PlayBook neemt wraak op iPad

Door: Michiel de Vries - 18 reacties

In Canada heeft Apple’s iPad concurrentie gekregen uit een onverwachte hoek. De doodgewaande tablet van BlackBerry-producent RIM, de PlayBook, heeft de laatste paar maanden een behoorlijke groei in marktaandeel meegemaakt, terwijl het aandeel van de iPad is gezakt.

Het Canadese onderzoeksbureau The Global and Mail komt met dit opzienbarende nieuws. Volgens de krant is het aandeel van de PlayBook gestegen tot 15%, dat vooral te danken is aan de honderden dollars korting die nodig waren om de tablet te verkopen. Dat aandeel valt in het niet bij dat van de iPad (68%), maar feit is dat Apple het marktaandeel sinds de herfst van 2011 zag dalen van 86% naar 68%. Dit betekent eveneens dat tablets met Android ook gebied aan het winnen zijn.

De PlayBook werd destijds ‘verwelkomd’ door enorm negatieve recensies en ongelukkige berichten uit de gemeenschap. Desondanks de negatieve berichten wilde RIM doorgaan met het verkopen van de PlayBook, wat resulteerde in een verlies van $485 miljoen tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar. PlayBooks zijn momenteel voor een appel en een ei te krijgen; de versie met 16GB kost je een kleine €300.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    J-vision

    Een te goedkope prijs doet afbraak aan de emotie van het product. Mensen hechten er al snel minder waarde aan. Dat is waarom Apple zijn prijzen ook haast nooit verlaagd. Blackberry zal ook hier wederom zichzelf vanzelf gaan tegen komen.

  • Profielfoto
    Edwin

    Ik heb de BlackBerry PlayBook aangeschaft voor EUR 199,- omdat het nog uit te brengen OS 2.0 er veelbelovend uitziet (en ik als smartphone een BB Torch 9810 gebruik).

    De tablet is handzaam, degelijk en heeft een waanzinnig vloeiend OS (QNX) en besturing. Met OS 2.0 gaat de tablet doen waar ik hem voor gebruik. Apps heb ik nauwelijks nodig, ook niet op mijn BB 9810.

    Gebruik overigens dagelijks ook alle denkbare Apple producten (inclusief een iPad)

  • Profielfoto
    SteveJ

    Vorige week een PlayBook gekregen bij de BB DevCon in de Rai. Ondank dat ik hem gratis gekregen heb vind ik het, op de dikte na, een mooi apparaat.
    Het nagivatiemodel is echt super. Geen homeknop nodig, swipes voor appswitchen, appmenu, homescreen enz. enz..
    Op het ontbreken van de homeknop zou Steve Jobs jaloers zijn geweest…

  • Profielfoto
    SteveJ

    Kaartje voor de Rai was 125 euro. Ook al had je alleen je playbook opgehaald dan was het al een koopje.

  • Profielfoto
    sannie

    Bij ons op kantoor liggen nu een stuk of 3 playbooks. Maar alleen omdat ze tijdens de BB DevCon gratis werden weggegeven. Ik heb er een tijdje mee zitten spelen. Op het eerste gezicht ziet het er best strak uit……..maaar…..daarna is alles onlogisch. Er is totaal niet nagedacht over user experience.

    Het deel wat StevenJ als pro zite zie ik als enorm con. Ik ben echt op zoek geweest hoe ik uit een applicatie moest kome…..je hebt dus een handleiding nodig voor gebruik.

    Verder vind ik de appstore bedroevend. Zaken die ik via m’n pc in Appworld kan vinden vind de app op de playbook weer niet. Het lijkt wel of ze bij BB van heel veel tekst houden. Er staan af en toe lappen tekst bij AppWorld dat je een app al niet meer durft te downloaden.

    Ik ben nog wel benieuwd naar het nieuwe OS, maar ik geloof er niet in.

  • Profielfoto
    sanderploegsma

    Ik vind het wel een geslaagd ding, ik heb er ook een gekregen op de BB Dev Con (academic rate was 90 euro, daar zeg je geen nee tegen) en hoewel ik nog een paar kleine cons kan vinden – die overigens bijna allemaal opgelost gaan worden in OS2.0 – vind ik het een geslaagd apparaat. De hardware is meer dan voldoende, alles werkt soepel, het gebruiken van gestures voor navigatie is bijzonder prettig… Prima ding!

  • Profielfoto
    yabbadabba

    Bij die kortingsacties toegeslagen. Geen dag spijt. Zelfs nu het OS nog niet naar 2.0 is gegaan is het een prachtig kwalitatief hoogstaand apparaat. Kom uit de apple omgeving (meerdere Iphones, Ipad 1+2, 3 Macs, etc) maar de prijs/kwaliteit verhouding van de Playbook is meer dan uitstekend. Als je de kans krijgt 1 aan te schaffen, zeker doen, ook nu al.

  • Profielfoto
    janjaap

    Nieuwsgierig door de positieve opmerkingen toch maar eens gaan kijken op de website van Blackberry… Goeiedag, dat schrikt af! Ik word er niet wijzer van, en beslist niet nieuwsgierig of verleid. Toch even weer bij Apple gekeken. Dan zit hun website toch wel heel vernuftig en aantrekkelijk in elkaar. Ik weet dat het wat kort door de bocht is, maar enig vertrouwen dat RIM een in ALLE opzichten ijzersterk product gaat neerzetten heb ik beslist niet!

  • Profielfoto
    JTD

    Een te goedkope prijs doet afbraak aan de emotie van het product. Mensen hechten er al snel minder waarde aan. Dat is waarom Apple zijn prijzen ook haast nooit verlaagd. Blackberry zal ook hier wederom zichzelf vanzelf gaan tegen komen.

    Ik vind 300 euro een hele nette prijs voor een tablet. 500 euro vind ik eigenlijk een belachelijk hoge prijs voor een tablet.

    Apple is emotie, maar die emotie heeft met het logo te maken, niet met het product.
    Volvo is ook emotie, maar de kwaliteit waarop die emotie gebaseerd is halen ze al lang niet meer. Ik denk dat Apple juist diegene gaat worden die zichzelf gaat tegenkomen

  • Profielfoto
    JTD

    Nieuwsgierig door de positieve opmerkingen toch maar eens gaan kijken op de website van Blackberry… Goeiedag, dat schrikt af!

    Hoezo? Als je op Tablet klikt dan zie je dezelfde indeling als bij Apple, maar dan in een zwarte omgeving.
    Het schrikt jou af omdat je gewend bent aan de Apple site.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Dus een Canadees onderzoeksbureau zegt dat ze een onderzoek hebben gedaan bij 1000 Canadezen en dan blijkt dat ze (PlayBook) van 5 naar 15% zijn gestegen in Canada. Percentages zeggen sowieso al niet al teveel, maar nu nog veel minder lijkt me zo. Bovendien lijkt het al helemaal niet echt belangrijk als je dit leest waar ze zeggen dan RIM zakt van 14 naar 8% en Apple stijgt van 16 naar 24% in dezelfde periode (jaar).

  • Profielfoto
    janjaap

    @jtd het is nogal een verschil of je met de iPhone de site bekijkt (wat ik deed), of met je computer.

  • Profielfoto
    R-Flow

    Als je uit wanhoop je producten voor een appel en een ei verkoopt of zelfs weggeeft is het niet zo heel raar dat de verkoop beter gaat. Daarnaast is de Playbook nog steeds geen concurrentie voor de iPad. Het gaat hier om een doelgroep die überhaupt nooit van plan was minimaal €480 aan een tablet uit te geven.
    Domme titel trouwens.

  • Profielfoto
    st3fan

    Spelfoutje, de krant heet de Globe And Mail.

    Als je een PlayBook wil hebben dan kan je die beter via een Candees kopen. Hier kost de 16GB nog maar 199 CAD wat nu grof 150 EUR is. Ik haal er vanmiddag een op omdat ik er als developer wel interesse in heb.

    Dat marktaandeel van 15% moet je wel met een korreltje zout nemen. In het verleden heeft RIM cijfers gebruikt van het aantal PlayBooks dat in winkels ligt. En dus niet het aantal PlayBooks dat ook daadwerkelijk verkocht is. Groot verschil.

    Als ik hier in Toronto in de tram of metro zit dan zie toch voornamelijk iPads en iPhones. En echt heel sporadisch een PlayBook. Dan denk ik, leuk he, spelen op je PlayBook zonder 3G:-)

  • Profielfoto
    Xcode

    Dit artikel is te onvolledig om de juiste conclusies te kunnen trekken: wat was bij de vorige meting het marktaandeel van de Playbook? 14%? Verder is het logisch dat het marktaandeel van de iPad nu begint te zakken. Bijna twee jaar geleden was Apple heer en meester op de tablet-markt, de concurrentie heeft nu pas goedkopere alternatieven die sommige consumenten goed genoeg vinden. Al weten wij natuurlijk dat de iPad qua kwaliteit, beleving en gebruiksgemak voorlopig nog wel heer en meester zal blijven.

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Tsja, de best verkochte auto’s zijn ook klein, goedkoop en matig van kwaliteit.

    Er zijn gewoon mensen die tevreden zijn met minder dan het beste (en of dat nu de iPad of de Galaxy Tab is even ter zijde), gelukkig maar!

    Persoonlijk betaal ik graag wat meer voor wat extra kwaliteit, of dat nou in verhouding is of niet. Het is zoals Cook al zei: de prijs vergeet je snel als je thuiskomt en ermee gaat werken/spelen. Het product zit je nog een tijd aan vast.

  • Profielfoto
    Ce

    @Xcode
    Zoals het pure beleving is om fan van Apple te zijn is het ook pure beleving om te veronderstellen dat de iPad in kwaliteit, beleving en gebruiksgemak voorlopig heer en meester zal blijven. Ik heb zelf een iPad en ben daar absoluut niet over te spreken. Voor elk beetje info moet ik weer een apart icoontje aanklikken, het omgaan met bestanden is een drama en het ding is zelfs in lege toestand ( na een volledige wipe) irritant traag na de laatste update. Voor het geld wat ik er voor kwijt was voel ik me zelfs bekocht….en ook hier zit ik dus nog een tijdje aan vast…helaas. Dat slappe geouwehoer van Apple over prijs en beleving is prachtige marketingtaal, niets meer en niets minder. Dat de kwaliteit van de concurrentie misschien iets minder is durf ik te betwijfelen, maar laten we er eens van uit gaan dat dit zo is. vergeet dan ook niet dat Apple graag wil dat onze toestellen al na een jaar weer doorverkopen zodat we ons op een “S” versie kunnen storten. ook voor Apple hoeft een product maar een jaar mee te gaan., nou da’s voor de concurrentie ook echt geen probleem.

    Zelf ben ik heel tevreden over mijn MBP maar ook zeer tevreden over mijn Android tablet en is de iPad VOOR MIJ een zware miskoop. Ik wil hier mee aangeven dat je zelf moet bepalen of een toestel toegevoegde waarde heeft en je daarbij niet blind moet staren op marketing gewauwel.

  • Profielfoto
    JTD

    Het is zoals Cook al zei: de prijs vergeet je snel als je thuiskomt en ermee gaat werken/spelen. Het product zit je nog een tijd aan vast.

    Ik denk liever voor mezelf, dan dat ik reclame boodschappen ga geloven.
    Cookie kan de reden mooi verkopen waarom ze de prijs zo hoog houden.