MacBook Air nieuwe optie voor onderwijs

Door: Michiel de Vries - 26 reacties

Eerder deze week brachten we een triest bericht naar buiten; de witte MacBook is niet meer. Consumenten konden sinds medio vorig jaar de MacBook al niet meer bestellen, maar educatieve instellingen hadden die optie nog wel. Met het verdwijnen van de witte MacBook verging ook die optie.

Apple heeft inmiddels aangegeven dat scholen en andere educatieve organisaties kunnen kiezen voor een uitgeklede MacBook Air als nieuw alternatief. Het 13 inch-model dat wordt aangeboden heeft een 1.6 Ghz i5 processor, 2GB aan RAM en de Intel HD Graphics 3000 chipset aan boord en heeft zodoende dezelfde specificaties als het instapmodel van de 11 inch Air.

Scholen kunnen de MacBook Air bestellen in pakketten van 5 voor $4995, wat neerkomt op een slordige duizend dollar per Mac. De standaard 13 inch MacBook Air kost in de VS $1299. Het is op het moment van schrijven niet bekend wat de prijzen gaan zijn in Europa van de MacBook Air voor educatieve instellingen.

Reacties

26 reacties
  • Profielfoto
    Bart01

    Ik vraag me echt af.. is het écht nodig om het apparaat zo uit te kleden dat het van 4GB RAM naar 2GB moet? Hoeveel kost dat nou.

    Maargoed, hun keuze uiteraard;)

  • Profielfoto
    iekozz

    Tja 5000 dollar voor 5 macbook airs is gewoon mega duur voor scholen. Meeste gebruiken inderdaad ~ 500 euro HP/Dell pc’s die niet de bouwkwaliteit van een Air hebben, maar wel goed samenwerken met een Windows Server bijvoorbeeld.

    Die is dan alweer een stuk beter dan Apple OS X Server en bijna alle beheertools zijn allemaal voor Windows geschreven.

    Als Apple echt een kans wil maken moeten die prijzen voor educatie echt drastisch omlaag en moeten ze goede tools bieden voor wat scholen nodig hebben.

  • Profielfoto
    1984

    Is de iMac “Core i3” 3.1 21.5-Inch,Standard RAM:2 GB Maximum RAM: 8 GB* (Late 2011/Education Only) wel in Europa verkrijgbaar voor US$999?????

  • Profielfoto
    interFACE

    Specs. Wie bekommert zich daarom in het onderwijs? Alsof hun projecten sneller af zijn met een iets snellere processor.
    Mijn vijf cent.

  • Profielfoto
    Nautdeapplefan

    Lijkt me een goed idee, mijn school gebruikt ook Mac’s.

  • Profielfoto
    iekozz

    Eeeeeh iedere sysadmin bekommert zich om specs.. Je laat ze toch niet werken met een Pentium 2…

  • Profielfoto
    Bento

    Zou ik wel willen hebben.

    Het is op het moment van schrijven niet bekend wat de prijzen gaan zijn

    Het is op het moment van schrijven niet bekend wat de prijzen zullen worden.

  • Profielfoto
    Webbiker

    De iPad ging toch het apparaat worden voor educatie? Of komt er een iBooks 2 voor Mac OS X? Zonder dat gaan al die mooie Textbooks nooit op een Air draaien..

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Persoonlijk vind ik n toetsenbord en volledige excel (die heb ik zeker nodig) wel handig dus een iPad word m dan niet. En ja je kan er n toetsenbord op aansluiten maar dan kan je gewoon beter een air/pro nemen.

    Ik heb de witte hier nog liggen haha

  • Profielfoto
    ndunsbergen

    Bij ons op Stad en Esch in Meppel worden ook voor alle klassen macbook’s in gekocht. Dit zijn dan de mac’s die nu een paar dagen niet meer gemaakt worden. We gaan bij ons op school dus ook over op de air.

  • Profielfoto
    Rickje

    128gb ssd neem ik aan?

  • Profielfoto
    spacefreek

    De iPad ging toch het apparaat worden voor educatie? Of komt er een iBooks 2 voor Mac OS X? Zonder dat gaan al die mooie Textbooks nooit op een Air draaien..

    Ken je deze onderscheiding nog?

    Op een iPad doet men andere dingen, ook in het onderwijs, zoals (interactieve) boeken/content tot men nemen. Op een MBA draait men juist programma’s om die content te ontwikkelen (verslagen, berekeningen en verdere (iPad) content).

    Je zal het dus per onderwijsinstelling moeten overwegen wat je gebruikt. Allebei, of één van de twee (ligt aan het onderwijs). Zo kun je op een basisschool volgens mij prima uit de voeten met de iPad, maar op een universiteit zou ik er niet tevreden mee zijn.

  • Profielfoto
    GXGOW

    Ik denk dat de meeste scholen toch liever iPads willen omdat die compacter en gemakkelijker te gebruiken zijn dan Macbook Airs.

  • Profielfoto
    Bento

    Ik denk dat de meeste scholen toch liever iPads willen omdat die compacter en gemakkelijker te gebruiken zijn dan Macbook Airs.

    Kortzichtig.

  • Profielfoto
    Arthur345

    Dat denk ik ook, en zeker qua prijs is de iPad wat interessanter.

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Ik denk dat de meeste scholen toch liever iPads willen omdat die compacter en gemakkelijker te gebruiken zijn dan Macbook Airs.

    Kortzichtig.

    Inderdaad.. Ligt ook zeker aan de opleiding he..

  • Profielfoto
    spacefreek

    Ik denk dat de meeste scholen toch liever iPads willen omdat die compacter en gemakkelijker te gebruiken zijn dan Macbook Airs.

    Ik zie ze er op de universiteit al mee aankomen.. En wat moet ik er dan mee doen? Media consumeren? Ik maak liever zelf iets. En inderdaad, ’t liefst op een (krachtige) computer..

  • Profielfoto
    Twentyeyes

    Een iPad op de basischool? Jezus, het moet niet gekker worden. A) die dingen gaan zo naar de tyfus, en B) reteduur. Van groep 1 tot 6 gebruik je boeken die nauwelijks aan vernieuwing toe zijn, zelfs in groep 7/8 niet. En wat dacht je van een cito toets? Die laat men de kinders echt niet digitaal maken..

  • Profielfoto
    Mc Fountain

    Is de prijs √©cht zo belangrijk? Voor sommigen wel, voor anderen niet. Ik sta af en toe versteld wie van onze jeugdigen een iPhone gebruikt. Voor √©√©n vierde van de prijs heb je een gsm die nagenoeg hetzelfde kan. Bovendien bezit elke jongere tegenwoordig kromme vingers omdat hij zijn mobieltje hoofdzakelijk gebruikt om te sms-en. “Overkilled” dus.
    Ik trek dit door naar de laptops: als ze echt een Mac willen of een iPad of een gewone PC moet door de studenten zelf kunnen bepaald worden. Wie op school een PC wil gebruiken moet dat kunnen en er moet ook ondersteuning zijn voor wie met een Mac of iPad wil werken. Zo gebruiken mijn kinderen op school PC’s, thuis werken ze op een mac. Als ze een presentatie geven nemen ze de laptop mee naar school omdat Keynote zo veel gemakkelijker werkt en indrukwekkende presentaties produceert. Ofschoon √©√©n van mijn dochters een iPad met een apart toetsenbord heeft maakte ze gisteren haar schoolwerk op de laptop: “Omdat dat sneller gaat”.
    Op de manier van “de vrije keuze en multplatform-ondersteuning” verruim je de kennis en kunnen ze ook effectief elkaars hardware vergelijken: praktisch leren wat in welke situatie het snelste en/of mooiste resultaat oplevert. Uittesten om op het ene systeem te doen wat op het andere gemakkelijk werkt. Dit draagt bij tot ge√Įntegreerd leren en bevordert creativiteit.
    Probleem is alleen dat leerkrachten (en bazen) meestal zweren bij één systeem. Het vraagt een open geest en permanente bijscholing van de leerkracht.

  • Profielfoto
    Bento

    …naar de tyfus, en B) reteduur…

    Stoer.

  • Profielfoto
    Nicci1964

    Ik denk dat het grootste probleem bij de systeembeheerders zit, vaak denken deze maar in een richting en veelal is dit helaas windows. Op de school van mijn zoon ( Stella Maris College) is nu een nieuw systeem ge√Įntroduceerd voor opvragen van leerling info en cijfers via de website.
    Oude systeem werkte prima in combinatie met een iPad/iPhone.
    Voor het nieuwe systeem is Silverlight nodig en dus niet geschikt voor de iPad/iPhone.
    Hier zie je dus meteen dat er geen rekening wordt gehouden met meerdere platvormen ondanks de sterke opkomst van de iPad in het onderwijs.

  • Profielfoto
    JTD

    Eeeeeh iedere sysadmin bekommert zich om specs.. Je laat ze toch niet werken met een Pentium 2…

    Denk dat ze op sommige basisscholen erg content zijn met dat soort machines in de klas…
    Waarom denkt toch iedereen dat scholen met geld kunnen smijten en lekker iPadjes kopen e.d.?
    Er zijn vele scholen die aan het eind van het jaar niet eens nieuwe potloden kunnen aanschaffen.

  • Profielfoto
    Mc Fountain

    Hier zie je dus meteen dat er geen rekening wordt gehouden met meerdere platvormen ondanks de sterke opkomst van de iPad in het onderwijs.

    Wat ik al schreef: “Iedereen moet de kans krijgen te werken met wat hij wil en de systeembeheerders moeten zich bijscholen en dat multifunctionele platform ondersteunen”.

    Waarom denkt toch iedereen dat scholen met geld kunnen smijten en lekker iPadjes kopen e.d.?

    Scholen moeten kinderen voorbereiden op de toekomst. Via een multiplatform ondersteuning sluit je niks uit.
    Waar een wil is is een weg. De vroegere dienstplichtige miliciens in Belgi√ę kregen maandelijks soldij, dit kwam overeen met ongeveer ‚ā¨ 50. In Nederland kregen (krijgen?) dienstplichtigen het minimumloon. Toen ik bij mijn Nederlandse oom opperde dat ze daar in Belgi√ę geen geld voor had antwoordde hij: “Voor het leger is er altijd geld”. Dit kan je ook doortrekken naar het onderwijs, het is een kwestie van prioriteiten.

  • Profielfoto
    JTD

    Mc Fountain,
    Ik maak het (lager) onderwijs van heel dicht bij. Ik kom uit een leraren gezin en ik heb er nu eentje.
    Natuurlijk heb je gelijk dat er prioriteiten gesteld moeten worden, maar als je elk dubbeltje moet omdraaien om te bezien of er nog geld is voor leermiddelen dan zal er echt geen geld zijn om 500 euro per leerling, of per klas, neer te leggen voor een luxe apparaat als een iPad.
    De afgeschreven en gekregen Pentiums II van Akzo Nobel en andere grote bedrijven zijn dan het hoogst haalbaar.

    .In Nederland kregen (krijgen?) dienstplichtigen het minimumloon. Toen ik bij mijn Nederlandse oom opperde dat ze daar in Belgi√ę geen geld voor had antwoordde hij: “Voor het leger is er altijd geld”. Dit kan je ook doortrekken naar het onderwijs, het is een kwestie van prioriteiten.

    En de dienstplicht is in Nederland al enige tijd afgeschaft. We hebben een beroepsleger.
    En leuk dat jou oom dat opperde, maar zat hij ook aan de spreekwoordelijke knoppen? Ben je bekend met de miljarden bezuinigingen, ook bij defensie (afstoten van tanks, vloot en personeel)?

  • Profielfoto
    Mc Fountain

    De afgeschreven en gekregen Pentiums II van Akzo Nobel en andere grote bedrijven zijn dan het hoogst haalbaar.

    In de grafische school in Mariakerke blijkt er wel geld te zijn voor Apples ipv voor PC’s. Ik blijf erbij dat het een kwestie is van prioriteiten leggen. Het hoeven ook niet allemaal Apples te zijn, maar ik weet nog, dat toen ik er les volgde bijna iedereen de Apples verkoos om op te werken.
    Er wordt ook veel geklaagd over de kosten van het onderwijs, dikwijls terecht, maar als je anderzijds ziet wat sommige kinderen verteren aan sms-geld en met welke gsm ze dat dan doen…

    En leuk dat jou oom dat opperde, maar zat hij ook aan de spreekwoordelijke knoppen?

    Neen, hij zat niet aan de knoppen maar sinds zijn uitspraak is me méér opgevallen dat besturen een kwestie is van keuzes maken.

  • Profielfoto
    JTD

    Neen, hij zat niet aan de knoppen maar sinds zijn uitspraak is me méér opgevallen dat besturen een kwestie is van keuzes maken.

    Dat klopt! Daar staat geen woord Chinees tussen.

    Inherent aan het onderwijs is dat ze achterlopen op het bedrijfsleven en op de jeugd.
    Toen ik Grafisch Lyceum deed (1998-2002) moesten we nog plakken en knippen en werden de computers (als die er al waren) niet aangeraakt, terwijl ik al sinds 1995 digitaal fotografeerde en met Photoshop de boel mooier maakte, met Quark Xpress de pagina’s opmaakte etc.
    Bij scholen (en zeker bij het basisonderwijs) liggen de prioriteiten vaak niet bij computer gadgets, maar meer bij andere traditioneler leermiddelen, simpel omdat je voor het geld dat je aan een iPad besteed enorm veel leesboeken kunt kopen. En als de kinderen niet kunnen lezen dan hebben ze ook niks aan een iPad. Dus ja, keuzes moeten er gemaakt worden, maar dan wel de juiste.

    Er wordt ook veel geklaagd over de kosten van het onderwijs, dikwijls terecht, maar als je anderzijds ziet wat sommige kinderen verteren aan sms-geld en met welke gsm ze dat dan doen…

    Dat heeft niets te maken met de Rijksbudgetten waarmee scholen hun onderwijs moeten en kunnen inrichten