Apple in foebel?

Roelof Roos op 08 januari 2012 21 reacties Laatste door Roelof Roos

In de eerste week van dit jaar berichtte de Daily Mail dat Apple wellicht op de uitzendrechten van het Engelse voetbal zou gaan bieden. Een kort berichtje dat her en der werd opgepikt. En uiteraard maakte ook One More Thing er melding van. Een paar dagen later was een andere Engelse krant, The Guardian, de bron van de ontkrachting van dit gerucht. Nu had het mij ook sterk geleken, maar het is wel een interessant idee om eens verder over na te denken, ook nu er voor het einde van deze maand een ‘media event‘ in New York gepland schijnt te staan.

Stel ik zou de rechten van het Nederlandse voetbal willen verkopen. Natuurlijk is er dan ongetwijfeld een Nederlandse zender te vinden die dat allemaal gaat uitzenden en er ook voor gaat betalen. Maar er zijn ook

mensen die herhalingen zouden willen zien, fans die niet binnen het bereik van de Nederlandse tv wonen, mensen die het allemaal vanuit 39 verschillende camera standpunten willen kunnen bekijken, enzovoort. Hoe zou ik daar dan aan kunnen verdienen?

Ik zou natuurlijk de tv-zender aan wie ik de uitzendrechten verkoop in ruil voor wat extra geld ook dit soort extra’s kunnen laten exploiteren. Nadeel daar van is dat ik mezelf dan afhankelijk maak van hun vermogen dat allemaal te regelen. Dat is vaak niet optimaal. Ik zou ook een overeenkomst kunnen sluiten met zo’n zender waarvoor je maandelijks moet betalen en die dan zo’n kastje-voor-onder-je-tv opsturen. Nadeel daar weer van is dat je ook dan niet alle potentiële klanten bereikt en dat het relatief duur is. En dat gedoe met abonnementen en decoders, er is geen klant die daar blij van wordt dus dat moet je als leverancier ook niet willen, hoe lucratief het misschien ook lijkt.

Wat wel zou werken is als de KNVB, of wie dan ook die iets om uit te zenden in de aanbieding heeft, een iOS app zou maken en via in-app-purchases wedstijden, afleveringen en weet ik wat zou gaan aanbieden. Dankzij Apple gaat dat meteen wereldwijd. Ook de Nederlander die ergens in noord Canada, ik noem maar wat, naar olie zit te boren bereik je zo. Er zijn miljoenen van dat soort Nederlanders. De credit card transacties worden door Apple afgehandeld en het dataverkeer is een minder grote zorg. Je hoeft als leverancier niet meer een hele infrastructuur voor distributie, afrekenen, statistieken, etc., op te zetten, in de iOS wereld is dat allemaal al geregeld. Gezien de omvang geen geringe prestatie maar daarvoor int Apple dan wel 30% van je omzet. Een ander nadeel is dat je alleen iOS gebruikers bereikt. Maar, die blijven in het algemeen trouw aan iOS, en dus aan jouw app, en er zijn een heleboel iOS gebruikers inmiddels.

Wat prettig zou zijn is als Apple een beetje zou helpen. Met Kiosk (Newsstand) heeft Apple iets dergelijks wel voor uitgevers van tijdschriften gedaan. Voordat Kiosk er was kon het ook wel maar de zo belangrijke ‘user experience’ bij het lezen en kopen van tijdschriften is met Kiosk een stuk verbeterd. Voor de ontwikkelaar is het ook een stuk makkelijker geworden.

Wat Apple zou moeten doen, en ongetwijfeld al gedaan heeft, is een Kiosk-achtige app maken die in plaats van tijdschriften tv-uitzendingen biedt. Omdat het iOS is hoeft zich dat niet te beperken tot alleen video, al het ‘bonus materiaal’ wat je kunt verzinnen kan er ook bij. (En nu je publiek je toch weet te vinden, kunnen er ook t-shirts, sleutelhangers en dergelijke worden verkocht.) Apple heeft dan iBooks voor boeken, Kiosk voor tijdschriften en, hoe zullen we het noemen, TV voor video. Nu zullen veel mensen zoiets zeggen van:

Ja, dat is allemaal leuk en aardig, maar ik wil voetbal niet op mijn iPad zien, en al helemaal niet op mijn telefoon, maar op mijn supermooie grote tv. En bovendien, ik heb helemaal geen iPad en ik ga daar ook geen 500 euro aan uitgeven.

Goede punten. Dus die video-Kiosk-app moet ook op de AppleTV werken. AppleTV’s draaien al iOS dus dat is niet te ingewikkeld. Een AppleTV kost al relatief weinig maar die prijs kan best naar net onder de 50 euro. (De onderdelen zijn in het afgelopen jaar ook weer een stuk goedkoper geworden.) Een abonnement op al het voetbal kost snel veel meer dus AppleTV’s weg geven bij zo’n abonnement werkt waarschijnlijk ook wel. Voor Apple treedt er wellicht een halo effect op, vooral als aanbieders zo slim zouden zijn aanvullende informatie (een ‘tweede kanaal’ ) via de iPhone en/of iPad aan te bieden. En als Apple inderdaad zoals de geruchten al jaren aangeven tv’s gaat verkopen, wie weet, dan zou het wel erg goed passen. En gewoon je iMac aan de muur hangen is voor velen ook zo’n gek idee nog niet. Ik zou de aankomende Olympische Spelen graag via mijn AppleTV bekijken.

Kan dit ook met Android?

Natuurlijk kan dat, maar Apple heeft een aanzienlijke voorsprong. Apple is in een vrij unieke positie: Zoals al gezegd zijn Apple gebruikers trouw aan hun apparaten, heb je eenmaal Apple dan ga je meestal niet meer naar iets anders. Nu zijn er ook veel mensen die een Android telefoon hebben maar die verwisselen die dan vaak voor een andere Android telefoon die dan vaak weer naar een andere ‘app store’ gaat. Dat valt in Nederland nog wel mee, maar in China bijvoorbeeld heeft iedere provider z’n eigen store met Android apps. Google probeert natuurlijk wel zo veel mogelijk content in de Android Market te krijgen, maar Apple heeft daar toch een vrij grote voorsprong. En, er zijn wel meer Android gebruikers, maar de omzet wordt toch voor ongeveer 80% in de Apple App Store gemaakt en niet in de Android Market of een van de andere Android stores. Wat ook niet helpt is dat er op het Google front nog veel en veel minder succes op tv-gebied geboekt wordt dan bij Apple het geval is.

Ondanks Apple’s voorsprong vrees ik dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Het media event aan het einde van deze maand zal, als het al door gaat, vast over iets met (school)boeken en/of tijdschriften gaan. Maar dat neemt niet weg dat als Apple een deal weet te maken met een of ander groot sport-evenement dat wel enorm zou kunnen helpen. Philips verkocht ook altijd veel televisies in de maanden voor een WK, EK of voor de Olympische Spelen, en dat gaat toch om een aanzienlijk grotere investering.

Roelof Roos is 'vriend van OMT'. Hij woont in Californië en helpt bedrijven met het ontwikkelen van apps. Roelof is the vinden op Twitter , LinkedIn, Facebook en Instagram. Lees meer artikelen van Roelof.

En nu?

21 reacties

Profielfoto

SRVDB op 08 januari 2012

Foebal? Kruising tussen Engels en Nederlands?

Profielfoto

Roelof Roos [moderator] op 08 januari 2012

@s3bdesign: Ik heb ook nog zitten denken aan Futbol. http://gl.wikipedia.org/wiki/Fútbol

Profielfoto

MEEUW op 08 januari 2012

Zo je hebt je zondag aardig doelloos ingevuld.
En nu voor echte nieuws en belangrijkere items gaan….

Profielfoto

Hansi2124 op 08 januari 2012

Meeuw…. Altijd een reactie geven, of het nut heeft of niet……

Profielfoto

segher op 08 januari 2012

nou ik vind het wel interessant

Profielfoto

TheWoz op 08 januari 2012

foebel (dus niet foebal) is een pejoratief voor onze nationale volkssport. volgens mij gebaseerd op de veronderstelde uitspraak van experts die t met de articulatie niet zo nauw nemen.

Anyhow, content streamen vanaf een tablet naar een PC zou volgens mij een goede move zijn van Apple (“content is king”) maar niet aan Apple voorbehouden. Voorbeeld: Samsung tablets kunnen content naar Samsung TV’s streamen.

Profielfoto

Roelof Roos [moderator] op 08 januari 2012

@Hansi2124, @segher::)

@TheWoz: Je hebt gelijk, foebel is veel beter. Zie ook: https://twitter.com/jandavid/status/156076927474614273

Profielfoto

sanderploegsma op 08 januari 2012

Misschien ook het linkje meteen aanpassen;)

Profielfoto

michelvdb op 08 januari 2012

Foebel rijmt met koebel.

Profielfoto

MouseMighty op 08 januari 2012

Als je er geen verstand van heb bemoei je dan ook nie met het foeballuh! Foeballuh is gewoon een Cruijffiaanse uitspraak. Daar moet je verder niks mee willen. Doe mij maar gewoon Plex op de Mac en de PLex app op mijn iPad. Hopla anytime anywhere. Eat that Apple….

Profielfoto

McShamus op 08 januari 2012

Het zal me allemaal jeuken. Zolang ik er maar niets van hoef te merken.

Profielfoto

ckafe op 09 januari 2012

Volgens Youp is het foebel (collumn 24-12-2011). En Youp heeft er verstand van. Tenminste hij heeft ’t er vaak over alhoewel dat natuurlijk niet hetzelfde is.

Profielfoto

mroffbeat op 09 januari 2012

Mooi betoog, helaas wonen we in een klein land met relatief afzetmarkt. De afdracht richting apple is te hoog. Om een digiblad te maken heb je programeurs nodig (lees: extra geld). Op dit moment zou dus de digitale content duurder zijn dan zoals het nu wordt aangeboden.

Gaat niet werken dus!

Profielfoto

MacAanZee op 09 januari 2012

Het gaat om het principe, niet om Nederland. Zou dus in ieder land kunnen. Maar ik betaal geen cent voor sport. Voor mij mag alles, behalve EK en WK naar betaal TV of commerciële tv. Alleen dan wil ik nog wel ’s kijken

Profielfoto

Dr. Maddox op 09 januari 2012

Laten we niet uit het oog verliezen dat Apple geen uitgever is en nooit zal worden. Apple is de “drukker” en verzorgt het medium. Er zullen vast gesprekken plaats vinden waarbij Apple onderhandelt over de mogelijkheden van het bieden van unieke content. Dan nog zal daar een uitgever of productie tussen zitten.

Ik zou me niet teveel voorstellen van dat Media event. En mocht het “foebel” vuurtje branden, dan hebben wij enkel de rook waargenomen…

Ik geloof ook niet in een kiosk achtige aanpak voor het bieden van content. We slaan een beetje door met het “denken in Apps”. Mij lijkt het waarschijnlijker wanneer programma aanbieders inhaken op een soort van rss of podcast achtige opzet. Dit zouden via iOS prima abonnementen zijn waar wellicht een vergoeding voor gevraagd kan worden. Alle abonnementen bij elkaar kunnen een overzicht geven van aangeboden programma’s waardoor je kan “zappen”. Vergelijkbaar met het navigeren door podcasts

Bovenstaande is een stuk aannemelijker dan dat Apple zelf uitzendrechten gaat kopen van een sport die in Amerika niet bepaald populair is en in Europa slechts voor een bepaalde doelgroep interessant zal zijn.

Profielfoto

MacMartino op 09 januari 2012

In-App aankopen schrikken denk ik ook vrij veel mensen af. Als je eenmaal een abbonement hebt lopen, dan zijn die kosten gemaakt en wordt daar niet veel meer naar gekeken. Zo gaat voor Eredivisie live elke maand 15 euro naar KPN, ook nu het winterstop is en men vergeet deze dienst uit te zetten.
Maar als je steeds 3,50 of iets voor een wedstrijd moet betalen, dan denk je: laat maar zitten. Tenminste, dat lijkt mij. Ik doe echt nooit aan apps met in-app aankopen.

Profielfoto

MacAanZee op 09 januari 2012

En zelfs met eenmalige in-app aankopen moet je verschrikkelijk oppassen en vooral je bankafschriften of internetrekening nakijken. Ik heb één keer een in-app aankoop gedaan bij de Badoo app – voor één maand. Dat stond er duidelijk bij, verder niets. Je kon dezelfde service ook voor drie maanden of zes maanden kopen, maar ik koos voor één maand. Later ontdekte ik dat er in de daarop volgende maanden ook gewoon het maandelijkse bedrag werd afgeschreven. Toen ik in de settings keek, bleek dat “automatische herhaling” stond aangevinkt. Iets wat ik zelf nooit heb gedaan en wat ook niet bij de aankoop vermeld stond! Ik heb geklaagd bij de iTunes Store en mijn geld teruggevraagd. Oppassen dus met dit soort slinkse aanbieders!

Profielfoto

sjap op 09 januari 2012

Ehm? Er is toch gewoon een eredivisielive-app waarmee je wedstrijden kunt bekijken?

Punt is dat het Nederlandse voetbal gewoon geen internationale aantrekkingskracht heeft. Die enkele Canadese boer of Nieuwzeelandse schapenherder zijn echt je afzetmarkt niet. Miljoenen Nederlanders in het buitenland, seriously???

Daarbij zier ik Apple niet voor contentboer gaan spelen. Ze zijn doorgeefluik. Apple faciliteert content om hardware te verkopen.

En TV-shows worden trouwens al heel lang aangeboden, in ieder geval via de Amerikaanse iTunes-store.

Dus met in het achterhoofd dat je al sinds geruime tijd eredivisie-wedstrijden kunt bekijken op je iPhone en de wetenschap dat iTunes al TV Shows faciliteert: wat staat er dan eigenlijk in dit artikel?

Profielfoto

Dutchcore op 09 januari 2012

Ik vind dit een zeer boeiend artikel en heb het ook met al mijn interesse gelezen!!

Profielfoto

Blackie op 09 januari 2012

Ik vind het best een slecht verhaal… duidelijk niet begrepen hoe het werkt met internationale rechten… De trend is dat tv rechten geografisch

ook zie ik geen verschil tussen een kast van een kabel provider of een kast van Apple…

2nd screen apps zijn er al en ook voor de Eredivisie.

Het zou wel interessant zijn als Apple alle rechten van alle voetbal competities krijgt, dan kan je tenminste wereldwijd kiezen wat je wilt kijken.

Het ligt in ieder geval een stuk gecompliceerder dan hier uiteengezet wordt.

Profielfoto

Roelof Roos [moderator] op 09 januari 2012

Het @Blackie, ik vind dat best een slecht comment:

duidelijk niet begrepen hoe het werkt met internationale rechten… De trend is dat tv rechten geografisch

Wat heb ik dan duidelijk niet begrepen??? Ik heb het toch over de partij die alle rechten bezit? Mijn punt is nou juist dat als je alle rechten aan de lokale omroep/kabelaar verkoopt dat je dan terecht allerlei beperkingen stelt aan de internationale verspreiding en juist door Apple te gebruiken relatief eenvoudig wereldwijd kunt gaan.

ook zie ik geen verschil tussen een kast van een kabel provider of een kast van Apple…

Als ik wil betalen voor die negen dingen die ik wil zien dan biedt het kastje van mijn kabelaar ze niet alle negen. Ik moet dan met meerdere aanbieders in zee, sommige dingen kan ik helemaal niet zien. Het verschil met Apple is dat Apple mij via hun kastje daartoe wel in staat kan stellen, 1 kastje, meerdere aanbieders. Dat is het verschil.

Het zou wel interessant zijn als Apple alle rechten van alle voetbal competities krijgt, dan kan je tenminste wereldwijd kiezen wat je wilt kijken.

Nee, niet Apple, de rechthebbende houdt het gewoon lekker zelf. Apple krijgt natuurlijk nooit alle rechten van alle voetbal in de wereld. Apple kan wel al die rechthebbenden helpen hun content te verkopen zodat je “tenminste wereldwijd kiezen wat je wilt kijken”. Dat is nou precies mijn punt.

Het ligt in ieder geval een stuk gecompliceerder dan hier uiteengezet wordt.

Klopt helemaal.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?