Tros Radar: Apple sjoemelt met garantie

Door: Lucas Raggers - 134 reacties

“Als je nieuwe Mac het binnen 2 jaar begeeft, dan reken je natuurlijk op een vorstelijke garantieregeling.” Zo begon de Tros Radar uitzending gisteren. Onderwerp van discussie: de garantieperiode op elektronische apparaten. En dan met name hoe Apple hiermee omgaat.

Apple geeft op haar producten namelijk één jaar garantie. De EU heeft echter een richtlijn opgesteld aan lidstaten waarbij men uitgaat van een garantietermijn van 2 jaar. Tros Radar zette een enquete uit en hieruit blijkt dat 53% van de mensen waarbij hun Mac na één jaar kapot ging (buiten de schuld van de consument om), niets vergoed kreeg van Apple.

Het probleem is dat Nederland de Europese richtlijn niet klakkeloos heeft overgenomen. In Nederland is de stelregel dat een een product ‘deugdelijk’ moet zijn. Deze kwalificatie laat zich volgens de Nederlandse wet niet direct beperken tot een bepaalde periode, bijvoorbeeld 2 jaar. Het gevolg is dat klanten met een kapotte Mac buiten het eerste jaar moeten vechten met de winkelier om aan te tonen dat het apparaat niet deugdelijk was. Aangezien de winkelier op haar beurt in discussie moet met Apple, die 1 jaar hanteert, neemt hij voor het gemak de 1 jaar garantie van Apple over richting klanten.

Bij een rondgang van Radar langs Apple dealers blijkt dat alleen MediaMarkt zich houdt aan de Europese wetgeving. APR’s en andere dealers verschuilen zich achter de 1 jaar garantie die Apple zelf voorschrijft.

Het voordeel van de Nederlandse wet is wel weer dat je ook rechten hebt na deze Europese garantietermijn van 2 jaar. Gaat een wasmachine bijvoorbeeld na 3 jaar kapot, dan heb je nog steeds bepaalde rechten die je kunt afdwingen bij de verkoper. Van een wasmachine wordt namelijk verwacht dat hij niet binnen 3 jaar kapot gaat.

Opvallend is overigens wel dat de voorbeelden in Radar uit een ver verleden stammen. De PowerBook G4 Titanium van de dames werd voor het laatst verkocht in 2002 en de iMac G5 van meneer voor het laatst in 2005. Bij een volgende reportage doet de TROS er beter aan om op zoek te gaan naar recentere voorbeelden.

OMT is benieuwd naar jouw ervaringen met reparaties binnen en buiten de garantietermijn?

Reacties

134 reacties
  • Profielfoto
    SunKeeper

    *wacht op de discussie die hieronder gaat losbarsten*

    :razz:

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Reparaties bij Apple buiten de garantietermijn?
    .
    Dat is inderdaad vaak in één woord samen te vakken: KUT.
    .
    De winkel waar je je dure spullen aanschaft verschuilt zich keihard achter de stugge houding van Apple. En zo trek je als consument, zonder dat je allerlei vervelende telefoontjes moet gaan plegen, meestal aan het kortste eind.
    .
    Ik heb twee maal een Airport Express gehad van een jaar en een paar weken, waar Apple gewoon niets mee deed.
    En het erge is, dat ik in dat geval dus geen reet met Apple te maken had, maar wel met de winkel waar ik de boel had gekocht. En ook die deed helemaal niets.
    .
    Enfin…. die berichten komen op dit forum ook veel te vaak voorbij.

  • Profielfoto
    Woutermesker

    Mijn Macbook pro touchpad is heel netjes vervangen (wel binnen de garantie!)

  • Profielfoto
    Nilles01

    Radar heeft er toch al een handje van om merken negatief neer te zetten. Zelfs in een interview met mensen van het desbetreffende merk/bedrijf worden ze afgekapt om zo geen volledig antwoord te kunnen geven en wordt het item afgesloten nog voor er een goede conclusie zou kunnen worden getrokken.

    Hier is al enige tijd geleden redelijk wat aandacht voor geweest en als je nu aangeeft dat je wettelijk 2 jaar hebt in Nederland en het ding toch echt makkelijk zolang goed moet zijn heb je ook bij een APR geen probleem en krijg je het ook (dat is in ieder geval mijn ervaring en die van mensen om mij heen).

    Tijd dat Radar eens goede journalistiek bedrijft.

  • Profielfoto
    Artell

    iPad 1 zelf uit Amerika geïmporteerd ging na 11 maanden kapot (touchscreen). Naar een APR gebracht en binnen drie dagen een berichtje dat er een nieuwe iPad klaar lag. Hoefde zelfs geen factuur te laten zien..

    Is natuurlijk binnen de garantietermijn maar ik vond het wel erg gemakkelijk gaan.

    PS. Naast de 2 jaar van de MM geeft Mycom 3 jaar garantie op je MacBook

  • Profielfoto
    Yosemite

    Slecht item van Radar, ze hebben ze duidelijk niet verdiept in de regelgeving. Als ze van te voren even op consuwijzer hadden gekeken was het vast een beter stuk geworden.

    Ondanks dat 1 jaar fabrieksgarantie erg kort is vergeleken met veel andere fabrikanten is het iets extra en geen verplichting. De verkoper en niet de fabrikant moet zorgen voor een deugdelijk product. Blijkbaar dachten ze bij Radar net als veel consumenten dat de APR winkels van Apple zijn.

  • Profielfoto
    Rutger-cg

    Die ElGee monitor , lol

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …De verkoper en niet de fabrikant moet zorgen voor een deugdelijk product….

    .
    Helemaal waar.
    Helaas verschuilen veel (zo niet de meeste) APR’s zich achter de 1 jaar van Apple.
    .
    Dus als consument schiet je meestal geen reet op met die zgn. 2-jaars-regeling.
    .
    Dus Radar heeft 100% gelijk dat ze dit aan de kaak stellen, want het probleem ligt absoluut bij Apple.

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Nou ik heb hier een heel recent voorbeeld !

    3 keer gerepareerd in de garantie periode, en bij de 4de keer net na de garantie niet repareren. htr Arnhem bedankt voor de slechte service !

    Reparateurs noemen ze zichzelf : Prutsers zijn het !

    Het word eens tijd om apple en de winkeliers eens aan te pakken. Wel goed verkopen maar geen verantwoordelijkheid nemen.

  • Profielfoto
    syltheboy

    Binnen één jaar doen ze vaak ook moeilijk en zeggen ze maar dat het je eigen schuld is. M’n vader ging namelijk binnen één jaar naar Amac wegens stof achter de glasplaat.

    De betreffende medewerker rekende een bedrag van 20 euro, waar m’n vader wel mee akkoord ging en een andere medewerker zei ineens dat het iets van 85 euro ging kosten. Toen haakte m’n vader af.

    Aangezien de iMac bij de APR in Almere is gekocht, kan ik begrijpen dat ze er ergens anders kosten voor in rekening brengen. Maar eerst met 20 euro komen en er daarna ineens 65 euro bovenop gooien is toch van de gekken?

    Hetzelfde verhaal met mijn Apple Wireless die bij m’n iMac geleverd zat (ook binnen één jaar). Toen gaf ik hem bij Amac af (daar heb ik de iMac ook gekocht), vanwege de batterijen die het slechts 2 á 3 weken volhielden.

    De dag of twee dagen erna kreeg ik bericht dat ze hem niet hebben gerepareerd, omdat ze geen defect hadden kunnen vinden. Toen ik daar kwam zeiden ze ook dat het aan de bureau-onderlegger van ikea zou kunnen liggen en inderdaad, daar lag het aan. Ook aan het bureau zelf, die uit een stalen frame bestond.

    Ik vind niet dat ze zomaar de schuld dan alsnog op de consument mogen afschuiven, want consumenten staan hier toch niet bij stil.

  • Profielfoto
    guide506

    De hardeschijf van mijn witte MacBook is na ruim twee jaar “uit coulance” kosteloos vervangen door de APR in Uitgeest. De conclusie uit de tekst zou zijn dat je je Apple producten het best bij de Mediamarkt kan kopen?

  • Profielfoto
    SUPERJORN

    Ik had ooit een iBook G4 aangeschaft. Het scherm hield na 1,5 jaar ermee op. Dag 1500 euro… Mijn slechtste ervaring met Apple ooit.

  • Profielfoto
    ottovds

    Dit is de reden dat ik mijn mac in België bij switch koop. Na een paar voorvallen kan ik zeggen dat zij die garantie goed aanvullen met eigen service.

  • Profielfoto
    Retyro

    @ meeuw:
    de htr in arnhem is idd een zooitje prutsers.

    Ontopic: artikel van radar sloeg idd nergens op:
    Allemaal oude voorbeelden.
    Radar kent de nederlandse deugdelijkheidsregel niet.
    Er wordt naar apple gewezen als de schuldige terwijl het toch echt de verkopers zijn die verantwoordlijk zijn voor de garantie, zij hebben je immers het product verkocht.

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Ik zag bij RADAR het volgende: een man met een G5 met een kapot beeldscherm. Wat mij niet duidelijk werd is wanneer bij deze meneer de problemen begonnen. Als deze problemen recent optraden dan lijkt mij dat deze meneer te laat was met het indienen van een claim. De laatste G5 iMac rolde in 2005 uit de fabriek…

    Dan de twee dames. Een Titanium Powerbook met een defect. Mevrouw vertelde vanaf het begin al problemen gehad te hebben met de machine. Daar wordt het al vager. Als je na 3 maanden problemen krijgt met de videokaart (het zag er tenminste zo uit) dan zou je toch niet hard je best moeten doen om je gelijk te moeten krijgen. Het verdere verhaal ontbreekt.
    Echter, deze dames gebruiken hun machines duidelijk op een zakelijke manier. Dan heb je niks te zoeken in een programma dat gaat over consumentenrechten. Feit blijft dat de machine al gebreken vertoonden direct na aanschaf.

    RADAR wist het weer fantastisch te brengen. Research ho maar: Wij hebben in Nederland niets te maken met die Europesche regel. Die regel moeten lidstaten invoeren als deze de rechten voor consumenten verbeterd. In Nederland is dat niet zo. Zoals KarelWillem in zijn artikel stelde moet er sprake zijn van een ‘deugdelijk product’ en zou je zelfs na 2 jaar nog aardig wat vergoed moeten krijgen in Nederland. Daar gaat RADAR al de mist in.
    Maar je hebt als consument naast rechten ook plichten. Een van die plichten is dat je na de garantieperiode van de fabrikant/leverancier zult moeten bewijzen dat het defect is veroorzaakt door een fout in het product zelf. Kun je dat niet bewijzen dan zul je voor de kosten moeten opdraaien.
    Helaas is ConsuWijzer hier ook erg onduidelijk is. Allemaal vage termen zoals ‘u heeft wel rechten’ en geen enkele vermelding van bewijslast.

    Gelukkig hebben steeds meer mensen door dat er veel meer haken en ogen zitten rondom dit verhaal. Zo’s slechte reportage is niet alleen slecht voor de retail maar ook voor de consument die weer tegen dichte deuren loopt.

  • Profielfoto
    nebilem

    Daarom raad ik ook mensen altijd aan om hun Mac bij Mediamarkt of Saturn te kopen en niet bij een APR. APR is gewoon kut omdat ze zich achter Apple verschuilen. Dan kan je net zo goed direct via de site van Apple kopen ik zie het voordeel niet van een APR.

  • Profielfoto
    peterfoliant

    Het zou leuk zijn als hier meer reacties komen van mensen die buiten de garantietermijn van één jaar goed zijn geholpen door een APR. Dan weten we waar we in de toekomst het best onze Appleproducten kunnen kopen. Voor deze keer lijkt mij dat reclame maken voor een goede service hier mag.:smile:

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Apple misled mensen met het aanbieden van AppleCare. Dat op zicht zelf is al een ernstige fout van Apple!!
    Men doet de mensen geloven dat als je deze onzin service nodig hebt. Wat dus volgens de wet onzin is gedurende de eerste 2 jaar.
    .
    Schandalig Apple!!! GA JE SCHAMEN!

  • Profielfoto
    RR

    Ik heb zelf 2 keer problemen gehad met 2 verschillende iPhones kreeg. 1 viel het bereik weg en kreeg geen bereik meer de ander zat een foutje bij ingang van de kabel. Kreeg bij allebei de gevallen een splinternieuwe iPhone zonder extra kosten.

    Dit viel wel binnen de garantie.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    @OMT kunnen jullie ajb de reactie van rdesign verwijderen! Dit is echt te schandalig voor woorden dat jullie dit laten staan.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    @RR binnen “de garantie”? Je bedoelt de nep garantie van 1 jaar van Apple? Of de echte garantie van 2 jaar uit de wet?

  • Profielfoto
    nebilem

    Apple care kan ook alleen bij aankoop? Dacht het niet je kan het nog binnen 1 jaar kopen. Dat is gewoon misleiding.

  • Profielfoto
    janbergstra

    Mycom is heel coulant voor wat betreft garantie en reparatie van Macs. Zelf een keer meegemaakt. Hoewel ze niet altijd van die flitsende aanbiedingen hebben voor apple-spullen, betaal ik graag ietsje meer voor een goede service en aftersale. Bij mycom dus.

  • Profielfoto
    bonoman

    Als je bij Saturn en Mediamarkt twee jaar garantie krijgt en bij de APR’s niet lijkt me dat er maar ‘e’en conlusie is: Niets meer kopen bij APR’s en lekker naar de mediamarkt en Saturn.

  • Profielfoto
    Noisepolution

    Na 3 jaar ging de videokaart van mijn MacBook pro stuk. (geen unibody model) Aangezien dit een onderdeel is van het Logicboard moest deze in z’n geheel vervangen worden.

    Na research bleek het vaker voor te komen en ben ik naar een APR gegaan voor info. Deze hebben hem ingenomen en na een week kon ik de laptop met compleet nieuw Logic board weer ophalen. Ver buiten alle garanties en zonder AppleCare.

    Zo zwart wit is het dus allemaal niet.

  • Profielfoto
    syltheboy

    Als mijn Macs aan vervanging toe zijn of als ik gewoon eens wat nieuws wil, dan zou ik hem denk ik ook gewoon bij MyCom kopen. Dit omdat daar de garantie op laptops (ongeacht het merk) 3 jaar is en dat vind ik een fijne gedachte. De MBP waar ik nu op werk komt van marktplaats en is in Mei dit jaar bij een officiële Apple Store in San Francisco gekocht.

  • Profielfoto
    blurryMotions

    Ben ooit zeer schappelijk behandeld door The Innovators (Tilburg) voor een defecte accu, buiten de garantietermijn!

  • Profielfoto
    B..

    Weten dat je in je recht staat en dan met minder akkoord gaan? Dat snap ik niet.

    T-mobile doet precies het zelfde. 1 jaar garantie via apple en 1 jaar via t-mobile. Het heeft me zeker 20 telefoontjes gekost en 6 weken later mijn kapotte iPhone 3G zwart (16gb) kosteloos vervangen met een 3GS wit (32gb)…..

    Prima service!

  • Profielfoto
    nebilem

    Na 3 jaar ging de videokaart van mijn MacBook pro stuk. (geen unibody model) Aangezien dit een onderdeel is van het Logicboard moest deze in z\’n geheel vervangen worden.

    Na research bleek het vaker voor te komen en ben ik naar een APR gegaan voor info. Deze hebben hem ingenomen en na een week kon ik de laptop met compleet nieuw Logic board weer ophalen. Ver buiten alle garanties en zonder AppleCare.

    Zo zwart wit is het dus allemaal niet.

    Dat is omdat Apple een coulance regeling heeft voor sommige modellen (bekende probleem gevallen). Denk niet dat je APR dat anders vervangen zou hebben.

  • Profielfoto
    gertvandam

    rdesign 26 minuten geleden
    Zou stenigen ooit weer legaal worden, is die vrouw van Tros Radar de eerste die van mij een kei tegen d’r kop krijgt.

    Doe ’s normaal!

  • Profielfoto
    bzguy

    Het schermpaneel van mijn iMac 27″ i7 begon ‘vlekken/wolken’ te vertonen na 1,5 jaar dienst. Toestel had ik via Apple Store (online) besteld.

    Gebeld met Apple, die wezen me op 1 jaar garantie, maar ik drong aan op het 2e jaar ‘consumentengarantie’ vermits dit echt wel een fabrieksfout moest zijn : ze hebben een case-nummer gemaakt, ik heb de iMac binnen gebracht bij mijn dichtstbijzijnde reseller en alles is KOSTELOOS hersteld (nieuw LCD-paneel).

    Mijn conclusie : aandringen op de garantie waar je recht op hebt:) !

  • Profielfoto
    ernst.

    Even los van de vooringenomen reacties jegens TROS Radar en het te verwachten tendentieus tintje van het openingsverhaal jegens TROS Radar is formeel het verhaal dat huisregels/voorwaarden ondergeschikt zijn aan de wettelijke voorwaarden. Dus alle reactie’s die nu weer aankomen met “ja maar..”kunnen de ijskast is. Dus Apple heeft zich te houden aan de regels die in Nl/EU gelden en daar zal menig rechter tijdens een civiele procedure ook duidelijk over zijn. Wat zeg ik: je krijgt gewoon gelijk bij de kantonrechter en gewezen vonnissen wijzen dat uit dat jij als consument de Nederlandse wet gewoon aan jouw kant heeft staan en Apple/APR/ zich ongeacht hun ‘huisregels’ zich daar gewoon aan heeft te houden.
    Vervelende is echter dat menig consument zich niet wil verdiepen in het recht wat je als burger hebt en dus vaak overgeleverd is aan de kletsverhalen van verkopers in winkels die je (bijna) altijd een oor willen aannaaien als het om “je rechten”als consument gaat. Frappant ook dat al die onwelwillende winkels pas overstag gaan als ze een dagvaarding op de stoep krijgen met daarin de oproep ter zitting te verschijnen. Dan is men plotseling wel geneigd te luisteren en jouw rechten als consument te accepteren. En die APR’s/winkels die uiteindelijk ter zitting verschijnen merken dan dat men wederom bakzeil moet inhalen en gedwongen wordt jou als consument je zin te geven. (naast de te betalen proceskosten) Kortom men doet in Nl moeilijk om niks alleen maar vanwege het eigen winstbejag en misplaatste arrogante houding en denkend dat de gemiddelde klante toch niks tegen hen durft te doen.

  • Profielfoto
    vIncent538

    Apple moet zich gewoon aan de Nederlandse wet houden!

  • Profielfoto
    Average User

    Apple wil zich niet houden aan de Nederlandse wetgeving. Dat kan natuurlijk niemand kwalijk worden genomen. Maar dan moet je ook geen producten op de markt zetten. Als de APR die spullen wel op de markt wel zetten, moeten ze in mijn optiek het gat vullen tussen Apple en de Europese wetgeving.

    Dus Apple gaat de fout niet in, maar de APR’s. Hulde aan de Saturn, Mediamarkt en t-mobile’s die wel handelen naar de wet.

    Mijn volgende mac komt niet meer van de APR.

  • Profielfoto
    Daantsjie

    Met die regelgeving waar Media Markt zich aan houdt.. (de europese) vind dat Apple dan wel correct?

    Ik vind het goed dat Apple hiermee aan de kaak wordt gesteld.

  • Profielfoto
    MacFladder

    Ik heb tot nu toe geen negatieve ervaringen met de APR.
    Wel vond ik dat ze vaag deden over de garantie toen ik ze wees op de 2-jaars richtlijn binnen Europa, bij aanschaf van mijn Imac.
    Heb toen ff gewacht op een aanbieding en Applecare er voordelig bij kunnen nemen.
    Daarna een probleempje met de Imac gehad, is erg netjes opgelost.
    Dit was bij Maxme Groningen.

    Uiteraard ben ik het eens met de stelling dat een apparaat het probleemloos moet kunnen doen binnen een redelijke, te verwachten gebruikstermijn.
    En dat je winkelier ook na een garantietermijn coulant zou moeten zijn.

    Helaas is dit ook bij andere merken apparatuur en leveranciers/verkopers hiervan niet altijd het geval. (neem bijv. Philips)
    Dus.. mijn conclusie is, Radar heeft een ‘punt’ maar slecht uitgewerkt en Apple is echt niet de enige die soms steken laat vallen richting consument.

  • Profielfoto
    Michiel de Vries

    Ik ben een keer met een iPod Classig (3G) naar de Apple Store terug gegaan omdat na 14 maanden de HDD het had begeven. Ik kreeg zonder moeite een nieuwe.

    Saillant detail; de iPod was in Nederland aangeschaft en ik bracht hem in Amerika terug (NYC).

  • Profielfoto
    Wilbie

    Wijzen naar Apple is in dit geval niet terecht (tenzij online in de Apple Store of straks in Amsterdam bij de Apple Store gekocht). Zij blijven als fabrikant in dit geval buiten schot. Je sluit namelijk een koopovereenkomst met de verkoper (APR, MediaMarkt, etc.). Die verkoper moet die 2 jaar garantie geven (als die Europese richtlijn hier in Nederland geldt tenminste) als je iets koopt en die moet dan maar weer zien of hij de schade op Apple kan verhalen. Als je naar de rechter wilt moet je dus degene dagen die je het product heeft verkocht.

  • Profielfoto
    Philip Kotler

    Garantie na jaar 1 krijg je niet van apple, heb er om gevochten maar niets aan te doen. Tegenwoordig koop ik AppleCare bij mijn MacBook(s) heb geen zin in al deze rompslomp.

  • Profielfoto
    koekiewous

    Vermoeiend.

    Apple doet niets wat het niet mag doen, en Radar is erg eenzijdig.
    Daarnaast is AppleCare een extra service wat de standaard service aanvult.
    Ook nog eens een keuze en geen verplichting en Apple is echt niet de enige die dit aanbied.

    Typisch gevalletje hoge bomen vangen veel wind.

    Een uiterst tevreden Apple(Care) gebruikster.

  • Profielfoto
    jowie89

    Twee recente voorbeelden en de reden dat ik ben overgestapt van Windows naar Mac:

    Mijn Windows laptop was 1 jaar oud (ASUS) + verzekering. De schanieren van het beeldscherm begaven het op een gegeven moment door het vele gebruik + reizen. Volgens de medewerker van MyCom (waar ik het apparaat destijds heb gekocht) kwam dit door val schade en zou het niet onder de garantie vallen. Toen ik mijn papiertje van de verzekering liet zien waren ze opeens zeer openhartig en wilden ze gelijk meewerken aan de reparatie (logisch natuurlijk). Ik ben mijn laptop 6!!!! maanden kwijt geweest voor reparatie en kreeg GEEN vervangende laptop…
    Na ongeveer 4 weken had ik het wel gehad met het wachten en heb ik besloten om over te gaan stappen op Mac.

    Anderhalf jaar geleden heb ik dus mijn MacBook Pro gekocht inclusief Apple Care PP. Na ongeveer een jaar begaf de harde schijf het (achteraf was het een losgeraakte kabel). Ik heb mijn MacBook terug gebracht naar de winkel waar ik hem had gekocht (Mac Inside Apeldoorn). Zonder te vragen of ik Apple Care had afgesloten werd mijn MacBook gelijk ingenomen en voor reparatie opgestuurd. Ook kreeg ik (wel na vragen) een vervangende laptop mee met de belangrijkste software (word, excel, powerpoint) er al op geïnstalleerd.. dat noem ik nou service.
    Ik herken mij dan ook helemaal niet in de negatieve berichtgeving van Radar omtrent Apple

  • Profielfoto
    Strifer

    Fabrieksgarantie is iets anders dan wettelijke garantie natuurlijk. Die kunnen aanvullend, korter, langer zijn.

    Feit is dat je toch minimaal 2 jaar garantie hebt en indien een product te vroeg stuk gaat je toch nog aanspraak kunt maken op (een gedeeltelijke) vergoeding. Hangt natuurlijk wel van het probleem af, het gebruik af, hoe lang het wel goed heeft gewerkt, wat je verder van een product mag verwachten, of de levensduur verlengd wordt na reparatie etc.

    Blijft een lastige zaak. Apple en de APRs/ASPs kunnen hier nog wel wat van leren zeg maar. Hulde aan de MM, de BCC, de Saturn en kennelijk ook de T-Mobile die zich kennelijk (over het algemeen dan) wel aan die (minimaal) twee jaar houden. Natuurlijk een speciale pluim voor de Mycom met drie jaar, das toch top en een reden om bijvoorbeeld daar aan te schaffen. Er is bij Apple producten toch vrijwel geen prijsdifferentiatie.

  • Profielfoto
    Daantsjie

    @koekwous: Apple-Care een extra service? Je betaalt infeite zoveel extra voor een jaar. Wat een extra service dan

  • Profielfoto
    asnoep

    Ik heb 4 keer gehad dat mijn nieuwe aankoop (de laatste een Mac Pro 2010) al bij aankoop stuk was. Van moederbord tot onlocaliseerbaar. In al die gevallen was ik mijn Apple (zonder vervanging) zo’n 2 maanden kwijt omdat de computer terug moest worden gestuurd. Dat ik uiteindelijk een gerepareerde of nieuwe mac kreeg kwam (soms na veel zeuren, soms door geweldige service) omdat de winkel mij een nieuwe gaf. Zelf kregen zij niks terug van Apple dus gingen ze met mij als klant het schip in voor soms een paar duizend euro. Apple’s service als het op vervanging of reparatie’s aankomt is zeer slecht en bureaucratisch.
    Gelukkig heb ik een goeie appledealer MacCare amsterdam.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Heel raar en potsierlijk eigenlijk dat Radar met zulke antieke voorbeelden komt! Een beetje research zou toch heel recente voorbeelden kunnen opleveren en je kunt niet zeggen dat ze bij de Tros niks van Apple weten, want ze gebruiken daar altijd alleen maar Apple. Zelf heb ik bij iCentre Uitgeest altijd heel goede ervaringen, ook buiten garantie. Niet altijd grote dingen, maar gratis keyboard reparatie bij kapotte toetsen etc en ook een keer ‘zomaar’ een keyboard gehad o,dat een paar toetsen het niet meer deden. Een paar jaar geleden had ik beschadiging op mijn splinternieuwe iPod door Incase beschermingshoes (nota bene!) en heb ik daarover geklaagd en hoewel het alleen krasjes waren, namen ze me toch serieus. Ze hebben erover overlegd, konden dit niet onder Apple garantie laten vallen, maar ik kreeg toch een volledig nieuwe iPod. Dát noem ik service. Nou was ik daar vaste klant en ze zagen me daar vaak. Nog steeds, maar iets minder vaak omdat ik nu niet zoveel koop. Ik koop liever bij een APR vanwege deskundigheid, maar als MediaMarkt als enige (?) wél twee jaar garantie geeft, is dat het overwegen waard. Dat scheelt dure en overdreven dure AppleCare. Ik vind wel dat Apple voor al dat geld dat we betalen zeker twee jaar garantie kan geven, als ze overtuigd zijn van de kwaliteit van hun producten!

  • Profielfoto
    Sarcas

    Mijn vorige MBP ging een half jaar gelden stuk. Toetsenbord en trackpad reageerden niet meer. Hij was toen 1 jaar en 11 maanden oud. Geen Applecare. Naar een APR gebracht. Zou vele honderden euro’s gaan kosten. Gebruik hem nu met een extern toetsenbord en losse muis. Vind het nog steeds zonde van zo’n dure machine.

  • Profielfoto
    pludgers

    @sarcas heb je toen geen consumer claim ingedient?

  • Profielfoto
    iRoyco

    Apple is hier wel degelijk fout, als je direct bij Apple koopt is Apple niet alleen fabrikant maar ook reseller. Het gaat gewoon nergens over, de wet zegt gewoon dat je 2 jaar garantie moet krijgen en Apple maakt enkel premium producten, het staat mij ook tegen dat er geen premium garantie voor de prijs staat.
    Mijn broer zijn iPhone ging na 1 jaar en 5 dagen stuk en er word niets vervangen, via T-mobile bij een contract gekregen. Waardeloos vind ik dat, je weet dat je rechten hebt, maar er word gewoon niets mee gedaan, tot je met een advocaat komt.

  • Profielfoto
    queenfan

    Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging. Hoe vriendelijk gaat Apple met zijn klanten om?

    Als Tros Radar zich eens had verdiept in de wet dan waren ze tot de conclusie gekome dat de een jaar is FABRIEKSGARANTIE en niet de WETTERLIJKE garantie er zit verschil in.

    En daarbij is de 2 jaar Europeese Garantie niet overgenomen door de Nederlandse wetgever, even googlen en jullie hadden het geweten.

    Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

    Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

    De Apple Care verleng je de FABRIEKSGARANTIE en dit heeft dus niks te maken met de WETTERLIJKE garantie.

    Conclusie overtreedt Apple de wet NEE want zij verlenen FABRIEKSGARANTIE van 1 jaar maar als Apple de verkopende partij is dan moeten zij en zullen zij zich houden aan de WETTERLIJKE garantie naast de FABRIEKSGARANTIE.

    Zelf ondervonden een dvdbrander na 1,5 defect kosten ruim €600,-, kosten die ik heb moeten betalen????? €0,00.

    iPhone 4 gekocht in de Apple Store (Regenststreet) Londen oordopje defect, hier bij MaxMe een nieuwe oordopjes gekregen kosten??? €0,00

    Dus zoals gewoonlijk is dit onderwerp bij Tros Radar WEER met de nodige fouten en daarbij een iMac G5 komop dat is een Mac van 6 jaar oud men moet wel reeel blijven, ook de MacBook’s van de dames zijn minimaal 5 jaar oud.

  • Profielfoto
    Xcode

    De verkoper en niet de fabrikant moet zorgen voor een deugdelijk product.

    Dáár sla je de spijker op z’n kop. Wettelijk gezien heb je geen moer te maken met Apple als je je product bij een APR hebt gekocht. De APR mag het allemaal uit gaan vechten met Apple, mocht er iets aan de hand zijn. Het zit weer anders op het moment dat je je product rechtstreeks bij Apple gekocht hebt, want dat is dan de verkopende partij. Ik kan me doodergeren aan het fragment van Tros Radar, maar het is wel goed dat ze blootgelegd hebben dat ze bij de APR’s ook geen verstand hebben van hun verplichtingen. Zowel de man als de dames hebben het in het filmpje steeds over ‘de winkel’: dan heb je dus – zoals ik al zei – niks met Apple zelf te maken. Ja, je zou gebruik kunnen maken van de fabrieksgarantie die Apple aanbiedt… daarna moet je toch echt bij de winkel zijn. En die kunnen dan wel gaan tegenstribbelen, maar je hebt een koopovereenkomst met hun gesloten bij de aankoop van het product… dan zullen ze zich moeten houden aan wat het overeenkomstenrecht – recht op een deugdelijk product – hen voorschrijft. Hier worden al mijn hele leven lang Apple producten gebruikt zonder problemen, hopen dat dat nog járen zo door gaat.

  • Profielfoto
    makasa

    Na bijna 3 jaar zonder problemen was ging mijn MBP ineens op zwart. Ik ben ermee naar mijn verkoper gegaan. Deze hebben de MBP opgestuurd en mijn moederbord van mijn MBP is gratis vervangen. Zonder problemen.

  • Profielfoto
    makasa

    bij aankoop de verkoper gewoon vragen of men de consumentengarantie van 2 jaar hanteerd en of de economische levensduur meer dan een jaar is. Laat dit op de bon vastleggen. Anders ergens anders heen gaan.

  • Profielfoto
    Maxx1987

    Gewoon AppleCare kopen en niets aan het handje binnen 3 jaar:) ook voor je randapparatuur!

  • Profielfoto
    karelschapie

    Mijn macbook pro van anderhalf jaar werd anders kostenloos gerepareerd (zonder applecare). Kabeltje tussen harde schijf en moederbord bleek kapot te zijn. kon hem binnen een week weer ophalen. Beetje onzin dus. Overigens heb ik die enquete ook ingevuld en het ging om apple producten. Heb ingevuld dat ik geen garantie kreeg maar het ging bij mij om een 3GS die ik toendertijd bij t-mobile had waar ik geen garantie over kreeg. Dus enquete zelf was ook misleidend

  • Profielfoto
    Maced.2

    December 2009 een nieuwe iMac gekocht: tot 2x toe een nieuw scherm gehad in mijn iMac 27inch in[ 2010 en maart 2011] en wat denkje wat…het is weer bagger [weer donkere vlekken.]

    ik zit dus nu weer met een vlekken in scherm.Apple gebeld maar je raad het al,ze doen er niks aan ?

    Bedankt Apple

  • Profielfoto
    strigoi

    De hardeschijf van mijn witte MacBook is na ruim twee jaar “uit coulance” kosteloos vervangen door de APR in Uitgeest. De conclusie uit de tekst zou zijn dat je je Apple producten het best bij de Mediamarkt kan kopen?

    Volgens mij geeft MyCom standaard 3 jaar garantie op computers. Het item is ,zoals wel vaker, slecht in elkaar gezet door Radar. Ondanks dat wordt het onderhand eens tijd dat Apple wordt aangepakt.

  • Profielfoto
    Xcode

    In 2010: 2x toe een nieuw scherm gehad in mijn iMac 27inch en wat denkje wat…het jaar is om en het is weer bagger [weer donkere vlekken.]

    ik zit dus nu weer met een vlekken in scherm.Apple gebeld maar je raad het al,ze doen er niks aan ?

    Bedankt Apple

    Wie heeft u dat product verkocht dan? Bij die partij moet u zijn.

  • Profielfoto
    Maced.2

    In 2010: 2x toe een nieuw scherm gehad in mijn iMac 27inch en wat denkje wat…het jaar is om en het is weer bagger [weer donkere vlekken.]

    ik zit dus nu weer met een vlekken in scherm.Apple gebeld maar je raad het al,ze doen er niks aan ?

    Bedankt Apple

    Wie heeft u dat product verkocht dan? Bij die partij moet u zijn.

    gewoon bij Apple online :

  • Profielfoto
    Gurney

    Ik begrijp de hele ophef niet eigenlijk. Apple geeft 1 jaar garantie, dat kun je overal terugvinden en daar zal geen enkele verkoper je anders over informeren. Blijkt ook uit het filmpje van Radar.

    Volgens mij ben je enorm naïef als je, op het moment dat je Mac na een jaar stuk gaat, ineens denkt dat je recht hebt op 2 jaar garantie omdat dit blijkbaar een Europese richtlijn is.

    Radar geeft aan dat 53% van de mensen niet werd geholpen buiten de garantie. Dat betekend volgens mij dat Apple 47% van de mensen wél heeft geholpen terwijl ze dat niet verplicht waren!

    I rest my case:)

  • Profielfoto
    Xcode

    Dat is volstrekte onzin, Gurney. Heb met je te doen, je spelling is ook al bizar slecht.

    In 2010: 2x toe een nieuw scherm gehad in mijn iMac 27inch en wat denkje wat…het jaar is om en het is weer bagger [weer donkere vlekken.]

    ik zit dus nu weer met een vlekken in scherm.Apple gebeld maar je raad het al,ze doen er niks aan ?

    Bedankt Apple

    Wie heeft u dat product verkocht dan? Bij die partij moet u zijn.

    gewoon bij Apple online :

    Gezien het feit dat u recht heeft op een deugdelijk product en u een verkoopovereenkomst heeft gesloten met Apple, heeft u toch echt het recht op reparatie/vervanging.

  • Profielfoto
    Maced.2

    Dat is volstrekte onzin, Gurney. Heb met je te doen.

    In 2010: 2x toe een nieuw scherm gehad in mijn iMac 27inch en wat denkje wat…het jaar is om en het is weer bagger [weer donkere vlekken.]

    ik zit dus nu weer met een vlekken in scherm.Apple gebeld maar je raad het al,ze doen er niks aan ?

    Bedankt Apple

    Wie heeft u dat product verkocht dan? Bij die partij moet u zijn.

    gewoon bij Apple online :

    Gezien het feit dat u recht heeft op een deugdelijk product en u een verkoopovereenkomst heeft gesloten met Apple, heeft u toch echt het recht op reparatie/vervanging.

    ja dat weet ik wel,maar de Apple medewerker zeker niet.
    Ik moest maar een brief gaan schrijven..thats it.:sick:

  • Profielfoto
    maarten1909

    die man is gewoon met zijn trompet door het scherm gegaan.

  • Profielfoto
    SvenHaverbus

    Nou ja zeg , tros is van de publieke omroep toch ? Die mensen doe slechte tv maken van ons belasting geld ?

    De tros/publieke omroep mag niks zeggen over klantenservice en garanties, want die hebben ze zelf ook niet !!!

  • Profielfoto
    Maced.2

    die man is gewoon met zijn trompet door het scherm gegaan.

    lolbroek::nerd:

  • Profielfoto
    Xcode

    @Maced.2
    Jammer dat het zo moet lopen, succes in ieder geval.

  • Profielfoto
    ro_me

    Geert Wilders, KIJK!………..Een buitenlands bedrijf dat wel in Nederland geld wil verdienen maar zich niet aan onze wetten wil houden c.q. aanpassen.

  • Profielfoto
    BenDover

    Even wat zaken op een rij:
    Na 6 maanden ligt de bewijslast bij de consument dat het een fabrieksfout is.
    2 jaar garantie betekent niet onbeperkte garantie.
    AppleCare: goed voor bedrijven omdat die geen consumentenrecht hebben!
    AppleCare: wereldwijd
    AppleCare: Service ter plaatse voor desktopcomputers

    Maar ze mogen best de garantie naar 2 jaar verhogen om van het gezeur af te zijn.

  • Profielfoto
    appievanr

    Media Markt flikker op! Als je daar met een defect Apple product komt aanzetten binnen de garantie periode, moet je ook eerst zelf contact opnemen met Apple. Ken zelfs een verhaal van iemand die eerst de iMac naar de service balie moest slepen van de MM en daarna nog kreeg te horen dat hij hem maar weer mee moest nemen en met Apple contact moest opnemen terwijl hij bij de MM was gekocht.

    Nee, koop mijn producten alleen nog maar bij iAm Store veenendaal nooit geen gezeik met die jongens en dames.:thumbsup:

    @ro_me RUK OP MET JE GEERT WILDERS.:sick:

  • Profielfoto
    Kasper

    G4 toren van 3300 gulden na letterlijk 13 maanden compleet stuk. Deed helemaal niks meer.

    Apple gaf niet thuis en ik kon de reparatie niet betalen dus het ding is nooit gerepareerd. Heb mailjes gestuurd en gebeld tot ik een ons woog maar zonder suc6.

    MacBook (zwart) binnen jaar stuk en werd kosteloos gerepareerd bij een APR maar dat was voornamelijk omdat het een bekend probleem met die serie betrof.

    Kasper

  • Profielfoto
    maartenvt

    Eigenlijk zou de titel moeten zijn, Radar kent de wet niet en kan niet lezen, en APR’s houden zich niet aan de wet.

    van appelsite:Voor consumenten, die vallen onder bescherming van de consument wet-of regelgeving in hun land van aankoop of, indien verschillend, hun land van verblijf, de voordelen die door Apple’s garanties zijn in aanvulling op alle rechten en rechtsmiddelen overgebracht door een dergelijke bescherming van de consument wet-en regelgeving, met inbegrip van maar niet beperkt tot deze extra rechten.

    Hier staat dus : Als Apple standaard 1 jaar garantie geeft, maar in Nederland geld 2 jaar dat ze ook 2 jaar geven.

    Dat een APR dit niet weet, en verder er niets mee doet is hun probleem.
    Je koopt (met uitzondering van de de apple web store) je Apple producten NIET bij Apple, maar bij een normale winkel. Zij moeten zich aan de wet houden, en mogen NOOIT verwijzen naar regels van hun leverancier als deze niet wettelijk zijn. (buiten dat om, Apple geeft zelf dus aan wel 2 jaar garantie te geven)

    APR’s houd je gewoon aan de garantie die je moet geven. En consumenten, die hier problemen mee hebben, stap naar een advocaat of een rechtsbijstand verzekering.

    Dat Apple wel 2 jaar garantie geeft heb ikzelf 2 keer aan de hand gehad. Zonder apple care, na ze erop te wijzen dat ik in Nederland woon, kreeg ik gewoon garantie.

    @appievanr Het verhaal van MediaMarkt klopt inderdaad niet, MediaMarkt verwees me ook naar Apple, die me vervolgens trouwens weer netjes naar MediaMarkt stuurde omdat hij daar was gekocht. (gelijk hadden ze, dat is ook de wet)

  • Profielfoto
    gerror

    Apple in-ear oordopjes aan 1 kant kapot na anderhalf jaar. Teruggegaan naar de APR waar ik ze gekocht had.
    In eerste instantie wilden ze niks voor mij doen aangezien “de dopjes niet meer onder de garantie vallen”
    Heb ze erop attent gemaakt dat zij volgens mij nog wel garantie verschuldigd waren. Vervolgens kreeg ik binnen een week nieuwe dopjes.

    Je moet als consument een beetje assertief zijn en eventueel uitleggen dat je een jurist inschakeld als ze het niet correct afhandelen. (hoefde ik in dit geval niet te doen)

  • Profielfoto
    hapipiko

    Als je een goed product maakt en verkoopt hoef je toch niet bang te zijn om garantie te geven?
    Na mijn eerste jaar met iMac kreeg ik een voorstel om er garantie ‘bij te kopen’ en dat is precies waarom Apple geen twee, maar 1 jaar garantie geeft.
    Gewoon geld verdienen.

  • Profielfoto
    Livebox

    Nou ik heb hier een heel recent voorbeeld !

    3 keer gerepareerd in de garantie periode, en bij de 4de keer net na de garantie niet repareren. htr Arnhem bedankt voor de slechte service !

    Reparateurs noemen ze zichzelf : Prutsers zijn het !

    Het word eens tijd om apple en de winkeliers eens aan te pakken. Wel goed verkopen maar geen verantwoordelijkheid nemen.

    HTR Arnhem behoord zeker tot de slechte dealers als het gaat om service. Heb daar helaas ook een erg slechte ervaring mee. Ik had problemen met mijn toetsenbord verlichting van de MBP. Opgestuurd ik mocht 90 euro betalen voor reparatie. Ik had een kabeltje los getrokken bij vervangen van het geheugen. Terwijl het vreemde is dat na vervangen van geheugen de verlichting nog correct werkte.

    Ik kreeg mijn MBP niet terug als ik niet betaalde. Werd compleet geschoffeerd in de winkel. Net als of je een klein kind bent. Via de rechtsbijstand de MBP weer terug gekregen. Medewerker van hoofdkantoor bood zijn verontschuldiging aan voor de vestiging in Arnhem. Dit kwam helaas vaker voor gaf hij aan. HTR Arnhem staat helaas niet bekend als klantvriendelijk. Daar kon ik het mee doen verder.

    HTR Arnhem zal ik persoonlijk niks meer kopen !!!

    Wel een positieve ervaring gehad met de dealer in Apeldoorn. Die heeft een iPod Toch gewoon omgeruild na een jaar voor een nieuwe, omdat de koptelefoon ingang defect was. Het kan dus wel:D

  • Profielfoto
    Hessel89

    dit wisten we al.

    dat is het risico als je geen apple care neemt.

    ik heb net een factuur van 381 euro betaald voor een topcase die moest worden vervangen omdat de shift key het niet meer deed.

    viel net buiten de garantie.

    kan er wel pissig over gaan doen en zeiken maar daar schiet ik toch niks mee op.

    dat is apple, doe je niks aan;)

  • Profielfoto
    Hessel89

    Nou ik heb hier een heel recent voorbeeld !

    3 keer gerepareerd in de garantie periode, en bij de 4de keer net na de garantie niet repareren. htr Arnhem bedankt voor de slechte service !

    Reparateurs noemen ze zichzelf : Prutsers zijn het !

    Het word eens tijd om apple en de winkeliers eens aan te pakken. Wel goed verkopen maar geen verantwoordelijkheid nemen.

    HTR Arnhem behoord zeker tot de slechte dealers als het gaat om service. Heb daar helaas ook een erg slechte ervaring mee. Ik had problemen met mijn toetsenbord verlichting van de MBP. Opgestuurd ik mocht 90 euro betalen voor reparatie. Ik had een kabeltje los getrokken bij vervangen van het geheugen. Terwijl het vreemde is dat na vervangen van geheugen de verlichting nog correct werkte.

    Ik kreeg mijn MBP niet terug als ik niet betaalde. Werd compleet geschoffeerd in de winkel. Net als of je een klein kind bent. Via de rechtsbijstand de MBP weer terug gekregen. Medewerker van hoofdkantoor bood zijn verontschuldiging aan voor de vestiging in Arnhem. Dit kwam helaas vaker voor gaf hij aan. HTR Arnhem staat helaas niet bekend als klantvriendelijk. Daar kon ik het mee doen verder.

    HTR Arnhem zal ik persoonlijk niks meer kopen !!!

    Wel een positieve ervaring gehad met de dealer in Apeldoorn. Die heeft een iPod Toch gewoon omgeruild na een jaar voor een nieuwe, omdat de koptelefoon ingang defect was. Het kan dus wel:D

    de HTR is ook een KUTbedrijf.

    vind het helemaal kansloos dat die gast in het hoofdkantoor zijn eigen werknemers in arnhem naar beneden praat. die gasten in Veenendaal zelf deugen ook niet.

    vorig jaar heb ik daar mijn macbook pro laten repareren BINNEN de garantie. vervolgens heeft dat ding er maanden gelegen en toen ik hem op kwam halen hadden ze hem niet gerepareerd, was mijn garantie verlopen, EN eiste ze dat ik 375 euro betaalde voor de gemaakte kosten. als ik dat niet zou betalen dan zouden ze een deurwaarde op me af sturen.

    oh, en die macbook pro van 2229,- euro? die kon ik weggooien want het logic board was kapot. heb hem uiteindelijk verkocht voor 300 euro.

    dus zeik niet met je 90 euro. dat is niks.

  • Profielfoto
    Moriarty

    4 woorden wil ik er aan vuil maken;

    “Local Consumer Law Procedure”

    Alle producten worden binnen de 2 jaar gerepareerd, tref je een AASP die dit niet weet, dan zou ik een andere zoeken…

    I rest my case.

  • Profielfoto
    Xcode

    dus zeik niet met je 90 euro. dat is niks.

    Zo, dat is een flinke belediging aan het adres van Livebox. Laat ik ‘m maar even voor zijn om je te zeggen dat je een behoorlijk sneu figuur bent als je je MacBook daar maanden laat liggen zodat ze ‘m kunnen repareren. Als HTR zich misdraagt, dan kan jij best aangetekende brieven sturen en rechtshulp inroepen als het om zoveel geld gaat. Livebox voegt, net als MEEUW, alleen maar aan de discussie toe dat HTR een van de APR’s die een bizar slechte service leveren. Dat doe jij nu ook, maar met je taal sla je compleet de plank mis.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    De naservice bij Apple en hun APR’s is al jaren gewoon bagger.

    Garantievoorwaarden worden niet nageleefd en als je iets wil laten herstellen krijg je dan ook nog eens een rekening gepresenteerd waarvan je compleet achterover valt.

    Ik snap het niet, Apple is zo een innovatief bedrijf, maar als het op garantie aankomt draait alles om geld, véél geld. Terwijl iedereen weet dat de sleutel van klantenbinding ligt bij naservice. Een klant die je goed helpt, wordt een hondstrouwe klant die overal gratis reclame maakt.

    En APR’s? Als ik een Applewinkel binnenkom krijg ik al braakneigingen van die ontzettend slecht geïnformeerde slijmballen. Ze hebben overal een antwoord op, net als in de reportage. Maar als het over garantie gaat, verandert hun vriendelijke toontje heel snel. Ik koop in iedere geval NOOIT nog iets bij een APR.

    Tijd voor verandering.

  • Profielfoto
    maartenvt

    @hessel89 de HTR is ook een KUTbedrijf.
    Gelukkig bestaat HTR dan ook niet meer http://www.iamstore.nl/arnhem

  • Profielfoto
    ro_me

    Media Markt flikker opl ….. nooit geen gezeik…….RUK OP MET JE……

    Jaja :slant:

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Apple misleid mensen met het aanbieden van AppleCare. …
    Men doet de mensen geloven dat als je deze onzin service nodig hebt. Wat dus volgens de wet onzin is gedurende de eerste 2 jaar. …

    .
    Het zou misschien wel slim zijn alleen te roepen als het klopt wat je roept.
    .
    A: Er is géén 2 jaar garantie-recht volgens de wet.
    B: AppleCare is géén onzin-service, want biedt meer dan alleen garantie. En bovendien langer dan je normaal gesproken zou hebben, volgens ‘jouw wet’*
    .
    * Wat niet weg neemt, dat ik het nooit zou aanschaffen.

  • Profielfoto
    Stargazer72

    Zal ik hier nu echt mijn ervaringen met een APR buiten de 1-jaars garantie neerpennen…
    Mijn bloeddruk is net weer in orde…

    Apple maakt ” awesome products” volgens hun eigen woorden, en daar betaal je dan ook een ” awesome price” voor.

    Maar de service als je er wat aan krijgt buiten dat ene jaar en je hebt geen Apple-care, dan ben je ook veroordeeld tot een “awesome” discussie alvorens je de service krijgt die je mag verwachten.

    En vooral dat feit weerhoudt nog veel mensen in mijn omgeving van het overstappen naar een Apple product.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Nou ja zeg, Tros is van de publieke omroep toch ? Die mensen doen slechte tv maken van ons belasting-geld ?

    De Tros/Publieke Omroep mag niks zeggen over klantenservice en garanties, want die hebben ze zelf ook niet !!!

    .
    Misschien kan dat belastinggeld van ons (voornamelijk van mij, als goedverdienend zelfstandig ondernemer dus ; ) ), inderdaad beter naar goed onderwijs voor volwassenen.
    .
    Want het niveau is niet echt om over naar huis te schrijven (wat de meesten überhaupt al niet normaal kunnen).
    .
    :lol:

  • Profielfoto
    defores

    Grappig om te zien dat degene die klaagden in het programma hun iMac wel ouder dan 3 jaar was :money:

    Misschien zou radar iets beter vooronderzoek moeten doen:innocent:

  • Profielfoto
    maartenvt

    Apple misleid mensen met het aanbieden van AppleCare. …
    Men doet de mensen geloven dat als je deze onzin service nodig hebt. Wat dus volgens de wet onzin is gedurende de eerste 2 jaar. …

    .
    Het zou misschien wel slim zijn alleen te roepen als het klopt wat je roept.
    .
    A: Er is géén 2 jaar garantie-recht volgens de wet.
    B: AppleCare is géén onzin-service, want biedt meer dan alleen garantie. En bovendien langer dan je normaal gesproken zou hebben, volgens \’jouw wet\’*
    .
    * Wat niet weg neemt, dat ik het nooit zou aanschaffen.

    O ja lekker, komt Karel ons even vertellen dat die wet er niet is? Wat je hier mee bedoeld te zeggen is me een raadsel, maar het is in ieder geval wel zo dat MINIMAAL 2 jaar garantie gegeven moet worden (of meer)
    http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

  • Profielfoto
    Xcode

    Grappig om te zien dat degene die klaagden in het programma hun iMac wel ouder dan 3 jaar was :money:

    Misschien zou radar iets beter vooronderzoek moeten doen:innocent:

    Misschien hebben ze dat ook wel gedaan en niemand anders gevonden…:crazy:

  • Profielfoto
    Da Vinci

    Mijn witte macbook (geen unibody) was gaan scheuren, had al meerdere scheuren. Heb deze toen ter reparatie aangeboden bij iCentre in A’dam. De MB zou bijna zijn verjaardag van 2 jaar ondergaan (in 2010), en deze is toen kosteloos gerepareerd. Ik kon deze na 2 dagen weer ophalen: geheel nieuwe topcase (dus ook nieuw toetsenbord + nieuwe trackpad). Het kan dus wel, maar goed: dit was natuurlijk een bekend probleem! Gelukkig onderhand een unibody MB pro, dus het scheurenprobleem is verleden tijd….:P
    .
    Om eerlijk te zijn heeft dit artikel (en de uitzending van Radar) wel mijn ogen geopend, misschien dat ik bij mijn volgende aankoop niet meer naar de APR ga, maar terugga naar mijn oude computerboer Mycom, die ondertussen OOK macs verkoopt. Dan maar geen studentenkorting……
    .
    Via Twitter heb ik iCentre om een reactie gevraagd, ik ben benieuwd hoe zij erover denken…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    .
    O ja lekker, komt Karel ons even vertellen dat die wet er niet is? Wat je hier mee bedoeld te zeggen is me een raadsel…

    Het is géén wettelijke garantie-termijn.
    .
    Die ‘wet’ bestaat dus niet. Het is een consumentenrecht.
    En dat is iets totaal anders dan een wet die rechtlijnig vaststelt dat er twee jaar volledige garantie gegeven moet worden.
    .
    Bovendien is die twee jaar volledig voor verantwoording van de verkopende partij, en heeft Apple hier voorlopig geen flikker mee te maken.
    .
    Het verhaal gaat ruwweg zo:

    Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
    .
    Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

    Helaas is dat dus eerder een onderwerp van discussie, dan een recht dat je zondermeer haalt in de winkel.

  • Profielfoto
    bartb112

    Ruim buiten de garantie termijn 2x een nieuwe video kaart gekregen van Apple.
    En dat gewoon telefonisch geregeld met Apple custumor care.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik heb ook wel eens na dik drie jaar een compleet nieuwe video-kaart gekregen in een iBook.
    .
    Ik dergelijke gevallen is het echter vrijwel altijd een algemeen aanwezige fabrieksfout, wat Apple doet besluiten de hele serie te repareren.

  • Profielfoto
    Jasperr

    Iedereen gaat zich als een advocaat gedragen of dat soort praatjes vertonen. Ik vind het zo ontzettend jammer dat je om je gelijk te halen altijd zo je best moet doen bij Apple. Het zou het bedrijf sieren als ze zich eens meer om hun afnemer zouden bekommeren i.p.v. de arrogantie die het bedrijf nu kent.

    Ik heb er maar al te veel ervaring mee…

  • Profielfoto
    arno_vos

    Toch opvallend dat geen van de APR’s noch Apple Nederland niet bij Radar aan tafel zat om de vloer aan te vegen met de onjuiste conclusies die aan de hand van het onderzoek getrokken werden. Als het zo duidelijk was, zou het een kleine moeite zijn geweest.

    Daarnaast wordt de situatie waarin een product gekocht in de Apple Store (online) buiten garantie kapot gaat niet genoemd: ook dan heb je recht op een deugdelijk product, maar wie gaat je daaraan helpen ?

    Voor iedereen die reageert dat Apple juridisch goed zit: ik hoop dat je iMac/iPad/Macbook net buiten de garantietermijn gerepareerd moet worden. Veel succes met ‘bewijzen’ dat het een fout van Apple is…

  • Profielfoto
    Da Vinci

    Zeg, wij zouden eens met z’n allen een Apple-debat (als bij het Lagerhuis van de Vara) moeten houden! Met allemaal stellingen omtrent Apple!
    .
    Goed idee toch, zo’n OMT debat!?

  • Profielfoto
    Bernii

    Fantastisch programma, Radar. De winkels zijn niet diegene die de consument misleid, nee, dat doet Radar. 1,8 miljoen mensen die gisteren gekeken hebben denken nu dat je zomaar 2 jaar garantie op je Apple spul krijgt, nou zo werkt het echt niet. Je moet bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt, en doe dat maar eens. Je staat in de nederlandse consumenten”wet” het eerste halfjaar na aankoop het beste in je recht, dan hoef je niks te bewijzen. En een “fabrieksgarantie” overlapt deze periode met meestal meer rechten voor een X-aantal jaar.

    Daarnaast is AppleCare geen slecht product, het geeft ook telefonische ondersteuning als je er met je Mac niet uitkomt en daarnaast heb je drie jaar geen problemen als je product kapot gaat. Ik heb er geen 200-300 euro voor over, maar er zijn zat mensen die liever dat betalen, dan gigantisch veel tijd te steken in juridisch getouwtrek om je gelijk te halen.

    Het leuke van de wet is dat de winkel uiteindelijk de dupe is, zij draaien op voor de kosten, en uiteindelijk zorgt het er voor dat de winkel geen cent heeft verdiend aan de aankoop. Is het dan vreemd dat een winkel ook de wet naleeft en vraagt om bewijzen? Dit staat immers in dezelfde consumentenwet.

  • Profielfoto
    nicow101

    Apple gedraagt zich op het gebied van garantie op z’n zachts gezegd bedenkelijk.

    Ik snap dat ze geld willen verdienen, maar om dat over de rug van hun eigen klanten te doen gaat mij echt te ver.

    Bijvoorbeeld door hun peperdure AppleCare aan te smeren omdat ze in veel gevallen na de eenjarige garantieperiode hun eigen klanten notabene, inclusief wederverkopers in de kou laten staan.

    Het is goed dat het aan de kaak gesteld wordt.

    Een ieder die dit tegenspreekt en braaf AppleCare koopt heeft daar om de een of andere reden belang bij, of is gewoon dom, lui, of heeft geld te veel.

  • Profielfoto
    Green82

    Stemmingmakerij van de bovenste plank, dit item van Radar.
    Hele verhaal hangt aan elkaar van halve waarheden.
    Slechte voorbeelden laten zien (iMac G5 van 2005, Powerbook G4 Titanium van 2002) is mijns inziens toch echt niet relevant en een vorm van zeer middelmatige journalistiek..
    Daarnaast worden garantieclaims van buiten het standaard jaar FABRIEKSgarantie bijna altijd (uitzonderingen daargelaten) netjes in behandeling genomen bij een APR (althans degene waar ik kom). Dit wilt uiteraard niet zeggen dat alles altijd kosteloos gerepareerd retour komt.. Daarnaast gaat het ‘consumentenrecht’ niet op voor zakelijke gebruikers (zzp-ers KUNNEN een uitzondering zijn..) Het Nederlands recht geeft aan dat een product minimaal 6 maanden garantie moet krijgen. Buiten het standaard jaar fabrieksgarantie ligt de bewijslast bij de klant..

  • Profielfoto
    polansky

    @KarelWillem

    Je kent zelf de wet helemaal niet.
    Je hebt wel degelijk recht op 2 jaar garantie.

    Het is geen recht, het is een plicht vanuit de fabrikant of leverancier om een deugdelijk product te leveren.

    Europees recht gaat boven nationale wetgeving.
    Het feit dat Nederland geen speciale wet heeft wil zeggen dat Nederlandse wetgeving 1 op 1 gelijk is aan de regelgeving zoals die door het Europees Parlement is vastgesteld.

    Het is diep en diep triest dat Apple pas over de brug komt wanneer je dreigt (lees een brief laat schrijven door je rechtsbijstandsverzekering) met juridische stappen. Pas op dat moment kent Apple ineens wel alle regelingen zoals die in Europa zijn vastgesteld.

    Het is daarmee goed dat dit ook op televisie keer op keer aan de kaak wordt gesteld het het wordt ook tijd dat Apple hiervoor eens flink op de vingers wordt getikt door middel van een flinke boete.

  • Profielfoto
    SMTR

    @polansky

    Jij zit er zo ontzettend naast….:sad:

    Na een jaar moet je als klant bewijzen dat het defect aan het product te wijten is om voor gratis herstel in aanmerking te komen…. Ik zou je willen aanraden die Europese richtlijn (ja richtlijn, er is geen sprake van een Europese wet) eens goed door te lezen en dan nogmaals te reageren…

  • Profielfoto
    bobvandongen

    Eigenlijk ben ik tegen om een Apple te kopen bij de Media Markt. Maar in dit geval, uit eigen ervaring, kan ik iedereen van harte aanraden om dit nou juist wel te doen!

    Een paar jaar geleden ging mijn ‘blackbook’ kapot, precies een jaar na aankoop. Drie keer heb ik hem uiteindelijk voor reparatie aan moeten bieden. Uiteindelijk kreeg ik het volledige aankoopbedrag vergoedt. Daarmee heb ik toen mijn MacBook Pro gekocht :)!

    De aanhouder wint!

  • Profielfoto
    maartenvt

    En nu gewoon allemaal citeren uit goede betrouwbare bronnen en niet meer alles aan elkaar verzinnen

    Kopen in een winkel

    Koopt u als particulier iets in een winkel in een EU-land, dan gelden de rechten en garanties die zijn vastgelegd in de Europese richtlijn Koop en Garantie. Deze geldt voor alle EU-lidstaten plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. In de richtlijn staat welke rechten en garanties u minimaal heeft bij een aankoop in een EU-land. Daarnaast kunnen er in bepaalde landen nationale wetten en regels bestaan die u als consument nog verder beschermen.
    Recht op reparatie of vervanging

    Het belangrijkste recht uit de Europese richtlijn Koop en Garantie is dat u recht heeft op vervanging of reparatie van een product dat bij de aflevering al gebrekkig was. Bijvoorbeeld als het product ongeschikt is voor normaal gebruik of niet de eigenschappen heeft die u mag verwachten. Blijkt een product gebrekkig te zijn, dan heeft u recht op gratis reparatie of vervanging van uw aankoop. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft. Kan dit niet, dan heeft u recht op vermindering van de koopprijs of ontbinding van de overeenkomst.
    Termijnen voor garantie

    Gaat het product na langer dan een half jaar stuk, dan moet u wel kunnen bewijzen dat het defect al bestond toen u het product kocht. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit het soort defect, zoals een constructiefout. U heeft wettelijk gezien recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en Garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden. Deze garantie komt altijd bovenop de bescherming die de wet u biedt.

    Bron : Rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ict/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-aankoop-in-europa.html

    Dat er bij Rader de hele tijd over Apple wordt gepraat, die maar garantie moet geven is voor het merendeel onterecht. De klagers in het fimpje hadden geen koopovereenkomst met Apple maar met een APR.

  • Profielfoto
    recoiller

    Er is hierover veel onduidelijkheid dus goed dat er een item over komt. Wel dramatisch dat het zo’n slecht item is. Juridisch gezien maakt Apple meer kans om Radar een zaak aan te spannen dan andersom.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet automatisch de voorstander van Apple en hun beleid. Maar dit item voegt totaal niets betrouwbaars toe.

    47.000 respondanten? Vind ik vrij veel. Hoeveel zouden er binnen de eerste 2 jaar problemen hebben? 1 op de 200? Dan heb je het over 250 mensen. 53% vond dat het niet goed opgelost was? Dus ongeveer 130 mensen? In dat geval zou je 0,025% klagende klanten hebben.

    Apple houd er zonder twijfel af en toe wat onduidelijke voorwaarden op na. Dat is soms nadelig voor klanten, maar vaak ook voordelig. Ik hoor nergens de positieve verhalen. Ik laat nog steeds de topdecks van oude macbooks gratis repareren die al meer dan 3 jaar oud zijn. Ik heb al vaker computers na 3 jaar nog kosteloos gerepareerd gekregen. Dit zie je niet terug in het item.

    Zoals al veel mensen aangeven blijft Apple binnen de Nederlandse wet, hoewel het wel bedenkelijk is dat Apple de coulance niet aan laat sluiten op de Europese richtlijn. De Nederlandse wetgeving geeft overigens voldoende houvast om je gelijk te halen mocht dat nodig zijn.

    De voorbeelden slaan nergens op. Met zulke oude computers die al minstens 2x over de Europese richtlijn heen zijn kun je het hele item niet meer serieus nemen.

    En dan zou alleen de Mediamarkt een goede Apple verkoper zijn? Mediamarkt koopt grote badges in het buitenland en verleent geen service. Ze besteden het uit en je bent je computer weken kwijt. In tegenstelling tot de betere Apple dealers die problemen vaak binnen enkele dagen oplossen.

    Het item rammelt meer dan de garantieregeling van Apple.

  • Profielfoto
    Sunshine

    @Macbeer:

    Echter, deze dames gebruiken hun machines duidelijk op een zakelijke manier. Dan heb je niks te zoeken in een programma dat gaat over consumentenrechten.

    Wat is dat nou voor opmerking? Hebben zakelijke kopers geen rechten? Het gaat toch niet over wat je ermee doet. Een zakelijke consument is toch ook een consument.

    Voorts wil ik opmerken dat de service van Apple gewoon volkomen KUT is.
    Bij mijn iMac was de grafische kaart kapot. Dat bleek een productiefout te zijn en werd dus kosteloos het hele moederbord vervangen. Toen het nieuwe bord echter na 3,5 maanden hetzelfde euvel had werd er gewoon gesteld dat op reparatie maar 3 maanden garantie zit en dat ik dus voor €800 een nieuw moederbord kon kopen. ( met overigens weer maar 3 maanden garantie)

    Nu heb ik inmiddels weer een nieuwe iMac en bij de winkel waar ik hem kocht kon ik er voor €250 een 3 jaar lange all risk verzekering bij afsluiten. Die garandeert mij ook een nieuwe iMac als ik hem na 2 jaar en 10 maanden “per ongeluk” van mijn bureau afschuif…….:innocent:

  • Profielfoto
    Precisieman

    Ik ben zelf een fanatieke Apple-gebruiker, maar alle reacties overziend kan het navolgende worden vastgesteld:

    – Apple verkoopt op monopolistische wijze apparatuur (of dit topkwaliteit is laat ik maar in het midden) tegen topprijzen, vindt klantenbinding door een bijbehorende, consequent coulante topservice aan te bieden mede door de grote schare hondstrouwe klanten volstrekt overbodig en komt er daardoor mee weg ten koste van diezelfde klanten aan buitensporige winstoptimalisatie te doen.

    – Apple probeert het bovenstaande vooral te te bereiken door naast bijvoorbeeld veel te dure geheugenuitbreidingen extra ‘garantie’ en ‘service’ te verkopen. Die extra service onder de naam AppleCare moet natuurlijk zijn waarde behouden, dus klanten die dit pakket niet dan wel niet-tijdig hebben aangeschaft dienen dit na een jaar uiteraard wel in hun portemonnee te voelen!

    – Apple levert óf de apparatuur zelf via de eigen webwinkel óf aan ‘zelfstandige’ filiaalhouders die niet alleen voor wat betreft de strak voorgeschreven inrichting van de winkel en productprijzen, maar klaarblijkelijk ook qua behandeling van de klant met handen en voeten aan het strikte beleid van Apple gebonden zijn. De reguliere, ‘vrije’ verkopers van weleer – dealers van het eerste uur – zijn op een enkeling na om die reden al jaren geleden door Apple op slinkse en schunnige wijze aan de kant geschoven.

    – Alleen grootwinkelbedrijven met een meer dan normale omzet, zoals bijvoorbeeld de MediaMarkt, kunnen zich aan de klauwen van Apple ontrekken en bieden op eigen rekening en risico extra garantie aan; de kleintjes (lees: de huidige, ‘eigen’ Apple-winkels) kunnen zich zoiets uiteraard niet permitteren.

    – Om het geschilderde beleid overal succesvol te kunnen doorvoeren, krijgen de winkeliers en het personeel de duidelijke instructie alleen ‘echte’ garantiegevallen te accepteren, dus: probleem aantoonbaar niet zelf veroorzaakt en exact binnen een jaar of met AppleCare exact binnen 3 jaar gemeld. Als het maar even kan moet de klant de (uiteraard altijd te dure) reparatie zelf betalen of liever nog… dient hem een nieuw product te worden verkocht. Fabrieksfouten zoals die koelvloeistof lekkende PowerMacs G5; zelden of nooit erkend. Klachten? Die kunt u alleen bij Apple kwijt…

    En wat doen de slaafse Mac-adepten? Juist; ze willen niet terug naar ‘het andere platform’, dus… ze kopen uiteindelijk toch weer Apple en bevestigen daarmee het gelijk van hun o zo geliefde fabrikant. Zal er ooit iets veranderen?

    Vriendelijke groet aan allen,
    Robbert

  • Profielfoto
    maartenvt

    @Macbeer:

    Echter, deze dames gebruiken hun machines duidelijk op een zakelijke manier. Dan heb je niks te zoeken in een programma dat gaat over consumentenrechten.

    Wat is dat nou voor opmerking? Hebben zakelijke kopers geen rechten? Het gaat toch niet over wat je ermee doet. Een zakelijke consument is toch ook een consument.

    Tja, ik begrijp dat niet iedereen de wet kent, maar inderdaad zakelijke klanten hebben minder rechten als consumenten. De consumenten garantie geld dat ook niet als de dames hem zakelijk gekocht hebben (btw afgetrokken hebben enz enz)

  • Profielfoto
    mytecmaster

    Radar maakt er ook een puinhoop van, maar de APR’s ook.
    Ik heb bij Max Me geinformeerd en daar zeiden ze 1 jaar garantie. ik zei nog volgens de wet heb je langer garantie bij fabrieksfouten. Daar wouden ze niks van weten. Daarom had ik besloten bij Mycom mijn Mac book te halen. Ik zit nu in Spanje en toch maar even langs de Apple store, want mijn iphone 4 home button werkt niet meer goed. Ik ben benieuwd wat ze doen, officieel hoeven ze niks te doen want t-mobile is verantwoordelijk.

  • Profielfoto
    LdeV

    Onzin dat APR zich achter Apple verschuilen. Mijn iMac is twee keer gerepareerd, heel nieuw beeldscherm. Gratis. En de tweede keer was dat buiten de garantie.

  • Profielfoto
    robinm

    Onzin, Apple heeft tot nu toe bij mij en een collega het systeem gewoon gerepareerd ook buiten de garantie. Het enige is dat een support medewerker van Apple niet altijd een toezegging mag doen. Hiervoor moet je soms wat meer klagen en duidelijk aangeven dat je het er niet mee eens bent. Apple Customer Relations pakt dan je melding op ipv de Customer Support. Apple maakt vervolgens een melding bij jou serienummer zodat de APR ziet dat ze gewoon zonder gezeik een reparatie kunnen uitvoeren. Apple is zich namelijk wel degelijk bewust van deze regelingen. Helaas zijn winkels dat vaak niet, overigens geldt dat voor bijna alle electronica.

  • Profielfoto
    robinm

    Vergeet nog toe te voegen.. Mijn Macbook is zelfs na 3,5 jaar nog kosteloos gerepareerd!

  • Profielfoto
    Topaz

    Gewoon een Consumer Law formulier invullen bij inname bij de APR. Ik heb al meerdere begin 2009 aangekochte computers/idevices zonder kosten gerepareerd of vervangen zien worden. Zelfs een paar 2008 gevallen die ook niet in een program vallen. Belangrijk is wel dat je product er nog netjes uitziet.

  • Profielfoto
    iMarkb

    Naja zeg! Zullen we eens zo’n enquete doen voor Windows computers uit dezelfde tijd als deze Apple producten? Ach sorry, mijn fout, die zijn natuurlijk al lang van de wereld verdwenen, die hebben het al lang begeven. Maar wat ik even duidelijk wilde maken; ze nemen hier wel oude producten hoor, dat moeten ze eens met andere bedrijven vergelijken die ook producten van dat jaar verkopen en dan een onderzoek doen. Dit slaat werkelijk waar nergens op, ook al ben ik het zeker eens met de twee jaar garantie die Apple hoort te geven. Mocht ik ooit wat krijgen met m’n net nieuwe iMac (gisteren gekocht), dan ga ik er ook zeker voor vechten! En ook al is de service slecht, ik zal voor altijd een Apple-fan blijven!

  • Profielfoto
    wwgnr

    @ robinm:

    Bel je dan eerst met apple en houdt daar voet bij stuk. Om vervolgens als het geregeld is naar een APR te gaan. Ipv eerst naar de APR?

  • Profielfoto
    Suijkerwerk

    Mijn iPhone 4 Home Button heeft het binnen het eerste jaar begeven.

    Aangekomen bij de T-Mobile store was de verkoper flabbergasted over de perfecte staat van mijn telefoon (vrijwel geen gebruikssporen).

    Afijn, telefoon opgestuurd naar reparateur… Twee weken weg geweest, maar tot mijn verbazing ontving ik een compleet nieuwe iPhone 4.

    Na een halve dag gebruik, merkte ik echter ineens een dode pixel op.
    Heb hierover contact opgenomen met T-Mobile en zij zouden een vervangend toestel opsturen…

    Gisteren stond de koerier aan de deur met een “nieuw” toestel. Nieuw als in refurbished met enorm veel krassen en andere gebruikerssporen.

    Daar moet ik het mee doen van T-Mobile…

    Volgens mij heb ik gewoon recht op minimaal een telefoon in dezelfde staat als mijn originele iPhone 4. Temeer omdat ik voor deze telefoon met defecte pixel minder terugkrijg bij verkoop als mijn originele.

    Slechte service!

  • Profielfoto
    jan jansen

    Zal jullie de verhalen besparen. Koop wel veel Apple spullen soms 3 MacBooks tegelijk. Over de garantie kan ik slechts één ding zeggen WAARDELOOS. Nu kan ik dit wel begrijpen daar Apple liever mooie dingen verkoopt die daardoor slecht van kwaliteit zijn. Dit liever dan degelijke zaken die er minder mooi uitzien. Daardoor zijn Apple producten best snel stuk. ook is het vandaag wel, morgen weer niet en overmorgen weer geen garantie op een productiefout zoals de barsten in de plastic Apple iBook. En dan weer alleen in de boven deksel, dan weer alleen de onderdeksel etc. etc.
    Deze waardeloze gang van zaken, vaak met de nodige leugens erbij moet je helaas maar accepteren of je moet geen Apple spullen kopen. Ze gaan er daar te vaak van uit: voor een paar honderd euro gaan ze ons toch geen proces aandoen. En daar hebben ze gelijk in. Maar als consument wordt je wel genaaid.

  • Profielfoto
    jf

    Gister heb ik bewust de uitzending van Radar niet bekeken. Niet omdat ik nu zo’n Apple fanboy ben, maar omdat ik ze al jaren niet meer kan betrappen op steekhoudende rapportages. De kijkcijfers en het algemene onderbuikgevoel zijn veel belangrijker dan een inhoudelijk goed verhaal.
    .
    Qua garantie van Apple/APR: natuurlijk, het is de winkel die dat moet regelen. Maar als je als winkel terecht moet bij een leverancier die niet graag meewerkt, wordt het wel erg moeilijk om voor de klant iets goeds te regelen. Zelfs als hij daar gewoon recht op heeft. Met als vervelend gevolg dat niet zelden de consument assertief moet zijn om zijn recht ook te krijgen. Persoonlijk snap ik dat nog als de prijs van het product er ook naar is, maar een fabrikant als Apple, die nogal stevige prijzen voor zijn producten laat vragen en er bovendien prat op gaat toch wel bij de besten op de markt te horen, vind ik dat dát niet nodig zou moeten zijn. Je hoeft heus geen cadeautjes uit te delen, maar beseffen dat ook de aftersales onderdeel uitmaakt van hoe goed je product is, zou toch fijn zijn.
    .
    Tsja, en Applecare… Prima als een stuk (betaalde) extra service die verder gaat dan de garantie waar je al recht op hebt. Jammer alleen dat het wel eens wat te makkelijk wordt aangehaald om te verzekeren dat je in gevallen dat je er toch al recht op had, dat zonder al te veel problemen krijgt. De boodschap is dan eigenlijk: wil je zonder gezeur krijgen waar je recht op hebt na het eerste jaar, dan moet je gewoon bijbetalen. Terwijl het zo eigenlijk niet bedoeld is…
    .
    Al met al heb ik bij Apple – en bij veel APR’s ook – wel eens het gevoel dat ze weten dat de producten toch wel verkopen. Dat wekt – ook al is het misschien niet zo bedoeld – soms de schijn van arrogantie op…

  • Profielfoto
    tommetje1991

    Wat ik jammer vind is dat vergeten word dat je een wettelijke Europese regeling hebt voor een garantieperiode van twee jaar. Er moet echter bewezen worden dat het defect is veroorzaakt door een ondeugdelijk product en niet door menselijk handelen. De bewijslast daarvan ligt in het eerste jaar bij de producent, en daarna bij de consument.
    Als consument is het extreem lastig om te bewijzen dat een defect niet door jou is veroorzaakt. Daarom komt het er in de praktijk op neer dat je maar één jaar garantie hebt.
    Bij andere merken kom je dit soort problemen ook veel tegen, maar dan met name accu’s. Als een accu uitneembaar is uit de behuizing dan heb je maar een half jaar garantie. Als die ingebouwd zit een jaar. Bij alle apple producten zit de accu ingebouwd en daarop is de garantie dus aanzienlijk beter.
    Jammer dat Radar deze nuances niet duidelijk maakt.

  • Profielfoto
    Precisieman

    Dat Apple het kennelijk niet kan en vooral niet wil begrijpen blijkt wel uit de tekst die als voetnoot bij alle niet-Appleproducten in de webwinkel wordt vermeld:

    “Opmerking: Voor alle producten op deze website die niet de merknaam Apple dragen, worden service en ondersteuning uitsluitend geboden door de fabrikant van het product, in overeenstemming met de voorwaarden die bij het product worden verstrekt. De standaardgarantie van Apple heeft geen betrekking op niet-Apple producten, zelfs niet als deze samen met een Apple product in één verpakking zijn geleverd of samen met Apple producten zijn verkocht. Voor technische ondersteuning en klantenservice voor dergelijke producten neem je rechtstreeks contact op met de fabrikant.”

    Commentaar overbodig, dacht ik zo…

    Met vriendelijke groeten,
    Robbert

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Opvallend is overigens wel dat de voorbeelden in Radar uit een ver verleden stammen. De PowerBook G4 Titanium van de dames werd voor het laatst verkocht in 2002 en de iMac G5 van meneer voor het laatst in 2005. Bij een volgende reportage doet de TROS er beter aan om op zoek te gaan naar recentere voorbeelden.

    Die waren er misschien niet? :slant:
    Vast wel, dus is dit een ‘onderzoek’ van niks. We willen niet weten hoe het vroeger was, maar nu!

  • Profielfoto
    IBram15

    Ik heb sinds dit weekend problemen met m’n iMac. Na 4 maanden… Er komt een raar geluid uit de speakers, en helemaal geen uit mijn oordoppen.
    Ik heb net Apple gebeld, en na 40 minuten is eruit gekomen dat ik of naar een APR moet (gemiddeld 2,5 uur van mij vandaan) of dat ik AppleCare moet nemen zodat ze aan huis komen om hem te repareren.
    Omdat de APR’s te ver weg zijn, en ik daar gewoon geen tijd voor heb zijn de enige opties: Apple Care voor 170 euro, of geen geluid meer uit m’n Mac. Bedankt Apple!

  • Profielfoto
    SMTR

    (gemiddeld 2,5 uur van mij vandaan)

    Misschien moet je gewoon met de auto gaan ipv lopend of met de fiets…

  • Profielfoto
    IBram15

    Eventjes op en neer met de auto… Zeker hier in Frankrijk… Dat doe je niet even hoor!

  • Profielfoto
    gen7

    Toyota geeft lachend 3 jaar garantie, geen kunst natuurlijk als je toch wel weet dat de boel gewoon heel blijft. Dus mijn advies aan Apple is: Ga eens in de leer bij japanse autofabrikanten die geen problemen maken als er soms iets mis gaat.
    Zelf werk ik al jaren met Apple en het bevalt mij geweldig!

  • Profielfoto
    Joshanegreefs

    Medio Jullie heb ik een nieuwe iPod 4G aangeschaft, enkele dagen na de 90 dagen support, belde ik AppleSuport i.v.m. kleine problemen met sync. iCloud .
    Mij werd gelijk mede gedeeld dat de support ondersteuning verlopen was.
    ik had een keuze of apple-care of voor eenmalige ondersteuning 37 euro .ik hier voor bedankt.Ik ben jaren Apple gebruiker.Ik help dagelijks mensen met hun computer problemen Apple iPods,Ipads.
    Deze botte opmerking geeft mij een ervaring die ik van Apple niet gewend ben.Te weten dat TECHNIEK mijn voorkeur heeft en niet het merk of OS.Het valt mij op dat Anroid/google al lang zonder problemen en met apple-computers via het netwerk synct.(het wiel was uitgevonden)
    Het probleem heb ik achteraf zonder moeite opgelost ,maar toch is het geen goede instelling van apple.Een nieuw apple gebruiker die volledig afhankelijk is van de apple ondersteuning wordt verplicht een applecare aan te schaffen .

  • Profielfoto
    i-mac

    Hier in België had ik een zeer negatieve ervaring met een APR. Het door Apple erkende probleem met de MacBook. Stukjes plastiek die loskomen. Geen probleem zegt Apple. Breng deze binnen waar je je toestel kocht. Helaas, daar wilden ze het niet aanvaarden. Ik wist dat die bepaalde winkel steeds lastig deed, dus had ik zaken van de Apple website geprint. Maar dat mocht niet baten. Men wou wel eens kijken, maar ik moest dan eerste een dossier laten opmaken, en dat zou me €60 kosten. Mijn MacBook was toen amper 11 maanden oud.

    Ik ben toen maar naar een erkende hersteller gegaan in het Brusselse, en daar werd mijn Mac op een par uurtjes weer in orde gebracht. Ik heb toen een brief gestuurd aan Apple België, maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Ik ben een trouwe Apple gebruiker, maar ik krijg het soms van hun service. En ook bij de keuze van de APR heb ik zwaar mijn twijfels. GCA heeft een verschrikkelijke reputatie in Brugge, maar er wordt hoegenaamd niets aan gedaan. Wel probeer ik iedereen weg te houden van deze zaak als ze een Mac willen kopen. Liever bij de Saturn, dan bij die vervloekte zaak.

    Apple, doe er godverdomme iets aan!!!!

  • Profielfoto
    Svartvatten

    Kijk eens over de grens als je dicht bij de grens woont. Ruit van 27′ kapot.
    Reparatie via Apple NL, € 300-400 en de MAC 3 weken weg.
    In Munster, bij Melados, official Apple supplier, uurtje rijden op een vrije dag, € 100 en 20 minuten.
    Volgende MAC kon wel eens uit D komen.

  • Profielfoto
    stimpsonjcat

    Precies zoals recoiller zegt: Radar goochelt met statistieken. De suggestie wordt gewekt dat er heel veel mensen problemen hebben met de Apple producten (47.000 respondenten) die binnen één jaar kapot gaan en 53% daarvan wordt niet geholpen.
    Hoeveel mensen daadwerkelijk problemen hebben, wordt niet gezegd.

    Maar daar is Radar altijd wel goed in geweest, dingen flink aandikken.

  • Profielfoto
    crazyone

    paar details:

    – mediamarkt, t-mobile etc sturen je zo goed als altijd naar een APR, dus dat is geen goede service.
    dat is het kastje-naar-de-muur-gezeik.

    – van mediamarkt ken ik verhalen van gedeukte nieuwe computers en mensen die dan te horen krijgen dat Mediamarkt niks kan doen, dat ze naar Apple moeten (in de vorm van APR’s).

    – T-mobile neemt je iPhone 6 weken in om een software-reset uit te voeren, ze repareren niet, geven (met toestemming van Apple) een nieuwe indien nodig, zou binnen 3 dagen moeten kunnen! Dit zonder waarschuwing over data-verlies etc. iPhone’s zijn in Nederland slecht geregeld, vandaar dat AppleCare ook niet mogelijk is. Providers kopen de garantie-afhandeling af van Apple. Apple geeft geen gehoor over iPhones, probeer maar op 0900-7777703 (applecare). Schuld van de providers dus.

    – mediamarkt is officieel Apple, die (ene) verkoper staat bij Apple op de loonlijst en mediamarkt beloont verder al haar medewerkers op basis van verkopen, niet op service.

    – uiteindelijk wordt garantie gewoon door de consument betaald. je kan ook alle prijzen 10% verhogen en iedereen heeft gratis AppleCare alles erop en eraan 3 jaar lang, maar daar wacht ook niemand op.

    Ik snap niet dat bij dit soort onderwerpen niet simpelweg de letter van de wet wordt bekeken. Ik geloof niet dat Apple, en de winkels iets illegaals doen.
    In dit geval gaat het om non-conformiteit, omgedraaide bewijslast na je standaardgarantie en de verantwoordelijkheid van danwel de fabrikant danwel de winkel. Hier wordt niet over gerept, hoewel er zeker wel een eenduidig antwoord is.

    Mijn gok is dat het eenduidige antwoord (helaas misschien) zeker in het voordeel van Apple en de APR’s is. Ja het is kut als je dure shit kapot gaat, als je echt zeker wilt zijn moet je AppleCare kopen. Hierop wordt je (terecht) gewezen door elke Apple-verkoper. Als je dit niet doet neem je een risico, gaat dit vervolgens mis, ga dan niet lopen huilen.

    In mijn ogen zijn (totdat Apple zijn winkel op het Leidseplein opent) APR’s zeker wel de locatie voor aankopen en service. Ze hebben de kennis in huis en als dingen binnen de garantie vallen (en 53% erbuiten ook blijkbaar!!!) zijn ze snel en makkelijk.

  • Profielfoto
    crazyone

    En mensen moeten eens stoppen met aannemen dat Apple-producten perfect zijn. Tuurlijk kunnen ze kapot, barstje, kraakje, vlekje in je scherm. Maar nee het is Apple en dus moet alles gratis want de computers zijn zo duur. Uiteindelijk gaan ze veel minder kapot dan die goedkope troep, halen ze veel meer uit dezelfde hardware, en overall costumer-satisfaction is vele malen hoger dan welke concurrent ook.

    Het is niet alsof je een Bugati Veyron koopt, je koopt net als 18 miljoen anderen een Apple-computer in dat jaar.

    Als je het echt goed wilt regelen koop je er 2.

  • Profielfoto
    axlfoley

    Apple sjoemelt met Garantie!

    Daar zouden wij als consument helemaal geen idee van moeten hebben.

    Apple is namelijk in nederland een Groothandel die levert producten aan bedrijven. daar gelden andere wetten en regels. Dat een winkel daar zich nou achter verschuilt is niet apple’s probleem. Apple heeft extra diensten (zoals applecare) als ondersteuning omdat apple de service van een bepaald niveau gelijk wilt hebben. winkeliers hebben allemaal een verschillende opvattingen, kennis en kwaliteit. dat is nou net waar apple zo’n hekel aan heeft. alles moet gelijk zijn. ik vind het een goede formule. (buiten het fijt om dat hier verschillende ervaringen gedeeld worden). Ik vind het toch wel een goed gevonden van Radar. op de meest mogelijke manieren de situatie zo verdraaien dat apple schuldig is aan verschikkelijke dingen, met ook nog 2 zakelijke klanten aan tafel in een consumenten programma.. echt geniaal hoe verzinnen ze het.

  • Profielfoto
    maartenvt

    Apple sjoemelt met Garantie!
    Daar zouden wij als consument helemaal geen idee van moeten hebben.
    Apple is namelijk in nederland een Groothandel die levert producten aan bedrijven.

    Dat klopt niet, dat is Apple niet. Ten eerste is er een webshop en ten tweede kun je in buitenlandse apple stores kopen waar je dan Apple garantie krijgt. En deze krijg je dan evt in Nederland via een APR. Als je bij een APR koopt klopt het verhaal wel natuurlijk.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Iemand ervaring met MyCom? Die geven drie jaar volledige garantie op MacBooks. De MacBook van mijn vrouw is al twee jaar probleemloos, dus ik weet niet of het echt zo ideaal is als het lijkt. Voor mij anders wel een reden daar te gaan kopen.

  • Profielfoto
    Mr.White

    Via dit formulier kan je als consument het tweede jaar garantie claimen.

    http://www.servicepartner.dk/EMEAUK%20v2%202_European.pdf

  • Profielfoto
    apple1499

    Onze iMac 24″ ging na een jaar en 2 maanden kapot. De grafische kaar was kapot. We hebben toen 600!!! euro betaald om deze te vervangen. Na weer 6 maanden was hij weer kapot. Ditmaal door een kapot moederbord. Apple heeft deze nooit willen herstellen. Ondertussen staat deze al 2 jaar op mijn zolder… We hebben toen toch met enige aarzeling een nieuwe iMac gekocht.

  • Profielfoto
    Skip

    Zojuist was het item weer op Radar en zou Apple hebben gereageerd. Apple zegt dat je bij de verkoper moet zijn voor garantie, logisch, en zegt ook zelf geen winkels te hebben in Nederland. Maat hoe zit dat dan met de Applestore bijv en de mediamarkt? Heb daar verkopers gesproken die vertelden dat de Apple afdeling van Apple zelf is en losstaat van mediamarkt.

  • Profielfoto
    nicow101

    Typisch Apple, rookgordijnen opwerpen en hopen dat de aandacht verslapt. Zakkenvullers.