Het ware verhaal achter ‘Think different’

14 reacties

Wie de TV-serie Mad Men kent, weet dat het hierin draait om creativiteit, accounts, geld, ontevreden klanten en uiteindelijk briljante reclames. Creatief genie Don Draper blijkt ook in het echte leven te bestaan. Lee Clow en Rob Siltanen maakten de Think Different reclame eind jaren negentig.

Rob Siltanen geeft nu op forbes.com een uitgebreide weergave van het ontstaan van de Think Different campagne. Hoe ze als gerenommeerd reclamebureau als TBWA/Chiat/Day toch een pitch moesten doen bij Steve Jobs. Hoe lomp Steve kon zijn en hoe hij in enkele seconden de campagne afkeurde en vervolgens goedkeurde. Hoe het idee voor de campagne niet van Steve kwam maar van Craig Tanimoto. Afijn, lees het hele verhaal!

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Maverick9898

    Stond dit verhaal ook niet in de biografie van Steve?

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    Rob Siltanen: “What prompted me to share this inside account was Walter Isaacson’s recent, best-selling biography on Steve Jobs. In his book, Isaacson incorrectly suggests Jobs created and wrote much of the “To the crazy ones” launch commercial. To me, this is a case of revisionist history.”

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Steve Jobs moet je als een coach zien. Hij scoort de goals niet maar zonder hem zou het complete team nooit in de finale zijn beland en de verdediging van de tegenpartij uitgeschakeld worden. Dit is net zo’n kansloze discussie als die van ‘Wie heeft de PC uitgevonden’. Zonder het grotere geheel te zien ontgaat je de kracht van visie en vastberadenheid. Dat slaat op de hardware, software en marketing van Apple.

  • Profielfoto
    JBStudio

    mooi gesproken Maddox…..

  • Profielfoto
    koen

    Mooi geplaatst die Microsoft reclame wannner ik de Forbes link open. :lol:

  • Profielfoto
    RienMsc1

    Pure onzin, Dr. Maddox

  • Profielfoto
    kerelvent

    @Rien
    Licht eens toe dan.

  • Profielfoto
    iFlorens

    @Dr. Maddox
    Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Als je terugdenkt naar het begin van Apple waren het toch echt Steve & Steve die de computers maken (Ik kan fout zitten, excuus) en niet het team eromheen. Dus hij kan het zelf ook wel. Het is wel minder geworden natuurlijk, maar ik denk dat hij meer aan het eindproduct zelf deed dan dat wij denken. Aangezien na he ontslag van Steve Apple in elkaar stortte en dat toen hij terugkwam het weer opbloeide, denk ik dat er meer rechtstreeks werk van Steve’s vingers in de producten zit dan wij denken.. Maar ik weet dit natuurlijk niet zeker.

  • Profielfoto
    jtd

    @iFlorens,
    Denk niet dat Steve Jobs nog daadwerkelijk aan de productielijn zat. Wel heeft Steve natuurlijk de ideeën en visies van Apple op zijn conto staan. Hij zag dat een iMac gemaakt moest worden zonder Floppydrive. Hij zag dat een iPod geweldig kon worden icm iTunes. Hij zág dat allemaal, maar hij stuurde daarbij de juiste mensen de juiste weg in. Net als een coach dat doet. Dat is wat Dr.Maddox zegt.

    Zo heeft Steve natuurlijk niet de reclames voor Apple verzonnen. Dat gebeurd samen met andere creativelingen. Hij gaf waarschijnlijk wel richting etc.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Als ook maar de helft van de biografie echt waar is (geromantiseerd, overdrijven of verdraaien wordt er altijd wel) dan staat er al genoeg in om te kunnen zien dat Jobs de elektriserende en drijvend kracht was achter Apple. Niet alleen als visionair was hij vrij zeldzaam, maar ook als persoonlijkheid. Het RDF lijkt mij geen sprookje en moeilijk te negeren.
    .
    Zelfs zaken die niet van Steve Jobs zelf kwamen kwamen van hem zelf en iedereen bij Apple zag dat het goed was. (Althans men probeerde zichzelf daarvan te overtuigen wat niet altijd lukte)
    .
    Een feit echter staat als een paal boven water: het was Wozniak en niet Jobs die de eerste Apple maakte. Jobs had als er geen Wozniak was geweest misschien iemand anders gevonden, maar Jobs had het nooit alleen kunnen doen omdat zijn kennis van elektronica toentertijd niet bijzonder groot was.

    Dus wat Dr. Maddox zegt snijdt voldoende hout voor de komende winter…

  • Profielfoto
    Arthur345

    Alsof “Think Different” zo briljant is :’)

  • Profielfoto
    jtd

    @Arthur345,
    Enig historisch besef is aan jou niet besteed met je 15 lentes. Dat is ook helemaal niet erg.
    De schilderijen van Picasso zijn in jou ogen misschien ook niet briljant en jij kunt waarschijnlijk ook veel beter schilderen etc etc, maar gezien in de historie was Picasso wel degelijk een bijzondere kunstenaar.
    Zo moet je eigenlijk alles beoordelen in de context en niet als losse ‘oneliner’. Helaas is het voor de jeugd soms wat moeilijk om het geheel te zien in deze cultuur van oneliners en populisme.

  • Profielfoto
    RienMsc1

    @Arthur345: Inderdaad, zo briljant is “Think Different” ook niet…

  • Profielfoto
    JWB

    Zoals ook wel blijkt uit het ‘ontkennen’ van zijn ziekte, heeft Steve ook hier een eigen waarheid. Het past bij hem. Toch had Isaacson daar soms wat scherper in moeten zijn in zijn bio.