Dixons te gaan om een iPad, etc. te kopen: VVV bonnen. Die kun je daar wel in leveren en bij de Apple resellers niet.:-)

  • Profielfoto
    INCTRL

    aartjan op 04 maart 2012

    Op wat voor planeet woon jij in godsnaam?

    Wat zijn modellen die ” iets verouderd” zijn?

    De iMac die ik afgelopen week bij Saturn heb gekocht is op geen enkel gebied ” iets ouder” dan een iMac die je bij de Apple Store kan kopen.

    Jij loopt echt vast in je eigen stomzinnigheden. Ga hulp zoeken ofzo. Je gaat ook op geen enkele manier inhoudelijk in op wat eerder is gezegd op jouw fabeltjes. En dat zegt eigenlijk wel alles.

  • Profielfoto
    Hagert

    de Twee macbook pro\\\’s terug gelegt en die zelfde avond op apple.nl gekocht
    ik ben nooit meer in die APR terug gekomen

    En op Apple.nl kreeg je wel korting?:evil:

    LOL!

  • Profielfoto
    Hagert

    @INCTRL Je lijkt niet helemaal ‘INCTRL’. Je laat je wel heel erg gaan tegen mede-OMT’ers…
    Ik koop misschien inderdaad een gevoel. Vind ik dat erg? NEE!
    Als ik bij de mediamarkt koop gun ik hun mijn geld niet, gewoonweg omdat ik niet graag in die winkel kom. Kom ik bij m’n lokale reseller, dan wel. Dat komt omdat deze jongens mij helpen en (in tegenstelling wat ik eerder heb gelezen) mij de laatste nieuwtjes en Apple weetjes vertellen.
    Ga maar verder met schreeuwen nu… Karma will get you;)

  • Profielfoto
    jussar

    Ik weet dat ik nooit meer iets bij een kleine lokale Apple Reseller ga kopen, die zeggen gewoon 12 maanden garantie en niks meer… wat een service!

    De Mediamarkt daarin tegen, standaard 24 maanden garantie, zonder bij betalen…

    https://service.mediamarkt.nl/?a=product_warranty&brandname=APPLE

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Prachtig mooi die “Echte” Apple Store in Amsterdam en ik zal er zeker langs gaan als ik weer in Amsterdam ben. En misschien koop ik er ook nog wel wat. Zeker voor het overzicht van alle producten is het handig. En voor speciale informatie of activiteiten. Maar verder blijf ik gewoon doen wat ik al meer dan twaalf jaar doe: ik koop gewoon bij mijn (bijna) locale iCentre – hun hoofdkantoor en “mijn” Apple Store, iCentre in Uitgeest. Ik heb daar altijd goede ervaringen en service gehad. Extra service, vervanging van iPod die niet door Apple garantie werd gedekt, gewoon gratis paar nieuwe toetsen vervangen op mijn toetsenbord. Een keer gewoon een ander toetsenbord gehad, nieuw, dat ze nog hadden staan – omdat er bij mij een paar toetsen versleten waren. Het zijn die dingen die er voor zorgen dat je wél bij een APR als bijvoorbeeld iCentre terug komt. Omdat de mensen je kennen. Eerlijk gezegd is dat bij iCentre nu wél een beetje veranderd, omdat door de enorme uitbreidingen in aantal filialen veel personeel verplaatst is naar andere filialen.

  • Profielfoto
    ipodmaillars@gmail.com

    @Hagert

    Nee, ik had better bij de media markt kunnen kijken.
    Maar het gaat meer op de manier waar op de reseller deed
    eerst aardig en als je het koopt boeit het ze niet meer en doen ze of het niks is of je een appel koopt (die je kunt eten)
    van de Apple store kreeg ik temiste nog een mailtje: gefeliciteerd met je Mac

  • Profielfoto
    INCTRL

    @Hagert
    Ach gossie jij wilt de “laatste nieuwtjes van Apple weten’? En daar heb jij personeel in een winkel voor nodig? Hilarisch!
    Volgens mij heeft jouw karma je al goed in zijn greep.
    Faalhaas.

  • Profielfoto
    INCTRL

    “Van de Apple store kreeg ik temiste nog een mailtje: gefeliciteerd met je Mac”

    tja dat automatisch gegenereerde emailtje is wel een paar extra centen waard toch? Moehahahahahaahaha wat een simpele zielen heb je hier toch af en toe. :crazy: