Tros Radar: Apple sjoemelt met garantie

Apple Lucas Raggers 18 okt 2011
Leestijd: 2 minuten

“Als je nieuwe Mac het binnen 2 jaar begeeft, dan reken je natuurlijk op een vorstelijke garantieregeling.” Zo begon de Tros Radar uitzending gisteren. Onderwerp van discussie: de garantieperiode op elektronische apparaten. En dan met name hoe Apple hiermee omgaat.

Apple geeft op haar producten namelijk één jaar garantie. De EU heeft echter een richtlijn opgesteld aan lidstaten waarbij men uitgaat van een garantietermijn van 2 jaar. Tros Radar zette een enquete uit en hieruit blijkt dat 53% van de mensen waarbij hun Mac na één jaar kapot ging (buiten de schuld van de consument om), niets vergoed kreeg van Apple.

Het probleem is dat Nederland de Europese richtlijn niet klakkeloos heeft overgenomen. In Nederland is de stelregel dat een een product ‘deugdelijk’ moet zijn. Deze kwalificatie laat zich volgens de Nederlandse wet niet direct beperken tot een bepaalde periode, bijvoorbeeld 2 jaar. Het gevolg is dat klanten met een kapotte Mac buiten het eerste jaar moeten vechten met de winkelier om aan te tonen dat het apparaat niet deugdelijk was. Aangezien de winkelier op haar beurt in discussie moet met Apple, die 1 jaar hanteert, neemt hij voor het gemak de 1 jaar garantie van Apple over richting klanten.

Bij een rondgang van Radar langs Apple dealers blijkt dat alleen MediaMarkt zich houdt aan de Europese wetgeving. APR’s en andere dealers verschuilen zich achter de 1 jaar garantie die Apple zelf voorschrijft.

Het voordeel van de Nederlandse wet is wel weer dat je ook rechten hebt na deze Europese garantietermijn van 2 jaar. Gaat een wasmachine bijvoorbeeld na 3 jaar kapot, dan heb je nog steeds bepaalde rechten die je kunt afdwingen bij de verkoper. Van een wasmachine wordt namelijk verwacht dat hij niet binnen 3 jaar kapot gaat.

Opvallend is overigens wel dat de voorbeelden in Radar uit een ver verleden stammen. De PowerBook G4 Titanium van de dames werd voor het laatst verkocht in 2002 en de iMac G5 van meneer voor het laatst in 2005. Bij een volgende reportage doet de TROS er beter aan om op zoek te gaan naar recentere voorbeelden.

OMT is benieuwd naar jouw ervaringen met reparaties binnen en buiten de garantietermijn?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen

Relevante artikelen