Steve Jobs voorspelt internet

Door: Jan David Hanrath - 50 reacties

1990, het jaar dat de Hubble telescoop werd gelanceerd, dat de eerste McDonald’s in Moskou haar deuren opende en waarin Tim Berners-Lee de eerste webpagina maakte op een NeXT computer. Baas en bedenker van NeXT was Steve Jobs en eerder datzelfde jaar gaf Steve een interview voor het programma Paperback Computer.

Het ongemonteerde interview van 50 minuten is recent weer opgedoken en het is onvoorstelbaar hoe raak Steve het ‘internet’ (dat nog niet bestond) beschrijft.

Vijf jaar later gaf Steve nog een interview. Dit keer voor een Brits-Amerikaanse co-productie Triumph of the Nerds. Het volledige interview is nooit uitgezonden, omdat de tapes zijn kwijtgeraakt bij de verzending. Slechts 10 minuten haalde de miniserie. Recent is in London een kopie van het hele interview opgedoken die digitaal is opgepoetst en opnieuw is gemonteerd. Deze nieuwe versie gaat onder de naam Steve Jobs: the lost interview binnenkort in premiere in filmtheaters in de Verenigde Staten.

Van de originele miniserie heeft 9to5Mac een aantal afleveringen weten te vinden:

Reacties

50 reacties
  • Profielfoto
    Myke

    Gaaf!!!

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Wow, dik 200 minuten beeldmateriaal.:eek:

    *zoekt plaatsje in agenda*

  • Profielfoto
    pim939

    Wow ga ik zeker kijken.

  • Profielfoto
    Zakske

    Dit is werkelijk totaal onzinnig… tweehonderd minuten aan niet geëdit materiaal. Ik wacht wel op de zestig minuten die overgebleven zijn voor de bioscoop.

  • Profielfoto
    koen

    En toen heeft hij het stiekem in het oor van Al Gore gefluisterd…

  • Profielfoto
    reporterdavid

    Jobs; he did it again baby!

  • Profielfoto
    JanJansen

    Wat een onzin!

    Internet is de voortzetting van Arpanet en dat bestaat al sedert 1969. Verder zijn er wel meer mensen geweest die de uitbreiding van Arpanet allang voorzagen.

    Reeds in de jaren ’80 werd er in de Main frame wereld allang volop gewerkt via terminals die aangesloten waren via de telefoonleiding aan computers welke elders stonden.

    Het huidige Internet is niets meer en niets meer dan een grote verzameling van protocollen. De achterliggende fysieke techniek bestaat al heel lang.

  • Profielfoto
    Ouw

    Jan Jansen

    Yes indeed. Wat is dit voor nonsens? In welk jaar is de persoon, die denkt dat internet in 1990 is ontstaan, geboren? Sommige lieden denken dat internet een synoniem is voor world wide web. In die jaren moest ik stompzinnige communicatie miepen altijd uitleggen dat internet al veel langer bestond en dat er ook nog andere protocollen waren. Zucht.

  • Profielfoto
    Baszert

    ’t is McDonald’s, sorry.. miereneuken.

  • Profielfoto
    Japsuh

    Sowieso werd het eerste Nederlandse domein al in 1986 (oid) geregistreerd, internet bestond dus wel degelijk. De grafische omgeving, ja, die kwam later.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    1990, mijn geboortejaar :D!
    Leuke interviews lijkt mij;)!

  • Profielfoto
    Pretletter

    Gaaaaaaaaaaaaap.

    Wanneer keren we weer terug tot de orde van de dag?

  • Profielfoto
    madcat

    leuk, het eerste interview kende ik nog niet, erg intressant!
    Triumph of the Nerds staat uiteraard al lang braaf op mijn hard disk:)

  • Profielfoto
    Frans T

    Triumph of the Nerds, leuk!! Ik heb die serie indertijd opgenomen, deze werd in Nederland uitgezonden op Nederland 3 in 1995. (de titel hier was toen ‘de Willie Wortels van de Computerindustrie…..) Dit jaar heb ik mijn VHS band middels mijn Elgato kabeltje gedigitaliseerd waardoor ik hem via mijn Apple TV2 weer in mijn woonkamer kan bekijken. Enige voordeel t.o.v. de links in dit artikel; mijn versie is Nederlands ondertiteld..

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Vooropgesteld: ik heb alle filmpjes nog niet bekeken en reageer dus alleen even op de titel van het artikel, het artikel zelf en de reactie.

    Het is onzin dat Steve Jobs het internet voorspeld zou hebben. Misschien de uiteindelijke functies die het zou krijgen, dat zou kunnen. Ik moet het interview nog bekijken. Maar de aanzet tot het internet werd al gegeven in 1957….!

    Het is al de tweede keer dat ik dit zeg: maar lees aub even gewoon Wikipedia voordat je dingen gaat beweren die niet kloppen!!
    Kortweg: in 1957 lanceerde de Sovjet Unie de spoetnik raket. Amerika schrok enorm en de hele wereld ook. Het was het hoogtepunt van de Koude oorlog. Een kernoorlog was toen en de volgende jaren heel dichtbij. Er werd een denktank ingesteld, die een systeem moest bedenken waarmee de wereldwijde communicatie tijdens en na een kernoorlog niet volledig zou uitvallen. Radiocommunicatie zou dan nl. totaal stilvallen.

    In 1962 kwamen de eerste plannen om computernetwerken via een wereldwijd netwerk met elkaar te verbinden. Als er dan een deel zou uitvallen door een aanval met atoombommen, zou via andere weg communicatie mogelijk blijven omdat het een webconstructie zou hebben. Daardoor zou men strategisch sterk staan en zou de militaire en overheidscommunicatie via een omweg kunnen doorgaan.

    In 1969 werd het netwerk in werking gesteld: computers tussen twee universiteiten werden verbonden en later nog veel meer. Het had dus een puur militaire aanleiding.
    In 1972 werd het (Militaire) Arpanet opengesteld voor universiteiten en overheid.
    TCP/IP en @ werd bedacht. “Computernerds” op universiteiten, leeftijdsgenoten van Steve Jobs en dus net zulke hippies met lang haar, verzonnen allerlei toepassingen omdat ze mogelijkheden zagen om het van oorsprong militaire en overheidsnetwerk om te vormen tot een communicatienetwerk voor burgers, voor iedereen dus. Het leger en de Amerikaanse overheid was daar eerst niet blij mee, maar het was niet meer tegen te houden. Er waren wel allerlei verschillende internet netwerken.
    In 1974 werd de eerste email verstuurd naar 400 personen.
    In 1984 verscheen het eerste artikel over internet in een Nederlandse krant: “Een leven zonder netwerk is ondenkbaar” (en hoe gelijk hebben ze gekregen!!)
    In 1986 werd eerste internetverbinding met Nederland gelegd.
    In 1990 ontstond het World Wide Web in basis zoals we het nu kennen, maar zonder enige grafische vormgeving. Omdat vlak daarvoor de Koude Oorlog plotseling werd beëindigd door ontwapeningsverdragen en vooral de instorting van een groot aantal communistische regimes viel de militaire noodzaak voor het world wide web definitief weg.

    In 1993 ging ik op internet werken, op de redactie bij een omroep. Het grote voordeel was de telex die per artikel uitgeprint kon worden (in plaats van elke dag honderden nieuwstelexen van alle persbureaus op papier uitprinten!) en info die kon worden opgevraagd. Er waren al heel wat simpele websites, maar alles was doodsaai: gewoon getypte pagina’s, zonder kleur, zonder vormgeving. Laat staan zonder plaatjes en filmpjes.

    Eerste zoekmachines in 1993: Lycos en Altavista.
    Ongeveer in 1995 was er het eerste chatprogramma ICQ (dat nog steeds bestaat volgens mij) en daarna ICU (I See You) waarmee eerst geëxperimenteerd werd op universiteiten. Camera in zwartwit. Ik weet nog dat ik met studenten van de universiteit in Hirosjima zat te chatten en via hun server aan mijn collega, die in de kamer naast me zat, vertelde dat we gingen lunchen:grin:
    Ergens tussen 1996 en 1998 – ik weet het niet meer precies – kwam 2Vandaag, het programma waar ik voor werkte, als eerste TV programma ter wereld in live-stream op internet, waardoor het overal ter wereld live bekeken kon worden. Wij waren de eerste omdat iemand in IJmuiden de apparatuur daarvoor had ontwikkeld. Kort daarna waren we ook het eerste TV programma dat “On Demand” per programmablok aangeklikt en bekeken kon worden. Een hele vroege voorloper dus van “Uitzending gemist”. Het was altijd haasten om het direct na de uitzending in te laden en na een uur online te hebben. We waren ook één van de eersten met een eigen website én een emailservice waarop mensen konden aangeven in welk soort onderwerpen ze geinterresseerd waren. Dan kregen ze een email als we daarover iets in de uitzending hadden. Het had een enorme impact.

    Nu is dat allemaal heel normaal en weten we hoe snel de ontwikkelingen verder gaan. Uiteindelijk denk ik dat internet de grootste mediarevolutie is, die er tot nu toe is geweest en het einde is er nog lang niet. Het brengt de hele wereld bij elkaar, maakt snelle revoluties mogelijk, heeft elke persoon toegang tot de media gegeven en het belang daarvan is enorm! De media zullen verder versmelten, de mogelijkheden enorm worden vergroot, de snelheid steeds groter worden. Door internet is the world a village….!!! Nu nog een Universal Web tussen de planeten :crazy: maar dan moeten we eerst nog uitvogelen of er op Mars etc nog wat te beleven is.

  • Profielfoto
    petrakev

    @MacAanZee: Helemaal met je eens. Wat ik nog wil aanvullen is dat het gebruik van netwerken al in 1981 gewoon beschikbaar was. Kijk maar eens naar dit filmpje over de Xerox Star. Hier wordt al gesproken over Cloud Storage. Om maar te zwijgen over de user interface die Apple beweerd uitgevonden te hebben http://www.youtube.com/watch?v=Cn4vC80Pv6Q&feature.

  • Profielfoto
    Ouw

    @MacAanZee:

    Prima overzicht. Ik wilde het niet zo uitgebreid voorkauwen voor de jongeren onder ons.:-)
    Ik mis nog Gopher. Ooit, voor mijn eerste webserver, heb ik een Gopher server opgetuigd. Dat was toen even hot. Nu geheel verdrongen door world wide web, om meerdere redenen. Dat moet in 1991 zijn geweest, getuige Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gopher

  • Profielfoto
    JWB

    Nog even en de beste man heeft zelfs het schrijven uitgevonden!:lol:

  • Profielfoto
    Petje

    Zucht! Zelfs bij OMT zijn er mensen die de reputatie van Steve jobs onderuithalen door zo’n domme bewering te toen in de titel.
    Steve jobs heeft nooit het internet voorspeld. Hij geeft slechts zijn visie over het feit hoe het internet er uit zou zoen in de toekomst.
    Hoe het in ons leven een grote rol zal spelen.
    Kijk, visie heeft hij altijd gehad en vuistregels denken en dat geld niet alleen voor het internet maar voor vele producten die we inmiddels kennen van Apple.

  • Profielfoto
    Johs

    De schrijver van dit stukje weet inderdaad maar bitter weinig over internet. Het World Wide Web was in 1990 volop in ontwikkeling bij CERN, en daarvoor waren er al voorlopers als Compuserve en ook in Nederland waren er bulletin boards. Email bestond al. Apple had al HyperCard ontwikkeld, een vroege voorloper van de hypertext technologie die nu nog steeds voor het World Wide Web wordt gebruikt. De introductie van de eerste echter browser in 1993 was een logische ontwikkeling vanaf het moment dat je nog met Gopher moest werken.
    Jobs refereert aan zijn bezoeken aan Xerox in 1979, waar ook al Ethernet werd gedemonstreerd, maar zegt dus in dit interview dat hij dat allemaal NIET heeft zien aankomen.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Ik vind dit super leuke filmpjes. Bedankt voor het posten ervan.
    Ik lees net het Steve Jobs boek en dit is erg leuk om ernaast te zien.

    T

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    Voor alle critici: de eerste auto wordt niet toegeschreven aan de uitvinder van de ontbrandingsmotor, de personal computer niet aan de uitvinder van de computerchip. Waarom zou je dat dan wel doen met het internet? Iedereen weet dat het web gebaseerd is op een militair en later wetenschappelijk computernetwerk, maar daar gaat het hier (natuurlijk) niet om. Bekijk het filmpje op z’n minst voor je reageert. Steve spreekt hier van het internet zoals wij het thuis in op het werk elke dag gebruiken. Om dat toe te schrijven aan de uitvinders van het computernetwerk is mijns inziens een beetje vreemd.

  • Profielfoto
    Ouw

    Kletskoek Van Tongeren. De critici vallen over de zin “Het ongemonteerde interview van 50 minuten is recent weer opgedoken en het is onvoorstelbaar hoe raak Steve het ‘internet’ (dat nog niet bestond) beschrijft.” Dat internet bestond in 1990 al een tijdje. Triest is alleen dat het toen een serieus vehikel was voor wetenschappers en nu voornamelijk een voertuig is voor de onwelriekende uitlatingen van het klootjesvolk.

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    Wat een weldoordachte en genuanceerde mening Ouw.;-) Hoe dan ook, ik zal het nog een keer uitleggen, want blijkbaar is mijn eerste reactie nog niet verhelderend genoeg (waarvoor mijn welgemeende excuses).

    Het gaat hier niet over de voorspelling van het internet, het gaat om de voorspelling van het HUIDIGE internet. Als je het interview daadwerkelijk bekijkt hoor je dat Steve hier voorspelt hoe wij het internet vandaag de dag gebruiken. Op zich niet baanbrekend, er waren er meer die dat deden, maar zulks wordt ook niet beweerd door de schrijver van dit stukje. Jan David had wellicht kunnen schrijven: “het internet (dat nog niet bestond in zijn huidige vorm)” maar persoonlijk schat ik ons publiek hoog genoeg in om aan te nemen dat ze dat wel begrijpen. Niemand doet een voorspelling over iets dat al jaren bestaat.

    Om dit vervolgens af te doen als onzin omdat het internet allang bestond getuigt volgens mij van een korte aandachtsspanne. Oftewel, ik denk dat de critici (u inclusief) het filmpje niet eens bekeken hebben en daarom niet begrepen hebben waar het over gaat. Niet erg, maar tegelijkertijd niet verstandig om dan wél te reageren en ook nog eens bovenstaande krachttermen te gebruiken.

  • Profielfoto
    Ouw

    Juist Van Tongeren. Daar gaat het filmpje over, maar dat had ik wel begrepen. Mij gaat het om het stukje zin ” het ‘internet’ (dat nog niet bestond)”. Als iemand, in dit geval ene Jan David, meent stukjes voor OMT te moeten schrijven, dan moet hij ook maar eens leren om duidelijk te schrijven en niet zo kort door de bocht als hij nu heeft gedaan.

  • Profielfoto
    Brammetjebammetje

    Haha, dan heeft Koen zijn publiek toch overschat. Ik zou het maar als een compliment zien, Ouw…

  • Profielfoto
    bram91

    Waarom “mierenneuken” sommigen zo?
    Zoals Koen ook al beschrijft, iedereen weet wel wat er bedoeld wordt met het stuk. Dus waarom moeilijk doen? Als alle artikelen zo uitvoerig geschreven en uitgebreid uitgelegd zouden moeten worden, zou het leesplezier er voor mij van af zijn. Er wordt natuurlijk ook uitgegaan van een stukje eigen kennis.

  • Profielfoto
    bram91

    Waarom zo “mierenneuken”?
    Zoals Koen ook al beschrijft, iedereen weet wel wat er bedoeld wordt met het stuk. Dus waarom moeilijk doen? Als alle artikelen zo uitvoerig geschreven en uitgebreid uitgelegd zouden moeten worden, zou het leesplezier er voor mij van af zijn. Er wordt natuurlijk ook uitgegaan van een stukje eigen kennis.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    @bram91 omdat men hier journalistiek probeert te plegen. Je kunt geen dingen fout in je artikel zetten en dat zo laten als ‘exercise to the reader’. Het is gewoon kul wat er staat. Een te strakke shortcut. Dat vind ik journalistiek niet verantwoord of op z’n minst erg slordig. Taal is subtiel. Een woordje kan het verschil maken tussen een goed argument of regelrechte lulkoek.

    Vind ik persoonlijk geen mierenneuken maar terechte kritiek op een artikel.

    Verder natuurlijk leuk voor de geinteresseerden om zo’n filmpje te kunnen zien natuurlijk. En dat Jobs visie had is duidelijk. Dat ‘ie vooral de uitvindingen van anders briljant kon omzetten in massaproducten is nog duidelijker.

  • Profielfoto
    Ouw

    @bram91

    Met miereneuken heeft dit niets te maken. Het gaat om slordige journalistiek, slordig geschreven artikelen. Een schrijver moet helder en exact formuleren en er niet vanuit gaan dat de lezer hem wel zal begrijpen als hij maar wat neerkrabbelt. Dat hoeft helemaal niet te leiden tot langdradige artikelen, integendeel. Als je zo niet kunt schrijven, moet je wat anders gaan doen.
    Als kritiek hierop, in eerste instantie opbouwend bedoeld, wordt afgedaan als miereneuken dan valt dat in dezelfde categorie als gezeik roepen wanneer iemand er maar weer eens op wijst dat er een ‘t’ moet staan waar een ‘d’ werd geschreven of juist andersom. Juist slordigheden en spellingsfouten maken een tekst moeilijker leesbaar en het is eigenlijk ook onbeleefd ten aanzien van de lezer.

    Miereneuken schrijf je met één n. Althans volgens de spellingcorrectie van OS X. Anders wordt het groepsverkrachting. :-)

  • Profielfoto
    Broer T.

    Ach, als we dan toch bezig zijn: http://woordenlijst.org/zoek/?q=mierenneuker&w=w

    En dan ga ik nu maar even het interview kijken.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    @Ouw : helaas, dubbel n. Ik vind het ook niet mooi, die nieuwe spelling. Maar tegenwoordig is het helaas pannenkoek. Terwijl je die echt maar in 1 pan tegelijk bakken kunt…

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Afgezien van de inhoud van het artikel (waar ik het ook niet volledig mee eens ben) vind ik het wel een heel foute titel. What’s next? ‘Steve Jobs vervolmaakt evolutietheorie’?

  • Profielfoto
    mixthead

    die gestoorde steve aanbidding/rouw is echt een te droevige vertoning aan het worden op deze site …
    De koning is lang leven de koning….
    Gaan we nu weer nieuws brengen waar de mac gebruiker wat aan heeft?….
    Begin anders lekker een one more thing steve adult site voor de liefhebber…

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Niemand verplicht je om het te lezen. Maak je niet zo druk……

  • Profielfoto
    ndunsbergen

    Is Steve nou zo oud geworden of is internet nou zo jong?

  • Profielfoto
    jtd

    Koen is alleen maar zijn redactie aan het redden, meer niet. Ook al zou hij vinden dat de schrijver van het artikel het beter anders had kunnen en moeten formuleren, dan nog zal hij dat niet hier en plein public toegeven. Dat zijn dingen die binnen de redactie blijven.
    Ik hoop echter wel dat de redactie hier iets van leert.
    Gelukkig kent OMT ook nog kritische lezers die WEL een goed stukje tekst kunnen en willen waarderen, ipv als jubelende makke schapen alles maar voor zoete koek aannemen wat een redacteur schrijft over hun icoon.

    Een journalist mag er niet vanuit gaan dat ‘men’ wel weet wet er bedoeld wordt. Dat is toch onzin, want waarom zou je dan überhaupt nog gaan schrijven. Immers, iedereen weet toch al wat er bedoeld wordt…

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Het internet is inderdaad een voortzetting van Arpanet. E-mail, ftp en nieuwsgroepen maken allemaaal gebruik van het internet.
    Hypertext is in concept al in 1945 bedacht door Vannevar Bush
    (http://en.wikipedia.org/wiki/Vannevar_Bush lees vanaf Memex concept).
    Maar het is het world wide web dat het internet bruikbaar maakte voor jan en alleman door het met hypertext te combineren. En dat stamt uit 1991.
    En nee Apple heeft de GUI niet uitgevonden, maar zag wel de potentie ervan, die Xerox niet zag. Achteraf had het bedrijf spijt dat het de patenten voor een habbekrats aan Apple verkocht, maar het was Apple dat het concept omzette in een praktisch toepassing. Zoals het met bijna alles deed.

  • Profielfoto
    wouwout

    @bram91

    Met miereneuken heeft dit niets te maken. Het gaat om slordige journalistiek, slordig geschreven artikelen. Een schrijver moet helder en exact formuleren en er niet vanuit gaan dat de lezer hem wel zal begrijpen als hij maar wat neerkrabbelt. Dat hoeft helemaal niet te leiden tot langdradige artikelen, integendeel. Als je zo niet kunt schrijven, moet je wat anders gaan doen.
    Als kritiek hierop, in eerste instantie opbouwend bedoeld, wordt afgedaan als miereneuken dan valt dat in dezelfde categorie als gezeik roepen wanneer iemand er maar weer eens op wijst dat er een \’t\’ moet staan waar een \’d\’ werd geschreven of juist andersom. Juist slordigheden en spellingsfouten maken een tekst moeilijker leesbaar en het is eigenlijk ook onbeleefd ten aanzien van de lezer.

    Miereneuken schrijf je met één n. Althans volgens de spellingcorrectie van OS X. Anders wordt het groepsverkrachting. :-)

    Ik ben het in de essentie met Ouw eens. Deze site is enorm gegroeid de laatste jaren – en ik zou het prettig vinden wanneer met die groei de professionaliteit toeneemt. Die blijft helaas achter. Ik denk omdat de schrijvers het als hobby erbij doen. Dus prima te verklaren, bedankt voor jullie enorme inzet, maar ik verwacht inmiddels méér van OMT. (of verwacht ik dan teveel?)
    .
    Verder heb ik wat moeite met het ‘fanboy met oogkleppen op’ karakter van de artikelen, de laatste tijd. Hoe objectief zijn jullie? Wat is de band van OMT met Apple Nederland? Hoe zijn jullie bijvoorbeeld zo snel aan de iPhone 4S gekomen? Was dat een review exemplaar, of een cadeautje? Wat is het beleid van de redactie op dit punt, is dit beleid vastgelegd? Zijn er zakelijke belangen van de redactie t.a.v. Apple Nederland?
    Amerikaanse gadget sites zijn hier bijvoorbeeld heel open over en publiceren hun beleid/redactiestatuut op hun site.

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Edit dit eerste stuk was dus een reactie op jtd (maar die reactie is verdwenen?): Nee je zoekt niet verkeerd. Apple ging op bezoek bij Xerox PARC (Paolo Alto Research Center). Daar kregen de ingenieurs van Apple te zien waar Xerox mee bezig was. Een computer met een GUI. Dat was nieuw. Apple zag het potentieel ervan (de ingenieurs bij Xerox ook) maar de directie van Xerox zag er niets in en verkocht de technologie aan Apple. Hoe ironisch, een x aantal jaar ervoor boden 2 jongens namelijk het kopieërprincipe aan bij IBM. Die zagen er niets in en toen zij die jongens maar een eigen bedrijf begonnen (Xerox):D Tot zover even een kleine geschiedenisles.

    On topic: Grappig idee, redactioneel/journalistiek gezien een blunder van jewelste. Maar goed dat is ook niet de eerste keer. @redactie verander die zin gewoon en schrijf op wat je bedoeld ipv het aan de lezer over te laten. Of denken jullie precies te weten hoe slim/dom jullie doelgroep is?

  • Profielfoto
    zenclimber

    Heren mierenneukers… :sarcastic:

    Op Wikipedia lees ik: “In het dagelijkse spraakgebruik wordt met internet vaak het World Wide Web bedoeld, maar dat is slechts één van de vele diensten die kunnen worden gebruikt via het Internet.” en daar ben ik het roerend mee eens. Als je op straat aan een passant vraagt wat het internet is, zal hij het WWW beschrijven. Door de loop van de tijd is de betekenis van het woord “internet” gewoon veranderd en in die context moet je de opmerking in het originele artikel hierboven ook zien.

    Ikzelf heb met Gopher en Archie gewerkt vóór ik met Mosaic aan de gang ging. Het internet, als zijnde het netwerk met protocollen als IP, TCP, UDP, FTP, etc bestond al jaren… maar de clue is dat dat netwerk alleen toegankelijk en bruikbaar was voor een techneut. Het WWW is een concept dat nu door iedereen gebruikt kan worden. Het gaat er niet om dat “het internet” is uitgebreid met een HTTP protocol en een HTML taal met een grafische viewer… maar dat een voorheen moeilijke en technische wereld open is geworden voor niet-technische gebruikers!

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    He bah MacAanZee, al die jaartallen erbij. Ik voel me opeens zo oud !

  • Profielfoto
    Lucas // ლუკას

    Alsof dat interview ineens zomaar opdook. Dat lag natuurlijk al enkele jaren op de plank tot ‘ie dood was, zodat er geld aan verdient kon worden.

  • Profielfoto
    jtd

    Sorry MouseMighty, ik vond mijn reactie iets te kort door de bocht en had geen tijd deze aan te passen. Dan vind ik het beter om het maar niet te posten…

    @Woutwout,
    Ik heb hier wel eens gelezen (lees voor ‘hier’ ook ‘het internet’:sarcastic:) dat OMT sterke banden heeft met Apple. (@OMT: Correct me if I’m wrong) Apple leest heel goed mee wat hier geschreven wordt over hen en heeft ook een (dikke) vinger in de pap over wat er geschreven wordt.

  • Profielfoto
    Dutch-American

    OMT sterke banden heeft met Apple. (@OMT: Correct me if I\’m wrong) Apple leest heel goed mee wat hier geschreven wordt over hen en heeft ook een (dikke) vinger in de pap over wat er geschreven wordt.

    Als dat zo is, dan is er geen sprake van journalistieke onafhankelijkheid, maar bepaalt Apple dus wat er geschreven wordt. Dat zou dan wel heel erg triest zijn en kunnen we OMT dan ook niet meer serieus nemen.

  • Profielfoto
    bram91

    Pff, het enigste waar OMT (volgens mij) geld voor krijgt zijn de links naar Apple producten in artikelen en eventueel advertenties van Apple.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    iemand een idee of dat eerste interview van 50 minuten nog ergens te zien is, de video die hier op de pagina als eerst (bovenaan) gelinkt is, is helaas door een vage rechten claim door Google van YouTube geknikkerd…
    wou het net bekijken!!!

  • Profielfoto
    jtd

    @Dutch-American,
    Ik zeg al dat ik het ergens gelezen heb. Maar wat je leest hoeft nog niet altijd waar te zijn. De Telegraaf staat ook voor met leesvoer…
    Vandaar dat ik ook zeg tegen OMT: correct me if I’m wrong. En ik hoop dat ze dat doen.

  • Profielfoto
    ernst.

    @JanJansen,Ouw,Johs,jtd,wouwout,Zaphod_B,Dutch-American.

    Jullie slaan de spijker op de kop met jullie reacties die andermaal
    onderstrepen wat ik al een tijdje geleden al zei nl. dat OMT wel
    doet alsof ze een professionele Apple site zijn maar het gewoon
    niet is. Het is en blijft een fansite die als onafhankelijke nieuws
    medium probeert over te komen maar dat in de praktijk gewoon
    niet is. Niet erg,maar wees er dan wel zo eerlijk over zodat e.e.a
    duidelijk is voor de buitenwacht dat men zeer goede contacten
    heeft bij de grote APR’s (want ja je wil toch nieuwtjes het eerste
    brengen en dus toegang krijgen dus slijm je je een beetje binnen
    op allerlei voorwaarden van “voor wat,hoort wat”),T-Mobile,Apple
    NL etc. En vergeet niet dat de eigenaren/makers van deze fansite
    van huis uit geen enkele afgeronde journalistieke opleiding/
    achtergrond hebben zoals je dat bij de reguliere media wel hebt.
    Voor mij behoor je echt tot de reguliere(serieuze) media als je
    ingeschreven staat bij de NVJ o.i.d. en een journalistieke opleiding
    hebt genoten. Al het andere wat zich als “nieuws medium” opwerpt
    is voor mij pure spielerij van mensen die er ook bij willen horen en
    dus doen alsof. Klinkt als ouderwets of klassiek maar kwaliteit
    onderscheidt zich vaak door de genoten opleiding en niks anders.
    Nogmaals: OMT brengt het leuk,doet het leuk, is nog het minst
    vooringenomen i.v.g. met andere fansites die je her en der hebt
    maar moet ook leren dat er meer komt kijken om je als echt
    serieus nieuwsmedium op te stellen of te gedragen, want teksten
    zoals hierboven die verdacht veel weg heeft van Al Gore’s befaamde
    uitspraak over het medium internet maken dat op den lange duur
    OMT zijn opgebouwde geloofwaardigheid met een fikse korrel
    zout wordt genomen en voor je het weet zit je als “kenner” bij de
    Wereld Draait Door aangeschoven onder de naam Alexander
    Klöpping een folder verhaal over Apple af te steken.

  • Profielfoto
    Brammetjebammetje

    Ernst, gaat het wel helemaal goed met je??:-D:-D Je beweert van alles, onderbouwt niets en beticht de heren van OMT er ondertussen van dat ze een grotere broek aantrekken dan ze past. Bij mijn weten hebben ze zich altijd een fan-site genoemd dus waar jij die grotere ambities vandaan haalt… Nou ja, mensen die lange reacties onder artikelen schrijven kunnen sowieso maar eens beter aan zichzelf werken… oh jee, laat ik maar snel stoppen:-P