Statenweg
Statenweg Nieuws 26 januari 2012

iCloud: Apple’s strategie voor het komende decennium

Afgelopen week maakte Apple’s CEO Tim Cook bekend dat reeds 85 miljoen mensen gebruik maken van de gratis online synchronisatiedienst iCloud, die het bedrijf vorig jaar lanceerde. Hij noemde het zelfs ‘de strategie voor het komende decennium’. iCloud zorgt ervoor dat al je mail, agenda, foto’s, documenten en aankopen gesynchroniseerd worden tussen al je Apple-apparaatjes, zonder dat je er zelf naar om hoeft te kijken.

De strategische waarde van iCloud moet niet onderschat worden. De naadloze integratie van de dienst met de iPhone, iPod en Mac biedt gebruikers veel gemak en zorgt dat de apparaatjes feilloos samenwerken. Deze basisproducten worden meer waard in de ogen van de consument, doordat het complementaire product iCloud meer functionaliteiten toevoegt. Consumenten die al een iPad hebben zullen zo eerder geneigd zijn bijvoorbeeld voor een Mac te kiezen in plaats van een pc. Ook zullen klanten minder snel overstappen naar een ander merk. Het verlaten van Apple’s ‘ecosysteem’ betekent immers het opgeven van gemak.

Soortgelijke effecten hebben eerder een grote rol gespeeld in Apple’s succes. De iPod nam een hoge vlucht toen Steve Jobs in 2003 de iTunes Music Store lanceerde. Hierdoor werd het mogelijk om de draagbare muziekspeler met een enkele muisklik te vullen met je favoriete muziek. Ook iTunes Match, dat muziek die je op cd of buiten iTunes om heb gekocht vanaf al je apparaatjes toegankelijk maakt in ‘de cloud’, moet voor dezelfde effecten zorgen. Deze dienst werkt net als iCloud alleen in combinatie met Apple-producten.

In het afgelopen decennium zag Apple de Mac als het middelpunt in ons digitale leven. Deze ‘digitale hub’ vormde de verbindende factor tussen onder meer onze digitale camera en draagbare muziekspeler. Het grote verschil met de huidige situatie, waarin de iPhone en iPad immens populair zijn, is dat niet langer de Mac centraal staat. iCloud neemt deze functie over en vormt de ‘lijm’ die alles bij elkaar houdt. Omdat bijna alle apparaatjes beschikken over een internetverbinding en volledige functionaliteiten, zijn deze niet langer afhankelijk van de Mac. Ze zijn op gelijke hoogte komen te staan. In dit zogenaamde post-pc tijdperk verliest de Mac het middelpunt van ons digitale leven en komt iCloud daarvoor in de plaats.

Apple is een van de enige bedrijven die in staat is bovengenoemde effecten te creëren. De belangrijkste reden hiervoor is dat het bedrijf alle facetten rondom de producten in eigen hand houdt, zowel de hardware en software en aanverwante diensten. Voor de meeste concurrenten is dit een stuk lastiger te realiseren, omdat zij maar een deel van het hele concept beheren. Denk daarbij aan Google’s Android. Dit leidt tot een aanzienlijk concurrentievoordeel voor Apple.

Reageer op artikel:
iCloud: Apple’s strategie voor het komende decennium
Sluiten