Apple ziet geen crisis in Europa

18 reacties

De Grieken weten het, de Italianen zien het, zelfs onze Minister De Jager waarschuwt ervoor: Europa verkeert in een crisis. Toch zullen ze je bij Apple in Cupertino glazig aankijken als je dat beweert. Sterker nog, volgens Apple gaat het in Europa beter dan ooit!

De analisten van Gartner zeggen dat Apple in het afgelopen kwartaal sterk gegroeid is in West Europa. Het marktaandeel Mac in de consumenten-computermarkt kwam uit op 7,6%. Dat is bijna 20% meer dan een jaar eerder. Hiermee is Apple in Europa doorgedrongen tot de top-5 computermakers.

Waar er winnen, verliezen anderen, zo ook hier. Met name HP, Dell en Acer hebben marktaandeel moeten inleveren, maar zijn allemaal nog altijd groter dan Apple. Alleen Asus en Samsung zijn net als Apple gegroeid in het afgelopen kwartaal.

De cijfers zijn gebaseerd op de verkoop van PC’s. Netbooks vallen binnen die categorie, maar tablets niet. Beide producten worden aangewezen als schuldige voor deze slechte cijfers van veel grote merken. Netbooks verkopen al jaren slecht. Tegelijkertijd verkiezen mensen steeds vaker een tablet boven een ‘gewone’ computer. Apple profiteert met de iPad van deze kannibalisatie, maar blijkbaar lijdt de Mac divisie daar (nog) niet onder.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    iHam

    Misschien zullen Sint`s besparingen wel gehoord worden.

  • Profielfoto
    Gans

    Rekenen geleerd op de PABO?
    Het marktaandeel kan hooguit gegroeid zijn met 20% als het op dit moment 7,6% bedraagt. Het kan niet 20% meer zijn.

  • Profielfoto
    Melle

    van 6,33 % naar 7,6% dus. Tjah, een groei is mooi.
    Wel niet spectaculair vind ik.

  • Profielfoto
    Dustin24

    Straks met kerst komt er weer zo’n pricedrop actie en wordt er weer voor kapitalen aan unibody’s en retina’s verkocht bij de APR’s.

  • Profielfoto
    Islandsvinur

    Gans schreef:
    Rekenen geleerd op de PABO?
    Het marktaandeel kan hooguit gegroeid zijn met 20% als het op dit moment 7,6% bedraagt. Het kan niet 20% meer zijn.

    Beetje jammer om iemand te wijzen op een fout die er niet is. 20% betekent ’20 van de honderd’, oftewel eenvijfde en je kan dus weldegelijk zeggen “het is 20% meer”, want je zegt ook “het is eenvijfde meer”.

    Waar jij aan refereert zijn procentpunten en dat kan natuurlijk nu niet 20 meer zijn als het vorig jaar 7,6 was, want dan had het marktaandeel vorig jaar -12.4% moeten zijn geweest. Lees het Wikipedia-lemma over procentpunt maar eens door.

    Hulde aan OMT, want zoals in het lemma te lezen valt:

    De media verwarren procenten dikwijls met procentpunten.

    ;)

  • Profielfoto
    jasjoerii

    Domme Gans.

  • Profielfoto
    Gans

    Zoals ik al zei – precies zoals het in het wikipedia artikel staat – het gaat om een stijging van 20%, niet om 20% meer. Zoals hierboven al iemand schreef, wordt dan namelijk de reclamemachine van apple blootgelegd, omdat het niet bepaald spectaculair is.

  • Profielfoto
    MrHammond

    Maar 7.6% in de consumentenmarkt? Zo weinig? OK, hier (Zwitserland) is het dik 30% en is Apple gewoon de grootste in de consumentenmarkt, toch wel een flink verschil…

  • Profielfoto
    spacefreek

    Gans, % = procent = pro cent = Frans voor per honderd (of latijn voor pro centrum= per honderd). Er zijn dus, voor elke 100 mac’s, 20 mac’s meer verkocht (even uitgaande van gelijke gemiddelde prijzen). Dat is dus 20% meer dan voorheen, en ja, dat is ook een stijging van 20%. Stijging met 20% (van 100% naar 120%) is hetzelfde als 20% meer (van 100% naar 120%)..
    .
    Het was fout geweest als OMT had geschreven dat het 20 procentpunt (%-punt) was gestegen, want dat is niet zo..

    De media verwarren procenten dikwijls met procentpunten.

    Of eigenlijk verwarren ze een absolute met een relatieve term.
    Ben jij ook van de media Gans?

  • Profielfoto
    cezanne

    Het marktaandeel kan hooguit gegroeid zijn met 20% als het op dit moment 7,6% bedraagt. Het kan niet 20% meer zijn.

    gans raakt verstrikt in zijn eigen woorden: het kan wel degelijk 20% meer zijn want het is 20% gegroeid; iets dat meer is is gegroeid, think about it!

  • Profielfoto
    RamonV

    het moet ook weer moeilijk hier hé

  • Profielfoto
    Aerea

    Amen. Mensen, wat zou Steve hier nou vinden? Wees nou eens lief voor elkaar!

  • Profielfoto
    SunKeeper

    *proest*:grin:

  • Profielfoto
    Dennis002

    Zit ik hier nou naar Rainman te kijken?

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Beetje raar artikel. Garner constateert iets, en vervolgens zou Apple beweren dat er geen crisis in Europa is? Apple staat helemaal los van dit onderzoek. Niettemin een goede prestatie voor Apple, en voor Asus en Samsung.

  • Profielfoto
    JBStudio

    Grappig plaatje!

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik vraag me ook af of we hier een crisis hebben. Links en rechts hoor ik dat de levertijd op dikke auto’s als de BMW 5-serie en de Audi Q5 gewoon dik 5 maanden is. Als dat kenmerkend is voor een crisis, dan vrees ik dat ik een verkeerde definitie in mijn hoofd heb zitten:grin:

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Als die levertijd eerst 15 maanden was..

    Maar de ”rijken” zullen minder merken van de crisis dan de ”armen”. En wie kopen er een computer/laptop van gemiddeld boven de 1000 euro?

    Maar wel netjes voor Apple, ik zie op school ook steeds meer Macbookjes tevoorschijn komen!