‘We’re Awesome Policy’ is niet meer, dankzij AppleCare+

Door: Michiel de Vries - 47 reacties

Apple is een bedrijf dat, naast het produceren van toffe hebbedingen, ook bekend staat om de perfecte service. Deze service is vanzelfsprekend, maar met het zogenaamde AppleCare is het mogelijk om jezelf voor twee jaar te verzekeren voor allerlei kleinoden. Mocht het ongeluk je treffen, dan ben je verzekerd van een kosteloze reparatie.

In Amerika ging Apple bij een gebroken iPhone nog iets verder. Normaliter kun je daar je iPhone laten vervangen voor een nieuw model, tegen betaling van $199. Er bestaat een informeel systeem dat binnen Apple het ‘We’re Awesome Policy’ wordt genoemd. In feite houdt dit in dat de mannen en vrouwen bij de Genius Bar veel verder kunnen gaan dan de regels strikt toelaten, afhankelijk van de klantsituatie. Het is meer dan eens voorgekomen dat iemand een kapotte iPhone binnen bracht bij een Apple Store, om vervolgens zonder iets te betalen met een gloednieuwe naar buiten te lopen.

Deze ‘extra mijl’ is niet meer, met de komst van AppleCare+, wat vanaf 14 oktober wordt verstrekt bij een nieuwe iPhone. Kort houdt AppleCare+ in dat je bij betaling van $99 bij de aanschaf van een nieuwe iPhone twee jaar lang verzekerd bent van een nieuw toestel bij beschadiging, tot twee keer toe (per keer is een aparte betaling van $49 vereist). Op zich is AppleCare+ dus een goede deal, maar de kleine gouden randjes rond Apple’s service verdwijnen en de regels worden iets strakker aangehaald in de toekomst. Het is nog niet duidelijk wanneer AppleCare+ in Nederland komt en wat het gaat kosten, hoewel €99 een goede gok is.

Reacties

47 reacties
  • Profielfoto
    One Less Thing

    Ja het klinkt prima. Maar stel ik koop een iPhone 4gs. Ik betaal 99 voor Apple care+. Dat betaal ik vooraf. Als er iets gebeurd dan ben ik gedekt door de Care + van Apple. Nice.

    Maar in welke situaties is dit in Europa nu iets extra’s dat 99 waard is ? Als mij dure iphone er in eens mee ophoudt. Ik krijg maar geen verbinding met het 3G netwerk bijvoorbeeld. Dan is toch het Europees consumentenrecht afdoende en moet Apple mij klacht gewoon kosteloos in behandeling nemen of in elk geval tegen redelijke kosten (verzendkosten bijv.).

  • Profielfoto
    klaasb

    Klopt, maar recht hebben en recht krijgen is twee.
    Het eerste jaar ligt de garantie bij de fabrikant. Voor jaar twee en drie moet je bij degene zijn die jou het product heeft verkocht. In de meeste gevallen dus de winkelier. Als je iphone na twee jaar stuk gaat, dan heb je niet zonder meer recht op een nieuwe iphone van de winkelier.
    In het verleden heeft OMT hier eens een compleet artikel aan gewijd.

    Gevonden: http://www.onemorething.nl/2009/05/garantie-en-apple-hoe-zit-het-nou/

  • Profielfoto
    Renko

    @marco: Als je je iPhone laat vallen valt dat ook binnen Europa niet onder de wettelijke garantie. Het product moet immers goed functioneren onder “normaal gebruik”. Een iPhone is geen stuiterbal dus dat valt niet onder “normaal gebruik”.

    De “We are awesome” policy, was dat überhaupt niet meer iets van de US stores? Bij de Nederlandse APRs heb ik nog nooit het idee “gematst” te zijn terwijl ik wel eens problemen heb gehad.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    wel bij mobistar (Belgie) krijgt men 2 jaar garantie

  • Profielfoto
    Nielskorte

    Wat doe je nou Tim!

  • Profielfoto
    wienjo

    @Renko, je spreek @Marco.nl aan op iets wat hij niet zegt. Hij zegt duidelijk:

    ” Als mij dure iphone er in eens mee ophoudt. Ik krijg maar geen verbinding met het 3G netwerk bijvoorbeeld”

    Hij spreekt niet over zelf aangebrachte schade. Ik ben het Marco.nl eens. Het falen van het toestel valt onder Europees recht van een dergelijk product. Schade die je zelf hebt aangebracht kan je dan ook nergens verhalen. Ik vraag me dus af waarom er überhaupt een Apple Care+ in de EU zou komen…

  • Profielfoto
    beammeup

    Als je dit nu even op je gemak leest:
    http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
    Dan weet je dat bovenstaand artikel volstrekte onzin is en AppleCare niet meer of minder dan pure geldklopperij.
    Als consument zou je je rechten gewoon beter moeten kennen!

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Hoop spelfouten voor een advertorial :-X

  • Profielfoto
    wienjo

    @renke, je zegt het in je 2e gedeelte ook goed: APRs heb ik nog nooit het idee “gematst” te zijn terwijl ik wel eens problemen heb gehad.

    Retailers zegt het toch al, Zij zijn enkel bevoegd Apple producten te verkopen (licensie) maar maken geen onderdeel uit van de Apple keten. In geval van garantie(s) gekocht bij Apple zullen ze nooit gaan bemiddelen, ze zijn immers een retailer.

    Er is immers (nog) steeds geen officiële Apple Store in Nederland. De eerste is namelijk in aanbouw…

  • Profielfoto
    ferdi7

    Maar in welke situaties is dit in Europa nu iets extra’s dat 99 waard is ? Als mij dure iphone er in eens mee ophoudt.

    Vuist regel van wat in de wet staat is dat het product deugdelijk moet zijn. Als het daaraan ontbreekt (je mag verwachten dat je telefoon verbinding maakt met netwerk, anders kan je niet bellen) dan moet de producent dat kosteloos voor je repareren of vervangen (ook verzendkosten).

    Let op! Er is een verschil tussen fabrieksgarantie en verkopersgarantie. Verkopersgarantie is de garantie wat de consument krijgt van de wetgever (consumentenwet, geregeld in Boek 7 van BW).
    Fabrieksgarantie is een ‘extra’ aanvullende garantie op wat u al volgens de wet heeft (verkopersgarantie). De fabrikant geeft u bijv. bij reparatie een vervangende toestel, voorkeurbehandeling bij service en reparatie en vocht- en valschade* wordt ook garantie voor gegeven.

    *vochtschade, valschade en bij diefstal zijn meeste mensen al voor verzekerd. Je kan hiervoor gewoon naar je verzekeraar bellen.

  • Profielfoto
    PfBee

    @klaasb , de garantie ligt voor een consument nooit bij de fabrikant. Strikt gesproken heb jij namelijk niks met hem te maken. Jouw overeenkomst is met de verkoper dus het is altijd de verantwoordelijkheid van de verkoper om de beloften ,wat betreft de duurzaamheid van een product, na te komen. Het enige verschil wat betreft de tijdsperiode is dat na een bepaalde tijd de bewijsplicht verschuift van de verkoper naar de consument.

    On: Eigenlijk gaat Apple nu dus gewoon ook verzekering aanbieden, maakt het hele Applecare gebeuren (in Europa eigenlijk gewoon oplichting, betalen voor iets waar je al recht op hebt) aanzienlijk interessanter. Belangrijkste punt hierbij is voor consumenten dus eigenlijk of ze een beetje competitief zijn wat betreft voorwaarden en prijs vergeleken met andere verzekeraars.

  • Profielfoto
    ferdi7

    Het is daarom ook wel grappig dat het AppleCare+ heet. Met het eerste woord ‘Apple‘ wordt al gezegd dat het gaat over de fabrikant, met het tweede woord ‘Care‘ over garantie en met ‘+‘ dat het een aanvulling is. Kortom staat er aanvullende fabrieksgarantie op de verkopersgarantie.:lol:

  • Profielfoto
    plvmbvm

    Het is maar helemaal de vraag of er AppleCare+ in Nederland komt.

    Er was in Nederland al geen AppleCare voor je iPhone te koop. Nederland is een geval apart omdat in Nederland de providers de garantie afhandelen en niet Apple.

  • Profielfoto
    sidartha

    “Apple is een bedrijf dat, naast het produceren toffe hebbedingen, ook bekend staat om de perfecte service. ”

    Hoe krijg je het zo neergepend, fenomenaal!

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Nou toen mijn laptop na 3 keer reparatie weer kapot was, week na de jaar garantie…… kon ik mooi een nieuwe kopen !

    Waardeloos !

    (en nee voor bedrijven geld het niet de EU “wet” 2 jaar garantie)

  • Profielfoto
    Jetsers

    @MEEUW
    Tuurlijk niet. Geen consument, geen consumentenrecht.

  • Profielfoto
    BJVR

    Klinkt allemaal mooi, maar wij weten allemaal dat Service bij Apple in Europe anders ligt dan Service in de USA.

    En dan kan het in Duitsland, Frankrijk en de U.K. nog wel netjes zijn omdat dit landen zijn waar nog wat aantallen verkocht worden maar wij tellen toch helemaal niet mee man.

    Ik zou Siri eerst vragen of het wel de moeite waard is! :S

  • Profielfoto
    PvdO

    Michiel jongen, als je eerst eens op het forum had rondgekeken had je kunnen zien dat de service van Apple toch echt niet altijd ‘perfect’ te noemen is…

  • Profielfoto
    sultankat

    Wat een ronkend verhaal over de service van Apple. Zolang ze hier in Europa de verplichte EU-garantietermijn van 2 jaar niet respecteren raak ik niet onder de indruk. Hoezo klantvriendelijk? Winstmaximalisatie zul je bedoelen.

  • Profielfoto
    Ce

    Ik ben het helemaal met Meeuw eens, tijdens de garantie ging de voeding van mijn Macbook Pro stuk. Omdat Apple alleen maar doorverwees en de betreffende Apple retailer zich stil hield..zelfs na meerdere verzoeken (er naar toe rijden was gezien afstand geen optie) heb ik zelf maar een nieuwe gekocht omdat je nou eenmaal niet echt lang zonder zo’n voeding kunt. Ik geloof echt dat de garantie in de VS van een beter niveau is dan hier. In mijn geval stelde hun service bar weinig voor.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Gewoon niet bij een APR kopen tenzij die twee jaar garantie wil geven. Anders ga je op een ander waar ze je wél twee jaar geven. De meeste APR’s die ik tot nu toe gekend heb, waren stuk voor stuk enkel op geld uit én behalve dat, waren ze meestal nog onbekwaam ook.
    Ik koop in ieder geval NOOIT meer iets bij een reseller.

  • Profielfoto
    jakeh

    Man o man, wat een geleur met die woekerpolis van Apple. Veel te duur.

  • Profielfoto
    keyboardboy

    In de reacties hierboven wordt alleen gesproken over garantie door een fabricagefout, maar ik begreep dat AppleCare+ ook gelijk een verzekering is? Dus als je hem laat vallen of in het water gooit ofzo dat je dan ook tegen betaling van $49,- een nieuwe krijgt? Of heb ik dit verkeerd begrepen…

  • Profielfoto
    dinck

    Ja, keyboardboy, volgens mij heb je gelijk. “Care” is geen garantie, het betekent zoveel als zorg, onderhoud. Je koopt dus inderdaad een verzekering. Wel zo handig natuurlijk als Apple moeilijk doet over de wettelijke garantietermijn, maar dat is een hele andere discussie.

  • Profielfoto
    jczuidervaart

    Er is een groot verschil tussen de apple stores en de apple resellers. Ik heb met de resellers in Utrecht en Arnhem zeer slechte ervaringen.

    Maar afgelopen zomer was ik 3 dagen in Londen op mijn vakantie. Daar bleek dat mijn iphone (10 maanden oud) het niet meer lekker deed (batterij liep telkens in 3 uur helemaal leeg). Ik ben toen de apple store op covent garden binnengelopen om te vragen of zijn mijn iphone wilden resetten om dat ik hoopte dat het dan over zou zijn.
    De verkoper vond dat het aan/uit knopje het echter niet helemaal goed deed en ik kreeg een gloednieuwe iphone mee!!!
    Ik had geen bon of niets bij me en was daar op vakantie… Top Service en apple kan bij mij niet veel meer verkeerd doen.

    Ik koop dus voortaan nooit meer iets bij een reseller en lang leve de appstore in Adam.

  • Profielfoto
    Sanderman1992
  • Profielfoto
    slewes

    Er zijn ook echt wel APR’s die een stapje extra zetten voor hun klanten hoor.

    Daarbij is volgens mij nog steeds zo dat Nederland het Europese verdrag nog steeds niet getekend heeft (vandaar dat NL ook altijd anders is dan de andere landen)

  • Profielfoto
    Lexis

    Gewoon niet bij een APR kopen tenzij die twee jaar garantie wil geven. Anders ga je op een ander waar ze je wél twee jaar geven. De meeste APR\’s die ik tot nu toe gekend heb, waren stuk voor stuk enkel op geld uit én behalve dat, waren ze meestal nog onbekwaam ook.
    Ik koop in ieder geval NOOIT meer iets bij een reseller.

    Daar schiet je weinig mee op. Dus jij vindt dat een reseller een extra jaar garant moet staan voor die drie tientjes marge van bijvoorbeeld een iPhone?

    Het enige wat een reseller kan doen is het aanvragen van ‘CLS’, staat voor Consumer Law Service, bij Apple dmv een formulier. Hiermee kan de reseller een uitzondering aanvragen bij Apple. Apple moet dat goedkeuren, en pas dan heb je extra garantie.

  • Profielfoto
    Facundo

    Kan OMT ècht niets anders meer dan als kritiekloos reclamepamflet van Apple te dienen? Die Applecare is -zoals reeds gemeld- een woekerpolis.

  • Profielfoto
    Stapel

    Citaat: “met het zogenaamde AppleCare is het mogelijk om jezelf voor twee jaar te verzekeren voor allerlei kleinoden.”

    1. ‘het’ AppleCare?
      kleinood = klein voorwerp van hoge waarde
      Je verzekert je tegen iets, of je verzekert iets, maar ‘verzekeren voor’? Verzekeren van kleinoden zou kunnen
  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Gewoon niet bij een APR kopen tenzij die twee jaar garantie wil geven. Anders ga je op een ander waar ze je wél twee jaar geven. De meeste APR\\\’s die ik tot nu toe gekend heb, waren stuk voor stuk enkel op geld uit én behalve dat, waren ze meestal nog onbekwaam ook.
    Ik koop in ieder geval NOOIT meer iets bij een reseller.

    Daar schiet je weinig mee op. Dus jij vindt dat een reseller een extra jaar garant moet staan voor die drie tientjes marge van bijvoorbeeld een iPhone?

    Het enige wat een reseller kan doen is het aanvragen van \’CLS\’, staat voor Consumer Law Service, bij Apple dmv een formulier. Hiermee kan de reseller een uitzondering aanvragen bij Apple. Apple moet dat goedkeuren, en pas dan heb je extra garantie.

    Het boeit mij niet waar ze het halen, maar voor een computer van €1800 en een iPhone van €740 wil ik twee jaar garantie, reseller of niet.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Het boeit mij niet waar ze het halen, maar voor een computer van €1800 en een iPhone van €740 wil ik twee jaar garantie, reseller of niet.

    Typische consumentenhouding: achteraf zeiken en verder geen interesse hebben in het hoe of wat. Als er maar garantie is. Beter is om dit vooraf te onderzoeken zodat je na afloop weet of je wel of niet terecht reclameert.
    .
    En goed lezen is ook een kunst: ik lees hier meerdere malen mensen die het over een woekerpolis hebben, terwijl AppleCare inderdaad een verzekering is, geen uitbreiding van je garantie.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Het boeit mij niet waar ze het halen, maar voor een computer van €1800 en een iPhone van €740 wil ik twee jaar garantie, reseller of niet.

    Typische consumentenhouding: achteraf zeiken en verder geen interesse hebben in het hoe of wat. Als er maar garantie is. Beter is om dit vooraf te onderzoeken zodat je na afloop weet of je wel of niet terecht reclameert.

    Dus je koopt een computer van €1800 die het na een jaar laat afweten en je krijgt daar géén garantie op? Mooiste van alles zijn dan ook nog de torenhoge herstelkosten.
    Luister hier maar eens naar.

    Ik zeik trouwens niet achteraf. Ik koop mijn Mac fijn daar waar ze mij twee jaar garantie geven.

  • Profielfoto
    jps

    wel , mijn ervaring met garantie apple:

    2006 aankoop powerbook 12″ + applecare
    2006-2008 steeds zelfde probleem met scherm
    2008 gratis nieuwe macbook van apple + terugbetaling applecare + aanschaf nieuwe applecare
    2008-2009 moederbord probleem
    2009 net voor einde garantie terug gratis nieuwe macbook genomen

    resultaat: 3 laptops voor de prijs van één;-)

  • Profielfoto
    Hanky Dussen

    Je kan van AppleCare vinden wat je wilt (geldklopperij, oplichting, etc), maar het maakt het allemaal wel makkelijker als je problemen hebt. Geen gezeik met een dealer, niet je apparaat een maand kwijt, geen discussie/correspondentie over wettelijke rechten. Nee, gewoon rechtstreeks contact met Apple en een snelle probleemloze reparatie of vervanging. Voor dat gemak betaal je dus.
    Voor je ‘gratis’ wettelijke (consumenten)recht moet je vaak wat over hebben: stress, geduld, gezeik, gedoe.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR
  • Profielfoto
    Mr. Dragon

    Ik snap het niet helemaal. Voor 199 dollar kon je je iPhone inruilen en nu koop je voor 99 dollar het recht om je iPhone voor 49 dollar te laten repareren? Dan ben je in totaal 148 dollar kwijt, wat je 51 dollar scheelt. Maar als er niets gebeurt met je iPhone ben je 99 dollar kwijt.

    En dat is een goede deal omdat?

  • Profielfoto
    Facundo

    Voor je ‘gratis’ wettelijke (consumenten)recht moet je vaak wat over hebben: stress, geduld, gezeik, gedoe.

    Je hoeft slechts duidelijk te maken dat je je rechten kent en dat ze dus aan het kortste (en duurste) eind zullen trekken als ze lastig menen te moeten gaan doen. Mijn APR heeft zich de 1e keer (Logic Board van 2,5 jaar oud) in mij verslikt en geloof me: Dat flikken ze nooit meer! Daar heb ik nog nooit AppleCare voor nodig gehad.

  • Profielfoto
    Hanky Dussen

    @Facundo: jij bent misschien een doorzetter/lastpak en op de hoogte van je rechten (en plichten), maar de doorsnee-consument is dat niet en die wordt vaak genoeg afgescheept door een dealer.
    Apple Care kost geld, maar kan een hoop ergernis schelen.

  • Profielfoto
    beammeup

    Van http://www.consuwijzer.nl

    Soms kunt u bij een product garantie kopen. Dit lijkt handig, maar het is meestal niet nodig. U hebt namelijk volgens de wet ook zonder bijgekochte garantie recht op een goed product. Is het product niet goed? Dan moet de verkoper zorgen voor een reparatie of een nieuw product. Het is dus meestal niet nodig om garantie te kopen.

    Wat zijn de voordelen van garantie bijkopen?
    Het kan handig zijn om garantie bij te kopen. Dat is zo als u meer krijgt dan uw rechten uit de wet. Een voorbeeld: uw product gaat na vier jaar kapot en is niet meer te repareren. Hebt u garantie bijgekocht? Dan hebt u bijvoorbeeld recht op een nieuw product. Hebt u geen garantie bijgekocht? Dan kan de verkoper na vier jaar zeggen dat hij u niet gratis een nieuw product wil geven. U hebt dan wel het recht om geld terug te vragen. Maar u kunt niet alles terugvragen na vier jaar.

    Een ander voordeel van bijgekochte garantie is dat u niet hoeft aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u het wel zelf bewijzen. Tijdens de bijgekochte garantieperiode hoeft dit dus niet.

    Soms is het dus voordeliger om garantie te kopen. Lees de voorwaarden voordat u garantie koopt. Dan kunt u zien wat u wel en niet krijgt.

  • Profielfoto
    Brombeer

    Wil een fabrikant ergens iets verkopen, zal die zich aan de daar geldende wet moeten houden. Dat geldt ook voor Amerikaanse multinationals waarvan elke scheet breed wordt uitgemeten in de pers.
    Van mij mag ‘Europa’ zich wel eens wat meer om haar inwoners bekommeren in plaats van al dat geborrel met het grote geld.

  • Profielfoto
    Ezra

    Wat een bullshit dit artikel. Goede service? Kappen!

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Als er nu nog 1 iemand hier zegt dat Apple (en de resellers) de wet niet respecteren en dat AppleCare geldklopperij is dan ga ik slaan!

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u het wel zelf bewijzen. Tijdens de bijgekochte garantieperiode hoeft dit dus niet.
    Soms is het dus voordeliger om garantie te kopen. Lees de voorwaarden voordat u garantie koopt. Dan kunt u zien wat u wel en niet krijgt.

    AppleCare zorgt ervoor dat je niets hoeft te bewijzen. Natuurlijk kun je als consument zonder AppleCare ook veel gedaan krijgen. Ik ken legio van dit soort voorbeelden. Ik ken ook legio voorbeelden van mensen die hier geen tijd/zin/geld voor hebben. Die kopen AppleCare.

    Wat is hier nou zo moeilijk aan?

  • Profielfoto
    Reind

    Helaas nog nooit iets van een dergelijke service mogen ervaren bij Apple (premium resellers weliswaar)… meestal wordt het namelijk kastje -> muur -> kastje verhaal als er iets mis is met een apparaat.

    De laatste 2 jaar (op een scherm probleem bij de iMac na) geen noemenswaardige problemen meer gehad maar ik kan me mijn witte crackbook nog herinneren waar ik het nodige aan gedonder mee heb gehad evenals de iPhone 3G die na een half jaar uit elkaar begon te lazeren.

  • Profielfoto
    beammeup

    Nou Macbeer2 kom maar op dan.
    De belangrijkste reden om AppleCare te kopen is om zinloze discussies met die domme zaterdaghulpjes -die blijkbaar tegenwoordig ook fulltime in dienst zijn- te ontwijken bij de Apple retailers. Die hebben namelijk echt geen flauw benul van consumentenrecht.
    Mijn advies. Neem een goede rechtsbijstandverzekering. Die is een stuk goedkoper dan de AppleCare geldklopperij.

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Twee weken geleden heb ik mij in de winkel door een advocaat exact laten uitleggen hoe deze materie in elkaar zit. En hij vertelde mij in grote lijnen precies wat ik al wist. Deze discussies op het internet gewoon slaan nergens op. Er wordt maar wat gezegd. En het probleem zit ‘m mijn inziens helemaal niet in wat volgens de wet wel en niet mag: het probleem zit ‘m erin dat niemand hier weet wat AppleCare precies inhoudt.