Opinie: Genius with a premium?

Door: Robert de Groot - 107 reacties

Al een tijdje merkte ik dat mijn iMac in snelheid achteruit liep. De 27-inch supercomputer draaide altijd als een speer, maar het toenemend aantal strandballen deed mij vermoeden dat er iets niet helemaal volgens plan verliep achter het mooie grote display.

Het uitvoeren van enkele routines in Schijfhulpprogramma deed mijn vermoeden bevestigen: de harde schijf had het na twee jaren noeste arbeid begeven. Zonder aarzeling pakte ik de iMac terug in zijn originele verpakking en snelde ik richting de binnenstad om dit probleem te tackelen.

Aangekomen bij de Apple Premium Reseller liep ik de verlaten winkel binnen. Ik trof drie verkoopmedewerkers en twee klanten aan. Na een aantal minuten aan de ‘reparatiebalie’ gewacht te hebben, staat de specialist me te woord: “Zegt u het maar, waarmee kan ik u helpen”, zegt de medewerker. Ik vertel hem dat de harde schijf van mijn iMac hoorbaar en merkbaar gebreken heeft en vraag hem of hij dit op zeer korte termijn kan vervangen. “Wij zullen eerst onderzoek à €87,50 moeten uitvoeren om te constateren wat de oorzaak is”, zo laat de specialist mij weten. Ik geef aan dat dit niet de eerste schijf is die het begeven heeft en geef aan dat ik het risico accepteer dat het repareren van de schijf niet tot de oplossing biedt. “Sorry meneer, eerst onderzoeken. Wilt u betalen met de PIN?”.

Machteloos besluit ik de bankpas in het bestemde vakje te stoppen en de magische vier cijfers in te toetsen. “Heeft u enig idee wanneer mijn iMac gerepareerd is?”, vraag ik de medewerker. Hij geeft aan dat het momenteel druk is en dat de uitkomsten van het onderzoek één à twee weken op zich laten wachten. Helaas blijft het hier niet bij en er is One More Thing. De medewerker vraagt mij of ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord wil afstaan, zodat hij het “diagnose programma” kan uitvoeren. Als consultant op het gebied van IT security heb ik nu helemaal genoeg van deze omgangsvormen: “Helaas geef ik u niet mijn credentials. Mijn leven, dat van mijn vrouw, vertrouwelijke informatie van mijn werkgever en onze klanten, alsmede mijn financiële administratie staan op deze Mac. Ik neem aan dat u begrijpt dat vertrouwelijkheid van gegevens mij lief is?”, vraag ik de specialist. Hij blijft volhouden dat hij dit toch echt nodig heeft, zonder dat met argumenten te onderbouwen. Ik heb geen vertrouwen meer in de winkel en in deze persoon, maar geef toch mijn iMac af incl. credentials. Met een zeer onbehagen gevoel keer ik huiswaarts, in de hoop dat ik ondanks deze ervaring snel en effectief geholpen wordt.

de Genius Bar in de echte Apple Store

Hoe anders was dat toen ik verleden jaar met mijn MacBook naar de Verenigde Staten vloog voor een conferentie. Destijds crashte mijn harde schijf tijdens de vlucht naar de VS. Lichtelijk in paniek, snelde ik richting de Apple Store om hulp te vragen. De Genius, sloot een simpele ethernet kabel aan op mijn MacBook, startte een programma dat ik nog niet kende en wist mij binnen vijf minuten te vertellen dat het inderdaad de harde schijf was die de bottleneck vormde. Hij vroeg mij wat ik als vervanging wilde. Ik koos een nieuwe harde schijf, liet mijn MacBook zonder wachtwoord achter en aan het einde van de dag mocht ik mijn witte prins weer gezond en al ophalen. Het lijkt erop alsof er twee Apple’s zijn. De Apple’s met Apple-genen en de Apple’s die laveren op het momentum van het merk.

Inmiddels zijn we een volle week verder en heb ik nog steeds niets van de bewuste APR gehoord. Ik besluit ze zelf maar te bellen, maar krijg ik te horen dat de iMac in het ‘repair center’ staat en ze de status niet overzien. Zo zijn we zeven dagen verder, €87,50 lichter en ben ik niet geholpen. Het lijkt erop alsof men dit de normaalste gang van zaken vindt en het komt over alsof je ‘blij’ mag zijn dat je überhaupt geholpen wordt. Dit verhaal lijkt dan ook niet op zichzelf te staan. Het terugbrengen van producten binnen de wettelijke zeven dagen leidt al tot discussie, laat staan reparaties uitvoeren na één jaar zonder Apple Care.

Met een Mediamarkt in bijna iedere stad vraag je je af wat de toegevoegde waarde is van een dergelijke APR. Bij de Mediamarkt tref ik altijd die lachende medewerker, die met klanten bezig is in plaats van met zijn collega’s, altijd voldoende voorraad heeft en geen extra kosten rekent voor het gebruik van je credit card. Alleen bij reparaties heb je hetzelfde gedoe.

Ik mis de Apple Store, de Genius en de customer intimacy.

Reacties

107 reacties
  • Profielfoto
    Wyodor

    De harde schijf in m’n iMac stopte met draaien.

    Bij Dynabyte een nieuwe HD gehaald en bij YouTube wat filmpjes bekeken hoe je een schijf vervang.

    Bij de ijzerwinkel torx gereedschap gekocht.

    Thuis schijf vervangen, geformatteerd en met TimeMachine de handel terug gezet.

    Samengevat in 4 alineas.

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Heel vervelend dat je deze ervaring hebt gehad Robert. Ik ben er ook van overtuigd dat dit beter opgelost had kunnen worden. Je hebt natuurlijk contact opgenomen met de store manager van de desbetreffende APR en dit verhaal uitgelegd. Wat was zijn antwoord op jouw verhaal?

  • Profielfoto
    bart87

    iCentre zeker?
    Het is inderdaad prima zelf te doen..

  • Profielfoto
    vogel

    Met zulke slechte ervaringen, ook al is dit nog maar een week aan de gang, mag je van mij best naam en toenaam van deze APR vermelden.
    Ik ben een dik half jaar geleden met mijn MBP naar LJS in Den Haag gegaan. Het probleem was dat toetsen en trackpad niet meer werkten. De technicus vermoedde direct dat dit een nieuwe topcase zou worden en begon inderdaad ook over de 87,50 onderzoekskosten, maar ik kan me niet herinneren dat ik die meteen heb betaald. Bovendien zouden ze inbegrepen zitten bij een succesvolle reparatie. Ik heb nog gevraagd of er niet specifiek naar een onderdeel gezocht gaat worden dat stuk is, om de prijs te drukken, maar het ding zou zou in elkaar zitten dat dat geen zin had. Vond ik een beetje twijfelachtig, maar goed. Heb ‘m toch maar meegegeven en er meteen een nieuwe batterij bij besteld. Vier dagen later kon ik ‘m al afhalen… netjes! Mijn MBP werkt sindsdien perfect en ik heb nooit mijn wachtwoord af hoeven staan. Het kan dus wel!

    Met CardServices, toen in Rotterdam, heb ik ook goede ervaringen, maar dat was een garantiegevalletje.

  • Profielfoto
    jwdw

    Mijn ervaring met een aantal NEDERLANDSE APR’s is ook matig. Relatief ongeïnteresseerd, weinig tot niks op voorraad, op service vraagstukken bijna allergisch reagerend. De laatste machine’s ( 4 apple computers ) gekocht bij mediamarkt. vriendelijk, verstand van zaken, binnen 2 weken ruilen/terugbrengen zonder gezeur. vrijwel alles op voorraad.

  • Profielfoto
    Bob Ross

    Een ‘simpele’ BV als een APR vergelijken met een Apple Store is gemakkelijk, maar niet geheel evenredig.
    Tevens, terugbrengen van producten binnen 7 dagen is ook een uit de lucht gegrepen argument, een winkelier is niet verplicht producten retour te nemen of te ruilen.

    Mijn ervaring met reparaties buiten de garantieperiode is overigens prima bij een APR, de vooraf betaalde onderzoekskosten zijn netjes gecrediteerd toen bleek dat het probleem onder coulance kon worden verholpen.

  • Profielfoto
    Gfive

    Ik heb zowat het zelfde meegemaakt.

    Al het voorwerk had ik al gedaan en wist 100% zeker dat het mijn moederboard was. De APR wilde eerst €87,50 voor hun eigen onderzoek. Dit weigerde ik en stelde dat het moederboard vervangen moest worden en dit niet anders kon dan deze via een APR te laten versturen ter reparatie.

    Uiteindelijk hielp het mij om apple te bellen. Mijn verhaal gedaan en apple had meteen een case nummer aangemaakt. (buiten de garantie)

    De APR, ik zal geen namen noemen, moest mij vervolgens volgens mijn wensen en kosteloos helpen. (overigens kreeg ik mijn macbook pro beschadigd terug)

    Ik denk dat alle APR’s problemen krijgen als apple zijn eerste winkel opent.
    Ik zal namelijk nooit meer naar een APR gaan. Spullen verkopen kunnen ze maar technische vaardigheden hebben ze niet. (althans niet voor mij)

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Voor een topcase reparatie hoef je niet bij de HD te komen. Het is niet nodig om dan logins te vragen. Voor bewerkingen aan de HD is dat soms wel nodig. Je vertrouwt de reparateur dan dat er niks met je gegevens gebeurd. Het heet niet voor niets ‘vertrouwelijke informatie’. Als je dit niet vertrouwd -wat je goed recht is- dan is het logisch dat de winkel dan tegen je zegt dat ze je niet verder kunnen helpen. En ja het is volkomen logisch dat er onderzoekskosten vooraf worden berekend. Er moet altijd onderzoek worden gedaan, ongeacht of je zelf als IT-specialist al hebt kunnen concluderen dat de HD kapot is. Die kosten worden vaak verrekend met de reparatie en als de reparatie binnen de garantie valt dan worden die geclaimed bij Apple. Dus heel vaak krijg je die kosten gewoon terug. Ik snap niet goed waarom hier een probleem van wordt gemaakt.

  • Profielfoto
    Mac Daddy

    “Heeft u enige idee wanneer mijn iMac gerepareerd is?”

    Voor de rest een erg mooi stuk en zeer herkenbaar. Op 1 punt na. Ik heb zowel in Enschede als in Amsterdam mijn Mac eens naar een reseller gebracht voor reparatie. De eerste keer was het de grafische kaart die onder speciale garantie viel. Toen ik hem wegbracht, waarschuwden ze mij wel. Mocht het niet dat probleem zijn, dan moest ik wel de onderzoekskosten betalen.
    In Amsterdam was er volgens mij weer hetzelfde grafische kaart probleem. Toen ik hem wegbracht, hoefde ik ook niet te betalen. Pas nadat ik hem ophaalde en volgens hen de reparatie niet onder de garantie viel, moest ik de onderzoekskosten betalen.
    Maar beide keren vroegen ze niet om mijn inloggegevens. Die hebben ze dus volgens mij toch niet nodig.

  • Profielfoto
    Sanjeev

    iCentre zeker?
    Het is inderdaad prima zelf te doen..

    iCentre rekent €79.- voor onderzoekskosten.
    Als je daar je HD wilt vervangen betaal je inbouwkosten + de HD

  • Profielfoto
    partyfart

    Bizar hoge onderzoekskosten trouwens, ik ben altijd in zwolle, bij card, en daar rekenen ze iets van 67 inclusief btw. En die vervallen als je de reparatie laat doen. Vreemde bedoening bij iCentre, als die het is. :thumbsdown:

  • Profielfoto
    Yosemite

    De meeste APR’s zijn ordinaire dozenschuivers die maling aan de wet hebben en zich steeds achter de 1 jaar fabrieksgarantie verschuilen. Als de verkoop gedaan is dan zijn ze ook niet verder in je geïnteresseerd. Ik ben er nu wel achter dat je je Mac beter kunt kopen bij een MyCom, MediaMarkt of Saturn als je achteraf geen gezeur wilt hebben wanneer iets buiten de fabrieksgarantie kapot gaat.

  • Profielfoto
    dannycoolen

    @Yosemite helemaal mee eens.
    De klachten die ik heb van A-Mac en Youmac spreken voor zich.

    APRs zijn niks dan mensen die lekker poen willen verdienen, is dat gebeurd dan hebben zo volledig schijt aan je.
    Inderdaad helpt het (en spreek uit ervaring) dat bellen met Apple helpt.
    Dan kan alles binnen een uur geregeld worden.
    Ik vind het alleen schandalig dat dit zo werkt.
    Ik ben daarom ook enorm blij als we straks eindelijk een echte Apple Store hebben.
    Ben benieuwd hoe groot de APRs dan nog zijn.
    Maar dat ze echte Apple fans gaan verliezen lijkt mij zo goed als zeker en ook terecht overigens!

  • Profielfoto
    bart87

    iCentre rekent €79.- voor onderzoekskosten.
    Als je daar je HD wilt vervangen betaal je inbouwkosten + de HD

    Klopt, ik heb bij een iCentre gewerkt, misschien waren de prijzen aangepast. Maar ik vind alsnog dat ze in de winkel simpele dingen moeten kunnen checken en niet klakkeloos een reparatie opsturen. Een beetje meedenken met de klant mag wel!
    Dat ze om inlog gegevens vragen vind ik echt absurd en is absoluut niet nodig.

  • Profielfoto
    iNicky

    Inloggegevens zijn nimmer nodig. Wanneer men van een externe schijf opstart kan zelfs de interne schijf getest worden zonder dat men welk wachtwoord dan ook nodig heeft.

  • Profielfoto
    bart87

    iCentre rekent €79.- voor onderzoekskosten.
    Als je daar je HD wilt vervangen betaal je inbouwkosten + de HD

    Klopt, ik heb bij een iCentre gewerkt, misschien waren de prijzen aangepast. Maar ik vind alsnog dat ze in de winkel simpele dingen moeten kunnen checken en niet klakkeloos een reparatie opsturen. Een beetje meedenken met de klant mag wel!
    Dat ze om inlog gegevens vragen vind ik echt absurd en is absoluut niet nodig.

  • Profielfoto
    gIzMo01

    Hier in België net hetzelfde probleem bij Easy-m, 5 jaar geleden was er nooit een probleem, nu is er altijd een probleem. Ik vraag me ook af waarom ik nog naar een APR ga.

  • Profielfoto
    xvisx

    Machteloos besluit ik de bankpas in het bestemde vakje te stoppen en de magische vier cijfers in te toetsen.

    Nee hoor, je had ‘m ook kunnen uitlachen en weg kunnen lopen. Niks machteloos, je kiest er zelf voor.

    Ik heb geen vertrouwen meer in de winkel en in deze persoon, maar geef toch mijn iMac af incl. credentials.

    Serieus, je hebt terechte bedenkingen waarom hij je inlognaam en wachtwoord nodig heeft, constateert dat hij geen enkel argument geeft waaróm, maar je geeft toch je computer af. Je stukje is een aanklacht tegen de werkwijze, maar je laat je wel geheel vrijwillig naaien.

  • Profielfoto
    Ritsurt

    Bij iCentre vervallen de reparatiekosten gewoon als je over gaat tot reparatie, en die reparatiekosten hoeven altijd pas achteraf betaald te worden, nooit vooraf.

  • Profielfoto
    mindcrash

    Ja inderdaad, mijn eerste generatie MBP (die ik binnenkort maar eens ga vervangen door de nieuwste met Lion:) ) kwam ook bij iCentre vandaan en alhoewel het qua presales daar best goed in orde is, was ik niet erg te spreken over de after sales.

    Ik kan haast niet wachten tot de eerste officiele Apple Store in Amsterdam wordt geopend; ik denk dat een hoop APR’s dan flink met hun mensen aan de slag moet om met name aftersales flink te verbeteren anders is het snel gedaan met ze — zeker als Apple ook in Nederland de retail strategie bijzonder serieus neemt en officiele winkels gaat openen in andere grote plaatsen zoals Almere, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Maastricht, Groningen en Arnhem…

  • Profielfoto
    bluap

    Hou er rekening mee dat een AASL zelf altijd verantwoordelijk is voor diagnose en de klant moet beschermen tegen zichzelf. Stel jij roept moederbord vervangen en betaald daar 600 euro voor en het blijkt iets anders te zijn? Dan baal je als je 600 euro te veel betaald hebt omdat het een simpel kabeltje was. Daarnaast moet je je aan je licentie houden, juist binnen een licentie systeem bepaald de partij die licentie verleent de regels, niet de klant van de AASP.
    Wat gevoeligheid van de data betreft: vergeet de kwetsbaarheid van target disk mode niet.
    @Yosemite: jammer dat je dit als zodanig ervaart. Ik ken heel wat winkels die juist proberen hun klanten blij te houden, zelf ondanks een defect. Als consument ben je in Nederland goed beschermd, dit is bij alle APR’s bekend en anders kan je hun altijd subtiel informeren;)

    Wat inloggegevens betreft: die zijn alleen nodig als het aan de software op die schijf ligt. Bad blocks, defecte leeskop etc. Opstarten van je AST-server (de ethernetkabel truuk) of externe hd lijkt me veel voor de hand liggender. Als je dan niets kan vinden kan je altijd nog verder overleggen.

  • Profielfoto
    Oldekamp

    Sommige mensen zetten ook heel handig het firmware wachtwoord aan. Als je die dan niet hebt, kun je niet vanaf externe dvd/hd of whatever opstarten. Daarnaast ben je het wachtwoord nodig om programma’s zoals DiskWarrior te installeren. De ingebouwde schijfhulpprogramma is goed, maar ontbreekt het opsporen van fouten. Zo zijn er wel meer dingen waarvoor je het wachtwoord nodig bent.

  • Profielfoto
    maartenvt

    Goedkope stemmingmakerij. Ik snap niet wat de toegevoegde waarde is, behalve de al vele en vele malen hier besproken service van verschillende APR’s. Ik vind dit meer eens klaag stukje voor op het forum, en zet er dan meteen de apr en de plaats bij. Verder scheer je nu iedere apr over een kam, en dat doe je ook met de mediamarkt. Leuk geschreven, maar alleen maar stemmingmakerij waar niemand iets aan heeft.

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Goedkope stemmingmakerij. Ik snap niet wat de toegevoegde waarde is, behalve de al vele en vele malen hier besproken service van verschillende APR\’s. Ik vind dit meer eens klaag stukje voor op het forum, en zet er dan meteen de apr en de plaats bij. Verder scheer je nu iedere apr over een kam, en dat doe je ook met de mediamarkt. Leuk geschreven, maar alleen maar stemmingmakerij waar niemand iets aan heeft.

    Het is ook een opiniestukje? Ik ben het als consument ook wel mee eens, ben toe aan een Apple Store met een Genius Bar :-).

  • Profielfoto
    Luque

    Het lijkt erop alsof er twee Apple’s zijn. De Apple’s met Apple-genen en de Apple’s die laveren op het momentum van het merk.

    Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo. Die APR’s moeten geld verdienen en hebben nou eenmaal niet een zak geld van 80 miljard boven hun hoofd hangen. Die kunnen zich dus volledig bezig houden met het uitdragen van het bedrijf waar ze voor werken, Apple. APR’s werken niet voor Apple, maar voor hun eigen portmonnee. Daarbij heb je in NL nogal slechte service.

  • Profielfoto
    Joshanegreefs

    Ik begin steeds meer aan te voelen dat Apple zijn vertrouwde naam verspeelt door het gedrag van Icenter medewerkers.Wanneer ik dit vergelijk met pro-warehouse in Amsterdam ,daar voel je nog echt het MAC_GEVOEL !

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Het ongenuanceerd APR-bashen begint groteske vormen aan te nemen hier.
    Gelukkig zijn er nog wat genuanceerde reacties van bluap, xvisx en Bob Ross te vinden.
    Onderzoekskosten vooraf betalen is een normale gang van zaken, en ook heel verstandig van een APR. Het komt nogal eens voor dat klanten anders hun machine na onderzoek nooit of pas na maanden op komen halen.
    Je login gegevens afgeven is vaak niet nodig, maar soms heel handig. Stel bijv. je hebt problemen met je beeldscherm, en je bent vergeten je Firmware updates te draaien. Handig voor de reparateur om dan niet de klant te hoeven nabellen. De mensen die je Mac innemen krijgen de instructie om het altijd te vragen, dan hoeven zij niet te gaan bepalen of het nodig is of niet. Veel klanten hebben hiervoor een tweede gebruikersaccount aangemaakt, zodat hun gegevens nog steeds niet benaderbaar zijn. Gelukkig vertrouwen de meeste klanten dat er met hun gegevens vertrouwelijk omgegaan wordt.
    Het idee dat alle APR medewerkers geen verstand van zaken zouden hebben is nogal overtrokken. Ik vermoed dat heel wat OMT leden hun geposte problemen opgelost hebben zien worden door APR medewerkers.
    Over alle Apple verkopers is wel wat slechts te vinden op een forum als deze, blijft jammer dat je alleen de zeikertjes hoort, en zelden de tevreden klanten. Gelukkig krijgen de APR’s via Apple wel te horen dat de Overall Satisfaction meestal rond de 90-95% schommelt.
    Ik wens jullie veel koopgenot bij de MM!

  • Profielfoto
    JanT.

    Vanwege dit topic heb ik mij geregistreerd hier bij OMT.
    Heb zelf heel goede ervaringen bij icentre (heel vroeger bossina) in Groningen, notabene op steenworp afstand van de in het topic zo gelouterde Media Markt.
    OMT bied hopelijk niet te vaak een podium aan ongeduldige APR bezoekers op deze manier, krijg zelf de indruk dat deze schrijver in het MT van Media Markt zit!
    Er is een keuze lieve klager……

  • Profielfoto
    madcat

    Zelf heb ik gemengde gevoelens met de APR, Het ligt een beetje aan de stad of zelfs persoon die je treft. Echter weet ik wel dat mijn volgende aanschaf bij de apple store in amsterdam gaat zijn. En als ik het zo hoor hier op het forum zullen vele mijn volgen.

    Ik begrijp wel waarom ze onderzoek kosten in rekening brengen, niet iedereen is een IT consultant of nog erger denkt dat hij er verstand van heeft. De laatste verantwoordelijkheid ligt immers bij de winkel zelf, echter meer dan 7 dagen nodig hebben voor een onderzoek en reparatie is niet normaal. Zelf heb ik ook mee gemaakt dat het lang duurde, en een vervangende computer zou al een goed alternatief zijn.
    Het hele gevoel van “klant is koning” kom ik nog zelden tegen, enkel bij de wat betere restaurants en kleding winkels heb ik dit gevoel nog.

  • Profielfoto
    wimbers

    ik koop mijn apparatuur tegenwoordig bij Mycom.
    prima service en 3 jaar garantie op alle laptops, ook apple.

    toen laatst mijn macbook pro crashte ook gewoon een macbook air gekocht zonder een uur de benefits van apple care aan te hoeven horen…

  • Profielfoto
    tommetje1991

    Hoezo service? Als je een automonteur vraagt je lampje te vervangen en hij zegt dat hij eerst moet onderzoeken of de lamp wel echt kapot is en daar kosten voor rekent noem je dat toch ook geen service?

    Ik begrijp dat de APR wil onderzoeken of de geconstateerde klacht echt klopt of niet. Maar je kan ook overleggen met de klant wat hij al heeft gedaan om erachter te komen dat de HDD kapot is. Als de klant prima kan uitleggen wat hij heeft gedaan om dat te constateren dan kan je dat best geloven als winkelmedewerker. Het is dan verstandig om er bij te vermelden dat er ook andere componenten kapot kunnen zijn en dat daarom onderzoek nodig is. Als de klant dat weigert is dat zijn eigen verantwoording.

    Je wachtwoorden afgeven is natuurlijk van den zotte. Heel begrijpelijk om dat niet te vertrouwen. Het zal niet de eerste keer zijn dat reparatiecentra malafide zaken bedrijven door bijv. cookies of inloggevens te stelen. Bovendien volstrekt onnodig. De HDD kan prima vervangen worden zonder ook maar een enkele keer een wachtwoord in te voeren.

    Ik heb in het verleden ervaren dat icentre medewerkers slecht geïnformeerd en ongeïnteresseerd te werk gaan. Hierboven word gezegd dat ze kunnen verkopen maar ik denk dat de meesten daar ook nog een puntje aan kunnen zuigen. Zo werd mij eens verteld dat ik beter geen Apple TV kon kopen, ook al was ik er in geïnteresseerd. Je zou er in Nederland niets mee kunnen. Toen ik vroeg waarom hij dan een Apple TV in de winkel had staan antwoordde hij: “Als displaymodel.”
    Een andere keer kon de medewerker me niet vertellen waarom verschillende koptelefoons anders geprijsd waren. Elke keer moest ik wachten tot de medewerkers klaar waren met hun sociale leven met collega’s te bespreken en toonde ze totaal geen interesse in eventuele klanten zoals ik.

    Toch ben ik bang dat bovenstaande praktijken bij vrijwel alle winkelketens voorkomen. Soms, als je veel betaald voor een verzekering of extra garantie, dan willen APR’s je nog wel eens op vriendelijke en zorgvuldige manier helpen.

  • Profielfoto
    Macab

    De APR’s prijzen zichzelf al jaren uit de markt. Voorheen hadden geen concurrentie maar door de komst van bijv. Mediamarkt en Mycom hebben ze die wel maar anticiperen daar niet op en blijven omzet gericht (i.t.t. klantgericht) denken.
    Gelukkig heb ik goede contacten met een APR in het Oosten van NL, maar dat zou niet nodig moeten zijn om je consumentenrecht te kunnen halen.
    Bij het volgende Apple product ga ik serieus nadenken over een niet-APR aanbieder…
    APR, doe er je voordeel mee.

  • Profielfoto
    purpleyota

    heb hier in zuiden van Nederland de zelfde ervaringen met Ivizi. volgende keer naar Oberhausen.

  • Profielfoto
    RobinProductions

    Switch, hier in België rekent je 30€ aan, en als je heb laat herstellen gaat die 30€ van de herstelkosten af. Een mooie regeling vind ikzelf.

  • Profielfoto
    roland020

    Onlangs was mijn moederbord naar z’n grootje en die is zonder morren en met een overvloed aan informatie van de APR (Amsterdam) hersteld. Binnen de garantie, zonder kosten, op tijd en geen hassle.
    Het kan dus wel…

  • Profielfoto
    bluap

    @tommetje: stel je komt bij de garage omdat je lampje het niet doet. Monteur vervangt de lamp en je mag naar huis maar een ander lampje die het niet doet omdat het aan iets anders lag. Dan heeft hij precies gedaan wat je wou en ben je daar dan echt blij mee?

    In het algemeen: ben benieuwd hoe het hier op het forum zal zijn als de AppleStore er uiteindelijk is. Mensen die klagen dat de harde schijf niet een upgrade mag krijgen, er geen data rescue geprobeerd is of je niet meteen geholpen kan worden. Mijn ervaring in Oberhausen was dat ik 8 werkdagen later terug mocht komen om sowieso een Genius te mogen spreken. Weer wat anders dan 8 minuten moeten wachten bij een APR..
    Als je me niet gelooft: http://concierge.apple.com/geniusbar/R403 en vraag maar reparatie aan je iPad aan binnen 7 dagen…

  • Profielfoto
    koen

    De Genius bar is geniaal. Vriendelijke mensen met enorm veel kennis die je graag willen helpen.

  • Profielfoto
    karelschapie

    Vraagje: met Apple Care heb je toch 3 jaar lang pick up & return service? Dan hoef je toch helemaal niet langs een APR?

  • Profielfoto
    Ritsurt

    Wat ik veel lees in dit topic (en ook andere topic) is dat mensen allemaal lopen te mekkeren wat ze wel en niet allemaal moesten doen en dat ze dit echt te belachelijk voor woorden vinden, als je dat ook echt daadwerkelijk van de zotte vind geef je die medewerker een dikke vinger en loop je met je iMacje toch lekker de winkel uit, maar nee vervolgens wel gaan lopen klagen op een forum hoe belachelijk het is om vooraf te moeten betalen, heb je toch zelf voor gekozen.

    Daarnaast snap ik ook niet echt waarom dit zo groot moet worden uitgelicht op de frontpage van OMT, het forum staat helemaal vol met dit soort threads dus ik zie niet in waarom dit nog frontpage waardig is.

  • Profielfoto
    Da Vinci

    Bedenkt niemand nou zich dat een wachtwoord afgeven niet eens zo heel erg is? Je kan toch met 3 simpele muisklikjes je wachtwoord wijzigen? Maak je er gewoon even wat anders van, easy!!
    .
    Bij de weg heb ik nu ook al besloten voortaan niet meer naar een APR te gaan, voortaan ga ik wel naar de Mycom. In mijn Windowstijdperk heb ik altijd hele goede ervaringen met die gasten gehad.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Wacht tot hij te horen krijgt hoeveel het kost om die harde schijf te vervangen. De laatste keer kreeg mijn vader een prijskaartje van €300.
    Ze dachten even dat een man van 65 waarschijnlijk niks van computers kent.

    Ik ga nooit meer naar een APR. Al teveel zeik mee gehad. Het is een schande dat ze de naam Apple überhaupt mogen gebruiken want het is in ieder geval géén reclame qua service.

  • Profielfoto
    1984
  • Profielfoto
    MacBeer2

    Vraagje: met Apple Care heb je toch 3 jaar lang pick up & return service? Dan hoef je toch helemaal niet langs een APR?

    Dit geldt alleen voor iMac’s en Mac Pro’s. Niet voor laptops en Mac mini’s.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Bond waarschuwt voor slechte Apple-service
    http://radio.tros.nl/?page=detail&p=38823&type=news&userPage=Radio-online

    Die is inderdaad geniaal en de nagel op de kop! Ik snap niet dat dit gedoe over garantie en service maar blijven duren.

  • Profielfoto
    midas

    Het blijven hier bekrompen PC verkopers die handel in de MAC zien maar het concept nog altijd niet snappen.
    Werken met een MAC moet makkelijk zijn, zelf de problemen!!
    Dat is ook de reden dat ik alles via appl.nl bestel en nooit iets bij de dealers koop.
    In eindhoven en breda heeft mij dat alleen maar ellende gegeven.

  • Profielfoto
    vogel

    Dat blijft zeker duren. Het artikel is al twee jaar oud…

  • Profielfoto
    bluap

    @midas: stel je hebt een probleem, wie gaat het dan voor je herstellen ?

  • Profielfoto
    klaasb

    Heb zelf geen zeer negatieve ervaringen met APR’s, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn spullen meestal in het buitenland koop of in de online apple store.

    Een tijdje terug voor het eerst een apple store mogen bezoeken in de US. Als er één plek is waar ze je in ieder geval het gevoel geven als klant in de schijnwerpers te staan, dan is het daar.
    Je vraagt je af hoe ze het voor elkaar krijgen om een apple store in een doorsnee mall, kleiner dan de gemiddelde APR, te bevolken met zoveel blauwe t-shirts.

    Niet alleen in een Amerikaanse apple store trouwens, ook in andere winkels/restaurants is de bediening over het algemeen stukken vlotter, blijer en gewoon beter. En niet alleen in Amerika, ook in andere landen krijg ik vaak het gevoel meer welkom te zijn als klant.

    Je wachtwoord af moeten staan is gewoon dikke BS.
    Ga er van uit dat een APR een usb stick oid heeft waar van geboot kan worden om vervolgens van die stick diagnostische programma’s te draaien.

  • Profielfoto
    Edje_

    Ook zo’n geval meegemaakt met mijn MB Pro. Ik koop liever m’n spullen bij een Bas-Group (Dixons, Dynabyte, Mycom) of een Mediamarkt-Saturn-group. Ze geven altijd de goede informatie en heb je een keer een lastige vraag, kijken ze je niet aan op de manier van “val dood”.

    De medewerkers van de eerder genoemde zaken worden door apple zelf getraind. Zie verkooppunten.

  • Profielfoto
    dintel

    Tot nog toe drie keer terug moeten gaan naar een APR voor reparaties. De medewerkers waren ronduit onbeschoft.

    De onderzoekskosten zijn een grote aanfluiting, na wat rond snuffelen op fora kan je zo aan alle diagnose software komen. En zelf je onderzoek doen.

    De enige positieve ervaring in Den Haag heb ik met LJS. Deze kunnen alles in-store repareren, vervangen en diagnostiseren. Zodra iemand dan ook een mac aanschaft raad ik hem die winkel aan.
    De iFactors in Den Haag moet je ver weg van blijven. Het duurt rustig 3 weken! Zelfs een keer een gehad dat na het vervangen van de topcase mijn HDD kapot was gegaan tijdens de reparatie.

  • Profielfoto
    mtooster

    Ik wil toch even toevoegen dat er nog steeds APR’s zijn die wel weten hoe het moet.
    Bij de iAmstore in Dordrecht wordt ik altijd zeer vriendelijk geholpen, en bij een reparatie wordt direct even bekeken wat mogelijk het probleem is, en de mogelijke oplossingen daarbij. (er werdt gewoon even een externe HD aangesloten zodat mijn wachtwoord niet nodig was en software-fouten direct uitgesloten konden worden)
    Ook nog geholpen met het Consumer Law Form, waardoor ik buiten de garantie tot twee keer toe een nieuw logic-board heb gekregen, en ook geen onderzoekskosten hoeven betalen.

    En zo zijn er vast meer APR’s die wel snappen hoe het moet, en wel verstand van zaken hebben.

  • Profielfoto
    Rickje

    Wacht tot hij te horen krijgt hoeveel het kost om die harde schijf te vervangen. De laatste keer kreeg mijn vader een prijskaartje van €300.
    Ze dachten even dat een man van 65 waarschijnlijk niks van computers kent.

    Er zijn meerdere berichten waar ik op wil reageren, maar ik kies deze even uit.
    .
    Ben zelf werkzaam in een AAR. Afhankelijk van het type Mac(book) mogen/kunnen wij het vervangen van een harddisk niet zelf doen. Dus dan wordt een machine opgestuurd naar een ASP (apple service provider / reparatiebedrijf dat onder strikte eisen van apple werkt). Vervolgens zijn wij als AAR afhankelijk van de prijsopgaaf van zo een reparatie, wij delen het alleen de klant mee.
    .
    Wat ik hierbij wil zeggen is dat niet zozeer de APR of AAR de schuldige is… Het zijn de bedrijven (en ook Apple zelf) die de reparatie verzorgen.

  • Profielfoto
    svenlaurens

    Zelfde kutgedoe gehad in eind 2006 met mijn Macbook Pro. Ik leverde deze af bij A-Mac in Utrecht. Ik mocht ook de onderzoekskosten betalen (machine was nog geen jaar oud!), dit omdat ik deze in noorwegen had gekocht… wtf?

  • Profielfoto
    Facundo

    Hoe vaak moet het hier nog worden gezegd?: Je moet nooit als Apple-fanboy bij een APR naar binnen lopen, maar als kritische consument die zijn/haar rechten kent en ze dat ook heel duidelijk maakt. Dat begint al bij de aanschaf: “Neen, ik wil geen AppleCare, omdat…..”.

  • Profielfoto
    Kleintje

    Ik denk dat mijn Grafische kaart (ruim binnen de garantie) het gaat begeven. iMac rechtstreeks bij Apple gekocht… Door bovenstaande verhalen durf ik hem nergens meer te brengen. Of moet ik even naar Duitsland toe?

  • Profielfoto
    Aidovive

    Precies de reden waarom ik net zo lief mijn Apple producten online bestel. Een APR voegt niets toe. Ze zijn niet goedkoper dan Apple zelf, en de service is belabberd. Ik vind het schandalig dat ze twee weken nodig hebben om een harddisk te vervangen. Dat moet een klusje zijn die binnen 24u kan worden geklaard. Zeker wanneer er ook nog eens 87,50 euro onderzoekkosten worden berekend. Belachelijk gewoon. In dit soort gevallen is zelf vervangen de beste optie.

    In 2006 had ik een soort gelijk probleem met m’n DVD drive. Ging kapot binnen de garantie en ze vroegen 50 euro vervangingskosten. De drive kreeg ik wel gratis. Belachelijk gewoon.

  • Profielfoto
    maartenvt

    Wacht tot hij te horen krijgt hoeveel het kost om die harde schijf te vervangen. De laatste keer kreeg mijn vader een prijskaartje van €300.
    Ze dachten even dat een man van 65 waarschijnlijk niks van computers kent.

    Er zijn meerdere berichten waar ik op wil reageren, maar ik kies deze even uit.
    .
    Ben zelf werkzaam in een AAR. Afhankelijk van het type Mac(book) mogen/kunnen wij het vervangen van een harddisk niet zelf doen. Dus dan wordt een machine opgestuurd naar een ASP (apple service provider / reparatiebedrijf dat onder strikte eisen van apple werkt). Vervolgens zijn wij als AAR afhankelijk van de prijsopgaaf van zo een reparatie, wij delen het alleen de klant mee.
    .
    Wat ik hierbij wil zeggen is dat niet zozeer de APR of AAR de schuldige is… Het zijn de bedrijven (en ook Apple zelf) die de reparatie verzorgen.

    Tip dus: ga naar een apr die ook asp is? Want daar heb je die problemen niet?

  • Profielfoto
    klonic

    De op een na laatste alinea waarin je het over de mediamarkt hebt is er een waar ik me helemaal mee kan identificeren. Ik heb om exact dit soort berichten, besloten NOOIT iets te kopen bij Apple of een APR. Ik heb mijn MacBook Pro dus meer dan twee jaar geleden bij de Mediamarkt gekocht.

    Hij is twee keer kapot gegaan:
    1: kapotte HD. Is, nadat Apple mijn garantie had laten ‘verlopen’ omdat ik er zelf een andere in had gezet (zoals in de handleiding beschreven stond), gratis vervangen.
    2: kapotte superdrive. Apple gaf maar 1 jaar garantie (maar daarvan zei de MM zelf al dat dat belachelijk vind). Daarna was het argument dat apple geen garantie geeft op mechanische onderdelen. WAT? Ook hiervan was de MM het met me eens dat dit raar was, zij hebben beloofd dat het gerepareerd zou worden als Apple niet kon bewijzen dat de fout bij mij lag.

    De slechte service van Apple en haar APR’s zijn geen onbekend verhaal, en wat dat betreft ben je toch met je hoofd tegen een grote paal gelopen.

    @ Svenlaurens,
    De fabrieksgarantie is een wettelijke vastgelegd en geldt in heel Europa. Het is echter een een plicht van de winkelier en niet van de fabrikant. De winkelier garandeert jou dus dat er binnen twee jaar geen fabriekagefouten optreden (dat zijn dus ook ontwerpfouten zoals een verkeerd gekozen materiaal of bevestegingspunten (denk aan de splijtende witte Macbooks, wat apple trouwens wel netjes verholpen heeft). Overigens zijn Logitech en Samsonite voorbeelden van bedrijven die juist heel coulant zijn met garantie, wereldwijd de service verlenen en niet hard op zoek gaan naar mogelijkheden om onder kosten uit te komen.

  • Profielfoto
    ray2

    Ik ben ook voor de Mediamarkt gegaan. Ooit een Mac mini bij een Apr in Groningen gekocht. Ik vroeg of hij 1080p onder itunes vlekkeloos kon afspelen omdat mijn huidige mini dat niet onder itunes kon. We hebben toen van alles geprobeerd maar het lukte niet om het uit te testen na een uur zei toen een collega dat hij het kon garanderen. De volgende dag was ik terug met een negatieve ervaring erbij maar de collega bleef volhouden. Ik toonde hem hoe het niet werkte. Hij download een demo van itunes die natuurlijk wel werkt (lage bitrate) en dat was het, einde verhaal. Terugbrengen kon maar dat kostte me 10% van de prijs in 1 dag.
    Een half jaar later had ik een MBP nodig van meer dan 1700,- en liep dus gezien de ervaring met de Mini 20 meter verder naar de Mediamarkt. Later ook eens een toetsenbord gekocht bij de Mediamarkt maar dan nog even in de APR met de nieuwste ipad spelen:) Het toetsenbord goed laten zien natuurlijk, dikke vinger!

  • Profielfoto
    Maverick9898

    De Genius Bar is niet het enige in Amerika wat beter is. Service in de VS is eigenlijk altijd beter. Als je niet werkt, sta je op straat;). Er zijn maar een paar van dat soort bedrijven in Nederland en zijn meestal van Amerikaanse bodem (Bose, Oakley). Hier is het bijna altijd prut-service.
    Ik koop die vervelendheden af met AppleCare. Heb ik dat gezeur niet aan m’n hoofd.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Wacht tot hij te horen krijgt hoeveel het kost om die harde schijf te vervangen. De laatste keer kreeg mijn vader een prijskaartje van €300.
    Ze dachten even dat een man van 65 waarschijnlijk niks van computers kent.

    Er zijn meerdere berichten waar ik op wil reageren, maar ik kies deze even uit.
    .
    Ben zelf werkzaam in een AAR. Afhankelijk van het type Mac(book) mogen/kunnen wij het vervangen van een harddisk niet zelf doen. Dus dan wordt een machine opgestuurd naar een ASP (apple service provider / reparatiebedrijf dat onder strikte eisen van apple werkt). Vervolgens zijn wij als AAR afhankelijk van de prijsopgaaf van zo een reparatie, wij delen het alleen de klant mee.
    .
    Wat ik hierbij wil zeggen is dat niet zozeer de APR of AAR de schuldige is… Het zijn de bedrijven (en ook Apple zelf) die de reparatie verzorgen.

    Wat heb ik met heel die constructies te maken, vraagt een mens zich dan af. Het punt is dat €300 voor een harde schijf gewoonweg een aanfluiting is. Ik vervang dat ding op een kwartiertje (hoezo kunnen jullie dat niet zelf? Het staat bij Apple beschreven als een “User replaceable part”) en een nieuwe schijf kost echt geen €300.

  • Profielfoto
    robbinonline

    Het hele vreemde is dat je voor de garantie altijd naar een APR moet het het nooit bij Apple zelf af kan handelen.

    Met als resultaat dat mijn nieuwe MacBook Air van 3 weken ongebruikt nu al 4 weken weg is en ze zogenaamd niks kunnen vinden en mij zelf 79 euro willen laten betalen..

  • Profielfoto
    Hagert

    De Genius Bar is niet het enige in Amerika wat beter is. Service in de VS is eigenlijk altijd beter. Als je niet werkt, sta je op straat;). Er zijn maar een paar van dat soort bedrijven in Nederland en zijn meestal van Amerikaanse bodem (Bose, Oakley). Hier is het bijna altijd prut-service.
    Ik koop die vervelendheden af met AppleCare. Heb ik dat gezeur niet aan m\’n hoofd.

    In de VS kiest volgens mij ook iedereen voor AppleCare.

  • Profielfoto
    Hagert

    Jammer dat alle APR’s over één kam worden gescheerd.
    Ik heb bij verschillende APR’s ook slechte maar meestal betere ervaringen gehad en ik vraag me af of de Genius Bar zo veel beter is. Een APR helpt bijvoorbeeld vaak ook met andere software / instellingen dan dat van Apple, de Genius Bar geloof ik niet.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ik heb gelukkig geen ervaring met reparatie procedures bij een APR en waar ik vaste klant ben (het voormalige Machouse op het stationsplein te Rotterdam) ben ik altijd prettig geholpen (heb er zelfs weleens RAM voor de halve prijs gekregen).
    .
    Doodeenvoudig omdat ik er nooit naar toe hoefde omdat er iets stuk was.
    In de ruim 30 jaar dat ik met een Apple werk, heb ik 2 maal een kapotte voeding gehad (daar zat 10 jaar tussen) en 1 keer halverwege die 10 jaar een kapotte hard disk.
    .
    Alles is toen gerepareerd door een slimme gozer die elektronica als hobby had en op het punt stond een winkel te beginnen met Apple spullen. Hij verkocht RAM zonder BTW omdat dat toen (jaren 80) volgens hem schandalig duur was en je kon op elk moment van de dag of avond bij hem aankloppen want zijn woonkamer was zijn winkel.
    Hij bestaat nog steeds (althans zijn site is er nog) en heeft nu een ‘echte’ winkel, maar haakte af (verkoopt nu pc’s) toen Apple zware eisen ging stellen aan het ‘fenomeen’ wat we nu kennen als de APR.

  • Profielfoto
    polansky

    APR’s je hebt er werkelijk helemaal niets aan.
    Voor mij nooit (meer) een Mac van de lokale Appleboer. De gemiddelde Mediamarkt geeft nog meer service dan je Applereseller.

    Bij een gevalletje van harde schijf kapot kun je gewoon het beste direct je Mac naar Card Solutions gaan.

    Geen onderzoekskosten en die Mac die je achterlaat bij je APR gaat er ook naartoe…. zij het pas een week nadat ze hem hebben ingenomen.

    @Wyodor,
    Een harde schijf vervangen gaat tegenwoording niet zomaar meer.
    Apple gebruikt tegenwoordig HDD’s met custom firmware en ook al is het exact dezelfde schijf, de fans in je mac gaan op volle toeren draaien als je een HDD plaatst zonder die Apple firmware.

    Er zijn dus wat extra truukjes nodig om het allemaal werkend te krijgen tegenwoordig.

  • Profielfoto
    Night

    Ik heb anders heel goede ervaringen met APR’s, en dan met name GrafiSys en AdviSys in EIndhoven, gelieerd aan YouMac. Deze APR heb ik nog nooit over onderzoekskosten gehoord en bellen gewoon direct als ze weten wat het euvel is. Ze zullen alles proberen om het qua garantie bij Apple onder te brengen. Mijn beeldscherm werd ruim 2 jaar na aanschaf nog als garantiegeval gerepareerd (of liever gezegd: compleet vervangen) “omdat dit gewoon niet hoort te gebeuren”. Toppie hoor.

  • Profielfoto
    I Xyzyx I

    Zucht.. apple resellers..

    Overigens had ik bij een 2 jaar computer wel een nieuwe harde schijf er zelf in gezet.. voor dat onderzoeks bedrag koop je een 1 tb 2.5 inch schijfje.. Of een leuke ssd.. de 3 jaar oude macbook van mijn zusje voelt sneller aan dan mijn splinternieuwe door de ssd..

  • Profielfoto
    koekiewous

    Klinkt allemaal uitermate bekend.
    Vroeger (toen het gras nog groen was en de sex nog vies) had je echt wat aan APR’s, tegenwoordig zijn het gewoon geldwolven.
    Sinds ik weet dat Apple zelf met een paviljoen in de Media Markt en Saturn zitten heb ik dan ook nooit meer een voet bij de A en YouMac of de i factors of centers binnen gezet.

    Het is denk ik wat anderen al zeggen, zodra Apple dadelijk eigen stores gaat openen in Nederland (denk echt niet dat het bij 1 blijft) kunnen de grote APR’s wel inpakken.

    Kopen doe ik dan wel online voor advies ga ik dan naar de shopjes bij eerdergenoemde en bij gedoe naar de Stores van Apple zelf.

    Helaas ga ik ook niet meer naar de AR’s niet omdat ik ze slecht vind maar omdat ik ze gewoon vergeet iedere keer.

  • Profielfoto
    Matanza

    OMT is hier duidelijk vrienden aan het maken…. Probeer je OMT af en toe te vermelden voor nuttige informatie of als nieuwssite en dan krijg je dit op je bord… Zal 2x maal nadenken voor als ik in gesprek ben met een klant.

  • Profielfoto
    BJVR

    Ik begrijp heel goed zijn probleem..
    .
    Ik koop nooit meer iets bij Premium Reseller.
    Het verschil is service tussen Amerika&Canada is zo groot.
    .
    Ooit een MacBook Air gekocht met één dode pixel uit de doos. Zelfde dag (3 uur later) mee terug gegaan zonder de MacBook geïnstalleerd te hebben dus alles nog in de verpakking en ze wilde me niet eens helpen!
    .
    En zeiden gewoon, één pixel p/ vierkante cm is normaal!! succes daar is de deur!
    .
    Oplichters zijn het!
    En ja er zullen vast nog wel goede Premium Resellers zijn die al jaren in het vak zitten maar dan vrek*tten de nieuwere het gewoon voor de betere.
    Voor mij nooit meer een Apple product aanschaften via een derde partij.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Man, wat ben ik blij dat ik mijn MBP bij MyCom heb gekocht. Eén dode pixel en ik had hem mogen terugbrengen en ik heb 3 jaar garantie.

    Verder mag je zelf RAM en harde schijf vervangen in alle unibody MacBooks zonder dat het de garantie schaadt (tenzij je zelf iets stuk maakt tijden de transplantatie). Staat in de user manual die je kunt vinden op de site van Apple. Dat scheelt ook weer een honderdje of wat. En daar koop je weer een 21,5 led verlicht hd scherm voor met 3 jaar garantie. Niet van Apple.

    Vorige MacBook heb ik naar HTR in de Bakkerstraat Utrecht gebracht. Toen ik na twee weken belde of hij al klaar was bleek dat ze hem vergeten waren.
    Vorig jaar alu MacBook van mijn vrtouw naar zelfde HTR gebracht omdat hij bevroor als je het scherm bewoog. Na drie weken de uitslag: MacBook heeft twee weken aan gestaan, klacht niet geconstateerd. Nee, je moet het scherm ook bewegen, zoals op de bon staat! O ja. Toen zat er binnen een week een nieuw moederbord in. Een maand kwijt! En mij als klant kwijt.

  • Profielfoto
    nicow101

    Onderzoekskosten?? en die heb je betaald??

    Sorry hoor, maar dan heb ik geen medelijden met je, als je daar in trapt…:thumbsdown:

  • Profielfoto
    Remko

    Ik heb al een tijdje het idee dat het personeel in een APR vinden dat jij als klant dankbaar moet zijn om daar klant te mogen zijn.

    Ik weet wel dat het beleid en de communicatie anders is.

    Maar ik heb al een paar x gehad dat mijn enthousiasme door zo’n verveelde verkoper aardig getemperd werd met ongeïnteresseerde antwoorden en het verschuilen achter een ‘protocol’

    Aan de hand van deze column zou je bijna naar America gaan om uit Apple-liefde te kopen.

    Nog even en we hebben een echte Apple-Store aan het Leidseplein

  • Profielfoto
    Da Vinci

    OMT is hier duidelijk vrienden aan het maken…. Probeer je OMT af en toe te vermelden voor nuttige informatie of als nieuwssite en dan krijg je dit op je bord… Zal 2x maal nadenken voor als ik in gesprek ben met een klant.

    OMT is een onafhankelijke nieuwssite die zich niet laat censureren. Logisch dat er ook dit soort artikelen op komen te staan, aangezien dit een toch wel een grote issue is (mede gezien de vele reacties). Beetje zwak van jou als je nu OMT niet meer zou gaan aanprijzen, waardoor je dus ook minder behulpzaam bent voor de klant.

  • Profielfoto
    miri4m

    Ik vind het duidelijk een gevalletje van alle APR’s over 1 kam scheren.

  • Profielfoto
    Rickje

    Wacht tot hij te horen krijgt hoeveel het kost om die harde schijf te vervangen. De laatste keer kreeg mijn vader een prijskaartje van €300.
    Ze dachten even dat een man van 65 waarschijnlijk niks van computers kent.

    Er zijn meerdere berichten waar ik op wil reageren, maar ik kies deze even uit.
    .
    Ben zelf werkzaam in een AAR. Afhankelijk van het type Mac(book) mogen/kunnen wij het vervangen van een harddisk niet zelf doen. Dus dan wordt een machine opgestuurd naar een ASP (apple service provider / reparatiebedrijf dat onder strikte eisen van apple werkt). Vervolgens zijn wij als AAR afhankelijk van de prijsopgaaf van zo een reparatie, wij delen het alleen de klant mee.
    .
    Wat ik hierbij wil zeggen is dat niet zozeer de APR of AAR de schuldige is… Het zijn de bedrijven (en ook Apple zelf) die de reparatie verzorgen.

    Wat heb ik met heel die constructies te maken, vraagt een mens zich dan af. Het punt is dat €300 voor een harde schijf gewoonweg een aanfluiting is. Ik vervang dat ding op een kwartiertje (hoezo kunnen jullie dat niet zelf? Het staat bij Apple beschreven als een “User replaceable part”) en een nieuwe schijf kost echt geen €300.

    Je bent vrij om het zelf te vervangen voor 5 tientjes. Ik geef alleen maar aan dat wanneer je dit door een ASP/Apple laat repareren het dus veel meer kost, door prijzen die zij hanteren.
    .
    En wij doen dat niet zelf omdat het voor ons niet haalbaar is door o.a. regels van Apple. Zodoende komen we bij een ASP uit.

  • Profielfoto
    miri4m

    Van deze post werd ik natuurlijk wel heel blij:)

    mtooster 5 uur geleden

    Ik wil toch even toevoegen dat er nog steeds APR’s zijn die wel weten hoe het moet.
    Bij de iAmstore in Dordrecht wordt ik altijd zeer vriendelijk geholpen, en bij een reparatie wordt direct even bekeken wat mogelijk het probleem is, en de mogelijke oplossingen daarbij. (er werdt gewoon even een externe HD aangesloten zodat mijn wachtwoord niet nodig was en software-fouten direct uitgesloten konden worden)
    Ook nog geholpen met het Consumer Law Form, waardoor ik buiten de garantie tot twee keer toe een nieuw logic-board heb gekregen, en ook geen onderzoekskosten hoeven betalen.

    En zo zijn er vast meer APR’s die wel snappen hoe het moet, en wel verstand van zaken hebben.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Wacht tot hij te horen krijgt hoeveel het kost om die harde schijf te vervangen. De laatste keer kreeg mijn vader een prijskaartje van €300.
    Ze dachten even dat een man van 65 waarschijnlijk niks van computers kent.

    Er zijn meerdere berichten waar ik op wil reageren, maar ik kies deze even uit.
    .
    Ben zelf werkzaam in een AAR. Afhankelijk van het type Mac(book) mogen/kunnen wij het vervangen van een harddisk niet zelf doen. Dus dan wordt een machine opgestuurd naar een ASP (apple service provider / reparatiebedrijf dat onder strikte eisen van apple werkt). Vervolgens zijn wij als AAR afhankelijk van de prijsopgaaf van zo een reparatie, wij delen het alleen de klant mee.
    .
    Wat ik hierbij wil zeggen is dat niet zozeer de APR of AAR de schuldige is… Het zijn de bedrijven (en ook Apple zelf) die de reparatie verzorgen.

    Wat heb ik met heel die constructies te maken, vraagt een mens zich dan af. Het punt is dat €300 voor een harde schijf gewoonweg een aanfluiting is. Ik vervang dat ding op een kwartiertje (hoezo kunnen jullie dat niet zelf? Het staat bij Apple beschreven als een “User replaceable part”) en een nieuwe schijf kost echt geen €300.

    Je bent vrij om het zelf te vervangen voor 5 tientjes. Ik geef alleen maar aan dat wanneer je dit door een ASP/Apple laat repareren het dus veel meer kost, door prijzen die zij hanteren.
    .
    En wij doen dat niet zelf omdat het voor ons niet haalbaar is door o.a. regels van Apple. Zodoende komen we bij een ASP uit.

    Waar ze enkel voor het vervangen van je HD €250 tellen?:slant:

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    OMT is hier duidelijk vrienden aan het maken…. Probeer je OMT af en toe te vermelden voor nuttige informatie of als nieuwssite en dan krijg je dit op je bord… Zal 2x maal nadenken voor als ik in gesprek ben met een klant.

    Ze maken er in ieder geval meer vrienden mee dan jullie. :sarcastic:

  • Profielfoto
    Matanza

    OMT is een onafhankelijke nieuwssite die zich niet laat censureren. Logisch dat er ook dit soort artikelen op komen te staan, aangezien dit een toch wel een grote issue is (mede gezien de vele reacties). Beetje zwak van jou als je nu OMT niet meer zou gaan aanprijzen, waardoor je dus ook minder behulpzaam bent voor de klant.

    Wees gerust mijn klant zal er niet onder lijden. Er zijn genoeg andere site boordevol goede informatie.

    Maar probleem met dit artikel is dat er een hele negatieve sfeer word gecreëerd door een groep mensen. Waar je dan nog moet afvragen of hun ontevredenheid wel relatief is. Veel mensen denk dat ze worden afgewimpeld maar botsen gewoon tegen de harde realiteit.
    Klein voorbeeld. Ongeveer een jaar geleden: Een iPad met veel krassen op het display, die wij enkel hebben kunnen reproduceren met een breekmes en voldoende kracht. De man beweerde dat is gebeurt door normaal gebruik (zijn vinger dus) en verwachte dus garantie … Tja …. Maar zo zit het niet in elkaar…
    Ondertussen heeft mogelijk deze klant hier al gereageerd dat APR’s slecht zijn … Niet waar dus …
    we doen gewoon ons werk. Apple is zeer hard in Garantie. Als APR proberen we steeds tot op het randje te gaan om de klant zo goed mogelijk te helpen.

    @MoNdO GeNeRaToR: Je zou eigenlijk eens een weekje in een APR moeten komen werken. De prijzen die Apple vraagt zijn regelmatig afschuwelijk.

    Mvg,

  • Profielfoto
    Kasper

    Leuk verhaal om te lezen. Jammer voor jou. Echter mis ik wat informatie. Was de Macbook ook buiten garantie ? Zo nee dan verklaart dat de hulpvaardigheid van Apple zelf. De 1 jaar is, als ik mij niet vergis, een regel van Apple en niet van een individuele APR.

    Dit klinkt inderdaad als een suffe instelling van de APR. Echter er zijn een aantal ketens van APR’s in Nederland. De ene zal betere service verlenen dan de andere en dus ondanks dat dit een opinie stuk is zou het de lezer wellicht helpen de keten te noemen.

    Media Markt kan beter zijn al is het zo dat ze ook regelmatig bij de Media Markt te wensen overlaten in de service, zowel op de non als op de Mac afdeling.

    Kasper

  • Profielfoto
    koen

    In de VS kiest volgens mij ook iedereen voor AppleCare.

    Nee hoor.

  • Profielfoto
    A_Billy

    Ik heb ook hier in de VS ook eens mijn HD van mijn iMac moeten vervangen, gedaan bij Swifttech in San Diego. Halfuurtje, klaar terwijl u wacht en geen ww nodig.

    “No worries sir, we will take care of your baby”.

    Nu wil ik het niet mijn baby noemen, maar de customer service was simpelweg perfect!

  • Profielfoto
    koekiewous

    Leuk dat de APR’s zelf alles op Apple afschuiven. Als ondernemer zorg ik zelf voor een buffer, dit zodat ik de klant nooit hoef te confronteren met soms maffe uitspattingen van mijn leverancier(s). Het is mijn verantwoording als ondernemer om boven alles mijn klanten tevreden te stellen, tevreden klanten geven niet alleen meer bij me uit, ze zorgen ook voor het allerbelangrijkste namelijk nieuwe en/of extra klanten. Die maffe uitspattingen van mijn leverancier(s) pak ik daarna wel aan buiten de klant om. Het is wat mij betreft gewoon een stukje goed ondernemerschap en handelsinzicht. Want zeg nou zelf, onze klanten kopen toch ook niet meer bij ons als we teveel gekke dingen doen? Apple is niet anders dan welk bedrijf dan ook, dus zeggen ja maar Apple… is zo 2010. leer de wet en leer ondernemen. Je klant is het belangrijkste wat je hebt (en je personeel, want daar schort het echt aan de laatste 2, 3 jaar bij mijn oude APR’s ik weet dat het crisis is enzo, maare jongen jongen ik snap wel dat Apple zelf personeel aanneemt om hen te vertegenwoordigen).

  • Profielfoto
    ernst.

    @Matanza & alle APR fans en personeel.

    Jullie moeten je gewoon aan de nederlandse wet/consumentenrecht houden en ophouden alleen maar in je eigen straatje te praten of wat je baas wilt dat je uit naar buiten toe,want er is ook zoiets als een eigen mening hebben en je niet monddood laten maken. Dat je geld moet verdienen is niet het punt maar de hebberigheid!,want daar gaat het om gewoon, steekt andermaal de kop op als je aankomt met “wij kijken er gewoon ff naar en vinden dat u daarvoor dan al …euro moet betalen. “Wat zijn dat voor idiote praktijken. En aankomen “maar andere zaken…”Dat is nou altijd het mooie van horeca zaken of winkels die niet willen horen hoe het echt formeel in elkaar zit te weten aankomen met exuses dat anderen het ook doen en dus het logisch is dat jij het ook doet. Maw als de ander in een put springt dan spring jij er doodleuk achteraan? Juist ja.
    OMT is een onafhankelijke fansite dat nieuws en informatie brengt en doet het ivg met anderen het minst slecht en erg leuk door de jaren heen. Dit geschreven artikel had er allang op moeten staan want de klachten over Apple en met name de meesten APR’s zoals iFactors of iCentre zijn legio omdat men daar alleen maar standaard folderriedels afratelt,weinig afiniteit heeft met klanten (dus aan klanten binding doet waarbij,als een klant met een klacht later terugkomt,ook zonder morren of dwepen met formele regels wordt geholpen) en alleen maar denkt: “zolang betaalt is, is het uit het oog uit het hart. Bah!

  • Profielfoto
    Ruwepit

    http://www.onemorething.nl/2011/11/genius-with-a-premium/#comment-163766

    Je zou eigenlijk eens een weekje in een APR moeten komen werken. De prijzen die Apple vraagt zijn regelmatig afschuwelijk.

    Ik ben compleet verbaasd als ik jouw reactie’s lees.
    Jij wordt niet verplicht om een APR te worden! Daar kies je zelf voor, je kent tenslotte ook de voorwaarden en weet wat je doet.
    Ik kan alleen maar concluderen dat jij het werken met klanten en Apple helemaal niet leuk vind, klanten lastig vind en een noodzakelijk kwaad is om geld te verdienen. Naar mijn bescheiden mening ben jij het helemaal niets waard om in een winkel te staan.
    Met alle respect, elke onderneming heeft ontevreden klanten en probeert dat je beperken. Een beetje ondernemer staat open voor kritiek en gaat daar mee aan de slag en gaat geen excuses verzinnen en zeker niet wijzen naar een ander.
    En dan roepen wees maar niet bang mijn klant gaat er niet onder lijden….daar ben ik juist wel bang voor!
    En dan naar OMT gaan wijzen en wilt negeren omdat daar toevallig wat negatieve geluiden vandaan komen noem ik censuur en de verkeerde prioriteiten stellen.

    Doe er je voordeel mee!

  • Profielfoto
    bluap

    @koekiewous. Als ik je twee keer mag citeren:
    ” Als ondernemer zorg ik zelf voor een buffer, dit zodat ik de klant nooit hoef te confronteren met soms maffe uitspattingen van mijn leverancier(s)” &
    “Kopen doe ik dan wel online voor advies ga ik dan naar de shopjes”
    Vind je jezelf nu klant van de shopjes? Als je bezoekers alleen voor advies komen kan je geen buffer opbouwen als ondernemer om je service uit te betalen. Als je echt weet wat de leverancier aan een APR aan ruimte geeft als buffer zou juist jij weten waarom een APR soms niet voorbij het gaatje kan gaan voor haar klanten. Steun fan de ‘shopjes’, zoals je als ondernemer zelf ook graag klandizie wil en niet dat al jou klanten bij jou advies en gesprekken willen en van je leverancier afnemen.

  • Profielfoto
    MichaelB

    Mijn accu van m’n MBP van eind 2009 is bijna gestorven.

    Ik dus naar de APR, vraag wat het kost: 35 euro kosten + de kosten van de accu.
    Vervolgens vraag ik: kan ik even wachten?
    Antwoord: nee, we MOGEN geen accu’s in de winkel hebben, deze wordt opgestuurd en dat duurt 1 tot 1,5 week…
    Ik: maar dit is mijn werkmachine, die kan ik niet 1-1,5 week missen.
    Hij: u kunt ook een leenmachine meekrijgen!
    Ik: Oh! Dat is HEEL mooi.
    Hij: hij, prima, die zijn 125 EURO PER WEEK!

    Ik ben toen lichtelijk pissig de winkel uit gegaan.

    Bij m’n werk in Zwolle zit Cardservices. Die belde ik en daar kan ik WACHTEN, “want het kost maar 15 minuten om dit te doen meneer”.
    Lezen jullie mee APR uit Amersfoort centrum?!, zo hoort het dus.

    Voor mij nooit meer een APR, maar gewoon via de Apple Store.

  • Profielfoto
    Willem92

    Ik vind ten eerste dat er soms erg ongenuanceerd wordt gesproken en dat alle APR’s zo’n beetje over 1 kam geschoren worden in een aantal voorgaande reacties.

    Laat ik heel eerlijk zijn: zelf werk ik ook bij een APR en waar wij ons in moeten onderscheiden is júist de service. Om t kort te omschrijven, retail (Mediamarkt, Saturn ed) = €, APR’s = service, Apple Stores = experience.
    Wij worden continu getraind om zo veel mogelijk verstand van zaken te hebben, maar soms komt het wel eens voor dat de consument gewoonweg te ver doordraaft.
    Begrijp me niet verkeerd, wij proberen altijd tot het uiterste te gaan voor een klant (klant is koning staat weldegelijk nog steeds centraal), maar soms komen ook wij tegen beperkingen aan die door de wet of door Apple zelf zijn bepaald.
    Neem nou dat hele garantieverhaal. Kort omschreven heb je inderdaad 2 jaar garantie volgens het Europees consumentenrecht, de 1e 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper, de overige 18 maanden bij de consument. De standaard AppleCare die bij iedere machine zit zorgt er ten eerste voor dat niet 6 maanden maar 12 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt. Een dubbel voordeel dus voor de klant, naast de 90 dagen telefonische ondersteuning die óók nog eens zijn inbegrepen.
    Kom je vervolgens in het 2e jaar naar ons toe, dan wordt t belangrijk of je ten eerste het product bij de winkel zelf hebt gekocht en of je ten tweede het product deugdelijk hebt gebruikt.
    Ik kom zo vaak klanten tegen die hun MacBook bij Mediamarkt hebben gekocht en in het 2e levensjaar naar ons toekomen met hun probleem onder het motto: ‘Jullie zijn toch Apple?’
    Om kort te antwoorden: wij zijn Apple zelf niet. Apple Stores en hun service is moeilijk met een APR te vergelijken. Wij hebben geen 80 biljoen in kas om op terug te vallen. Dus garantie loopt vaak via de winkel waar je het product hebt gekocht, niet meer dan logisch toch?
    Maar goed, wat maakt een APR dan onderscheidend en een échte APR?

    De échte APR heeft verstand van zaken, biedt de best mogelijke service voor haar klanten (klant is weldegelijk nog steeds koning), wil klanten deel laten zijn van de Apple-family, biedt klanten ook na hun aankoop allerlei mogelijkheden om nog beter 1 met het product te worden, rekent voor klanten geen onderzoekskosten als iets binnen garantie valt, vraagt niet om persoonlijke gegevens bij onderzoek aan een Mac: de échte APR weet namelijk de klant te respecteren en er alles aan te doen wat binnen het vermogen van de APR ligt om een probleem op te lossen en klanten tevreden te houden.
    En ik weet zeker dat de APR waar ik werk op deze manier te werk gaat en ik ben daar trots op. Niemand kan daar afbreuk aan doen.

  • Profielfoto
    MichaelB

    @Willem92

    Netjes dat je zo reageert!

    Echter een APR draagt zo overtuigend uit dat ze wel Apple zijn, dat mensen ook deze service verwachten. Er worden geen anderen systemen verkocht dan Apple, afgezien de randapparatuur. Ik vind het dan niet vreemd dat mensen met Apple spullen naar jullie toekomen, ook al is het daar niet verkocht. Overigens lijkt mij dat in een uitleg prima duidelijk te maken aan die klant, toch?

    Het gaat hier bij de meesten om spullen gekocht bij de betreffende APR. Dat is gewoon echt slecht.

    Zo ook bij mij. Komt nog bij dat ook mijn iMac, Macbook, Mac mini en iPad bij dezelfde zaak vandaan komen en dan nog aankomen met een leenmachine van 125 euro per week. Dat is 0,0 service.

    Hoe herken je een échte APR dan? Meestal is het dan al te laat, want je hebt je spullen al gekocht.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Apple komt elke keer weer als ‘beste’ uit de bus wat betreft service en betrouwbaarheid. MAAR: dat betreft dan altijd de Amerikaanse markt waar niet alleen heel andere garantie afspraken gelden dan in Europa, maar waar men ook vanwege de grote afstanden waarschijnlijk alles via internet doet, dus buiten een APR om.
    .
    Nu zitten hier enkele APR’s zich te verdedigen wat betreft deze regels en afspraken en verwijzen daarbij naar de ‘wet’ van Apple. DIT IS DUS EEN GROVE FOUT! Als Apple zegt: de kleur van jullie wanden en plafonds moet dit of dat zijn en de spullen moeten zus of zo gedemonstreerd worden dan zeg ik: ga je gang.
    .
    Maar zodra het om de communicatie gaat tussen een verkoper en en een klant moet de APR Apple even vergeten en handelen volgens de Nederlandse wet. (Dus niks “randjes opzoeken” gewoon doen wat er in de Nederlandse wet staat!)
    .
    Want ik kan niet rijmen dat als Apple zelf zo’n goede service levert in Amerika, waarom staan hier dan zoveel klachten? Dat zal ik gelijk zelf beantwoorden:
    Dat komt omdat de APR dan de regels van Apple voor laat gaan op die van Europa en dat botst met onze consumenten organisaties want de gemiddelde klant weet wat zijn rechten zijn. Dus begin niet te praten over de 1 jaar garantie van Apple want die geldt hier doodeenvoudig niet!
    Ook de hoogte van mogelijke onderzoekskosten moet aan banden worden gelegd. Je mag van welk apparaat dan ook verwachten dat het niet binnen 1 of zelfs 2 jaar stuk gaat. Gebeurt dit wel en gaat een apparaat doodeenvoudig te snel stuk dan bestaat de kans dat het mankement er al in zat op het moment van verkoop. Dus i.p.v. onderzoekskosten te rekenen zou de klant slechts de reparatie kosten moeten betalen en dan alleen nog na de wettelijke 2 jaar van Europa en niet die 1 jaar van Apple! Pas nadat de 2 jaar van Europa zijn verstreken mogen jullie onderzoekskosten gaan vragen omdat het dan ook nodig is! Die kosten zouden dan (zo staat het geloof ik ook in de wet) verdeeld moeten worden tussen verkoper en klant waarbij de verstreken tijd als leidraad wordt aangehouden (hoe korter die tijd des te meer betaald de verkoper zelf).
    Maar als ik dan leest over onderzoekskosten van soms tegen de €100 aan dan weet ik gewoon dat wij genaaid worden!

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Hendrik, zoals al tig keer vermeld is die Europese wet niet overgenomen in de Nederlandse wet omdat er hier geen maximumtermijn bestaat voor garantie. Een duurder product dient langer mee te gaan dan een goedkoper product. Een Apple computer daar mag je redelijkerwijs van verwachten dat het langer meegaat dan een Medion. Wat organisaties als de Consumentenbond en blaataap-programma Kassa niet vermelden is dat na 6 maanden de bewijslast verschuift van leverancier naar consument. En als je machine 1.5 jaar lang prima dienst doet en er dan opeens mee ophoudt je niet veel hebt aan conformiteit. Het product is dan gewoon deugdelijk. Lees je alsjeblieft in want hierover bestaat zoveel duidelijkheid.

    Verder ben je niet verplicht om bij een APR te blijven kopen. Ben je ontevreden over de een dan ga je naar de ander.

  • Profielfoto
    koekiewous

    @koekiewous. Als ik je twee keer mag citeren:
    ” Als ondernemer zorg ik zelf voor een buffer, dit zodat ik de klant nooit hoef te confronteren met soms maffe uitspattingen van mijn leverancier(s)” &
    “Kopen doe ik dan wel online voor advies ga ik dan naar de shopjes”
    Vind je jezelf nu klant van de shopjes? Als je bezoekers alleen voor advies komen kan je geen buffer opbouwen als ondernemer om je service uit te betalen. Als je echt weet wat de leverancier aan een APR aan ruimte geeft als buffer zou juist jij weten waarom een APR soms niet voorbij het gaatje kan gaan voor haar klanten. Steun fan de \’shopjes\’, zoals je als ondernemer zelf ook graag klandizie wil en niet dat al jou klanten bij jou advies en gesprekken willen en van je leverancier afnemen.

    Met de shopjes bedoel ik de Appleshops in de Media Markt of Saturn, deze zijn van Apple zelf. Ik krijg dus advies (persoonlijk) van een Apple medewerker en ik koop bij Apple (online). Maw ik ben erg tevreden over Apple en koop er graag. Nu nog een Apple Store en ook voor mijn service kan ik bij Apple terecht face to face. De APR’s en andere Apple verkooppunten hebben het bij mij dus een tikkie verpruts door eerdergenoemde acties (niet door mij vernoemd, maar overeenkomstig met de hier genoemde punten).

    Daar ik dit zo sterk voel ben ik me er dus erg van bewust hoe ik zelf met mijn eigen klanten om moet gaan, juist om dit te voorkomen.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Leuk dat de APR\’s zelf alles op Apple afschuiven. Als ondernemer zorg ik zelf voor een buffer, dit zodat ik de klant nooit hoef te confronteren met soms maffe uitspattingen van mijn leverancier(s).

    Met andere woorden: je rekent gewoon steeds veel te veel, zodat je genoeg overhoudt om bij een dergelijk geval de prins op het witte paard uit te hangen??

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Leuke marketingtruc van Mycom, dat ‘3 jaar garantie’, maar lees even de garantievoorwaarden van Mycom door als je denkt dat zij een betere service geven dan een APR. ‘Mits er geen stof in de machine zit’. Wel eens een machine van +2 jaar opengemaakt waar geen stof in zat?

    Of Google eens op ‘genius bar horror stories’ als je werkelijk denkt dat daar alleen slimme mensen werken.

  • Profielfoto
    koekiewous

    Leuk dat de APR\\\’s zelf alles op Apple afschuiven. Als ondernemer zorg ik zelf voor een buffer, dit zodat ik de klant nooit hoef te confronteren met soms maffe uitspattingen van mijn leverancier(s).

    Met andere woorden: je rekent gewoon steeds veel te veel, zodat je genoeg overhoudt om bij een dergelijk geval de prins op het witte paard uit te hangen??

    Lastig om hier serieus op te reageren.

    Laat ik het bij een tip houden. Hyves is dood, gebruik Facebook. Naja doe ik er nog een extra gratis tip bij, Amerikaanse auto’s zijn zo jaren ’80.

    Lutser.

  • Profielfoto
    bluap

    In navolging van wat Sullivan zegt:op Mycom.nl zie je ook de berekening van 3 jaar garantie: klant moet 67% van de kosten betalen in het derde jaar bij een laptop. Dus als je daar een MacBook Pro koopt ben je voor een reparatie van moederbord nog steeds bijvoorbeeld 400 euro kwijt (67% op 600 euro). Een goed gesprek bij een goede APR zal beter uit kunnen vallen..

    @koekiewous: bedankt voor je uitleg wat je onder shopjes verstaat, maakt mijn statement helaas zwakker;)

  • Profielfoto
    bluap

    Url kwam helaas niet mee:
    http://www.mycom.nl/Garantie.aspx

  • Profielfoto
    nicow101

    @Willem92

    De standaard AppleCare die bij iedere machine zit zorgt er ten eerste voor dat niet 6 maanden maar 12 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt. Een dubbel voordeel dus voor de klant, naast de 90 dagen telefonische ondersteuning die óók nog eens zijn inbegrepen.

    En ik weet zeker dat de APR waar ik werk op deze manier te werk gaat en ik ben daar trots op. Niemand kan daar afbreuk aan doen.

    Jawel ik kan er afbreuk aan doen:razz:

    Je vergeet namelijk het belangrijkste knul, of nee, je laat het opzettelijk weg natuurlijk. Voor AppleCare moet je een zak geld meenemen!

    In plaats van dat je gewoon normaal service levert, zonder vooraf een rekening te presenteren aan je klanten.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Hendrik, zoals al tig keer vermeld is die Europese wet niet overgenomen in de Nederlandse wet

    Het maakt niet uit of je het nu over Europa of Nederland hebt, waar het om gaat is dat sommige APR’s de wet van Apple hanteren en die staat niet boven de locale wet.
    .
    En Nederland mag dan misschien niet die twee jaar hebben overgenomen, ze mogen wel van de Europese Commissie hun wet zelf bepalen, zolang deze maar in het voordeel van de consument is (en dat is hij dus). En dat is iets waar de APR nog wel eens een steek laat vallen.
    .
    En hoe uniek die APR is zien we uit het feit dat er b.v.b. geen DPR bestaat (Dell Premium Reseller) of een PPR (Philips Premium Reseler)

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Exact Hendrik, die wet dient door alle lidstaten overgenomen worden en mag worden aangepast, mits dit voor de consument voordeliger uitpakt. Maar nu moet je me toch eens zeggen op welk gebied jouw APR deze wet overtreedt.
    Zoals al eerder in deze draad uitgelegd werken APR’s met een licentiesysteem. En dat systeem zegt dat de licentieverstrekker bepaalt hoe er wordt gehandeld. Uiteraard mag er hier niet tegen de wet worden gehandeld. Dat wordt er ook niet. Ik snap serieus de commentaren hier niet.

  • Profielfoto
    ray2

    Wat ik dan ook nog merkwaardig vind, al kan het toeval zijn, is dat ik drie keer een APR binnenloop voor een hoesje voor mijn 3gs, eerste keer zijn er alleen iphone 4 hoesjes, de tweede keer zijn er alleen de hoesjes die ik niet zoek, de derde keer zijn ze ook weer net uitverkocht want mijn model is zo gewild. Vervolgens loop ik maar weer eens naar de Saturn en daar hebben ze samsonite leren hoesjes die passen en de perfecte uitstraling hebben. Ze hebben daar ook zeker twee keer zo veel andere iphone accessoires. Waarom zou ik nog naar de APR gaan als Mediamarkt me een betere garantie biedt (zelfs twee jaar!) en Saturn een uitgebreider assortiment accessoires heeft? In de APR hoeven ze maar 1 merk goed te representeren. Waarom doen ze dat niet?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Jullie spreken over Nederland, maar in België reageren de APR’s op dezelfde manier als het gaat over garantie. Ook daar blijven ze zich achter Apple verschuilen en gewoon 1 jaar geven.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Uiteraard mag er hier niet tegen de wet worden gehandeld. Dat wordt er ook niet. Ik snap serieus de commentaren hier niet.

    Die commentaren spreken jou dus simpelweg tegen. Als geen enkele APR de wet op dit punt zou overtreden waarom is dit topic dan al ruim 100 reacties lang? Dan moet er wel iets mis zijn want valt er niets te klagen dan hoeft je ook geen site als dit als uitlaatklep te gebruiken.
    .
    Met mijn eigen APR waar ik al jaren klant ben heb ik geen slechte ervaringen, maar dat komt omdat ik ook geen slechte ervaringen heb gehad met de aankopen daar. Ik hoefde dus nooit terug voor b.v.b. een reparatie. Ik kan dus niet zeggen of zij de regels van Apple boven die van in dit geval Nederland stellen.
    .
    Ik zit nu aan hoofdstuk 14 van de biografie, en als er maar een fractie van het control-freak gedag van Jobs afgeeft op een APR dan is hun beleid gelijk verklaart…

  • Profielfoto
    michielgiordano

    Mooi verhaal en begrijp je probleem. Ik was echter al bij het eerste minpunt weg gelopen..
    Er zijn genoeg servicepunten en ik vind het erg jammer dat je het
    doet voor komen dat een APR geen toegevoegde waarde heeft. En de rode supermarkt als een behulpzame en vrolijke winkel..
    Ben benieuwd bij welke APR je geweest bent en ook bij welke Mediamarkt btw!

    overigens succes met je Mac dat is natuurlijk nooit leuk!