Amac grootste APR na overname iFactors

Door: Koen van Tongeren - 48 reacties

Apple Premium Reseller Amac heeft vandaag op een personeelsbijeenkomst bekend gemaakt dat concurrent iFactors door het bedrijf is overgenomen. Met de overname van iFactors krijgt Amac 10 nieuwe filialen in handen, onder andere in Breda, Den Haag, Leiden, Rotterdam en Zoetermeer.

Het totaal aantal winkels van Amac komt met de overname op 21 en is het de grootste APR van Nederland geworden. Tot nu toe was dat iCentre. Algemeen directeur Laurens van Hoorn van Amac heeft het bericht bevestigd tegenover One More Thing en vertelde ons wat ’s lands grootste APR nog meer in petto heeft.

iFactors is zeker niet de eerste overname die Amac gedaan heeft. Eerder werden al C-Inside, AM Bridge en YouMac aangekocht. In 2010 heeft het bedrijf de strategie uitgezet om uiterlijk in 2013 de grootste Apple Premium Reseller van Nederland te worden, aldus Van Hoorn. Hiermee wil Amac zijn positie versterken in een markt met steeds groter wordende APR-ketens.

Een andere reden voor de uitbreiding is Apple zelf. Diens retailafdeling bestaat nu alleen nog uit een online winkel, maar zal binnenkort uitgebreid worden met een fysieke Apple Store in Amsterdam en Van Hoorn verwacht dat dit niet de laatste zal zijn. Bij Amac wordt rekening gehouden met de opening van een Apple Store in Rotterdam in 2013. Daarna volgen er waarschijnlijk nog meer, zo berichtte OMT al eerder.

Op de vraag ‘What’s next?’ geeft Laurens van Hoorn geen direct antwoord. Wel geeft hij aan dat de spoeling in Nederland steeds dunner wordt. Er zijn echter nog steeds ketens die een interessante kandidaat voor overname zouden kunnen zijn, zoals iVizi en Xando. Tegelijkertijd lonkt het buitenland ook voor Amac en dan met name Oost-Europa. Elke kans wordt bekeken, volgens Van Hoorn.

Reacties

48 reacties
  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    What’s next? Twee jaar standaard garantie op ALLE onderdelen in je dure computer misschien?

  • Profielfoto
    Reind

    @MoNdO GeNeRaToR, mocht dat ooit gebeuren zullen ze er bij Amac wel wat op vinden om je als klant nog niet te hoeven helpen.

    Al meerdere malen de ontiegelijk slechte klantenservice van het bedrijf mogen ervaren wat voor mij de reden was om in het vervolg lekker de Apple spullen bij MyCom te halen of bij dat schreeuwbedrijf wat MediaMarkt heet.

  • Profielfoto
    Maced.2

    ach het is geweldig news…als dan hun service er ook beter van word.
    Maar dat zal wel niet:nerd:

    Mijn zien ze er niet meer,ik koop me Apple Hardware wel ergens anders.
    [gelukkig vinden al mijn vrienden en familie dat ook. :P]

  • Profielfoto
    Xcode

    Hopen dat ze hun service nog op zo’n niveau weten te houden dat het mij ervan overtuigt om aankopen daar te blijven doen, althans bij de door iCentre overgenomen keten MacMe in Groningen. Aan bovenstaande reacties te zien, hoef ik niet veel goeds te verwachten… in plaats van het doen van overnames zullen eens goed moeten nadenken over hun huidige winkels.

  • Profielfoto
    Martin Bolderman

    Namens Amac Deventer: Welkom!!!!!! (Wat een gezelligheid hier op het feest)

  • Profielfoto
    appievanr

    Hoor slechte dingen over Amac qua service. Hopen na ze nu hun krachten gebundeld te hebben niet nog arroganter gaan worden.

  • Profielfoto
    Maxx1987

    Het zal vast aan mij liggen maar volgens mij heeft iCentre 25 winkels:)

  • Profielfoto
    appievanr

    Namens Amac Deventer: Welkom!!!!!! (Wat een gezelligheid hier op het feest)

    Kun je verwachten met Media.

    Misschien luisteren mensen dan een keer en anders gaan ze allemaal naar de MediaMarkt.:nerd:

    Veel sterkte met je fusie. Verkopen is één! Maar klanten houden is twee:smile:

  • Profielfoto
    AppelNL

    Hè Koen….

    iCentre is volgens mij de grootste van NL, met 25 vestigingen…

  • Profielfoto
    Jojo890

    Pfff… Amac gaat de Jumbo achterna met de strategie de grootste van NL te zijn. Daar gaat de kwaliteit en service want het gaat er bij hun alleen om, wie de grootste is…

  • Profielfoto
    maarten1909

    Hè Koen….
    iCentre is volgens mij de grootste van NL, met 25 vestigingen…

    Dit ja,

    en ik hoop dat de service en klantbediening etc. die de iFactors nu in Breda heeft, behouden blijft.

  • Profielfoto
    Maced.2

    Namens Amac Deventer: Welkom!!!!!! (Wat een gezelligheid hier op het feest)

    Kun je verwachten met Media.

    Misschien luisteren mensen dan een keer en anders gaan ze allemaal naar de MediaMarkt.:nerd:

    Veel sterkte met je fusie. Verkopen is één! Maar klanten houden is twee:smile:

    Helemaal mee eens..mooi gezegd :thumbsup:

  • Profielfoto
    vraptor

    Volgens mij blijft iCentre inderdaad de grootste……

  • Profielfoto
    iOchem

    Ik heb anders hele goede ervaringen met Amac?:)

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Hmmzz… wat een verhalen hier over service. Ik ken alleen Amac Utrecht en daarover ben ik altijd tevreden geweest, ik ken daarnaast wat mensen die bij iFactors in Breda hebben gewerkt en daar hoor ik weer negatieve berichten over.
    ..
    De mensen in Breda zijn daar inmiddels weg, de mensen die mij bij Amac hielpen ook. Dus wat zegt mijn ervaring dan nog? Volgens mij niet veel
    ..
    Datzelfde geldt derhalve ook voor bovenstaande reacties.

  • Profielfoto
    appievanr

    Ik heb anders hele goede ervaringen met Amac?:)

    Ken er al zo een paar uit mijn vriendenkring die dat niet hebben.:smile:

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    @dvbeeten: volgens mijn informatie zijn een aantal vestigingen daarvan geen APR, zoals de winkels in de Bijenkorf, maar ik zal e.e.a. ff nakijken.

  • Profielfoto
    Marcianow

    Spannende (en leuke) tijden voor de ‘kleine’ APRs. Waarom wordt iAmstore niet genoemd in het artikel?

  • Profielfoto
    McMeller

    iCentre heeft 25 vestigingen maar dat zijn inderdaad niet allemaal APR’s. De vestigingen in de Bijenkorf in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn AAR. De winkel in Sneek betreft ook een shop-in-shop en is volgens mij ook AAR. Als ik mij niet vergis komt het aantal APR’s van iCentre daarmee op 21.

    Overigens heeft iFactors 11 filialen, geen 10. Of dit allemaal APR’s zijn, weet ik niet. De nieuwste winkel in Rotterdam-Alexandrium dacht ik niet.

  • Profielfoto
    ramrod

    Wie heeft goede ervaringen in of rond Rotterdam met het kopen van een Apple, om te verkopen zijn ze allemaal goed maar het gaat mij om de service als er eventueel problemen zijn , er moet een nieuwe IMac komen vandaar .

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik heb anders hele goede ervaringen met Amac?:)

    Ken er al zo een paar uit mijn vriendenkring die dat niet hebben.:smile:

    Inderdaad. Vriendelijk zijn bij de verkoop van een computer noem ik geen service. Die leer je pas kennen als je een probleem hebt met je computer.
    In dat geval is het gewoon bagger.
    Ja mijnheer, twee jaar garantie hebt u wel, maar niet op (vul aan) harde schijven/batterijen/moederborden/dvd-spelers/toetsenborden en beeldschermen. In dat geval krijgt u een gepeperde rekening. En hebt u klachten? Dan contacteren wij Apple (om te kijken of zij de rekening willen betalen) en bellen we u terug, wat we vervolgens niet doen. Vervolgens weten we niet meer wat ook alweer het probleem was.
    We blijven zo lang bezig, tot u dik geld betaalt om van ons af te zijn.

  • Profielfoto
    Lauwrence

    @ramrod: ik heb geen slechte ervaringen met het voormalige Machouse bij CS.

  • Profielfoto
    Lauwrence

    En zo wordt Apple alweer een mainstream product met slechte service… Was je vroeger “anders” met überhaupt een homecomputer (lees: 80’er jaren) en nu, of althans tot voor kort, met een Apple computer zullen deze heren dat wel eens even verzieken.

    Bah!

  • Profielfoto
    martijnengler

    Amac, iFactors… Ja, ik zie de match wel. Weinig ervaring met de service van Amac, maar de ervaring die ik heb was niet al te best. Als ik de comments hier lees ben ik niet de enige.

    Veel ervaring met iFactors service… En daarom koop ik daar nooit meer. Vind het nog steeds jammer dat Machouse is overgenomen door iAm store. Daarvoor was dat echt de perfecte reseller wat mij betreft. Die bij Rotterdam CS had altijd supergoede service!

  • Profielfoto
    pim939

    Hopelijk hebben ze een betere service dan ifactors.

  • Profielfoto
    stecle

    Stelletje jankies, weet als klant eens wat je rechten zijn alvorens je begint af te geven.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Dat is nu net de reden waarom we hier klagen, slimmerik.:wink:

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Daarom was Ifactors in den haag toe vandaag.

  • Profielfoto
    Macteach

    @Mazed.2: zo, dat zijn wel heel veel taalfouten in één enkele reactie…

  • Profielfoto
    Da Vinci

    Maar dat houdt dus in dat iCentre de grootste ‘winkelketen’ is. Of dat nou APR’s, AAR’s o.i.d. zijn maakt niet uit? De meeste Nederlanders kijken immers alleen naar het naambordje……………… Dit is een beetje een rare manier van berekenen. Ik ga toch ook niet zeggen dat AH XL, AH to Go en de franchise niet horen bij de Albert Heijn, en ik die daarom niet bij het totaal ga optellen???? :slant:

  • Profielfoto
    Thomasjwz

    Koen van Tongeren 4 uur geleden
    @dvbeeten: volgens mijn informatie zijn een aantal vestigingen daarvan geen APR, zoals de winkels in de Bijenkorf, maar ik zal e.e.a. ff nakijken.

    De filialen in de bijenkorf van iCentre zijn inderdaad geen APR maar AAR, maar iCentre zet zich volgens mij wel als bedrijf neer als de grootste APR ondanks dat er dus een aantal filialen geen APR zijn.

  • Profielfoto
    bugboy

    Ik snap niet dat je als ondernemer graag Apple wilt verkopen. Je bent overgeleverd aan de grillen van Apple m.b.t. prijsstelling, inrichting, service, … En als jij hebt geholpen om Apple groot te maken, dan is je dank dat Apple er zelf een winkel naast zet om je kapot te concurreren. Ze maken mooi spul, maar ik zou liever wat anders verkopen…

  • Profielfoto
    stecle

    Ik heb bijzonder goede ervaringen qua service bij Amac Eindhoven, ik denk dat de arrogantie van de average fanboy best wat invloed heeft op hoe je geholpen wordt door een medewerker. Ze staan daar best open voor een goede klant beleving, al merkte ik idd dat een wat stekelige klant voor mij wat directer werd behandeld dan iemand die rustig blijft.

  • Profielfoto
    michel_mac

    Wat een super goed nieuws
    Welkom bij de club.
    Samen zijn we sterk.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @stecle: over welke service heb je het dan? Vriendelijk zijn bij de verkoop lijkt mij logisch.
    Al eens stukken gehad buiten het jaar? Want dáár gaat het eigenlijk over.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Gaat Arie Koomen de commercials doen voor Amac?

  • Profielfoto
    puchelaar

    Woonachtig op 2 minuten lopen van Amac Amersfoort is de verleiding altijd groot om daar heen te gaan voor mijn Apple aankopen en service.
    .
    Voor kleine zaken doe ik dat ook nog wel, maar voor grote zaken nam ik altijd de moeite om naar Amac Utrecht te gaan, wat ook de eerste Amac was, toch? Daar is de service en klantvriendelijkheid lang beter geweest dan in Amersfoort.
    .
    Maar afgelopen week heb ik mijn MBP voor reparatie (binnen de garantie) toch maar eens binnen gebracht bij iCentre Almere. En daar krijg ik zowaar statusupdates per mail. Ik ben van Amac gewend een hele tijd te moeten wachten zonder te weten waar ik aan toe ben.
    .
    Ik kan dus nog geen oordeel vellen over de daadwerkelijke reparatie, maar ik ben in ieder geval een beetje blijer door de prettige manier waarop ik werd behandeld bij afleveren, en de statusupdates per mail.
    .
    .
    Ik heb echt een bloedhekel aan arrogante middenstanders, en zal er anderzijds soms moeite voor doen goede, service gerichte winkeliers en bedrijfjes te blijven bezoeken. Als deze eerste indruk van iCentre zich doorzet in de afhandeling van de gehele reparatie, zijn ze mij bij Amac dus kwijt voor toekomstige grotere aankopen en voor service vragen (2 minuten lopen blijft te makkelijk voor kleine aankopen vrees ik).
    .
    .
    Ik heb de indruk dat Amac bezig is te veranderen in een keten (dat zijn ze natuurlijk al, maar ik bedoel dat de filialen ook van die grondgedachte doordrenkt gaan worden), waarbij winstgevendheid losgekoppeld wordt van de klant en uiteindelijk vóór de klant komt. Terwijl het volgens mij een eenheid moet zijn wil je het uiteindelijk redden…
    .
    .
    .
    /edit: irritant dat je geen witregels kan maken in een post. Dan maar puntjes ertussen;)

  • Profielfoto
    michel_mac

    Super is het. Goed nieuws

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik blijf lekker bij iCentre. Toch de grootste (hoe je het in allerlei afkortingen nou ook mag noemen) Ik zit daar al vanaf de tijd dat ze nog maar 1 vestiging (Uitgeest) hadden. Altijd goede ervaringen en service gehad daar.

  • Profielfoto
    stecle

    Uiteraard al eens stukken gehad buiten t jaar (meestal zelfs), ben dan keer op keer ook blij met dat Care doosje wat ik er altijd bijkoop, bespaarde me heel wat geld en gedoe.

  • Profielfoto
    goulashkanone

    Uiteraard al eens stukken gehad buiten t jaar (meestal zelfs), ben dan keer op keer ook blij met dat Care doosje wat ik er altijd bijkoop, bespaarde me heel wat geld en gedoe.

    Aha, daarom helpen ze jou zo goed, omdat je een heleboel overbodig extra geld hebt betaald.
    Nee, nu snap ik het….da’s i.d.d. een goed voorbeeld van goede service.

    Precies het tegenovergestelde van wat de mensen hier onder service verstaan, schat ik zo in.

  • Profielfoto
    NeilWebers

    Amac heeft een hele slechte service. Ze gaan het zeker afleggen als Apple open gaat. Ik koop alleen nog online bij Apple: Nog nooit problemen of discussie gehad. Top!

  • Profielfoto
    tomx

    Amac doet ook status rapporten.
    Los van de winkels is er wel iets anders aan de hand.
    Apple gaat steeds meer zijn macht gebruiken om veel geld te verdienen.
    Verdienen lijkt belangrijker dan klantgerichtheid. MS Apple?
    Bijvoorbeeld: Als je in de buiten gebieden woont (slecht internet) dan kun je geen Lion draaien, want geen CD versie. Ook niet als je een nieuwe MBP hebt gekocht. Bij problemen ben ik maar op 10.6.8 overgestapt. Is dit de nieuwe antikopieerbeleid van Apple? Bedankt!

    Zou linux ooit iets worden?

  • Profielfoto
    Stargazer72

    Ook voor mij geen goede ervaring met Amac. Ik heb er zo mijn buik van vol dat ik er hier niet eens over wil uitwijden.
    De mensen in het filiaal willen je nog wel helpen, maar ze worden voortdurend teruggefloten door het hoofdkantoor (of men verschuilt zich erachter).

  • Profielfoto
    Dutch_Muscle

    Nou Amac, veel sterkte met jullie miskopen. Apple is veel en veel te sterk vertegenwoordigd in de retail markt waar zowat geen euro is te verdienen. Apple zal alleen maar meer haar eigen retail kanaal versterken en aangezien de trend van online kopen meer en meer de overhand gaat krijgen zullen veel van deze winkels binnen enkele jaren de deuren sluiten.

    Een Apple store die maar 7-8% marge maakt heeft geen bestaansrecht meer als Apple niet meer mee financiert. Dat kan elke mongool nog wel uitrekenen…

  • Profielfoto
    JamesJohannson

    Hier alleen maar goede ervaringen met de service van Amac Eindhoven, top winkels!

  • Profielfoto
    RubbereRobbie

    @ramrod kom zaterdag even langs Ifactors Rotterdam lijnbaan
    en dan praten we verder;)
    Ik sta er om eerlijk te zijn ook niet om te springen dat Ifactors nu ineens een ander bedrijf is maar ik moet het allemaal nog gaan zien:D … miss eindelijk eens een keer leuke vrouwelijke collega’s… who knows… ik was ziek tijdens dat personeelsfeest.

  • Profielfoto
    pim939

    Hoe zit dit met de garantie? Blijft die nog gewoon?